راپل چیست؟ چه کارهایی توسط خدمات راپل و راپل کار انجام می شود؟

  سه شنبه، 21 آذر 1402   زمان مطالعه 8 دقیقه
راپل چیست؟ چه کارهایی توسط خدمات راپل و راپل کار انجام می شود؟
در زبان انگلیسی واژه rope به معنای طناب می باشد. با پیدایش انجام کار با طناب این حرفه نام rope access را به خود گرفت که به معنای دسترسی با طناب می باشد. اما واژه rappel نامی شد به صورت مختصر و به گونه ای اصطلاح گونه که هم اکنون اکثریت مردم کار با طناب در ارتفاع را با نام راپل می شناسند. همچنین به فرد و تکنسین این کار راپل کار گفته می شود.

موارد استفاده از راپل در عصر حاضر

به طور کلی راپل را می توان در سه زیر شاخه اصلی طبقه نمود.

  • مورد اول استفاده از راپل در تفریح می باشد. به عنوان مثال تفریحاتی همچون زیپ لاین، بانجی جامپینگ و تفریحاتی از این جمله است که در آنها به طریقی از طناب استفاده شده و حالت معلق بودن و فاکتور ارتفاع دخیل است.

  • مورد دوم استفاده از راپل در ورزش می باشد. رشته هایی همچون کوهنوردی و صخره نوردی اصلی ترین رشته هایی می باشند که از تکنیک های راپل استفاده می نمایند.

  • اما مورد سوم و مهمترین شاخه استفاده از راپل در کارهای صنعتی و خدمات ساختمانی می باشد که امروزه به طور چشمگیری رشد نموده و جایگاه ویژه ای در انجام امور ساختمانی و صنعتی دارا می باشد. با ظهور راپل در صنعت و ساختمان به نوعی انقلابی بزرگ در این زمینه ها رخ داد که بشر را در انجام کارهای در ارتفاع به طور عجیبی رو به جلو سوق داد.

وسایل به کار گرفته شده در راپل

ادوات و ابزارهایی که در راپل استفاده می شوند بسیار زیاد می باشد که هر کدام کارایی خاص خود را دارا بوده و بعضا برای یک هدف خاص ممکن است ابزارهای متنوعی وجود داشته باشد. در زیر به اصلی ترین ابزارهای این حرفه می پردازیم.

ادوات کار راپل

کاربرد به طور مختصر

طناب

جهت پایین آمدن نیرو از ارتفاع

هارنس یا تونیک

کمربند مخصوص کار در ارتفاع و راپل

آی دی یا ریگ یا استاپ

وسیله ای که کنترل سرعت و پایین رفتن را می دهد

شانت

ابزاری حمایتی چنانچه آی دی یا استاپ معیوب شوند

یومار

ابزاری جهت بالا رفتن و صعود از طناب

کارابین

ابزاری جهت اتصال طناب ها به هم

آیا راپل برای فرد راپل کار خطرناک است و ریسک دارد؟

عموم مردم هنگامی که از دور به کار خدمات راپل نمای ساختمان نگاه می کنند، پیش خود می گویند چه کار خطرناکی و این آدم ها با جان خود بازی می کنند.

خدمات راپل نمای ساختمان

در اینجا این نکته را باید خاطر نشان کرد که کار راپل نسبت به داربست و کلایمر و دیگر موارد از کمترین ریسک و خطر بهره می برد. جالب است که از این کار حتی برای ایمن سازی نمای ساختمان استفاده می شود.

تنها در صورتی این کار مخاطره آمیز می شود که تکنسین مشغول به کار دوره دیده نباشد و از تجربه کافی برخوردار نباشد. مورد دیگری که این کار را پر ریسک می نماید این است که فرد مشغول به کار حواسش به بستن درست کارگاه و ادوات نباشد و یا اینکه معتاد به مواد مخدر باشد.

کارهای قابل انجام در نما و ارتفاع توسط راپل

امروزه به حدی خدمات راپل و انجام کارها توسط این متد گسترش پیدا کرده است که شاید نتوان لیست کاملی از این خدمات را نام برد. گاهی مشتریان محترم راجع به کاری با ما تماس می گیرند که تا به حال انجام آن کار توسط طناب به ذهن خود ما هم خطور نکرده است. در زیر مهمترین و مرسوم ترین اموری که امروزه توسط خدمات راپل به انجام می رسد را برای شما ذکر کرده ایم.

  1. پیچ رولپلاک سنگ نمای ساختمان و نصب سنگهای ریزش کرده

  2. شستشو نما با طناب یا همان نماشویی

  3. رنگ آمیزی نماهای سیمانی و فریم ها و سطوح فلزی نما و نقاط مرتفع

  4. پوشاندن و بستن درز انقطاع ساختمان

  5. نصب تابلو، بنر، بیلبورد و… در نما و ارتفاع

  6. اجرای رزین و جلا برای چوب و آجر و سنگهای تزیینی

  7. پوشاندن و بستن نورگیرها و پاسیو ها توسط توری

  8. اجرای نورپردازی و تعویض لامپ های سوخته نما

  9. آب بندی و عایق کاری نمای ساختمان

  10. اجرای ایزوگام در ارتفاع و نماهای جانبی ساختمان

  11. اجرای سیمان کاری در ارتفاع

  12. کندن و درآوردن جای دریچه هوا و هود

  13. نصب لوله های هواکش و سانتریفیوژ

  14. جوشکاری در ارتفاع و نمای ساختمان

  15. بندکشی و اجرای نانو و آب گریز کردن نما

موارد بالا تنها بخشی از مهمترین خدمات قابل ارائه توسط راپل می باشد. در ادامه تا حدی به دو مورد از پر کاربرد ترین خدمات انجام شده توسط راپل خواهیم پرداخت. این دو مورد شامل محکم کاری سنگ نما توسط پیچ و رولپلاک و نماشویی ساختمان می باشد.

خدمات راپل نما در کرج

محکم کاری سنگ نما چرا و چگونه؟

احتمالا برای شما یا پیش آمده و یا شنیده اید که امروزه افتادن سنگ ها از نمای ساختمان ها به یک معضل تبدیل شده است. یقینا این دغدغه همانند دیگر موارد راه چاره خواهد داشت. خطرات جانی و مالی ناشی از این کار آن قدری هست که اعضای یک ساختمان را به فکر فرو برد.

تنهاترین، بهترین و به صرفه ترین راه حل محکم کردن سنگ های نمای ساختمان از طریق پیچ و رولپلاک می باشد. اجرای این کار باعث می شود سنگ ها به ملات پشت خود توسط پیچ اتصال قوی تری پیدا کنند.

نکات کار پیچ رولپلاک نمای ساختمان

زمانی که سنگی از نما ریزش می کند و یا سنگی دچار لقی و شل شدگی می شود حتما باید نسبت به تثبیت کل سنگ های نما اقدام کرد. دلیل این موضوع نیز واضح است. چرا که به نوعی اعلام هشدار نسبت به ضعف نما در این مورد است. اما برای این کار مواردی هست که حتما باید رعایت شود تا کار به نحو احسن صورت پذیرد. توضیحات مختصر را برای شما در زیر شرح خواهیم داد.

پیچ های به کار برده شده متناسب با نوع و قطر سنگ باید ابعاد مناسبی داشته باشند. جنس پیچ های استفاده شده حتما باید از نوع روکش گالوانیزه باشد تا به مرور زمان زنگ نزند.

دریل و مته استفاده شده حتما باید به نحوی باشد که به سنگ نما آسیب وارد نکند. چنانچه از دریل قوی استفاده شود احتمال ترک خوردن و شکستن سنگ مخصوصا برای سنگ های کوچک بسیار زیاد می شود. همچنین دریل هایی که لرزش زیادی دارند می توانند باعث شل شدن و فاصله گرفتن سنگ از ملات شوند.

شرکت مجری پیچ و رولپلاک نما می بایست کار شما را به مدت 5 سال گارانتی نماید. این گارانتی به منظور خیال راحتی شما از کار انجام شده خواهد بود. در واقع به مدت 5 سال اگر مجدد سنگ ریزش نماید شرکت باید رایگان نما را ترمیم نماید.

روی پیچ ها پس از اتمام کار باید بتونه همرنگ شود. دلیل این کار حفظ زیبایی نما است. چرا که دیده شدن پیچ ها پس از انجام کار ممکن است جلوه بدی به نما بدهد.

پیچ و رولپلاک نما با راپل

تمامی پرسنل انجام کار حتما باید دارای بیمه حوادث باشند. در واقع شرکت مجری باید پرسنل خود را بیمه کند تا مسئولیتی به عهده کارفرما نباشد. این مورد در قرارداد قبل از شروع کار حتما باید ذکر گردد.

قیمت پیچ کردن سن نما با راپل چقدر است؟

هزینه پیچ و رولپلاک نمای ساختمان تنها پس از رویت نما مشخص می شود. قیمت هر کار با توجه به چندین پارامتر تخمین زده می شود. تعداد طبقات، متراژ بر نما، جنس سنگ کار شده، عرض سنگها و نوع متریال کار شده از جمله پیچ، موارد تاثیر گذار در قیمت دهی کار هستند.

به دلیل انجام شدن کار توسط راپل یا همان طناب قیمت بسیار مناسب خواهد بود. هرچند که حتی استفاده از داربست با قیمت بالاتر هم آن قدری هست که ارزش دوری از خطرات جانی و مالی را داشته باشد.

شستشوی نمای ساختمان توسط راپل

یکی دیگر از مواردی که راپل در انجام آن تاثیر به سزایی داشته شستن نمای ساختمان ها است. برای انجام این کار دیگر نیاز به داربست نیست. لذا کار سریعتر انجام شده و هزینه کمتری خواهد داشت. همچنین ایمنی پرسنل به مراتب بیشتر بوده و دیگر همانند نصب داربست به نما آسیبی وارد نخواهد شد.

شستن نمای ساختمان ها همانند نظافت داخل ساختمان امری واجب است. این کار علاوه بر تمیزی و جلوه مناسب نما متریال کار شده در نما را همیشه به بهترین نحو ممکن نگه خواهد داشت.

اما با توجه به جنس نماهای کار شده و همچنین میزان کثیفی نما انتخاب بهترین روش برای نماشویی بسیار مهم می باشد. روش های تمیز کردن نمای ساختمان به این تربیت اند:

  • شستن نما توسط واترجت

  • شستشو توسط واتر سندبلاست

  • شستشو از طریق آب و مواد شوینده

  • نظافت نما با ابر و تی

  • تمیز کاری نما از طریق اسیدشویی

روال نظافت نمای ساختمان و نماشویی

برای انجام کار شستشوی نمای ساختمان ابتدا باید با شرکت های مجری این کار تماس بگیرید تا از کار شما بازدید کنند. پس از رویت کار توسط کارشناسان پیش فاکتوری به شما تقدیم خواهد شد تا مفاد آن را به دیگر مالکان نشان داده و تصمیم گیری نمایید.

برای انجام کار کارفرما و پیمانکار هریک وظایفی دارند که باید برای پیشبرد کار به طور دقیق رعایت شوند.

تعهدات کارفرما و پیمانکار در بحث نماشویی

برای انجام کار نظافت نمای ساختمان قراردادی بین دو طرف بسته خواهد شد. در این قرارداد علاوه بر مشخصات طرفین و موضوع کار و همچنین ذکر قیمت شستن نمای ساختمان، تعهدات طرفین نیز ذکر خواهد شد.

تعهدات پیمانکار

تعهدات کارفرما

استفاده از پرسنل مجرب و دوره دیده

همکاری با پرسنل مشغول به کار

رعایت اصول ایمنی

پرداخت به موقع دستمزد پیمانکار طبق قرارداد

بیمه بودن تمامی مجریان کار

فراهم کردن آب مصرفی

استفاده از ادوات استاندارد

فراهم کردن برق مورد نیاز

استفاده از متریال و مصالح مرغوب

انتخاب یک نماینده جهت تعامل با پیمانکار

تحویل کار در موعد مقرر

جلوگیری از عبور و مرور غیر ضروری ساکنین در پشت بام

تقدیم قرارداد به کارفرما قبل از شروع کار

محصور نمودن پایین کار و جلوگیری از پارک ماشین ها

طبق گفته های بالا تمیز کردن نمای ساختمان اگر حداقل سالی یک بار انجام شود به حفظ زیبایی و سلامت نما کمک شایانی خواهد کرد.

نماشویی با راپل

شرکت کار در ارتفاع نماسازان پیشرو

در این مقاله با راپل آشنا شدید. همچنین خدمات قابل ارائه توسط راپل را شناختید. به دو مورد از مهمترین و پرکاربردترین کارهای انجام شده با راپل اشاره گردید. به طور قطع انتخاب یک شرکت معتبر و با تجربه برای انجام این کارها امری بسیار حساس خواهد بود. چرا که کار با افراد تازه کار و بی تجربه می تواند اثرات جبران ناپذیری داشته باشد.

شرکت کار در ارتفاع نماسازان پیشرو از سال 1388 تا کنون در حوزه انجام خدمات در ارتفاع و نمای ساختمان ها توسط راپل مشغول به کار است. ورود راپل به ایران به سال 1387 بر می گردد. در واقع این شرکت از اولین شرکت های مشغول در حیطه راپل در ایران می باشد. این شرکت دارای 5 شعبه بوده که به خدمت رسانی در استان های تهران و البرز به طور عمده و فعالیت در تمام نقاط کشور و حتی کشورهای اطراف می پردازد.

داشتن کادر اجرایی مجرب، متعهد و سلامت از لحاظ روحی و جسمی از بارزه های این شرکت کار در ارتفاع است. برای مطالعه بیشتر می توانید به وبسایت این شرکت به آدرس www.petzlrappel.com مراجعه نمایید.

شماره های تماس:

02122619128 - 02144213653 - 02177949078 - 02188548502 - 02166536568

09128316620 - 09122094563 - 09010000353

source: www.petzlrappel.com


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو
دیگران می‌خوانند   
قاب اختصاصی نجم الدین شریعتی و جواد نکونام در یک مکان مذهبی خوانندگی زیبا و پراحساس مرد خوش صدای روشندل با یک آهنگ عاشقانه/ همه محو اجراش شدن+ویدیو انتشار عکس پسر جوان مریم کاویانی، عمه شاهرخ استخری در سریال فاصله ها/ خیلی شبیه مامانشه+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 آخرین سلفی نرگس محمدی با برادرزاده ی نازش امیرعلی که بر اثر بیماری فوت شد +عکس/ روحش شاد نگاهی به گران ترین جشن عروسی سال با تجملات چشم نواز+تصاویر نخستین اظهارنظر پارسا پیروزفر و شهاب حسینی درباره بازی در فیلم «مست عشق»/پیروزفر: نقش مولانا شانس بزرگی برایم بود/ حسینی : شمس مرا با خودش برد پسری که شاگرد باباش بود ماشین سنگین میخره و تو جاده پدرش و میبینه+ ویدئو/فقط واکنششو ببین... هیجان و خوشحالی نصف شبی مجید صالحی با شنیدن جواب مثبت زیبا بروفه به خواستگاریش+ ویدئو/ من با واکنش پدرش 2 ساعت خندیدم😂 استایل جذاب نوید محمدزاده و صدرای پوست شیر در عروسی شلوغ حسین سلیمانی/ فریبرز نون خ هم دعوت بود!+عکس 2 کودک جانباخته در حادثه سیل مشهد+عکس/ خدا به خانواده هاشون صبر بده عشق و حال جورجینا همراه با شازده پسر و پرنسس های نازش در دنیای جادویی دیزنی‌لند/ کودک درونشم فعال شد+عکس برگردان هندی دیالوگ ماندگار الناز شاکردوست و نوید محمدزاده از زبان هانیه غلامی! +ویدئو مراسم باشکوه ازدواج دو میمون بامزه با لباس عروس و کت وشلوار در باغ وحش تهران+عکس عکس جالب بدل پارسا پیروزفر درحال کمک به سیل‌زدگان در مشهد سوژه داغ رسانه ها شد روایت رهبر معظم انقلاب از تجربه نزدیک به مرگ +ویدئو/ در مرز عالم برزخ خودم را احساس کردم فال روزانه امروز دوجمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 28 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز جمعه 28 اردیبهشت 1403 + فیلم واکنش خنده دار حامد آهنگی به حرف مهران مدیری: چیزی مصرف نمیکنم! والا شواهد چیز دیگه ای رو نشون میده😂+فیلم فاجعه در شهربازی؛ لحظه کشیدن مردم روی شاخه‌های درخت و زمین آسفالت!+ فیلم بهترین کار بعد از ریختن شیر روی فرش پاسخ شوکه کننده یک آدم‌خوار به سوال خبرنگار نگاهی به تسبیح،کلاه و لباس های شخصی باقی مانده از مولانا در موزه شهر قونیه ترکیه+عکس 3 روغن طبیعی که به تسریع رشد مو کمک می‌کند 8 اشتباه رایج در چیدمان منزل که باید از همین حالا اصلاح کنید گرد و خاک تماشایی مرد ایرانی با آهنگ جیپسی کینگ+ ویدئو/ روسفیدمون کردی مرد با این صدا لحظه دلهره‌آور از حضور یک جوان روی پل‌هوایی برای خودکشی در لاهیجان+ فیلم خاص ترین و شیک ترین مدل های دیزاین بالکن دنج و راحت تمرینات عاشقانه اکرم بانو با همسرش علیرضا بیرانوند در ویلای باصفا و لوکسشون+عکس سنگ کلیه: علل و راه‌های پیشگیری تهران قدیم/ این ساختمان یک روزهایی بلندترین بنای ساخته شده در تهران بود+ عکس فرار از کلافگی گرمای تابستان در هنگام خواب به سبکِ خنده دار و خلاقانه این جوان با پنکه زمینی و شیلنگ آب+ویدیو/ اینجوری که سرِ ماه روماتیسم میگیری و فاتحه😂 بذر ریحان و خواص شگفت انگیز آن برای پوست و مو نوشابه رو ترک کنید به جاش این نوشیدنی ها را بخورید تبریک تولد جالب و احساسی مهران غفوریان به همسر جوان و باکلاسش+عکس گیر افتادن مهدی ماهانی بازیگر مشهور سینما در سیل مشهد + فیلم بفرمایید کباب رایگان + عکس
تیتر امروز   
نخستین اظهارنظر پارسا پیروزفر و شهاب حسینی درباره بازی در فیلم «مست عشق»/پیروزفر: نقش مولانا شانس بزرگی برایم بود/ حسینی : شمس مرا با خودش برد
فال روزانه امروز دوجمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز جمعه 28 اردیبهشت 1403 + فیلم
فال شمع روزانه امروز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
پاسخ شوکه کننده یک آدم‌خوار به سوال خبرنگار
فال ابجد روزانه جمعه 28 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
چرا ایرانی‌ها «بچه دار» نمی‌شوند؟
به بهانه انتصاب معاون جدید امور مجلس ریاست جمهوری / همه معاونان پارلمانی در یک نگاه
چهره رهبر انقلاب بعد از سه ساعت بازدید از نمایشگاه کتاب+عکس /به تبسم به تکلم به دل آرایی تو...
عادت‌های عجیب رونالدو در زمین فوتبال
4 ترفند طلایی برای جلوگیری از ماسیدن کرم پودر +عکس/خانم ها با دقت بخوانید
جزئیات جدید پرونده مسمومیت پزشکان شیرازی با مشروبات الکلی / ساقی همان صاحب باغ است
ماجرای زن پتوپیچ در خیابان مطهری چه بود؟ +ویدئو /اعتراف به پاشیدن نسکافه به سمت ماموران تا اقدام به فرار...