ساعدنیوز
ساعدنیوز

(ویدیو) داستان بحث‌برانگیز بی‌احترامی به پرچم ایران!

  شنبه، 24 تیر 1402
(ویدیو) داستان بحث‌برانگیز بی‌احترامی به پرچم ایران!
ساعد نیوز: داستانی که باعث شده کار علی برات‌زاده مورد توجه قرار بگیرد، مربوط به اتفاقی است که در مراسم افتتاحیه این رقابت‌ها رخ داده است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرارو، در شرایطی که ورزشکاران بقیه کشور‌ها در این جشن حاضر هستند و همگی پرچم کشور‌های مربوطه را به اهتزاز درمی‌آوردند، ویدئویی از برات‌زاده منتشر شده که پرچم ایران را رو به پایین نگه داشته و آن را تکان نمی‌دهد؛ موضوعی که باعث شده تعدادی از رسانه‌ها در ایران به او تاخته و این اقدامش را عملی اعتراضی در همراهی با اعتراضات نیمه دوم سال گذشته بدانند

‌فدراسیون کوه‌نوردی و صعود‌های ورزشی یک بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته است. این بار هم مثل یکی، دو بار قبل داستان مربوط به رقابت‌های سنگ‌نوردی در کشوری به غیر از ایران است. پیش‌از‌این اقدام الناز رکابی در رقابت‌های سنگ‌نوردی سئول حسابی در رسانه‌ها بازتاب داشت. او بدون اینکه موهایش را بپوشاند، در فینال از دیواره بالا رفت تا مباحث زیادی شکل بگیرد. رکابی کمی بعد با انتشار یکی، دو استوری اینستاگرامی خبر از این داد که کارش سهوی بوده و، چون زودتر از موعد اسمش برای حضور در فینال خوانده شده، فراموش کرده اسکارفش را روی سر بگذارد.

با وجود توضیحاتی که الناز در آن برهه داد، ولی جریانی خاص فضا را بر او سخت کرده تا حتی شایعات تأییدنشده‌ای مانند ممنوع‌الخروجی و حبس خانگی‌اش مطرح شود؛ موضوعاتی که بعد‌ها با حضور مجدد این دختر ورزشکار در رقابت‌های بین‌المللی که اتفاقا زمان زیادی از آن نمی‌گذرد هم کم‌رنگ شد. حالا دوباره اتفاقی در رشته سنگ‌نوردی رخ داده که این بار هم اسم این رشته ورزشی را در رسانه‌ها مطرح کرده است. این یکی مربوط به حضور علی برات‌زاده، سنگ‌نورد کهنه‌کار ایرانی در مسابقات سنگ‌نوردی فرانسه است.

داستانی که باعث شده کار علی برات‌زاده مورد توجه قرار بگیرد، مربوط به اتفاقی است که در مراسم افتتاحیه این رقابت‌ها رخ داده است. در شرایطی که ورزشکاران بقیه کشور‌ها در این جشن حاضر هستند و همگی پرچم کشور‌های مربوطه را به اهتزاز درمی‌آوردند، ویدئویی از برات‌زاده منتشر شده که پرچم ایران را رو به پایین نگه داشته و آن را تکان نمی‌دهد؛ موضوعی که باعث شده تعدادی از رسانه‌ها در ایران به او تاخته و این اقدامش را عملی اعتراضی در همراهی با اعتراضات نیمه دوم سال گذشته بدانند.

انتشار همین ویدئوی کوتاه در فضای مجازی و قضاوت‌های همراه با آن کافی بود تا فدراسیون کوه‌نوردی خیلی سریع دست به کار شود و با انتشار بیانیه‌ای رأی به محرومیت این ورزشکار قدیمی بدهد. «فدراسیون کوه‌نوردی و صعود‌هایی ورزشی ضمن عذرخواهی از ساحت مردم شریف کشورمان، مراتب انزجار خود را از بی‌احترامی ورزشکار سنگ‌نورد «علی برات‌زاده» در مسابقات فرانسه نسبت به پرچم مقدس کشور عزیزمان ایران اسلامی، ابراز می‌دارد. بدیهی است نام‌برده تا اطلاع ثانوی از همه رویداد‌های داخلی و بین‌المللی محروم و در اسرع وقت با تشکیل کمیته انضباطی به این عمل شنیع او رسیدگی خواهد شد». برات‌زاده قریب به 25 سال می‌شود به صورت حرفه‌ای کار در این ماده را از سر گرفته و گفته می‌شود نزدیک به دو دهه است که برای تیم ملی ایران در رقابت‌های مختلف بین‌المللی به دیواره می‌زند. این ورزشکار 37 ساله، روز گذشته و پس از اعلام محرومیتش از سوی فدراسیون کوه‌نوردی، نسبت به اتفاقی که در فرانسه رخ داد، واکنش نشان داد و از این گفت که قصد و نیتی برای بی‌احترامی به پرچم ایران نداشته است.

او با انتشار پستی در صفحه مجازی‌اش نوشت: «در پاسخ به ناراحتی ناشی از رخداد در حین مسابقات فرانسه، می‌خواهم توجه شما را به این مسئله جلب کنم که هیچ نیتی برای بی‌احترامی به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران نبوده است. این‌جانب، علی برات‌زاده مانند هر ورزشکار دیگری که افتخار می‌آورد، تا به امروز نام جمهوری اسلامی ایران را در دنیا سال‌هاست که بالا نگه داشته‌ام، همیشه با افتخار و احترام نسبت به پرچم میهن خود رفتار کرده‌ام. این اتفاق تصادفی که در حین تمرکز برای رقابت رخ داده، تنها بر اساس یک سوءتفاهم تبدیل به موضوعی بزرگ و ناعادلانه شده است. بی‌تردید، این‌جانب نیز به‌عنوان یک شهروند متعهد و ورزشکار پرافتخار، از این حادثه ناراحت هستم و ضمن عذرخواهی از هم‌وطنان خود، از همگان می‌خواهم که این موضوع را به‌عنوان یک اتفاق ناخواسته و بی‌اراده در نظر بگیرند. امیدوارم با همدلی و درک متقابل بتوانیم از این حادثه عبرت بیابیم و به جای تمرکز بر اختلافات کوچک، روی دستاورد‌های بزرگ و افتخارآفرینی‌های ورزشکاران خود تمرکز کنیم. پیروزی در ورزش‌ها نه‌تن‌ها نماد توانمندی و عزت ملی ما است، بلکه نشان‌دهنده یکپارچگی و همبستگی ما در برابر دنیا است. با تشکر از توجه و درک شما». او سپس در ادامه یک پست دیگر منتشر کرد که این بار فقط پرچم ایران را به تصویر کشید.

اقدام برات‌زاده و عذرخواهی او پس از این اتفاق، در فضای مجازی با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شده است؛ عده‌ای این توضیحات را از سر اجبار توصیف کرده و تعدادی هم با یادآوری یکی، دو پست و استوری او در زمان اعتراضات، به وزارت ورزش و فدراسیون کوه‌نوردی تاخته‌اند که چطور به این ورزشکاران دوباره فرصت حضور در میادین داده شده است.

به هر روی، نظرات درباره اقدام علی برات‌زاده چنان زیاد شده که رضا زارعی، رئیس فدراسیون کوه‌نوردی و صعود‌های ورزشی، در دو گفت‌وگویی که با تسنیم و فارس داشته، گفته که حتی اگر حرکت این ورزشکار سهوی هم باشد، باز به این سادگی‌ها از کنار این اتفاق عبور نخواهند کرد. «مسابقات سنگ‌نوردی فرانسه رسمی و از سوی فدراسیون جهانی برگزار شده است. برات‌زاده نیز تنها ورزشکار حاضر در مسابقات بوده و از سوی فدراسیون و وزارت ورزش مجوز داشته است. او عذرخواهی کرده و گفته است هیچ‌وقت قصد بی‌احترامی نداشتم؛ اما اتفاق رخ‌داده به‌هیچ‌وجه از سوی فدراسیون پذیرفتنی نیست و ما به‌شدت این اقدام را حتی اگر سهوی باشد، محکوم می‌کنیم. برات‌زاده را محروم کردیم تا جلسه کمیته انضباطی برای او تشکیل شود و پاسخ‌گو باشد».

زارعی در ادامه پیام تندتری برای برات‌زاده فرستاده و می‌گوید: «رفتار و حرکت او بسیار بد و توجیه‌ناپذیر بود و حتما با او برخورد خواهد شد؛ چراکه اگر این اتفاق نیفتد، ممکن است در مسابقات آینده هم تکرار شود. ما کمیته انضباطی را تشکیل و درباره او تصمیم خواهیم گرفت که سخت خواهد بود. آدم وقتی فیلم این حرکت را می‌بیند، احساس شرم می‌کند. چهره ورزشکاران دیگر کشور‌ها را ببینید که چطور پرچم کشورشان را بالا برده‌اند و تکان می‌دهند؛ آن‌هم کشور‌هایی که مشکلات زیادی دارند؛ اما روی پرچم‌شان تعصب دارند. من صبح خیلی زود بر روی قله کلکچال بودم که صحنه را دیدم، خیلی به هم ریختم و همان زمان به روابط‌عمومی اعلام کردم که اعلام کند که همه بدانند فدراسیون برخورد سختی با این ورزشکار خواهد کرد. پرچم یک کشور مقدس است و نمایندگان کشورمان باید روی این موضوع حساس باشند و ما هم حتما روی این رفتار‌ها حساسیت زیادی داریم. برات‌زاده شانس زیادی داشت که حتی سهمیه المپیک را بگیرد؛ اما رفتار او همه چیز را تغییر داد».

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

1 دیدگاه
  دیدگاه ها
مرادف
10 ماه پیش

بنده تحمل دیدن این صحنه را نداشتم این پرچم حاصل خون هزاران شهید جلیل القدر میباشد برات زاده بداند کارش سهوی نبوده ولی از روی بی عقلی و جوّ دشمن بوده است این افراد دشمن شادکنهایی هستن که باید تنبیه بشن،مظلومترین پرچم دنیا درآن لحظه پرچم ایران بود واین بی احترامی به پرچم درطول دوران بی سابقه بوده است،، @
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (461 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (107 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (40 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (34 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (21 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (15 نظر) نگاهی به اتاق خواب بارانا دختر علیرضا بیرانوند و اکرم بانو/چه دکوراسیون شیکی داره +فیلم (15 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ به بهانه درخشش فیلم مست عشق+عکس (فیلم) اعلام جنگ علی ضیا به مردم تهران / تهرونیا خودتونو اصلاح کنین! تبریک بامزه سوفیا دختر منوچهر هادی برای تولد معلم عزیزش +ویدئو / گوشگله پیدر چه شعر قشنگی برای خانوم معلم میخونه چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی زیبایی شگفت انگیز و منحصر به فرد خانه ابدی مولانا در ترکیه/ شعر عاشقانه خاص بر سر در مزار شاعر ایرانی+عکس اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری مراحل تالیف و چاپ کتاب محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب تبدیل پایان نامه به مقاله روبوسی عاشقانه و دلنشین مهدی و محمد سلوکی با پدرشان سر میز شام+عکس/ همیشه لبتون خندون هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه دریافت انواع خدمات حقوقی از مریم جلالی رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس رونمایی از ژست و تیپ بامزه پارسا پیروزفر، مولانای فیلم مست عشق در اول دبستان/ چه چهره جذاب و معصومی+عکس طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی هنرنمایی بامزه مادر خوش ذوق در ثبت اولین عکس از نوزادش/ فک کنم میخواد بچه شو بخوره+ عکس خلاقیت خنده دار وانتی پیاز و سیب زمینی فروش در خواستگاری از دختر موردعلاقه اش با حلقه ازدواجِ ساخته شده از پیاز+عکس/ همین اول کار اشکشو درآوردی😂 فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم ماجرای خنده دار قضای حاجت ناصرالدین شاه در سفر به فرانسه! توضیحات محمدجواد ظریف درباره تحصیلات و شغل فرزندانش+عکس/ از عروس دکتر تا دختر طراح/ همگی در تهران هستن نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز فریبا نادری با شومینه و دیوارکوب های خاص +عکس / پری سیمای ستایش خوش سلیقه س! نگاهی به ماشین لوکس و هوش پران هانده ارچل/ کیمیا خاتون مست عشق چقدر لاکچریه+عکس عرض ارادت حسین رضا زاده به آقای رئیسی پس از بستری شدنش در بیمارستان/ لاغری باورنکردنی آقای ورزشکار +عکس شباهت بی حد و اندازه هادی چوپان به مادرش/ چهره دلنشین پدر قهرمان بدنسازی جهان+عکس رونمایی از کارت عروسی دختر آیت‌الله طالقانی در سال 47 +عکس قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود نگاهی به تخت خواب نوزادی شیک دختر زیبای مهران غفوریان/ چه فرشته کوچولوی ناز و دلبری+عکس پسر واقعی سارا والیانی بازیگر نقش آسیه در گیلدخت / یک پسر زیبا و دوست داشتنی تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس سابمیت مقاله چیست؟ چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان قهر کردن «شهربانو منصوریان» در مراسم تجلیل از مدال‌آوران+فیلم تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد مراحل اکسپت مقاله تصاویری تاریخی از اولین سفر خارجی رهبر معظم انقلاب 40 سال پیش تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد
تیتر امروز   
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس
تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد
تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد
سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند
مرد 62 ساله آلمانی که 217 بار واکسن کرونا زده !!!
ماجرای خنده دار قضای حاجت ناصرالدین شاه در سفر به فرانسه!
قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش
جزئیاتی از پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی
واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران
جاساز مواد در معده برای فروش در زندان
«آنجلینا جولی» موی خود را برای این دختر دانشجوی آمریکایی قیچی نمی‌کند؟+تصاویر