ساعدنیوز
ساعدنیوز

5 + 1 نکته که بعد از کراتین مو باید رعایت کنید

  چهارشنبه، 04 بهمن 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
5 + 1 نکته که بعد از کراتین مو باید رعایت کنید
تا پیش از این، داشتن موهای شلاقی و صاف، مانند آنچه در عکس مجلات و ژورنال‌ها می‌دیدیم، آرزویی بود که برآورده شدن آن بعد از ساعت‌ها سشوار کشیدن و استایلینگ میسر می‌شد.اما در صنعت زیبایی موها انقلابی به نام کراتین مو ایجاد شد.اما ماندگاری کراتینه چقدر است؟ چطور باید از موهای کراتینه شده مراقبت کرد؟ دررابطه با دانستن ای مطالب با ساعدنیوز همراه باشید.

کراتینه مو چیست؟


اصطلاح کلی تکنیک کراتینه، از کراتین طبیعی بدن منشا می‌گیرد. کراتین، نوعی پروتئین ساختاری و طبیعی است که بیس اصلی ناخن، پوست و مو را تشکیل می‌دهد. ساختمان مقاوم کراتین، سطحی محافظ روی بافت‌های بیرونی بدن به وجود می‌آورد و از آنها در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند. در بافت مو، کراتین قسمت اصلی کوتیکول موها را به خود اختصاص می‌دهد. آسیب و از بین رفتن پروتئین کراتین در کوتیکول، اغلب با وز، شکنندگی و خشکی شدید تار مو همراه است. معضلاتی که بیشتر ما حداقل برای یکبار هم که شده آن را تجربه کرده‌ایم.

کراتینه مو، انقلابی بزرگ در صنعت مد و زیبایی و مراقبت از سلامتی مو

فرایند کراتینه کردن مو، با احیا ساختار کراتین طبیعی، جانی دوباره به موهایتان می‌بخشد. این تکنیک، ساختمان کوتیکولی موها را بازسازی می‌کند و در ترمیم انواع آسیب و شکستگی تار مو موثر است. از دیدگاه میکروسکوپی، می‌توان گفت در تکنیک کراتینه‌، لایه‌ای عایق از مواد پروتئینی روی سطح کوتیکول را می‌پوشانند. در نتیجه، ظاهری شاداب، صاف، براق و سالم را به موهای شما هدیه می‌دهد.

مدت زمان ماندگاری درمان کراتین چقدر است؟


تکنیک کراتینه، نوعی درمان موقتی است که با توجه به مواد به کار رفته و کیفیت اجرای کار، بین 3 تا 6 ماه ماندگاری دارد. در نتیجه، می‌توان این تکنیک را نوعی درمان نیمه دائمی یا موقت مو به شمار آورد. نکته مهم درباره مدت زمان ماندگاری کراتین، رعایت اصول مراقبتی است. به همین خاطر است که متخصصین این حوزه، معتقدند که 70 درصد نتیجه کار و میزان اثربخشی کراتینه، در دستان خود شما است.

چرا باید از موهای کراتینه شده محافظت کنیم؟


افزایش ریزش مو، سوختن کوتیکول‌ها، چرب شدن سریع مو و از بین رفتن اثر کراتینه در مدت زمان کوتاه از جمله معضلات جدی تکنیک کراتینه مو هستند. مشکلات مهم و قابل تاملی که تنها با رعایت چند نکته مراقبتی می‌توانید از بروز آنها جلوگیری نمایید.

از مهم‌ترین گام‌های مراقبت از موهای کراتینه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شستشوی اصولی مو

اولین و مهم‌ترین گام برای مراقبت از موهای کراتینه، شستشوی به موقع و حرفه‌ای آنها است. حقیقت این است که آب و رطوبت، دشمن اصلی موهای کراتینه شده هستند. برخورد مداوم آب و مواد شوینده با تار موها، لایه عایق مواد کراتینه را به مرور از بین می‌برد. در نتیجه، ماندگاری درمان کراتین را به حداقل می‌رساند. بعد از کراتینه، توصیه می‌شود تعداد دفعات شستن مو در طول هفته را به 1 تا 2 بار کاهش دهید. همچنین، هنگام شنا در دریا یا استخر، موهای خود را با کلاه مخصوص بپوشانید.

  • انتخاب محصولات مراقبتی تخصصی

اغلب شامپو و نرم کننده‌هایی که در قفسه حمام خانه‌هایمان وجود دارند، حاوی ماده‌ای به نام سولفات هستند. سولفات‌ها، نوعی سورفاکتانت هستند که ذرات چربی و آلودگی را به خود جذب می‌نمایند و حالتی کف آلود ایجاد می‌کنند. استفاده از این ترکیب منحصر به فرد در کنار تمام مزایایی که دارد، به هیچ عنوان برای موهای کراتین شده توصیه نمی‌شود. چرا که سولفات می‌تواند ترکیب مواد کراتینه را از بین ببرد و باعث ایجاد وز و بد حالتی موهای کراتینه شده شود. اگر موهایتان را کراتینه کرده‌اید و قصد ندارید در عرض چند ثانیه تمام زحماتتان را به باد دهید، بهتر است شامپوهای معمولی خود را با انواع بدون سولفات جایگزین نمایید. در صورت مواجهه با ریزش موی شدید بعد از کراتینه، می‌توانید از شامپو ضد ریزش مو بدون سولفات نیز کمک بگیرید. همچنین، در مورد ماسک مو و نرم کننده نیز، توصیه می‌شود از محصولات تخصصی موهای کراتین شده استفاده نمایید.

عکس مربوط به کراتینه مو است که قبل و بعد از کراتینه را نشان می‌دهد.

  • تدارک دیدن روتین خواب ابریشمی

موهای ما حداقل 8 ساعت از شبانه روز در تماس مستقیم با روبالشی‌هایمان هستند. به همین دلیل، نمی‌توان منکر تاثیر پارچه روبالشی روی حالت و سلامت تار موها شد. استفاده از پارچه‌های نخی برای روبالشی، باعث ایجاد اصطکاک و تحریک الکتریسیته ساکن در ساختار کوتیکولی می‌شود. نتیجه این فرایند، ایجاد حالت وز و گره خوردن تار موها است. برای جلوگیری از این اتفاق، توصیه می‌شود از روبالشی‌های ساتن یا ابریشم استفاده نمایید. این جنس پارچه، امکان اصطکاک را به حداقل می‌رساند و نقش مهمی در افزایش ماندگاری کراتینه مو دارد. اسکرانچی و کلاه خواب ابریشم نیز از دیگر محصولات کاربردی هستند که می‌توانند سطح مراقبتی موهای کراتینه شده را ارتقا دهند.

  • تقویت تار مو

از یاد نبرید که موهای کراتینه شده، بیش از هر چیزی به تقویت احتیاج دارند. در این گام، شما می‌توانید از انواع روغن‌های طبیعی و سرم‌های تقویت کننده مو استفاده نمایید .روغن آرگان، نارگیل و بادام تلخ از بهترین گزینه‌های ممکن برای روغن تراپی موهای کراتینه شده به شمار می‌روند. برای تقویت روزانه، می‌توانید از سرم‌های مخصوص موهای کراتینه شده در طول روز استفاده کنید. به خصوص اگر رنگ مو کاراملی یا بلوند دارید و موهایتان را دکلره کرده‌اید، بهتر است نکات تقویتی را بعد از کراتینه جدی بگیرید.

  • حالت دهی صحیح

استایلینگ موها بعد از کراتینه کردن، با محدودیت‌های خاصی همراه است .دم اسبی کردن، اجرای بافت‌های ریز و سرتاسری و لیفت موها از استایل‌های ممنوعه موهای کراتینه شده به حساب می‌آیند. توصیه می‌شود تا حد امکان از مدل‌های باز و نیمه باز برای استایل موهایتان استفاده نمایید.

نکته 5+1 نبایدهای اصول مراقبتی موهای کراتین شده


در کنار تمام گام‌های مراقبتی، نبایدهایی وجود دارد که دانستن آنها، کلید اصلی دوام کراتینه موهایتان به شمار می‌روند.

با رعایت این نبایدها در کنار نکات ذکر شده، می‌توانید روتین مراقبتی تخصصی و موثری برای موهای کراتینه شده خود تدارک ببینید:

  • موهایتان را به هیچ عنوان با آب داغ نشویید. این کار باعث از بین رفتن مواد کراتینه در کوتاه مدت و دهیدراتاسیون شدید کوتیکولی می‌شود.

  • اجازه ندهید بعد از حمام موهایتان برای مدت طولانی مرطوب و خیس بماند. بهترین کار در این زمان، خشک کردن مو با کمک باد ملایم سشوار است.

  • بدون استفاده از محصولات محافظت کننده حرارتی، موهایتان را با ابزار حرارتی مانند اتو مو یا بابلیس حالت ندهید.

  • از شانه‌های فلزی و دندانه ریز برای صاف کردن موهای کراتینه استفاده نکنید. شانه دندانه چوبی، سیلیکونی و انواع برس‌های گره بازکن بهترین گزینه برای شما هستند.

  • تا حد امکان از انواع کش موهای سفت، اسکرانچی نخی و سنجاق‌های مشکی معمولی استفاده نکنید.

در نهایت، اگر علی رغم رعایت تمام نکات گفته شده با ریزش یا بد حالتی مو مواجه شدید، توصیه می‌‌شود به تکنسین مربوطه مراجعه نمایید. عدم رسیدگی به معضلات مربوط به کراتینه مو، ممکن است عوارض جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. در موارد حاد، در اولین فرصت با پزشک متخصص مشورت نمایید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (271 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (64 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (50 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (25 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (18 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (15 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (12 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (12 نظر) نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید (11 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (11 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (10 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (9 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (9 نظر)
دیگران می‌خوانند   
ادعای وکیل زهره فکورصبور درباره دستگیری فردی مشکوک در پرونده خودکشی این بازیگر جوان و مطرح کشور+ویدیو (فیلم) پیمان معادی با دخترش در افعی تهران همبازی شد / ماشالا دخترش چقدر بزرگ شده ... صحبت های خنده دار رشید اصفهانی: وقتی ازش علت سربازی نرفتن و میپرسن و میگه بخاطر تک پدری معاف شدم😅 +فیلم (فیلم) خواستگاری ایمان صفا در سریال اکازیون با گل های قبر مادرش! / تا کمیته رو دید فرار کرد آقای عاشق پیشه تتلو در زندان قرآن می‌خواند، روزه می‌گیرد و تلویزیون می‌بیند! تدارک مسافرت 4 روزه از مبدا بلژیک به مقصدی نامشخص توسط سپیده بزمی پور با رونمایی از چمدان های بامزه و باکلاسشان+عکس/ خوش بگذره (فیلم) ارسطوی پایتخت و عمو حسن، املتی معروف به هم رسیدند! / به قول عمو حسن: عجب سوسیسیه، همش گوشته! خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای سیخ زدن مرغ حماسه ساز شد+عکس/ لامصب مُرغه یه قیافه ای گرفته انگار تقصیر منه😂 خلاقیت بی نظیر یک طراح در طراحی تخت خواب هایی با الهام از میوه ها و کیک/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (عکس) تصاویری از زیبایی معصومانه آزاده نامداری در دوران کودکی / چقدر زود بود رفتنت ... اولین تصاویر از لحظه اهدای انگشتری خاص توسط رهبر معظم انقلاب به وحید شمسایی عرض ارادت و احترام فوتسالیست های قهرمان به رهبر انقلاب+ عکس/ دورهمی دوستانه و صمیمی ورزشکاران با آیت الله خامنه ای گریم فوق العاده حرفه ای و خاص بهنوش بختیاری و امین حیایی در فیلمی تاریخی+عکس/ دست مریزاد به این هنر (فیلم) سیسمونی 900 میلیونی نوه یک تاجر ترک تبریزی! نوه دار شدن قبل ایشون سوء تفاهم بود😂 بیوگرافی و زندگی خصوصی امین میری،زهرمارخان سریال گیلدخت و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (فیلم) سوتی وحشتناک شبکه یک در نشان دادن عکس ندا قاسمی، بازیگر نقش شیرین در نون خ / خودش میگه من نیستم! (ویدئو) افشاگری نعیمه نظام دوست از اتفاق تکرار نشده زندگیش/ خودش روده بُر شده از خنده! مجسمه رضا گلزار روی میز آرایش همسرش آیسان خانوم+عکس زن خوش شانس آذری که برنده جایزه هواپیما در قرعه کشی بانک شد+عکس بازارگردی مهراب و پیمان قاسمخانی با دختر خاله‌شان بعد از 20 سال دوری 17 روز از ناپدید شدن سبحان کوچولو گذشت و خبری نشد+ویدئو (ویدئو) خرافات انواع خارش دست و پا از زبان مهران مدیری/ فقط جواب مادر بزرگه با خاک یکسان میکنه!! نگاهی به مانتوی مزونی پوشیده و آستین منجوق دوزی شده ستاره سادات قطبی، بلاگر متین و باحجاب ایرانی+عکس/ من عاشق آستیناش شدم غوغای بازسازی چهره آدم و حوا توسط هوش مصنوعی/ حوا چقدر شبیه تیلور سوئیفت شده😍+عکس دختر بچه 10 ساله همبازی‌اش را در تهران به قتل رساند! نگاهی به سفره ناهار حصیری زیبا و جذاب همسر واقعی آصف میرزای گیلدخت با ظروف چوبی/ سلیقه خانم بازیگر ایرانی حرف نداره+عکس (ویدئو) متفاوت ترین نقش رامبد جوان/یعنی واقعا می خواد وارد مجلس بشه؟ عکس العمل هوشمندانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب با اطلاع یافتن ایشان از لغو دیدارشان از سوی مقام عالی‌رتبه سیاسی در هواپیما/ سرتعظیم فرو آوردن سران در برابر ابتکار شجاعانه رهبری (ویدئو) بحث و جدل بازیگر محبوب در هواپیما برای صندلی/از شما بعید بود آقای غفوریان، صندلیِ خالی که بود!! موشکی شیشه ای و آبی رنگ که مینا مختاری، همسر باسلیقه بهرام رادان ازش به عنوان دکوری خونه استفاده می کنه+عکس/ انتخابش توی وسایل خونه بینظیره👌 (عکس) نماز ظهری که به امامت یک خانم روی آنتن شبکه سه رفت شعرخوانی بی‌نظیر ولی خارج از برنامه جوان روستایی در دیدار با رهبر انقلاب/ زیبایی و ماه مست و دیوانه توست+عکس تفاوت قابل تامل و خنده دار برداشت محصول اصولی و غیراصولی+ویدیو/ فقط اون دوتایی که پشت نیسان مدفون شدن غوغای صدای بهشتی و بی‌نظیر علی طولابی با آهنگ عاشقانه ترکی/ احسان علیخانی رو مات و مبهوت گذاشت+ویدیو تصویری باورنکردنی از بدل ولادیمیر پوتین، بدل‌های رهبران سرشناس جهان را بشناسید/بدل صدام از خودش هم صدام‌تر بود! خلوت عاشقانه همسر باسلیقه شاهرخ استخری به صرف چای و تنقلات/ چه پاتوق دنج و شیکی داخل خونه داره+عکس میکروفون به دست شدن محمدجواد ظریف در آمریکا در حمایت از مردم فلسطین+عکس بلایی که بر سر بهاره افشاری در خیابان آمد / با گرمکن خونگی و صورت شسته نشسته گریه بیتای فاصله ها رو درآوردن! نگاهی به دکوراسیون شیک و هوش پران پذیرایی علی دایی و رونمایی از مبلمان منحصر به فردش/ چقدر جذاب و لوکس+عکس زیارت رفتن حمید صفت با مادر چشم رنگی اش به مشهد/ چه رابطه مادر و پسری خوبی دارن!😍👌+عکس
تیتر امروز   
تتلو در زندان قرآن می‌خواند، روزه می‌گیرد و تلویزیون می‌بیند!
عرض ارادت و احترام فوتسالیست های قهرمان به رهبر انقلاب+ عکس/ دورهمی دوستانه و صمیمی ورزشکاران با آیت الله خامنه ای
بیوگرافی و زندگی خصوصی امین میری،زهرمارخان سریال گیلدخت و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بازارگردی مهراب و پیمان قاسمخانی با دختر خاله‌شان بعد از 20 سال دوری
دختر بچه 10 ساله همبازی‌اش را در تهران به قتل رساند!
عکس العمل هوشمندانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب با اطلاع یافتن ایشان از لغو دیدارشان از سوی مقام عالی‌رتبه سیاسی در هواپیما/ سرتعظیم فرو آوردن سران در برابر ابتکار شجاعانه رهبری
بلایی که بر سر بهاره افشاری در خیابان آمد / با گرمکن خونگی و صورت شسته نشسته گریه بیتای فاصله ها رو درآوردن!
لوکیشن سریال گیلدخت و عمارت تقی خان کجاست؟ / اگه نمیخوای این مناظر رویایی رو از دست بدی بیا تا بهت بگم ...
جزئیاتی جالب درباره دنیای پرزرق و برق و باشکوه بهرام افشاری، بهتاش سریال پایتخت
روزی که عیاشی‌ های ناصرالدین شاه کار دستش داد | زنان قلیان ها را در حرم‌سرای شاه شکستند
روایتی تاریخی از طلاق عجیب ثریا اسفندیاری و محمدرضا پهلوی ؛ وقتی شاه خوش غیرت همسر خود را از مملکت بیرون کرد!
روایتی از جشن تولد 40 هزار دلاری فرح پهلوی با بهترین آشپز دنیا/ از آمدن آشپز مخصوص از فرانسه تا شترسواری همسر محمدرضا شاه به خاطر تولد نامبارکش!
بهانه گیری یک دانش آموز برای نرفتن به مدرسه به او جان دوباره دارد/دروغی که به واقعیت پیوست...
رپر سرشناس در تهران بستری شد + جزئیات
معتاد سرقت با پابند هم دزدی کرد! + عکس