6 علت برای بیماری افتادگی پلک

  جمعه، 30 خرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
6 علت برای بیماری افتادگی پلک
وقتی به آیینه نگاه می کنید، آیا به حالت خواب آلود چشم ها توجه کرده اید؟ که شاید پلک بالای شما را کمی آویزان کرده یا حتی مردمک چشمانتان را پوشانده باشد و افتادگی پلک نامیده می شود که گاهی اوقات ممکن است باعث اختلال در بینایی نیز شود.یا حتی ممکن است مجبور شوید سرتان را به سمت عقب ببرید یا چانه تان را بلند کنید تا بهتر ببینید

وقتی به آیینه نگاه می کنید، آیا به حالت خواب آلود چشم ها توجه کرده اید؟ که شاید پلک بالای شما را کمی آویزان کرده یا حتی مردمک چشمانتان را پوشانده باشد و افتادگی پلک نامیده می شود که گاهی اوقات ممکن است باعث اختلال در بینایی نیز شود.یا حتی ممکن است مجبور شوید سرتان را به سمت عقب ببرید یا چانه تان را بلند کنید تا بهتر ببینید یا مجبور شوید ابروهایتان را بالا و قوس بدهید تا بتوانید پلکتان را بلند کنید که این کار باعث ایجاد چین وچروک در پیشانی می شود و با گذشت زمان آن ها همچنین بر سر و گردن شما نیز تاثیر گذار خواهد بود. افتادگی پاتولوژیک پلک که همچنین پتوز نیز نامیده می شود، ممکن است به علت تروما، سن یا اختلالات مختلف پزشکی ایجاد شود و این اختلال زمانی که بر روی یک چشم تاثیر گذاشته باشد پتوز یک طرفه و زمانی که هر دو چشم را تحت تاثیر قرار داده باشد، پتوز دو طرفه نامیده خواهد شد.این اتفاق ممکن است بیاید و برود یا دائمی باشد و یا به صورت مادر زادی و از بدو تولد ایجاد شده باشد یا ممکن است در طول زندگی ایجاد شده باشد که به پتوز اکتسابی معروف است و در بیشتر موارد این مشکل به طور طبیعی یا با مداخله پزشکی برطرف خواهد شد.

علت افتادگی پلک :

در اینجا چند مورد از شایع ترین علل پتوز به علاوه راه های ممکن برای رفع افتادگی پلک وجود دارد.

اعصاب آسیب دیده :

آسیب عصبی ناشی از آسیب دیدگی پلک یا شرایطی که بر مغز و سیستم عصبی تأثیر می گذارد همچنین می تواند باعث افتادگی پلک های شما شود. سندرم هورنر یکی از این شرایط است. این یک سندرم نادر است و زمانی اتفاق می افتد که چیزی (مثلاً سکته مغزی یا تومور) به عصبی آسیب می رساند که یکی از عضلات متصل به حرکت پلک ها را کنترل می کند. به طور کلی ، سندرم هورنر همچنین باعث می شود که مردمک چشم شما خیلی کوچک شوند. پتوز مرتبط با سندرم هورنر معمولاً هنگام درمان مشکل اساسی از بین می رود.آسیب عصبی ناشی از دیابت کنترل نشده طولانی مدت و فشار خون بالا همچنین می تواند منجر به ابتلا به پتوز شود، به همین دلیل تشخیص و درمان برای هر بیماری بسیار مهم است.

مشکلات عضلانی :

حرکت پلک در درجه اول توسط سه ماهیچه کنترل می شود که مهمترین آنها عضله لواتور است. هر چیزی که روی این عضلات تأثیر بگذارد ، می تواند بر نحوه عملکرد پلک شما نیز تأثیر بگذارد.یکی از این موارد که باعث افتادگی پلک می شود ، یک بیماری عضلانی ارثی به نام دیستروفی عضلانی چشمی (OPMD) ، نوعی دیستروفی عضلانی است که نه تنها بر حرکت چشم بلکه بلع و حتی برخی از اندام را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. مورد دیگر ، اُفتالموپلژی خارجی مزمن پیشرونده (CPEO) مزمن است که معمولاً باعث ایجاد پتوز در هر دو چشم می شود. دیستروفی میوتونیک ، شایع ترین شکل دیستروفی عضلانی است که در بزرگسالی شروع می شود ، همچنین باعث پتوز در هر دو چشم می شود.

افزایش سن :

از گفتن این متنفریم، اما افتادگی پلکها نتیجه ناگزیر دیگر پیری است. به آن پتوز آپونوروتیک یا پیری گفته می شود. جاذبه و زمان همه چیز را به سمت پایین سوق می دهد و گاهی اوقات تا حدی می رسد که پلک در حال افتادن است. گاهی اوقات پوست اضافی روی پلک می تواند روی پلک آویزان شود و دید را مسدود کند. در اکثر موارد، مشکل زیبایی است و جراحی انتخابی می تواند ، برخی از جوانه های پلک شما را ترمیم کند. در بعضی مواقع، پلک افتاده می تواند روی بینایی شما تأثیر بگذارد، در این صورت ممکن است برای حفظ بینایی به عمل جراحی نیاز داشته باشید.

عمل جراحی :

پزشکان در انجام انواع مختلفی از عمل جراحی چشم چنان تمرین کرده اند که عوارض اغلب اتفاق نمی افتد. اما ممکن است در برخی موارد عوارضی ایجاد شود و اگر این عارضه افتادگی پلک باشد ، به آن پتوز بعد از عمل گفته می شود.عضله لواتور چشم می تواند به مرور زمان از هم جدا شود.افتادگی پلک بعد از عمل جراحی آب مروارید ، قرنیه ، عیوب انکساری (مانند لیزیک) و جراحی گلوکوم گزارش شده است.

  • درمان بدون نقاهت بواسیروشقاق با لیزرCO2

  • درکوتاه ترین زمان پاسخ سوال پزشکیت روبگیر

میاستنی گراویس :

این بیماری نادر خود ایمنی بر نحوه ارتباط ماهیچه ها و اعصاب شما تأثیر می گذارد و منجر به ضعف عضلات می شود. در میاستنی گراویس ، آنتی بادی ها (پروتئین ها) که بطور معمول با مهاجمان مشروع مانند ویروس ها مبارزه می کنند ، دچار افتادگی می شوند و از دریافت پیام های ارسال شده توسط سلول های عصبی جلوگیری می کنند. افتادگی پلک ها اغلب نشانه اولیه این بیماری است.

پتوز می تواند در طول روز نوسان داشته باشد. شما ممکن است بینایی مضاعف داشته باشید. این می تواند بر روی عضلات نیز تأثیر بگذارد. این بیماری می تواند مناطق دیگر بدن شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد. هیچ درمانی وجود ندارد ، اما تغییرات در شیوه زندگی و داروها می توانند ضعف عضلات مرتبط را تحت کنترل داشته باشند.

سرطان :

اگرچه تومورهای داخل چشم شما روی پلک تأثیر نمی گذارد ، اما سرطان اطراف یا خارج از چشم می تواند بر ماهیچه هایی که پلک شما را بالا و پایین می آورد ، تأثیر بگذارد. این شامل تومورهایی در هر نقطه در امتداد اعصاب یا در امتداد شریان هایی است که به چشم می رسد، یا در ماهیچه هایی که چشم شما را کنترل می کنند. پتوز همچنین به ندرت می تواند نشانه ای از سرطان متاستاتیک مانند سرطان پستان یا سرطان ریه باشد.

استفاده از لیزر برای درمان افتادگی پلک:

استفاده از پد چشمی: برای این کار چشم سالم خود را با پد مخصوص می پوشانید؛ این کار باعث می شود چشم دیگر به انجام کار دو برابر بپردازد. این موضوع تمرکز و حرکت عضله پلک را افزایش می دهد و به عضله ضعیف شده کمک می کند قوی تر شود. با قوی شدن عضله موجود در پلک، در نهایت پلک قدرت کافی برای نگه داشتن پوست اضافی را در جای خودش بالای چشم خواهد داشت و بنابراین دیدتان را مسدود نخواهد کرد.

درمان خانگی افتادگی پلک:

استفاده از سفیده تخم مرغ: اگرچه استفاده از سفیده تخم مرغ درمان دائمی نیست، ولی استفاده از آن می تواند برای مدت کوتاهی افتادگی پلک چشم را کاهش دهد. برای این کار از یک گوش پاک کن برای گذاشتن مقدار کمی سفیده تخم مرغ روی بخش میانی پلک بالای خود استفاده کنید و تا زمانی که سفیده تخم مرغ خشک می شود چشمان تان را بسته نگه دارید. همینطور که سفیده های تخم مرغ خشک می شوند پوست شما را نیز سفت می کنند، که این امر باعث می شود پلک تان کمتر افتاده به نظر آید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (551 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (541 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (360 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (132 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (48 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (26 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (13 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (12 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (12 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) تبریک تولد متفاوت نوه دختری امام (ره) به پسر سید حسن خمینی + عکس / رئیس جمهور آمریکا هم خرداد ماهی بود! (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
متن و جملات ادبی برای تسلیت ماه محرم / با بوی محرم الحرام تو حسین ایام عزا و غصه آغاز شود
نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
«طلا خوری» خوراک لاکچری بازان ایرانی/ سرو بستنی، قهوه، آب و ترافل با طعم طلا | قیمت خوراکی‌های گران قیمت بچه پولدارها چقدر است؟
برآورد آمریکا و اسرائیل مداخله مستقیم ایران در جنگ با حزب الله است
راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات
شبی که رهبر معظم انقلاب حتی شام برای خوردن نداشتند! عروسی دختر آقا به صرف چند قلم میوه و شیرینی
قتل عام همزمان عروس و پدر ومادرش در شهر بابک کرمان / داماد خودش را هم کشت
از بی تفاوتی به طلاق تا عبور از خط قرمزهای عاطفی در سریال «در انتهای شب»
قوام جمهوری اسلامی در دست مردم است
جزئیات شرط معدل امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی در کنکور
حملۀ پسری 14 ساله با چاقو به دانشگاه سیدنی
خرازی:از همه ابزارها برای حمایت از حزب‌‌الله استفاده می‌کنیم
پیش‌بینی جنجالی هوش مصنوعی؛ ترامپ دوباره به کاخ سفید باز می‌گردد!
از دومین مناظره طوفانی تا اجرای باشکوه علیرضا قربانی در تخت جمشید در حواشی داغ امروز چهارشنبه 13 تیر 1403
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس