9 دلیل اصلی و تاثیرگذار حجم بالای سفر ایرانیان به ترکیه

  چهارشنبه، 17 آبان 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
9 دلیل اصلی و تاثیرگذار حجم بالای سفر ایرانیان به ترکیه
ترکیه به دلیل نزدیکی به ایران و در دسترس بودن آن مقصد بسیاری از گردشگران ایرانی است.افزایش چشمگیر آمار انتخاب این کشور از سوی ایرانیان برای گردشگری، ما را بر آن داشته است تا به مهم ترین دلایل حجم این سفر اشاره کنیم.

ترکیه در سال‌های اخیر برای ایرانیان تبدیل به یکی از مقاصد اصلی گردشگری، سرمایه‌گذاری، کار و تحصیل شده است. بطوری که طی 9 ماه نخست سال 2023 شمار گردشگران خارجی واردشده به ترکیه به حدود 39.2 میلیون نفر رسید که از این رقم 1.9 میلیون نفر به مسافران ایرانی اختصاص دارد. دلایل زیادی برای این حجم از وجود گردشگران ایرانی در ترکیه وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد.

قیمت های مناسب


ترکیه یکی از ارزان‌ترین مقاصد گردشگری است و رستوران‌ها غذایی با قیمت مناسب در اختیار مسافران قرار می‌دهند. غذا و اقامت در ترکیه قیمت‌های پایینی نسبت به کشورهای اروپایی داشته و همچنین جاذبه‌های رایگان زیادی برای بازدید در این کشور وجود دارد. به عنوان مثال در انتخاب هتل، هتل های مختلف با قیمت های متنوعی وجود دارد که همین تنوع قیمت‌ این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید مدت زمان بیشتری در ترکیه بمانید و بیشتر در این کشور گشت و گذار کنید. به دلایل مختلف دولت و نهادهای تصمیم گیری در حوزه گردشگری در ترکیه با تعریف پکیج‌های مختلف، قیمت تورها را بسیار پایین تعریف و با سود کمتر تعداد بالایی گردشگر را جذب می‌کنند.

قیمت

غذای بی نظیر ترکیه


شاخص مهم دیگر برای ایرانیان غذای حلال است. غذای اکثر رستوران‌ها در این کشور متنوع است و افراد می‌توانند بر اساس دائقه خود غذای مورد نظرشان را انتخاب کنند. در سراسر ترکیه رستوران های فوق العاده‌ای وجود دارد که غذاهای لذیذ، گوشت خوابانده شده و نان بسیار تازه سرو می کنند. همچنین استفاده از مواد اولیه و سبزیجات در غذا ها و سالاد های ترکی بسیار چشمگیر می باشد. از دلچسب ترین خوردنی های ترکیه ” کباب ترکی و باقلوا ” می باشد. البته غذاهای دریایی لذیذ و پیش غذاهای بسیار خوشمزه و صبحانه های سنتی مفصل این کشور از جمله مواردی است که گردشگران را بارها و بارها به سوی خود می کشاند .

غذا

خرید


کشور ترکیه از جمله کشورهای معروف در صنعت مد و پوشاک جهان شناخته می شود بطویکه ترکیه دومین تامین کننده پوشاک در اروپا می باشد. خرید پوشاک و لباس های برند ترک از ترکیه چند سالی است که در کشور ما نیز رواج یافته تا حدی که علاوه بر تجار داخلی، مردم عادی نیز با سفرهای شخصی و کوتاه مدت خود به ترکیه سعی دارند به وسیله محدودیت های حمل بار خطوط هوایی لباس و پوشاک برند ترک را به کشور وارد نموده و کسب و کاری برای خود راه اندازی کنند. از جمله دلایل برای خرید از ترکیه مخصوصا در حوزه پوشاک می توان به تنوع در قیمت، نوآوری و خلاقیت در طراحی لباس و کیفیت بالا و رعایت استانداردهای بین المللی در تولید پارچه و دوخت لباس اشاره کرد. البته ناگفته نماند که برخی از برندهای مطرح اروپایی که بنا به دلایلی اجازه حضور در ایران را ندارند باعث کشیده شدن ایرانیان برای خرید از این برندها از ترکیه هستند.

ال سی

فعالیت‌های متنوع


در دسترس بودن سرگرمی‌های زیاد و متنوع یکی دیگر از پتانسیل‌های ترکیه است، از جمله فعالیت های جذاب می توان به قایق سواری، حمام ترکی، وجود زیباترین سواحل در شهرهای ساحلی از جمله بدروم، آنتالیا، ازمیز و فتحیه، تماشا و بازدید از کوه های زیبا در کنار ساحل، جشن های ساحلی ویژه، بالن سواری بر فراز شهر کاپادوکیه اشاره کرد که همه می توانند در طی سفر گردشگران را غرق لذت کنند. همچنین نباید از وجود تفریحات در فضای باز غافل شد که گزینه‌های زیادی را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد.

بالن

هتل‌های فوق العاده


هتل های پنج ستاره این کشور با قیمت مناسب در دسترس مسافران است که اکثر این هتل‌ها خدماتی نظیر تفریحات سنتی، حمام ترکی و غذاهای عالی ارائه می‌دهند. بهترین هتل‌های ایران را با هتل‌های معمولی ترکیه می‌توان مقایسه کرد؛ به عنوان مثال هتل 4 ستاره تخصصی اسکی در ارزروم که اروپایی ها برای زمستان به آنجا می‌روند، با همه امکانات در تابستان برابر با قیمت یک هتل درجه 4 در شهر مشهد می‌شود. این تفاوت قیمت بهترین فرصت برای جذب مسافران است.

هتل

نیاز نبودن به ویزا


از مهم‌ترین دلایل مردم برای سفر، به ترکیه را شاید بتوان عدم نیاز به تهیه ویزا دانست که به افزایش تعداد گردشگران این کشور منتهی شده است. به این ترتیب، برای تور ترکیه فقط باید پاسپورتی با حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشید. همچنین ایرانیان بدون ویزا و اخذ اقامت ترکیه می‌توانند به مدت 3 ماه (90 روز) بدون هیچگونه مشکلی دراین کشور حضور داشته باشند.

ویزا

مقاصد پروازی زیاد در ترکیه


محدودیت‌های وضع‌شده برای ایران و قیمت بالای هواپیمایی امارات، کیفیت بالا و خدمات مناسب خطوط هواپیمایی ترکیه، 280 مقصد پروازی به 110 کشور جهان و همچنین انجام پرواز مشترک با 40 شرکت هواپیمایی جهان همگی باعث محبوبیت آن بین ایرانیان شده است. از این رو ایرانیان برای سفرهای واسطه‌ای این ایرلاین را گزینه مناسبی می‌دانند.

مقصد

محوطه‌های باستان شناسی


برای علاقه‌مندان به تاریخ نیز، ترکیه گزینه‌های متعددی دارد. این کشور پر از مکان‌های باستانی است که قطعا ارزش بازدید را دارند. در مجموع، کشور ترکیه 28 سایت باستان شناسی دارد که نشانگر برخی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان است. در ترکیه می‌توانید از خرابه‌های تاریخی و ویرانه‌های باستانی در افسوس، آنتالیا، شهر فراموش شده آنی، شهر باستانی تروی، پناهگاه نوسنگی گوبکلی تپه و شهرهای زیرزمینی کاپادوکیا بازدید کنید. همچنین علاقمندان به باستان شناسی می توانند از حضور در کاخ ها و زیباترین مساجد استانبول لذت ببرند.

آثار

حمایت و پشتیبانی تمام قد دولت


حمایت و پشتیبانی تمام قد دولت از ارائه دهندگان خدمات سفر و گردشگری مانند معافیت‌های مالیاتی و ارائه سوبسیدها و تسهیلات بانکی برای ایجاد زیرساخت‌های فیزیکی گردشگری از قبیل ایجاد هتلها، شهرکهای و قطبهای گردشگری، توسعه کمیت و کیفیت پروازهای هوایی به مناطق گردشگری داخلی، ایجاد بسترها برای جذب سرمایه گذاران بین المللی و داخلی از جمله دلایل سفر ایرانیان به این کشور است. فارغ از این‌ها باید توجه داشت که سیاست‌های گردشگری ترکیه در کابینه دولت بررسی و مورد توجه ویژه قرار می گیرد و سازمان گردشگری متولی انجام هماهنگی ها و پیگیری های لازم است. سیاستگذاری گردشگری در ترکیه از سطح وزارتخانه فراتر است و در کابینه دولت مطرح می شود. در سند ملی و برنامه های اصلی ترکیه، یکی از زیربخش های مهم، صنعت گردشگری و صنایع وابسته است که با انسجام کامل در ترکیه عملیاتی می شود.

اردوغان


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (483 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (104 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (21 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (8 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان