آداب ورسوم جشن هالووین

  سه شنبه، 24 آبان 1401   زمان مطالعه 13 دقیقه
آداب ورسوم جشن هالووین
جشن هالووین یک مراسم و جشن سالیانه است که در روز 31 اکتبر(9 آبان) هر سال برگزار می شود.این مراسم ریشه در سنت های اروپایی دارد. در ادامه به بررسی این مطلب می پردازیم. با ساعد نیوز همراه باشید.

جشن هالووین یکی از جشن های سنتی کشور های غربی است که مراسم آن در ۳۱ اکتبر (شب اول نوامبر) برابر با ۹ آبان هر سال برگزار می شود. همان گونه که ما در روز های ابتدایی سال و آغاز بهار لباس های جدید می خریم و نونوار می شویم در طرف دیگری از جهان هم مردم در روز آخر ماه اکتبر لباس تازه می خرند اما با این تفاوت که آن ها سعی می کنند لباسی تهیه کنند که ترسناک تر و عجیب تر شوند. برگزاری جشن هالووین در کشور هایی نظیر آمریکا، اسکاتلند، کانادا و ایرلند مرسوم است و روز هالووین تعطیل رسمی اعلام شده است تا همه ی مردم بتوانند در این جشن حضور داشته باشند. در این جشن مردم لباس های ترسناک و عجیب وغریبی بر تن می کنند و کودکان برای گرفتن شکلات و آجیل درب خانه ها را می کوبند.

فلسفه جشن هالووین

ریشه این مناسبت به جشنواره تاریخی منطقه سلتیک به نام ساوین برمی گردد كه در آن مردم آتش روشن کرده و برای راندن ارواح، لباس های محلی به تن می كردند. در قرن هشتم پاپ گرگوری سوم، یكم نوامبر را به عنوان روز گرامیداشت همه مقدسات تعیین کرد؛ خیلی زود تمام روزهای مقدس به نوعی برخی از سنت های دوران ساوین را در خود گنجاندند. در گذشته، عصر قبل از روز هالووین را با عنوان اُل هالوس ایو می شناختند كه بعدها به هالووین تغییر نام داد. با گذشت زمان، هالووین تبدیل به روزی شد كه در آن فعالیت هایی مانند قاشق زنی، ساخت كدوی هالووین، برگزاری جشن ها، پوشیدن لباس های خاص و خوردن شیرینی های لذت بخش انجام می شد.

هالووین

هالووین چه روزی است؟

ریشه هالووین به جشن های سلتیک های كهنِ ساوین برمی گردد. سِلت ها كه حدود 2000 سال قبل در ناحیه ای زندگی می كردند و اكنون كشورهای ایرلند، انگلستان و شمال فرانسه در آن واقع شده اند، سال نو خود را در روز اول نوامبر جشن می گرفتند. این روز علامتی از آخر تابستان و فصل برداشت و آغاز تاریكی و زمستان سرد بود، یعنی بخشی از سال كه اغلب با مرگ و میر انسان ها در ارتباط بوده است. سِلت ها معتقد بودند كه در شب قبل از سال جدید، مرز بین جهان زندگان و مردگان محو و تار می شود. در شب 31 اكتبر آن ها ساوین را جشن می گیرند؛ شبی كه معتقد بودند ارواح مردگان به زمین بازمی گردند. سلت ها فكر می كردند كه به غیر از ایجاد مشكل و آسیب زدن به محصولات، حضور ارواحی از جهان دیگر كار پیشگویی در مورد آینده را برای كاهنان سلتیكی آسان تر می نماید. برای مردمانی كه به صورت كامل به جهان طبیعی و فناپذیر وابسته بودند، این پیشگویی ها منبعی مهم برای دستیابی به آسایش و هدایت در طول زمستان طولانی و تاریک بود. تاریخ هالووین درست در این ایام شروع به شکل گیری گرفت.

چگونه مراسم هالووین جهانی شد؟

با گذشت قرن ها و تا اوایل قرن بیستم، هالووین تنها به منطقه حکومت سلتیان یعنی ایرلند، بریتانیا و فرانسه امروزی محدود می شد؛ با گسترش و نفوذ استعمار در جهان، زمینه لازم برای ورود این مراسم سنتی به سایر نقاط جهان نیز فراهم شد. آمریکای شمالی اولین مکان غیر از منطقه باستانی تحت حکومت سلتیان بود که مراسم هالووین در شب پایانی ماه اکتبر در آن برگزار شد. با مهاجرت گسترده مردم اسکاتلند و ایسلند به ایالات متحده، این کشور نیز شاهد برگزاری باشکوه جشن سنتی هالووین بود؛ اما امروزه، هالووین بیشتر به یک مراسم مذهبی شباهت دارد. علاوه بر این، آداب ورسوم مختلفی به آن اضافه شده است. و در اغلب نقاط جهان حتی کشورهایی مانند چین و ژاپن نیز جشن هالووین برگزار می شود.

لباس جشن هالووین

لباس هالووین یکی از اجزای اصلی جشن هالووین است. در این جشن اغلب لباس سیاه می پوشیدند و صورت های خود را نیز سیاه می کردند تا با این کار ارواح شیطانی را فریب دهند. با گذشت زمان رنگ لباس ها تغییر کرد و معمولا لباسی را می پوشند که ترسناک باشد و رنگ آن اهمیتی ندارد. امروزه پوشیدن لباس های عجیب مانند ردای جادوگران، پوشیدن لباس شخصیت های ترسناک و اهریمنی داستان ها و فیلم ها و … جز مهمی از جشن هالووین شده و البته بسیاری از مردان با پوشیدن لباس های زنانه و بالعکس، قصد برهم زدن نظام حاکم بر طبیعت را دارند.

لباس جشن هالووین

تزیینات و نمادهای هالووین

مشخص ترین تصویری که از هالووین در ذهن ها ماندگار شده، کدوی تنبلی است که دهانی بزرگ با چشمانی گرد بر روی آن حکاکی شده است. داخل کدو تنبل چراغی گذاشته می شود تا مانند فانوس روی دست ها حمل شود. شاید برای بسیاری از دوستداران جشن نمادین هالووین جالب باشد که بدانند چگونه کدو تنبل به این مراسم باستانی وارد شده است.گفته شده جک اولانترن مردی ایرلندی بود که در نیمه های شب در جنگلی تاریک گذر می کرد. او شاهزاده ی تاریکی (شیطان) را در راه دید و با حک کردن صلیبی به پوست درخت، او را اسیر کرد. شیطان با جک عهد کرد که در صورتی که آزاد شود هیچ وقت او را وارد جهنم نکند. شیطان آزاد شد اما جک به رفتارهای ناپسند خود ادامه داد و هنگام مرگ به دلیل رفتارهای زشتش از ورود به بهشت محروم شد. جک تصمیم گرفت به سراغ دوست شیطان خود یعنی شاهزاده ی تاریکی برود. شیطان بر سر قول خودش بود و او را وارد جهنم نکرد و تکه ذغال سنگی برای او پرتاب کرد.

جک، تکه ذغال سنگ را داخل شلغمی گذاشت که مانند فانوس در شب های تاریک راه او را روشن کند. در واقع، مردم ایرلند ابتدا از شلغم های حک شده که مانند فانوس روشن بودند، استفاده می کردند. بعدها با طراحی مدرن، کدوهای تنبل با تزئینات چشمگیر در آمریکا رایج شدند.

آشنایی با سنت های جشن هالووین در سراسر جهان

سنت اصلی در مراسم هالووین این است که کودکان لباس های خاص می پوشند و برای گرفتن مواد غذایی شیرین و حاوی قند به خانه سایر افراد می روند. زنان جوان نیز لباس های متنوع با ظاهری بسیار جذاب و تحریک کننده می پوشند. تنوع و مدل لباس ها با توجه به سلیقه افراد، متفاوت است. ارائه نخ دندان یا خمیردندان، کندن صورتک ماهون روی کدوتنبل، هدیه دادن تخم مرغ و دستمال توالت به یکدیگر نیز بخشی از آداب مراسم هالووین است. با این حال، برخی از سنت های عجیب وغریب وجود دارد که در حین برگزاری مراسم هالووین در نقاط مختلف دنیا انجام می شود. این سنت های عجیب عبارتند از:

مراسم قاشق زنی یا Trick or Treating

قاشق زنی یکی از رسوم جشن هالووین است که برای اولین بار در سال 1950 به مراسم هالووین اضافه شده است، اما این سنت عجیب کم کم با استقبال بیشتری مواجه شده و محبوبیت پیدا کرد. بر اساس این سنت، برخی کودکان برای برهم زدن تلاش دندان پزشکان، اقدام به جمع آوری آب نبات و خوراکی های شیرین می کنند. در مراسم قاشق زنی، کودکان در شب هالووین به خانه افراد دیگر رفته و از آن ها خوراکی شیرین درخواست می کنند. در سال های اخیر، سازمان یونیسف نیز این عمل را به منظور جمع آوری کمک های بشردوستانه انجام می دهد. مراسم قاشق زنی غالبا در مناطق غرب امریکا مانند سنت لوئیس و دس مین برگزار می شود. در این مراسم کودکان با تعریف جوک های وحشتناک، آب نبات یا خوراکی های قندی پاداش می گیرند.

اوبون یا Obon

یکی از سنت های زیبایی که شب هالووین در کشور ژاپن برگزار می شود، استفاده از فانوس است. البته فستیوال فانوس های ژاپن به جای ماه اکتبر در ماه آگوست برگزار می شود؛ اما اغلب افراد در هالووین برای دوستان، بستگان یا افراد خانواده که از دنیا رفته اند، فانوس روشن می کنند. پس از روشن کردن فانوس، مردم برای شادی بازماندگان دعا می کنند. مراسمی مشابه با اوبون، در کشور کره نیز اتفاق می افتد. آن ها سبدی از میوه و خوراکی را در این شب به آرامگاه اجداد خود می برند و از آن ها قدردانی و سپاسگزاری می کنند.

سنت بارمبرک یا Barmbrack

به نظر اغلب افراد مراسم بامبرک یکی از وحشتناک ترین سنت های هالووین در ایرلند است. برخلاف مراسم قاشق زنی، در این سنت از کودکان خواسته نمی شود که به ازای گفتن جوک های ترسناک، آب نبات دریافت کنند، بلکه از افراد خواسته می شود معجونی حاوی مولسین بخورند که به آن ها قدرت پیش بینی حوادث آینده اعطا شود. آن ها معتقد هستند که اجرای سنت Barmbrack به آن ها قدرتی می دهند که بتوانند آینده عشقی، طول عمر و میزان ثروت را به درستی پیش بینی کنند.

سنت خیره شدن به آینه در جشن هالووین

اجری این سنت به کشور انگلستان یا بریتانیای بزرگ محدود می شود. بر اساس این سنت، جوانان باید در اتاقی تاریک روبروی آینه بایستند و به آن خیره شوند تا بتوانند تصویر فردی که قرار است در آینده با او ازدواج کنند را ببینند. در افسانه ها آمده است اگر فردی قبل از ازدواج بمیرد به جای مشاهده تصویر همسر خود در آینه، تصویر یک اسکلت مشاهده خواهد کرد.

سنت کنده کاری روی چغندر و شلغم

مراسم جک و فانوس که در جشن هالووین برگزار می شود، یک سنت آمریکایی نیست بلکه از یک رسم قدیمی انگلیسی ناشی شده است. درگذشته مردم انگلستان برای مراسم هالووین روی شلغم و چغندر، صورتک های مختلفی کنده کاری می کردند؛ اما امروزه، مردم آمریکا، کندن صورتک های ترسناک را بر روی کدوتنبل انجام می دهند. دلیل اینکه مرم بریتانیا از چغندر یا شلغم برای کنده کاری استفاده می کردند کمبود کدوتنبل در این منطقه بوده است.

سنت نان و آب

مردم اتریش در مراسم هالووین واقعا به دنبال پیدا کردن ارواح مردگان نیستند. بلکه آن ها یک هفته تمام برای آرامش روح مردگان خود، تنها آب و نان می خورند. این یک هفته روحانی از 30 اکتبر شروع می شود و تا 5 نوامبر ادامه پیدا می کند. پس از پایان این هفت روز، فرد دوره روحانی خود را با غذا دادن به اردک ها به پایان می رساند.

سنت P’chum Ben در برگزاری جشن هالووین در کشور کامبوج

مراسم هالووین در کامبوج بجای آخرین شب ماه اکتبر، در ماه سپتامبر برگزار می شود. مراسم P’chum Ben در حقیقت زمانی است که بومیان محلی همراه با خانواده خود به معبد رفته و گوشت برنج و شیرینی نذر می کنند. در این مراسم آن ها سخنرانی راهبان مذهبی را می شوند و به موسیقی های دل نشین گوش می دهند.

سنت مخفی کردن چاقوها

مطمئنا یکی از سنت های عجیبی که در مراسم هالووین انجام می شود، مربوط به کشور آلمان است. مردم آلمان روز اول نوامبر را مقدس می دانند. آن ها سعی می کنند تمام این روز را در کنار عزیزان ازدست رفته خود باشند؛ اما سنت عجیب مراسم هالووین در آلمان این است که آن ها سعی می کنند به مدت یک هفته پس از آغاز نوامبر، چاقوهای خود را مخفی کنند تا نتوانند تحت تاثیر افکار پلید خود به مردگان آسیب برسانند.

سنت صحبت با مردگان یکی از عجیب ترین سنت های جشن هالووین

در جمهوری چک، مراسم هالووین به عنوان جشنی برای بزرگداشت تمام مردگان شناخته می شود. آن ها سعی می کنند در این مدت گل و برخی خرده ریزها را بر سر مزار مردگان خود ببرند. آن ها در اطراف قبر مردگان آتش یا شمع روشن می کنند. سپس، کنار آن ها صندلی می گذارند تا بتوانند با روح مردگان خود ارتباط برقرار کرده و با آن ها صحبت کنند.

سنت کیک لوبیای مردگان یا Fave dei morti

مردم کشور ایتالیا، هالووین را به گونه ای متفاوت جشن می گیرند. آن ها سعی می کنند از غذاهای باورنکردنی و عجیب استفاده کنند. آن ها کیک های بسیار بزرگ و لوبیایی شکل همراه با ضیافت و شام رؤیایی برای بستگان و اقوام مرحوم خود آماده می کنند. سپس، درها و پنجره های خانه را باز می گذارند و خودشان به کلیسا می روند. آن ها معتقدند در این مدت مردگان به خانه باز می گردند و از غذاها و کیک ها می خورند.

سنت سوزاندن پول و میوه

یکی از مراسم هایی که مردم کشور هنگ کنگ و چین در هالووین انجام می دهند، جشنواره ارواح گرسنه یا Yue Lan است. البته اجرای مراسم ارواح گرسنه در هنگ کنگ با چین کمی متفاوت است. مردم هنگ کنگ در جشن هالووین سعی می کنند به جای خاموش کردن فانوس ها، تمام وسایل حتی عکس های متعلق به اشخاص مرده را بسوزانند. آن ها معتقدند این کار به آرامش مردگان کمک می کند.

سنت پوست کندن سیب یکی دیگر از سنت های جالب جشن هالووین

مردم اسکاتلند در شب هالووین سعی می کنند پوست سیب را به صورت کامل از آن جدا کنند، ازنظر آن ها بهتر است پوست سیب به شکل نواری باریک و یکدست جدا شود. پس از آنکه پوست سیب کاملا جدا شد، آن ها پوست نواری را روی شانه خود قرار می دهند. چیدمان این نوار نشان دهنده حروف اسم فردی است که در آینده با او ازدواج خواهند کرد. آن ها معمولا هنگامی که پوست را روی شانه خود می اندازند کلمات سوفیا ورکا و کریس مارتین را بر زبان می آورند. اگر شخصی این کلمات را نگوید پیش بینی آینده به درستی انجام نمی شود.

سنت شب شیطان

سنت شب شیطان یکی از مراسم اجراشده در شب هالووین است. این مراسم برای اولین بار از شهر دیترویت آمریکا آغاز شده است. در این مراسم سعی می شود با به آتش کشیدن ساختمان ها متروک و خالی از سکنه، شوخی های بی خطر انجام شود؛ اما اغلب افراد معتقدند بهتر بود این سنت عجیب در گذشته باقی می ماند.

سنت روز مرگ یا Day of the Dead

یکی از مشهورترین سنت هایی که در شب هالووین انجام می شود، مربوط به کشور مکزیک است. این سنت روز مرگ نام دارد که در زبان سنتی مردم این منطقه Día de los Muertos نامیده می شود. مردم مکزیک سعی می کنند با ساخت زیارتگاه های بسیار زیبا برای مردگان و پذیرایی از روح آن ها، جشن هالووین را انجام دهند. در مکزیک این مراسم معمولا در دومین روز ماه نوامبر انجام می شود؛ و افراد را برای برگزاری جشنی باشکوه آماده می کند.

برگزاری جشن هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در بین آمریکایی ها جشنی محبوب است که در زمان برگزاری آن برنامه های بسیاری را اجرا می کنند. ناگفته نماند که پروتستان ها به این جشن باستانی اعتقادی ندارند؛ به همین دلیل تا مدت ها این جشن در آمریکا برگزار نمی شد تا اینکه ایرلندی ها و اسکاتلندی ها وارد خاک این کشور شدند. آنها در اولین مهمانی عمومی، برای محصولات زراعی جشن برپا کردند و داستان های ترسناک گفتند، پایکوبی کردند و به مرور سنت های هالووین، گسترده تر و جذاب تر شدند. برای برگزاری جشن هالووین آمریکایی ها و کشورهای دیگر آداب و رسوم خاصی دارند اما برخی از سنت ها بین بیشتر کشورها مشترک است .

در این مقاله سعی کردیم تا سوال های جشن هالووین چه روزی است و جشن هالوین چیست را پاسخ دهیم و همینطور در مورد کارهای معمول در این روز صحبت کنیم. جشن هالووین بیشتر به عنوان فرصتی برای تفریح کردن شناخته می شود و گفتن داستان هایی مربوط به شیاطین و ارواح سرگردان چندان در آن جایی ندارد اما پوشیدن لباس های عجیب و ماسک های ترسناک هم چنان جای خود را در این جشن حفظ کرده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
مصاحبه خبرنگار ساعد نیوز با علی جعفری آذر نماینده منتخب مردم در حاشیه مراسم تشییع+ ویدئو محبت پدرانه آیت الله رئیسی به فرزند شهید سرهنگ دوم «محمدرضا اسداللهی» +ویدئو صحبتهای قابل تامل سیدابراهیم رئیسی درباره دلایل حضورش در انتخابات+ویدیو/ به آقا گفتم منو از بهشت به جهنم آوردین موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان میز عزای الهام علی اف آخرین فردی که با آیت الله رئیسی و همراهانشان دیدار کردند/ سوگواری سفارت ایران در باکو+عکس پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد واکنش جگرسوز عروس سید حسین خمینی به شهادت رئیس جمهور/ نفسش سخت گرفته‌ست به آغوش بکش...+عکس صحبتهای قابل تامل برادر سید ابراهیم رئیسی و زینب سلیمانی درباره رئیس جمهور شهید کشور+ ویدیو اختصاصی ساعدنیوز: بیعت با رهبر انقلاب در وداع با شکوه با پیکر شهیدان راه خدمت در تبریز+ویدیو آخرین گفتگوی کمتر دیده شده شهیدان سلیمانی و رئیسی در مضجع شریف امام رضا (ع) +ویدئو/فقط اونجایی که سردار دلها اجازه خوندن دو رکعت نماز میگیره... واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش آخرین زیارت آیت الله رئیسی در حرم امام رضا(ع) 5 روز پیش از شهادت/ دیدم مشهد چرا هی بی قراری میکند...+ویدیو آخرین نماز شهدای راه خدمت به امامت شهید آل هاشم+عکس واکنش شجاع خلیل زاده به شهادت شهدای خدمت/ ای داغ بر دل نشسته +عکس تصویری از حضور علی پروین در حضور سید ابراهیم رئیسی/ پیراهن تیم ملی فوتبال در دستان شهید خادم +عکس جزئیات تماس تلفنی آیت الله آل هاشم با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور بعد از سقوط بالگرد+فیلم سفر بخیر شهیدی که شدی عاقبت بخیر+ویدئو ابلاغ سلام رهبری به مردم تبریز توسط رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدیو گریه های از ته دل و برای ملتِ سیدابراهیم رئیسی در هواپیما که هیچوقت پخش نشد+ ویدیو واکنش غم انگیز بازیگر یوسف پیامبر به شهادت رئیس جمهور و همراهانش در سانحه هوایی+عکس بی‌تابی و گریه های مادربزرگ اردبیلی برای ابراهیم رئیسی+ویدیو اولین فیلم بی پرده از لحظه رسیدن تیم‌های امدادی به بقایای بالگرد رئیس جمهور و همراهان/ حاوی صحنه های دلخراش!🚨 آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت شهید آل هاشم: دعا کنید مرگم، شهادت در راه خدای متعال باشد /سید آذربایجان هم به آرزویش رسید... عکس کمتر دیده شده از امام جمعه محبوب تبریز در خانه استاد شهریار در سال 1363 صحبت های همراه با گریه دانشجوی حسین امیرعبداللهیان درباره هدیه دادن های استاد شهیدش +ویدیو عرض ارادات اشکان دژاگه ستاره فوتبال در دیدار با رئیسی/ تواضع آقای فوتبالیست در حضور سید محرومان +عکس حضور مردم انقلابی تبریز در مراسم وداع با شهیدان راه خدمت+فیلم تصاویر تلخ از پدر سرهنگ محسن دریانوش لحظه دیدن بنر نصب شده از پسرش روی دیوار+عکس ویدئویی از انتقال پیکرهای شهید آیت‌الله رییسی و همراهان از معراج شهدای تبریز آخرین ویدئو از رئیسی و همراهانش در همان هلیکوپتر و همان روز حادثه +ویدئو واکنش قلعه‌نویی به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور ادای احترام مردم جمهوری آذربایجان به شهدای حادثه هلیکوپتر رییس‌جمهوری ایران +ویدئو آخرین بوسه پدر شهید آل هاشم بر رخسار پسرش+ویدئو/سلام ای غروب غریبانه ی دل... حال و هوای منزل فوق العاده ساده شهید سیدمهدی موسوی سرتیم حفاظت رئیس‌جمهور +ویدیو/ خانه ای بدون لوستر و سراسر فرش ماشینی! صندلی سیاه پوش مزین شده به قاب عکس رئیس جمهور و آیت الله آل هاشم در مجلس خبرگان+تصاویر نخستین تصویر از تابوت وزیر امورخارجه ایران شهید حسین امیرعبداللهیان+عکس اجتماع امام رضایی‌ها برای شهادت خادم الرضا(ع) : خوشحالم که برای اولین‌بار به یک شهید رأی دادم +ویدئو
تیتر امروز   
موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد
پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد
روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان
واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش
آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت
واکنش قلعه‌نویی به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور
بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور
اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟
واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس
از بی تابی مادر آیت الله رئیسی در سوگ فرزندش تا پیدا شدن انگشتر رهبری در محل حادثه در حواشی داغ امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403