ساعدنیوز
ساعدنیوز

افسردگی یک اختلال ژنتیکی!

  پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1397 ID  کد خبر 5279
افسردگی یک اختلال ژنتیکی!
ساعد نیوز: دانشمندان اعلام کردند، نزدیک به ۸۰ ژن که می‌تواند با افسردگی ارتباط داشته باشد، شناسایی‌شده است. درواقع این یافته به شواهدی اشاره دارد که تا حدی افسردگی را یک اختلال ژنتیکی معرفی م

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از سینا پرس: 

پژوهشگران در تحقیقات جدید خود ۸۰ ژن مرتبط با افسردگی را شناسایی کرده و بر این اساس می‌توان گفت این بیماری یک اختلال ژنتیکی است که در سال‌های اخیر روند افزایشی جهانی را نشان می‌دهد.

سازمان بهداشت جهانی ارتباطات قوی و نیرومندی رابین افسردگی و اختلالات مصرف مواد مخدر، دیابت و بیماری‌های قلبی شناسایی کرد. علاوه بر این، افسردگی یکی از عوامل مهم و خطرناک برای خودکشی محسوب می‌شود که سالانه افراد زیادی را به کام خود می‌کشد. فقدان حمایت از افراد مبتلابه افسردگی و اختلالات روانی همراه با ترس از خجالت و شرمندگی، از دسترسی بسیاری از افراد به درمان و داشتن یک زندگی سالم و سازنده جلوگیری می‌کند.

قابل‌توجه است که افسردگی به‌عنوان یک اختلال روانی رایج، علت اصلی نقص سلامت و ناتوانی در سراسر جهان محسوب می‌شود. بر اساس آخرین برآوردهای سازمان بهداشت جهانی (World Health Organisation)، در حال حاضر بیش از سیصد میلیون نفر با افسردگی زندگی می‌کنند که این آمار از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۱۸ درصد افزایش داشته است.

دیوید هوارد (David Howard) از پژوهشگران دانشگاه ادینبورگ (Edinburgh) در رابطه با ژن افسردگی چنین گفت: «این پژوهش‌ها ژن‌هایی را شناسایی کردند که خطر بروز افسردگی را به‌طور بالقوه افزایش می‌دهد و شواهدی را نیز ارائه می‌کند که می‌توان گفت این بیماری یک اختلال ژنتیکی است.»

بر اساس اظهارات محققان، برخی از ژن‌هایی که در عملکرد سیناپس‌ها یا اتصال‌دهنده‌های کوچک اجازه می‌دهند سلول‌های مغز با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، از طریق سیگنال‌های الکتریکی و شیمیایی مشخص‌شده‌اند.

لازم به ذکر است، این تحقیقات می‌تواند توضیح دهد که چرا برخی افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند و همچنین قادر است به محققان برای پیدا کردن داروها و روش‌های درمانی در مقابله با این بیماری کمک کند.

هوارد در ادامه توضیحاتش اظهار داشت: «علاوه بر آن، یافته‌های ما مدارک و سرنخ‌های جدیدی را در مورد علل افسردگی ارائه می‌دهند و ما امیدواریم که این اطلاعات و داده‌ها به یافتن روش‌های درمانی این بیماری کمک کند.»

این گروه تحقیقاتی برای پیدا کردن و شناسایی فضای دی ان ای مرتبط با افسردگی، کد ژنتیکی سیصد هزار انسان را موردبررسی قرار دارد. سازمان بهداشت جهانی نیز ارتباطات قوی و نیرومندی رابین افسردگی و اختلالات مصرف مواد، دیابت و بیماری‌های قلبی شناسایی کرد. علاوه بر این، افسردگی یکی از عوامل مهم و خطرناک برای خودکشی محسوب می‌شود که سالانه افراد زیادی را به کام خود می‌کشد.

فقدان حمایت از افراد مبتلابه افسردگی و اختلالات روانی همراه با ترس از خجالت و شرمندگی، از دسترسی بسیاری از افراد به درمان و داشتن یک زندگی سالم و سازنده جلوگیری می‌کند.

شرح کامل این پژوهش و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی ارتباطات طبیعت (Nature Communications) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

نگاهی به آمار و شرایط افسردگی در ایران

 بزرگ‌ترین مطالعه همه‌گیرشناسی سلامت روان در کشور به‌وسیله آقای دکتر نوربالا عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکارانشان روی یک نمونه ۳۵۰۱۴ نفری از سراسر کشور انجام‌شده است. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد شیوع تخمینی مشکلات سلامت روان در مناطق روستایی کشور ۳/ ۲۱ درصد و در مناطق شهری ۹/ ۲۰ درصد است.

به گفته این روان‌پزشک، ۲۱ درصد از افراد موردمطالعه علائم افسردگی، ۸/۲۰ درصد علائم اضطرابی، ۹/۱۷ درصد علائم جسمی و ۲/ ۱۴ درصد اختلال کارکرد اجتماعی داشتند. شیوع مشکلات سلامت روان با افزایش سن رابطه مستقیمی داشته و در افراد متأهل، بیوه، طلاق گرفته و بازنشسته شیوع بالاتری مشاهده‌شده است. شایع‌ترین علامت افسردگی علاوه بر خلق افسرده، علائم جسمی بود.

دکتر صمیمی، روان‌پزشک مسئول کمیته خلقی روان‌پزشکان علمی ایران، درباره شیوع بیشتر افسردگی در سال‌های اخیر در ایران می‌گوید: «تحقیقات جسته‌گریخته‌ای دراین‌باره در سال‌های اخیر داشته‌ایم، ولی به نظر می‌رسد شیوع افسردگی در طی این سال‌ها تغییرات زیادی در کشور نداشته است، شاید این مسئله، باعث تعجب مردم شود که تصور کنند شرایط اقتصادی، استرس‌های اجتماعی و مانند آن، چطور نتوانسته شیوع افسردگی را بالا ببرد. واقعیت این است که افسردگی یک بیماری روانی است و به‌اندازه کمی تحت تأثیر شرایط جامعه قرار می‌گیرد و اهمیت اصلی را شرایط درونی فرد تعیین می‌کند. فردی که مستعد افسردگی است گاهی بدون دلیل بیرونی دچار افسردگی می‌شود زیرا استعداد ژنتیکی درباره این بیماری دارد.»

او درباره جایگاه استرس‌ها و تنش‌های اجتماعی در شیوع افسردگی بین افراد جامعه گفت: «شاید در یک جامعه، شادابی زیادی را نداشته باشیم، ولی این مساوی با افسردگی نیست. افسردگی بیماری مشخصی است که نداشتن شادابی و روحیه شاداب، چیزی متفاوت از بیماری است.»

دکتر صمیمی درباره تأثیر افسردگی در زندگی خانوادگی بیماران چنین توضیح می‌دهد: «تحقیقات ما نشان داده بین افرادی که در دادگاه‌های خانواده مراجعه می‌کنند وزندگی‌شان منجر به طلاق شده، افسردگی نقش مهمی را ایفا کرده است. یعنی در بین مراجع به دادگاه خانواده، مقدار افسردگی از میزانی که در جمعیت عمومی کشور است، بیشتر مشاهده می‌شود. یک فرض این است که اختلافات خانوادگی باعث افسردگی شده و فرض دوم اینکه افسردگی باعث اختلافات خانوادگی شده است. افسردگی، روابط زناشویی، ارتباطات کاری و اجتماعی افراد را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده و دچار مشکل می‌کند.»

از سوی دیگر دكتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، بابیان این‌که میزان شیوع افسردگی در ایران طی ۲۶ سال گذشته دو برابر شده است، اعلام کرد: «ازنظر بار بیماری‌ها، افسردگی رتبه چهارم را دارد و بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال ۲۰۳۰ بیماری افسردگی در رتبه دوم بیماری‌ها قرار خواهد گرفت.» او با تأکید بر این‌که بخشی از سلامت جسم به‌سلامت روح و روان برمی‌گردد، گفت: «ارتقای سلامت روان می‌تواند از اهداف مهم کشور باشد و علاوه بر عوامل ژنتیکی عوامل محیطی زیادی مثل بیکاری، از دست دادن عزیزان، حوادث ترافیکی و عوامل طبیعی می‌توانند در ابتلا به افسردگی تأثیرگذار باشند.»

هاشمی از عوارض ابتلا به افسردگی را بی‌رغبتی و بی‌میلی به مسائل زندگی، گوشه‌گیری و اختلال در روابط اجتماعی و خانوادگی بیان کرد و افزود: «بر اساس مطالعات در ایران در سال ۲۰۱۵ شیوع اختلال افسردگی در زنان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۵۰۳۷ نفر است که این تعداد در دنیا ۴۹ هزار نفر است. به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در جهان، تعداد مردان افسرده ۳۵۴۵ نفر بوده که این تعداد در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۹۴۷ نفر است.»

دکتر هاشمی با اشاره به این‌که فقر، شهرنشینی و بی‌سوادی با افسردگی ارتباط دارد، گفت: «در حال حاضر کمتر از ۳۰ درصد مردم در روستاها سکونت دارند و این در حالی است که پیش از انقلاب اسلامی ۷۰ درصد مردم ایران، روستانشین بودند و مهاجرت به شهر و تغییر در سبک زندگی خود می‌تواند باعث آسیب روحی و روانی و افسردگی شود.»

به گفته وزیر بهداشت، استان‌های تهران، فارس، اصفهان و چهارمحال بختیاری بیشترین شیوع افسردگی عمیق رادارند که بیش از ۴ درصد است. درحالی‌که باید بدانیم بسیاری از افراد از ابتلا خود به بیماری‌های اعصاب و روان بی‌اطلاع هستند. افسردگی یک بیماری جدی است و بسیاری از افراد علائم آن را نمی‌دانند و لازم است رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما در مورد بیماری‌های روحی و روانی به‌خصوص افسردگی اطلاع‌رسانی کنند. 

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (278 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (68 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (43 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (11 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (10 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (10 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (9 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (8 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (8 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (7 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی در مورد زلیخا: من نمی تونم روی زلیخا را زمین بیاندازم 😅+ویدئو (7 نظر)
دیگران می‌خوانند   
چهره دلنشین و معصومانه پارسا پیروزفر، مولانای فیلم مست عشق در کودکی/ زیبایی ذاتی و خیره کننده سوپراستار ایرانی+عکس خلاقیت جذاب و تحسین برانگیز شهرداری شیراز در نصب المان زیبا و فاخر/ اصیل و ایرانی پسند+عکس گوشه‌ای از خانه شیک و امروزی پیمان معادی با دکوراسیون لوکس و منحصر به فرد/ ساده ولی زیبا و خاص+عکس دلتنگی شدید فرزاد حسنی برای مادرش و گلباران کردن خانه ابدی مادر ساداتش+عکس/ روحش شاد چیدمان میز کنسول شیک و خاص خانه مدرن علیرضا بیرانوند با لوازم دکوری آنتیک/ خونه اس یا عتیقه فروشی؟ فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 ابتکار هوشمندانه و زیبای یک شخص در ایجاد کندوی عسل مدرن پشت پنجره خانه اش+ویدیو/ مغز تو رو واقعا باید طلا گرفت (ویدئو) غوغای صدای بهشتی پسر چوپان در صحرا با خوانندگی آهنگِ خدایا بی پناهم ،زتو جز تو نخواهم/حنجرشو فرشته ها بوسیدن... سکانس فراموش نشدنی از سریال باغ مظفر/حیف نون میگه به من رحم نمی کنین به عیالم رحم کنین!😂 تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس تنها قاب خانوادگی کامبیز دیرباز در کنار همسر و دخترش+عکس/ کنار هم خوشبخت بشین نگاهی به خلاقیت زیبا و جذاب شهرداری ایرانی برای طراحی نیمکت پارک/ چقدر خاص و دلپسند+عکس تبرک جستن رهبر معظم انقلاب از تربت حرم امام حسین (ع) +ویدئو/یا رب این گل از شش جهتش دار نگاه... نوه خوشگل و دوست داشتنی ایرج طهماسب با موهای فرفری در پارک/ چقدر ناز و گوگولیه+عکس (ویدئو) سکانسی خنده دار و فراموش نشدنی از دعوای برره ای/ فقط آخرش که کیانوش میپره!! عکس باورنکردنی و زیبا از خواهر و شوهرخواهر خوشتیپ و باکلاس هانده ارچل/ چه خانواده صمیمی و باحالی داره! عکس های 55 سالگی بانو یومیول، پیشگوی دربار» سریال جومونگ نگاهی به تیپ و استایل هندی و رنگارنگ عمو پورنگ بخاطر عشق اهل هندیش؛ از ساده تا آتلیه ای+عکس/ یعنی باید بادا بادا مبارک بادا رو بخونیم یا زوده؟ آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی) فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس خواهر دکتر و تحصیلکرده پوریا پور سرخ با شباهت ظاهری زیاد به برادر هنرمندش !! شباهت بی حد و اندازه مادر جوان ملیکا زارعی به دخترش مریلا زارعی و خاله شادونه پرانرژی/ چقدر کم سن و سال به نظر میرسه+عکس فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 (فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ... بهترین پنجره های مدرن برای داشتن ویلایی لوکس عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت! ظاهر متفاوت فریبا متخصص، احترام السادات سریال گیلدخت در 23 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد پَرپَر کردن گل و درد و دل محمد علیزاده با پدرش بر سر مزار او+عکس/ روحشون شاد پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی رونمایی از شیوه جدید یک ایرانی در گدایی از ماشین ها در کرج بدون زحمت فقط با یک قلاب و سطل ماست+ویدیو/ قابل توضیح نیست خودتون ببینید دستور پخت فوق حرفه ای و استادانه کته به سبک مهران مدیری+ویدیو/ این آموزش ارزش صد بار دیدن رو داره😂 آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ... (عکس) همه خانم های خانواده امیر مقاره در بک استیج کنسرتش / آقای خواننده حسابی خانواده دوسته! باریکلا پسر ... خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از نیمرو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس عکس معنادار پیمان معادی در پشت صحنه افعی تهران بعد از هجمه‌های شدید به این سریال / بابا همش فیلمه!
تیتر امروز   
تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس
افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد
آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس