احساس تنفر از خود چیست و چگونه می توان از آن رها شد؟

  چهارشنبه، 14 خرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
احساس تنفر از خود چیست و چگونه می توان از آن رها شد؟
ساعد نیوز : ممکن است فردی تا حد نهایت غیر متناسب از خود تنفر داشته باشد. شخصی ممکن است قیافه خود را دوست نداشته باشد، فکر کند که در هیچ کاری تبحر ندارد و یا هم حس کند که با افراد دیگر برخورد خوب ندارد. این چنین افکار ممکن است فردی را به انگیزهٔ های ناگهانی در بارهٔ آسیب رساندن یا جزا دادن به خویش سوق دهد.

تنفر از خویش یعنی چه؟

چنانچه تا پیش از این حس تنفر از خود را تجربه نکرده اید، شاید بهتر باشد بگوییم به شیوه تنفرانگیزی با خویش صحبت کردن است. برای افراد دیگر دشوار است که بفهمند این حس از کجا می آید و چطور میتوانند کمک کنند.

تصویر

افرادی که از خود تنفر دارند، معمولاً چنين افکاری دارند

  • من میدونم تو شکست میخوری
  • به چه دلیل سعیت را نمیکنی؟
  • تو یک بازنده ای
  • هیچ کس دوست نداره با تو باشه
  • باز گند زدی

به چه علت نمیتونی عادی باشی؟

هنگامی که دچار حس نفرت از خود می شوید، انگار نمی توانید از انتقادهای خویش خلاص شوید. آن ها دائم خویش را سرزنش و مسخره می کنند که این افکار از ذهن آن ها نشات می گیرد.

این نابهنجاری زندگی را چه طور تحت تأثیر قرار میدهد؟

هنگامی که حس تنفر از خود و استرس بسیار قوی شود، خطر این که فردمصاب برای کنترل کردن یا آرام کردن احساسات ناراحت کننده و ناگوار خویش به رفتارهای مخرب بپردازد، به وجود میاید. به خود زیان رساندن یا به روش دیگری خود را بریدن، امکان دارد یک راه برای کاهش اضطراب باشد ولی در عین حال ممکن است فرد این کار را به خاطر مجازات نمودن بدن خویش انجام دهد. افرادی که به تنفر از خود دچار هستند، فکر می کنند که بدن به تزکیه احتیاج دارد. اختلال های خوردن و سو استفاده الکل و مواد مخدر من جمله دیگر روش های حمله به بدن به شمار میرود. این که حتی افکار خود کشی برای فرد مصاب پیدا شود، خارج از امکان نیست.

تنفر از خود و ویرانگری میتواند سبب کناره گیری و گوشه گیری شود. از طریق انزوا شخص مصاب وضعیت و رفتار های خود را پنهان مینماید. احساس شرم که وضعیت را وخیم تر میسازد، در بین افراد مبتلا به این اختلال شایع است. ممکن است شخص مصاب فکر کند که وی قابلیت و شایستگی این را ندارد که از سلامت برخوردار باشد. امکان دارد این سبب شود که وی از نگهداری از خویش دست بکشد یا احتمالا از چیزهای که برای سلامت روحی و بدنی موثر میباشند، جلوگیری کند بطور مانند غذای خوب، خواب درست، ورزش یا معاشرت اجتماعی.

تصویر

چگونگی مبارزه با حس تنفر از خود

کم تر قیاس کنید.

همیشه سن خویش را با افراد دیگر در نظر بگیرید و ببینید که از چه لحاظ هایی خودتان را با آنها مقایسه می کنید. احیانا بسياري از این مقایسه ها، مقایسه های نابه جا می باشد.

مقایسه کردن خویش با افراد دیگر و نحوه این کار بسیار مهم میباشد و انسانها معمولاً در گروه های اجتماعی بزرگ زندگی می کنند. برای موفق شدن احتیاج دارید که رفتارهای طبیعی داشته باشید و به یکسری از عقاید خویش پایبند باشید و همچنين باید رفتارهای خویش را بررسی کنید.

اینجاست که مقایسه کردن به درد شما می خورد ولی گاهی وقت ها اشخاص با مقایسه کردن تنها به خودشان ضرر می زنند و معنی عزت نفس این است که هیچ وقت خودتان را دست کم نگیرید ولی تلاش کنید با مقایسه کردن خویش نسبت به افراد دیگر اشکالات خویش را رفع کنید و تنها سبب پیشرفتتان شود.

گاهی وقت ها افراد با مقایسه کردن ، تنها از اعتماد به نفس خویش می کاهند و این سبب می شود که ارزش های خویش را در زندگی نادیده بگیرند و در نتیجه اعتماد به نفس آنها کاهش پیدا می کند و در چنين مواردی باید دست از مقایسه کردن بکشید تا بتوانید آنرا از راه درست به انجام برسانید.

باورهای قدیمی خویش را به چالش بکشید

اگر با حس تنفر از خود دست و پنجه نرم می کنید، احتمالا حس می کنید منتقد درونی شما بی رحمانه این حس را دائم منتقل می کند که نسبت به خود ، توانایی ها و ارزش خویش حس منفی داشته باشید. کم کم گمان می کنید این تصورات منفی حقیقت دارند در حالیکه چنين نیست.

ارام کردن خویش و درک این که این تصورات از کجا می آیند میتواند به شما کمک کند. تلاش کنید با تمایز دادن احساسات از واقعیت ها، این تصورات خویش را به چالش بکشید. طولانی مدت از این تصورات که ترغیب کننده حس تنفر از خود است، استفاده نکنید. تنها به این دلیل که منتقد درونی برای شما آشناست، به این معنی نیست که میتواند برایتان لازم و کمک کننده باشد.

تصویر

فهرستی از توانمندی های خویش تهیه کنید

احساس تنفر از خویش به ما می گوید هیچ توان مندی نداریم در حالیکه این چنین نیست. زمانی را برای شناسایی توان مندی های خویش اختصاص دهید. چنانچه انجام این کار برایتان مشکل است، میتوانید از افراد دیگر کمک بگیرید. افراد دیگر راحت تر خصوصیت را در ما می بینند که امکان دارد برای خودمان ناشناخته باشد. میتوانید از ازمون های آنلاین هم برای شناسایی توان مندی های شخصی خویش کمک بگیرید.

مبارزه با افکار منفی

افکار و احساسات در خصوص تنفر از خویش برای همه انسانها پیش می آید ولی سؤال اینجاست که چه قدر این افکار قوی هستند که مطالعات نشان داده است بخش وسیعی از واقعیت بر پایه افکار ما میباشد و بر روی احساسات و عواطف ما تاثیر گذار است و در این بین اشخاص میتوانند از ذهن درمانی و رفتار درمانی استفاده کنند که در آن متد های زيادي برای طیف وسیعی از مشکلات با آنها ارائه می شود.

تصویر

بخشش را تمرین کنید

معمولاً افرادی که از خویش متنفرند بر گذشته تمرکز دارند، خاطره ها و احساسات تلخی چون خجالت، گناه، عصبانیت، شرمندگی یا ضعف را مرور می کنند. در چنين فضایی هیچ جایی برای بخشش خویش یا در اغوش کشیدن خویش وجود ندارد.

تمرین کنید در زمان حال باشید، به مسیری که سپری نموده اید فکر کنید و خویش را پذیرفته و ببخشید. حتی چنانچه قدری برایتان عجیب و متفاوت است، یادتان باشد هدف کاهش نفرت از خود و تمرین دلسوزی بخود است.

یادتان باشد رهایی از حس تنفر به خود زمانبر است. امکان دارد بنظر چالش برانگیز و غیرممکن بیاید ولی شدنی است. هرچه خویش را از انتقادهای درونی منفی رها کنید، حس لذت، ارامش و هم آهنگی بیشتری با زندگی خواهید داشت.


2 دیدگاه
  دیدگاه ها
نگین
4 سال پیش

عالی بود 👏👏 واقعا استفاده کردم
بیتا
4 سال پیش

ممنون
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان