آیا اهانت سحر قریشی به «پاکبان» مشمول مجازات می‌شود؟

  دوشنبه، 08 اردیبهشت 1399 ID  کد خبر 76720
آیا اهانت سحر قریشی به «پاکبان» مشمول مجازات می‌شود؟
ساعد نیوز: عضو هیأت مدیره انجمن آیین دادرسی مدنی کشور، عناوین و مصادیق هتک حرمت در ماجرای توهین سلبریتی مشهور به یک پاکبان را اعلام کرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، احمد محمدی سهروردی عضو هیأت مدیره انجمن آیین دادرسی مدنی ایران در خصوص کلیپ منتشره از سوی یکی از سلبریتی ها که منجر به توهین به یکی از پاکبان های شهرداری شده گفت: باید در ابتدا ببینیم عمل ارتکابی، تحت عناوین هتک حرمت یااهانت یا توهین قابل تطبیق است، یا خیر.

مصادیق توهین در ماده ۶۰۸قانون مجازات اسلامی

وی ادامه داد: بنابراین مصادیق توهین را باید در قانون ارزیابی کنیم در ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی حدودا توهین تعریف شده است. در این ماده قانونی تصریح شده که توهین به افراد از قبیل فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک بوده و مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا پرداخت جزای نقدی به مبلغ ۵۰ هزار تا یک میلیون ریال دارد.

عضو هیأت مدیره انجمن آیین دادرسی مدنی گفت: به نظر می رسد در مورد این ماجرای خاص، ماده ۶۰۸ قانون به تنهایی جوابگو نیست چرا که صرفا الفاظ، توهین به حساب نمی آیند بلکه رفتار و حرکات نیز ممکن است توهین تلقی شوند.

تصویر

استفساریه مجلس در مورد ارتکاب اعمال مخالف عرف

محمدی با اشاره به استفساریه مجلس در سال ۷۹ در این خصوص گفت: طبق این قانون، اهانت، توهین و هتک حرمت اشخاص چه شامل به کاربردن الفاظ صریح یا ظاهر در توهین باشد و چه شامل ارتکاب اعمال و حرکاتی باشد که با عرفیات جامعه و شرایط زمانی و مکانی و موقعیت اشخاص، توهین محسوب و موجب تحقیر افراد گردد؛ باز هم توهین تلقی و قابل مجازات خواهد بود.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر عمل یا حرکاتی با توجه به عرف جامعه توهین تلقی شود در قالب مجازات توهین خواهد بود و در مورد این ماجرای اخیر، بیشتر، رفتار سلبریتی توهین آمیز است تا الفاظش.

ماده ۶۰۹ قانون و حدود توهین به کارکنان شهرداری

وی ادامه داد: از طرفی قانون میان اشخاصی که مرتکب جرم می شوند تفاوت قائل شده است. در ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی توهین درمورد اشخاص عادی بوده که در سطح جامعه رخ می دهد، اما در ماده ۶۰۹ همین قانون آمده هر کس راجع به اشخاصی که با توجه به سمت آن ها چه روسای قوا، معاونان و مدیران باشند چه کارکنان وزارتخانه، موسسات و شرکت های دولتی و کارکنان شهرداری ها و ... باشند چنانچه توهین نسبت به این افراد شود مجازاتش سه تا شش ماه حبس یا تا ۷۴ ضربه شلاق یا پرداخت جزای نقدی بین ۵ تا ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته می شود.

این حقوقدان گفت: بنابراین قانون از مامورین حاکمیت از بالاترین سطوح تا همه کارکنانش دفاع کرده است. سوال این است که آیا پاکبان در این ماجرا جزء کارکنان شهرداری است یا خیر باید بگویم بله، چون در این ماده قانونی گفته نشده استخدام های رسمی، پیمانی یا غیره؛ بنابراین لفظ مطلق کارکنان به کار برده شده و بر عموم دلالت می کند، پس پاکبان هم جزء کارکنان شهرداری است.

محمدی گفت: این ماده قانونی شامل افرادی می شود که در حین انجام وظیفه هستند باید بگوییم کسی که مسئولیتی به وی محول شده از زمان آغاز ماموریت تا پایان آن در حال انجام وظیفه محسوب است و شخصی که در این کلیپ بر روی نیمکت نشسته و به او توهین شده یکی از کارکنان شهرداری در حین انجام وظیفه است و می تواند مشمول ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی باشد.

تکثیر فیلم در فضای مجازی مشمول مجازات حبس می شود

محمدی همچنین گفت: اگر این فیلم گرفته می شد، اما تکثیر نمی یافت باز هم مشمول ماده ۶۰۹ می شد، اما ایشان آمده و فیلم را در فضای عمومی منتشر کرده است، بنابراین این اتفاق مشمول ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی است که هرگاه کسی به وسیله سامانه های مخابراتی و ارتباطی صوت یا تصویر، فیلم خصوصی و خانوادگی یا اسرار کسی را بدون رضایت فرد منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، مشمول ۹۱ روز تا دو سال حبس یاپرداخت جزای نقدی ۵ میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات می شود.

وی گفت: حالا اگر بخواهیم بررسی کنیم که آیا توهین شده جرم قابل گذشت است یا خیر باید توضیح بدهیم اگر توهین جزء مصادیق قابل گذشت است یعنی مربوط به خود شخص است و اگر فرد شکایت کند قانون به آن رسیدگی کرده و چنانچه فرد رضایت دهد پرونده مختومه می شود، اما اگر این اتفاق و جرم جزء مصادیق غیرقابل گذشت باشد، شکایت یا رضایت فرد تاثیری ندارد و دادستان به عنوان مدعی العموم میتواند شکایت کند و دادگاه کیفری هم حکم مجازات صادر کند.

دادستان می تواند اعلام جرم کند

محمدی گفت: با توجه به اینکه در ماده ۱۰۴ قانون مجازات، جرایم قابل گذشت با مصداق آمده، اما توهینی که مشمول مواد ۶۰۹ یا ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی باشد جزء موارد قابل گذشت ذکر نشده و جزء استثنا های قانونی نیست، بنابراین از مصادیق جرایم غیر قابل گذشت بوده و دادستان می تواند اقدام به تعقیب و اعلام جرم کند.

عضو هیأت مدیره انجمن آیین دادرسی مدنی ایران گفت: شهرداری نیزبه عنوان متولی مدیریت پشتیبانی این افراد ذینفع است و می تواند اعلام شکایت کرده و تقاضای رسیدگی داشته باشد.

تشخیص مصداق توهین با قاضی است

وی در مورد اینکه چه کسی می تواند مصداق توهین را در این موضوع خاص تشخیص دهد گفت: تشخیص با قاضی دادسرا و قاضی دادگاه کیفری است، زیرا تشخیص و تطبیق قوانین با عمل مجرمانه با قاضی است و وی اختیار تفسیر در چارچوب قوانین دارد.


6 دیدگاه
  دیدگاه ها
کارشناس
4 سال پیش

دوست عزیز هنوز مفهوم کنایه را نمیفهمی پس اظهار نظر نکن
بازدیدکننده
4 سال پیش

قربون دهنت گل😘طرف میمیره واسه یه کلمه که بازیگرابهش بگن بابا خوبه یکم جنبه داشته باشن قضاوت نکنیم اصلا مرتبه ای نداریم بخوایم مردم وقضاوت کنیم
۵۶۳Nasrkazmlrab
4 سال پیش

سحر قریشی احانتی نکرده ،اون پارکبون سواد نداشته معنی ست رو بفهمه ،فکر کرده سحر حرف بدی زده ،سحر اگر فارسی گفته بود لباسم همرنگ کردم ،اون پارکبون یه لبخندیم میزد تموم میشد
ناشناس
4 سال پیش

چرا به میلیاد هایی فکر نمیکنیم که میتونست زندگی امثال پاکبان رو نجات بده تا در روزهای کرونایی ، جان بر کف،غم نان نداشته باشند ... ایا در قانون بند یا تبصره ای در این خصوص نیست!!!! کاش نسبت به مساعل مهم تر و حیاتی هم که دور و برمون میگذره اینقدر توجه کنیم.
atena
4 سال پیش

موافقم باهات👍👍🧡
ناشناس
4 سال پیش

وای نمیدونم مردم این کشور چرا اینقدر حساس بی ظرفیت شدن حالا نیاین بگید ک حتمن تو طرف دار قریشی هستی بابا من حالم ازش بهم میخوره ولی خدایی از حق نگذریم زیادی شلوغش کردن ملت 😐آغا مگ خودش نگفت روی کلمه برو حساس شده ۷۴ شلاق چیه یه زن تحمل یه شلاق نداره 😐😐 شوهرمنم پارکبان بود کلیم توهین بهش میکردن ک قابل گفتن نیس ولی ما ک نرفتیم شکایت کنیم ملت رو شلاق بزنه تازه کاش حرف قریشی به شوهرم میگفتن ول کنین ترو خدا 😕😓
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (666 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان