دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / دانستنی های جنسی و زناشویی /

آیا عمل واریکوسل باعث افزایش میل جنسی مردان می شود؟ 

یکشنبه، 09 بهمن 1401
یکی از شایع‌ترین دلایل ناباروری در مردان، واریکوسل (varicocele) است. تقریبا دلیل اصلی یک سوم مردان نابارور که هیچ‌گاه پدر نبوده‌اند، واریکوسل بوده است. در ادامه این مطلب علائم واریکوسل و مزایای درمان آن را بررسی می کنیم.

واریکوسل یا واریس بیضه بزرگ شدن وریدهای داخل کیسه بیضه است که اکثراً در سمت چپ کیسه بیضه و بسیار بندرت در سمت راست کیسه بیضه یافت می شود ، اما ممکن است همچنین در هر دو طرف کیسه بیضه نیز یافت می شود.واریکوسل فقط در کیسه بیضه رخ می دهد و بسیار شبیه به رگ های واریسی است که می تواند در پا ایجاد شود. این بیماری می تواند منجر به کاهش تولید و کیفیت اسپرم شود که در برخی موارد می تواند منجر به ناباروری شود. همچنین می تواند به تورم ، کوچک شدن بیضه و گاهی منجر به درد شود.

واریس بیضه یا واریکوسل نسبتاً متداول است و در ۱۵٪ از مردان رخ می دهد. در حقیقت واریکوسل عامل اصلی ناباروری مردان است که در ۴۰٪ از مردان با تعداد اسپرم کم مشاهده می شود. همچنین در مردان ۱۵ تا ۲۵ ساله شایع تر می باشد.واریکوسل معمولا در دوران بلوغ ایجاد می شود و بیشتر در سمت چپ کیسه بیضه دیده می شود. آناتومی سمت راست و چپ کیسه بیضه شما یکسان نیست و می تواند واریکوسل در هر دو طرف وجود داشته باشد، اما بسیار نادر است. همه نوع از واریکوسل بر تولید اسپرم تأثیر نمی گذارند.واریکوسل قابل درمان است و تا زمانی که سایر مشکلات و دلایل ناباروری برای زن یا مرد وجود نداشته باشد، باروری بدون درمان اضافی ممکن است. طبق یک بررسی که در سال ۲۰۱۶ منتشر گردید گفته شد که درمان واریکوسل در مردان با مشکلات باروری بسیار قابل توجه است.

علائم واریکوسل

با اینکه بسیاری از مبتلایان به بیماری واریکوسل گزارش هیچ علامتی را نمی دهند، اما در واقع این بیماران علائم مشترک بسیاری دارد که اغلب به آنها توجهی نمی شود. برخی از این علائم عبارتند از:

  • بزرگی و پیچ خوردگی رگ های درون کیسه بیضه که شبیه به یک کیسه پر از کِرم می باشد
  • یکی از بیضه ها (معمولاً بیضه سمت چپ) بزرگتر یا سنگین تر از دیگری است
  • احساس سنگینی، گرفتگی و درد در پوست بیضه
  • توده یا گره ای درون بیضه که درد ندارد
  • دردی که پس از فعالیت شدید یا گرما بدتر می شود
  • کاهش تعداد اسپرم

عوارض واریکوسل کدام اند؟

از شایع ترین عوارض واریکوسل می توان به کاهش کیفیت و اندازه اسپرم در بدن مردان اشاره کرد. همچنین به این مورد می توان اشاره کرد که میزان تستسترون موجود در بدن افراد مبتلا به واریکوسل، کم می شود و در برخی مواقع رشد طبیعی بیضه ها را متوقف می کند. این عوامل و عارضه های اصلی دیگر دست به دست هم داده و باروری فرد را دچار اختلال می کنند. البته باید متذکر شد که در همه موارد واریکوسل بر روی اسپرم و میزان تولید آن اثرگذار نیست.

مزایای ترمیم واریکوسل با جراحی میکروسکوپی

ترمیم واریکوسل میزان تکه تکه شدن DNA اسپرم یا شکستن رشته های DNA را کاهش می دهد. بعد از ترمیم واریکوسل پارامترهای اسپرم به طور قابل توجهی بهبود پیدا می کنند. حتی در زوج های ناباروری که مرد دارای واریکوسل بالینی (نوعی واریکوسل که متخصص اورولوژی آن را به راحتی حس می کند) است و از لقاح مصنوعی (IVF) با تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) استفاده می شود، این روش به بهبود نرخ بارداری بالینی و تولد نوزاد کمک می کند.جراحی میکروسکوپیک نه تنها آسیبی به سرخرگ بیضه نمی رسد بلکه میزان عود واریکوسل نسبت به دیگر روش های جراحی بسیار کمتر بوده و در حد نیم تا یک درصد است در صورتی که در مثلا روش لاپاروسکوژیک ۳ تا ۱۵ درصد می باشد.

افزایش میل جنسی

درمان واریکوسل کاربردهای دیگری هم دارد. بیضه ها دو هدف دارند. یکی از از اهداف بیضه ها تولید اسپرم و دیگری تولید تستوسترون است. تستوسترون، هورمون مردانه ای است که برای میل طبیعی جنسی، نعوظ، قدرت عضلات، سطح انرژی و سلامت استخوان ها ضروری است. واریکوسل به طور قابل توجهی سطح تستوسترون را کاهش می دهد. جراحی میکروسکوپی ترمیم واریکوسل باعث می شود سطح تستوسترون در بیشتر از دو سوم مردان به طور چشمگیری بهبود پیدا کند.

درمان اسپرم صفر

جراحی میکروسکوپی واریکوسلکتومی می تواند، اسپرماتوژنز (spermatogenesis ) را تحریک کند و به بارداری زوجی که مرد تعداد اسپرم هایش صفر (آزوسپرمی) است، تعداد خیلی کمی اسپرم دارد و یا تحرک اسپرم ها پایین است، کمک کند (الیگو اسپرم).ترمیم واریکوسل یک درمان مقرون به صرفه برای بهبود باروری در آقایان است. با این روش مردان می توانند مایع منی طبیعی که منجر به بارداری طبیعی می شود و هم چنین مایع منی با کیفیت مناسبی که برای لقاح داخل رحمی نیاز دارند را بهبود دهند. در آخر، جراحی میکروسکوپی واریکوسلکتومی در بسیاری از مردان سطح تستوسترون را بهبود می بخشد که جدا از مسئله باروری به سلامت آن ها نیز کمک می کند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی