دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

آیا چند همسری برای مردان تهرانی جایز است؟! 

شنبه، 04 آبان 1398
کد خبر: 48453
ساعد نیوز : عضو بنیاد ملی خانواده با اشاره به مسئله لزوم تامین عدالت در صورت تعدد زوجات، به این سؤال پاسخ داد که آیا "چندهمسری" برای مردهای تهرانی جایز و مناسب است؟!

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام "غلامرضا قاسمیان"، عضو بنیاد ملی خانواده در برنامه برنامه بدون توقف با اشاره به آیه دو و سه سوره نساء اظهار کرد: این آیه با ایتام شروع می شود و می فرماید «اموال ایتام را به آنها بدهید و اموال شان را با اموال خود قاطی نکنید که اموال بی ارزش به سمت آنها و اموال با ارزش به سمت خودتان قرار گیرد، این یک گناه بزرگ است.»

وی ادامه داد: حالا افراد این کار را از چه راهی می خواستند انجام دهند، از راه ازدواج؛ در واقع یک راه راحت خوردن اموال یتیمان ازدواج کردن بوده و در ادامه آمده «اگر نمی توانید در مورد ایتام رعایت قسط و عدل کنید از ازدواج با آنها صرف نظر کرده و سراغ زنان دیگر بروید و با دو محدودیت ازدواج کنید یک محدودیت عدد و دیگری اجرای عدالت.»

این استاد دانشگاه اضافه کرد: به دلیل اینکه آن زمان عرب ها تعدد زوجات داشتند، محدودیت چهار تا را گذاشته و دومی محدودیت عدالت و گفته شده اگر می ترسی عدالت را برقرار نکنی از تعدد ازواج بپرهیز، چون این نزدیک ترین راه است برای اینکه منحرف نشوی، به نظر شما این زبان ترویج است یا محدودیت؟ این زبان زبان تجویزی و جلوگیری از انحراف است.

عضو بنیاد ملی خانواده همچنین یادآور شد: برخی از فقها و علمای ما برداشت کردند که اصل در اینجا تک همسری است خوب حالا عدالت چیست؟ منظور از عدالت، عدالت عاطفی است؟ نه، معلوم است که عدالت عاطفی با تمام شرایط ممکن نیست، در این حکم ممکن نیست و لازم هم نیست، عدالتی که در اینجا تجویز شده عدالت در حوزه نفقات و سایر موارد است.

حجت الاسلام قاسمیان در پاسخ به این سؤال که «با این وجود زوج ها دچار آسیب های روحی خواهند شد» گفت: شما این موضوع را تنها در تهران بررسی می کنید؛ در تهران هر کس به من بگوید چنین کاری بکنم، می گویم تهران شرایط این کار را ندارد! اما ما سال70 به مناطق محروم می رفتیم و اصلا در آنجا تعدد زوجات اقدام بدی نبود البته خانم هایی هم که راضی نیستند مجبور نیستند همسر دوم شوند و این موضوع را قبول کنند.

وی با نقل خاطره ای یادآور شد: من جایی داشتم درباره تعدد زوجات صحبت می کردم، خانم ها شروع کردند به اِشکال و اعتراض بعد از اینکه به آنها پاسخ دادم، یک عده دیگر از خانم ها دست بلند کردند گفتند این خانم ها با این سؤال ، توفیق همسر شدن را از ما می گیرند، برای من خیلی عجیب بود که خود خانم ها چنین اعتراضی کردند.

رئیس حوزه علمیه مشکات در پاسخ به این سؤال که «آیا حاکمیت می تواند بر بحث اجرای عدالت در تعدد زوجات نظارت کند» متذکر شد: به نظر من اساسا باید میزان حد و حدود نفوذ حاکمیت در خانواده بررسی شود، یک مسئله ای در غرب هست که اقدامات مداخله جویانه در خانواده زیاد می کنند اما تعاریف شان با فرهنگ ما فرق دارد؛ این اتفاقات در اینجا هم می افتد مثلا دوباره دارند قوانینی به مجلس می برند که متأسفانه مداخله را در زندگی افراد زیاد کند و این را از وظائف حاکمیت بداند که مدام در زندگی خانواده ها مداخله کند.

رئیس حوزه علمیه مشکات تصریح کرد: مثل اینکه می گویند اگر زنی با مردی در خانه دعوا کردند حالا اگر خانم پیش پزشکی رفت و پزشک مطلع شد که این آقا با خانم درگیر شده و خانم ضربه ای دیده، خود این پزشک می تواند برود اقدام مداخله جویانه کرده و از طرف خانم شکایت کند! اینها باید جدی بررسی شود که حاکمیت تا چه میزان اجازه ورود به نظام خانواده را دارد.

وی یادآور شد: غربی ها به خودشان اجازه این مداخلات را می دهند و به همین دلیل، آمار طلاق در آنجا به شدت بالاست؛ متأسفانه بسیاری از مفاهیم و مفهوم سازی های ما نیز به ویژه در حوزه خانواده از غرب الگوبردای شده است و ما هر چقدر هم بگوئیم ما به غرب کاری نداریم، غرب با ما کار دارد و ما امروز در حوزه خانواده با مفاهیمی از جمله طلاق عاطفی یا خانواده تک والدی یعنی فرزندی که پدرش مشخص نباشد و موضوعاتی از این دست روبه رو هستیم که امروز وارد فرهنگ ما نیز شده است!


62 پسندیدم 84 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 05 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه ها
ن
5 سال پیش

برید سخنان آیت الله خامنه ای را در خصوص چند همسری بخونید ایشان حتی به شوخی و صحبت کردن آن هم باعث دلسردی خانوم خونه دونستید و مردها را از این کار منع کردند
پاسخ
علی
5 سال پیش

منجلاب ارتباط مرد ها با زنهای متاهله که امثال مخالفین چند همسری دارن عادیش میکنن و اسمشو گذاشتن دوستی اجتماعی . همسر دوم گرفتن دود نداره شما ها دارین با اندیشه های خراب نسل آینده رو بیچاره میکنین.بعدم بعیده این نظر یه مرد باشه
پاسخ
الیاس
5 سال پیش

قبیح چشم چرانی و صیغه های بی چهارچوب و در بسیاری موارد حرامه . همسر دائم گرفتن قبیح نیست مسئولیت پذیریه هر کس توانشو داره بگیره خدا کمکش کنه\r\nپس کنید .حلال خدا رو حرام یا قبیح نکنید خدا نمیبخشه
پاسخ
صادق
5 سال پیش

من به عنوان یه مرد خجالت می کشم از بعضی افراد که اینطور مدافع چند همسرز هستند فردا بچه های مل بزرگ می شن و در این منجلاب می سوزند . با عادی سازی این دودش تد چشم بچه های خوومون می ره .
پاسخ
میثم
5 سال پیش

این مشکل خانومهاست چرا ما مردا باید هزینه یه زندگی دیگه رو بدیم . شما خانومها هم بهتر مدافع هم باشید و به خاطر خودتون زندگی بقیه خانومها رو از هم نپاشید براتون متاسفم براتون .
پاسخ
ناشناس
5 سال پیش

اون خانومی که همسر دوم میشه حداقل رو بدست نمیاره بلکه خیلی بیشتر از حقش می خواد و پاشو از گلیمش دراز تر می کنه که زندگی یکی دیگه از رو نابود کنه . باید که خجالت بکشه .
پاسخ
سارا
5 سال پیش

بله زن اول تا بفهمه مردش زن دوم گرفته میدوه میره دادگاه چون طبق قانون وکالت پیدا میکنه از طرف شوهرش خودشو طلاق بده .این است قانون افتضاح ما.هزاران تا الان این کارو کردن و چون از روی لجبازی با شوهرشون بوده پشیمون شدن . بیایین قانون رو اصلاح کنین . مردا راه خودشونو میرن چه با دور زدن قانون چه پنهانی و الان حریصتر هستند چون از حقشون منع شدن .همه جانبه حرف بزنید . این عرف رو بشکنین . عادی سازی کنید تاانقدر خانواده اول آسیب نبینه . و انقدر به هر دلیلی تفسیر به رای نکنین
پاسخ
سحر
5 سال پیش

پسرها تنوع طلب شدن و خیلی هاشون حاضر به زن گرفتن نیستن چون نمیخوان مسئولیت بپذیرن .از طرفی دخترهای سن بالا و زنهای تنها زیاد شدن .چکار کنن تو این جامعه .چکار کنن با تنهاییهاشون . خیلی ازین خانمها به حداقل ها راضی هستن . باید یه مرجعی یه فکر اساسی و کاربردی بکنه .یکیش اینه که حداقل دوهمسری رو قانونی کنن . ودر کنارش به راهکارهای دیگه فکر کنن . اینکار باید قانونی درست بشه . و آموزشها و اطلاع رسانیهای درستی به همسران اول داده بشه .واجازه ندن خیلی آسیب ببینن و بدونن دنیا به آخر نرسیده و اونو یه عیب نبینن برای خودشون و زندگیشونو خراب نکنن
پاسخ
ناشناس
5 سال پیش

مساله ابن نیست که این سخص چه کارهایی انجام میده . مهم پاسخیه که اون لحظه دا ده به این معنی که برای فرد متاهل قبیحه که بخواد به شخص دبگه ای ابراز محبت کنه . و این حتی در جوامع دیگه هم صدق میکنه پس برای ما که دم از اسلام و انسانیت می زنیم خیلی قبیح تره که اینطور بی محابا از بی مهری به همسر اول بزنیم و به دنبال دل خودمون بریم .
پاسخ
ناشناس
5 سال پیش

این آقایی که شما زدیش تو سر مسلمونا هزارتا ...کاری پشت پرده داره شک نکن .انقدر ظاهر بینانه به موضوعات نگاه نکنیم . مردی که زن دوم گرفت ...کار نیست . زنهای اول لطفا با خودخواهیتون کنار بیاین
پاسخ
ناشناس
5 سال پیش

انسان واقعی تقوا پیشه می کنه شما چکار داری حراجستونه یا نه . سرت به زنوگی خودت باشه . خیلی چیزها تو جامعه هست . پس برو معتادشو . برو دزد سو . چون امکانش تو جامعه هست . شما زندگی خودتو به نحو صحیح انجام بده طوری که افراد خانواده ات راضی باسن . اگه ادمها اینقدر خودخواه نبودن و انسان بودن اوضاع جامعه بهتر می شد . شما در قبال افراد خانواده ات مسئولی نه اون کسی که مجرده . اون فرد مجرد هم خدا داره و مطمئنا مشکلاتشو خودش حل می کنه .
پاسخ
ناشناس
5 سال پیش

طرف با بچه اس رفته کلاسهای چند همسری . از بچه هاشون خجالت نمی کشن با این افکار شومشون .
پاسخ
ناشناس
5 سال پیش

ساعد نیوز: به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از عصر ایران، شاهزاده \"هری\" نوه ملکه بریتانیا در جریان دیدار ماه گذشته خود از ژاپن به همراه همسرش\"مگان مارکل\"، در بازدید از مدرسه ای در توکیو، در برابر توجه و ابراز علاقه دختران نوجوان دبیرستانی به او ، حلقه خود را به آنها نشان داد تا آنها را متوجه متاهل بودن، خود بکند.\r\nحالا این شخص رو مقایسه کنید با آقایان به ظاهر مسلمان که از اسلام فقط با امتیازات منحصر به فرد اون آشنا هستتد و هیچ اهمیتی به احساسات و عواطف انسانی نمی دن . ایا همسر اول چوب خشکه که شمابری دوم و سوم بگیری .
پاسخ
ناشناس
5 سال پیش

نرود میخ آهنین در سنگ
پاسخ
ناشناس
5 سال پیش

اگه شما زنهای حسود نبودین انقدر زن بی سرپرست که برای کمترین دستمزد دارن تو بدترین جاها کار میکنن نداشتیم .\r\nاگه مرداتون شرایطشو دارن و تقاضا میکنن بذارید بگیرن نترسید . وگرنه بدهکار میمونین وجواب خدارو نمیتونید بدید
پاسخ
ناشناس
5 سال پیش

آفرین به شما همسر توانا انشاالله شوهر شما همسر دوم نمیگیره . ما داریم میگیم وقتی لازم شد و شرایطش بود لطفا چشماتونو نبندین و لج بازی کنین یا خدای نکرده زندگیتونو بهم بریزین .حقشونه. وحق شمام هست که با آرامش به زندگیتون با بچه های قشنگتون ادامه بدین .هیچی نمیشه
پاسخ
ناشناس
5 سال پیش

پیشنهادات شما درصورت لزوم بررسی و قطعا وانجام میشه .\r\nهمسر دوم در صورت ایجاد شرایط و لزوم باید اختیار بشه . واگر کسی مانع بشه ملعونه\r\nهر چند وقتی الان حراجستونه\" دور از جون خانمهای عفیفه\" کسی زن دوم نمیگیره مگر مردی جوانمرد واقعی باشه
پاسخ
ناشناس
5 سال پیش

سجاد(ع) در تبیین حقوق زن به این اصول و اهداف اشاره کرده و می فرماید: حق زن آن است که بدانی خداوند او را مایه آرامش و آسایش و همدم و پرستار تو قرار داده است، همچنین بر هر یک از شما واجب است که خداوند را به خاطر وجود دیگری ستایش کند و بداند که او نعمتی است که خداوند ارزانی داشته و واجب است که با نعمت خداوندی رفتار نیک داشته باشد و او را گرامی بدارد و با او سازگاری کند و هر چند حق تو بر زنت بیشتر است و فرمان پذیری از تو، در هرچه دوست می داری یا نمی پسندی، تا آنجا که گناه نباشد، بر او لازم تر است، در هر حال او این حق را دارد که از تو مهربانی ببیند و از همدمی تو برخوردار شود و حق دارد که در برآوردن کامی که به ناچار باید برآورده شود، آرامش و آسایشش تامین شود و این حقی بس بزرگ است و هیچ نیرو و توانی جز به خداوند نیست. (تحف العقول، ص 261)
پاسخ
ناشناس
5 سال پیش

پیامبر(ص) درباره مسئولیت های متقابل همسران می فرماید: مرد، سرپرست خانواده است و درباره آنان از او سؤال می شود و زن، سرپرست خانه شوهرش و فرزندان اوست و درباره آنان از وی سؤال می شود. (صحیح بخاری، ج 3، ص 125)
پاسخ
ناشناس
5 سال پیش

و شوهر باید کاری کنند که هر دو از یکدیگر راضی باشند. امام علی(ع) درباره رفتار و سیره خود و فاطمه(س) می فرماید: به خدا سوگند که هرگز بر فاطمه(س) غضب نکردم و او را به کاری مجبور نساختم، تا آنکه خداوند عزوجل او را به نزد خویش برد و او نیز مرا خشمگین نساخت و هرگز برخلاف خواست من عمل نکرد و من هرگاه به او نگاه می کردم، غصه ها و اندوه هایم برطرف می شد. (کشف الغمه، ج 1، ص 363
پاسخ
مشاهده همه دیدگاه ها دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویدیو/ "معبد چغازنبیل"، نخستین اثر ایرانی در فهرست آثار جهانی یونسکو/ شاهکاری از معماری خشتی و آجرهای کتیبه‌دار "زیگورات" با خطوط ایلامی و اکّدی
نگاهی به کت و شلوار هوگو باس علی دایی با پاپیون مانچینی خوش رنگ در یک مهمانی لاکچری در شاهزاده نشین موناکو/ شیک پوش تر از شهریار فوتبال ایران داریم؟ 😍
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
(عکس) مهران غفوریان و دخترش هانا در کنار رود فرات
مرگبارترین و در عین حال زیباترین چشمه ایران را بشناسید!/ چشمه ای که ورود به آن ممنوع شد!+ تصاویر
(ویدیو) استایل کژوال و خوشرنگ پارسا پیروزفر در کنار طناز طباطبایی در اکران مردمی آخرین فیلم مرحوم رضا داوودنژاد، "مصائب شیرین"
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
تصاویر دیدنی از دیزاین مجلل جشن تعیین جنسیت برادرزاده‌ی سپیده بزمی‌پور، همسر شاهرخ استخری با دیزاین شیک و جذاب/ عمه خانم که دلش پسر میخواست، ببینین نتیجه چی شد
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟