آیا GRE را انتخاب کنیم یا GMAT؟ + 10 دلیل

  سه شنبه، 07 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
آیا GRE را انتخاب کنیم یا GMAT؟ + 10 دلیل
یکی از شرایط پذیرش برای تحصیل در دانشگاه های آمریکا و برخی از دانشگاه های اروپا، شرکت و قبولی در آزمون GRE است.

GRE چیست؟

جی آر ایی یا GRADUATE RECORD EXAMINATION آزمون شناسایی استعداد تحصیلی داوطلبان تحصیل در مقطع ارشد و دکترا دانشگاه های انگلیسی زبان به خصوص در آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا) بوده و یکی از نیازمندی های پذیرش (ADMISSION’S REQUIREMENT) محسوب می شود.
جی آر ایی مثل آیلتس که جنرال و آکادمیک دارد، به ۲ دسته عمومی (GENERAL) و موضوعی (SUBJECT) تقسیم بندی می شود. برای ورود به بسیاری از رشته های مقطع ارشد و دکتری علوم مهندسی و علوم انسانی، داشتن جی آر ایی جنرال الزامی است. هزینه ثبت نام در آزمون جی آر ایی جنرال در سال ۲۰۱۹ میلادی، حدود ۲۱۰ دلار است.

GMAT چیست؟

آزمون جی مت، مخفف GRADUATE MANAGEMENT ADMISSION TEST است و از مهم ترین ابزار های سنجش توانایی متقاضیان شرکت در دوره های MBA و MPA است. دوره های ارشد و دکترا مربوط به اقتصاد و بیزیس و مدیریت، معمولا از متقاضیان، جی مت درخواست می کنند. پس یکی از اصلی ترین موارد فرق GRE با GMAT در رشته های مورد نظر متقاضیان تحصیل در خارج از کشور است. GRE برای ورود به رشته های مقطع ارشد و دکتری علوم مهندسی و علوم انسانی، و GMAT برای دوره های ارشد و دکتری رشته های مربوط به اقتصاد و بیزیس و مدیریت.

تصویر

10 دلیل

امتحان سوابق تحصیلی که اختصارا با GRE نامیده می شود و امتحان پذیرش مدیریت تحصیلی که به GMAT معروف است، دو آزمون جهانی معروف جهت ورود به بسیاری از دانشگاه های سراسر جهان، خصوصا در کانادا و آمریکا هستند. اگر بخواهیم GRE و GMAT را به درستی مقایسه کنیم باید آیتم های زیر اشاره کنیم :

  1. GRE امتحانی مفهومی تر است و دایره بیشتری از مهارت های هر فرد را پوشش می دهد. اما امتحان GMAT بیشتر برای دانشجویانی است که می خواهند وارد رشته هایی در حیطه کسب وکار شوند.برای ورود به رشته های مدیریت کسب وکار لازم است تا آزمون GMAT را بگذرانید اما تمام اینها به الزامات دانشگاهی برمی گردد که قصد تحصیل در آن را دارید. کسانی که هنوز دانشگاهی را انتخاب نکرده اند ولی آزمون GRE را پشت سر گذاشته اند، علاوه بر امکان شرکت در دوره های مدیریتی، می توانند گستره انتخاب های دیگری هم با مدرک نمره خوب آزمون GRE داشته باشند.
  2. هزینه آزمون GRE از GMAT کمتر است.
  3. GRE نوعی آزمون کلی است و مهارت های چندگانه ای را در فرد آشکار می سازد. این امتحان تفکر انتزاعی فرد را می سنجد و برای شرکت در آن نیاز به علم انگلیسی بیشتری می باشد، یعنی این امتحان کلی تر و جامع تر است.
  4. نکته دیگری که امتحان GMAT را سخت تر از آزمون GRE میکند QUESTION ADAPTIVE بودن آن است. بدین معنی که با توجه به درستی پاسخ شما سئوال بعدی سخت تر میشود! ولی در آزمون GRE پرسش ها SECTION ADAPTIVE هست یعنی شما به تمام سئوالات یک بخش جواب میدهید سپس بر اساس میانگین پاسخهای صحیح شما سختی سطح بخش بعدی معلوم میشود یعنی اینجا یک مقدار شما امکان عملکرد بهتری دارید و دیرتر سئوالات سخت تر میشوند.
  5. شرکت کنندگان در امتحان GRE می توانند پس از انتخاب گزینه ها و جواب ها مجددا به پرسش بازگردند و جواب خود را اصلاح کنند اما در آزمون GMAT چنین امکانی وجود ندارد. پس از پاسخ به هر سوال که به صورت کامپیوتری برگذار می شود، امکان بازگشت به سوال قبلی وجود ندارد.
  6. آزمون GRE بیشتر به محک زدن میزان توانایی استدلال زبانی می پردازد در حالی که تنها یک-سوم از آزمون GMAT به این نوع از سوالات توجه دارد.
  7. سوالات استدلالی اساسی که به بررسی و ارزیابی اطلاعات می پردازد در یک-سوم سوالات GMAT دیده می شوند اما GRE فاقد چنین پرسش هایی است.
  8. سوالات ریاضی GRE دارای یک شکل قیاس کمی در چندین سوال می باشند.
  9. در امتحان GMAT نیز از قالب سوال کفایت داده ها در چندین پرسش استفاده می شود.
  10. در امتحان GMAT، بخش جدیدی هم وجود دارد که به بررسی مهارت های فردی در محیط کار می پردازد.

مقایسه کامل

مهارت های ریاضی

کارشناسان می گویند، سؤالات کمی که در مورد GMAT وجود دارد، معمولاً دشوارتر از سؤالات مربوط به آزمون GRE است. با این حال، کارشناسان می گویند که اگرچه بخش کمی GMAT برای بیشتر افراد سخت تر از بخش کمی GRE است، ممکن است برای کسانی که مشکلات منطق را بر روی سؤالات هندسه ترجیح می دهند آسان تر باشد، زیرا تعداد سوالات هندسه بیشتری در GRE نسبت به GMAT وجود دارد.

دن ادموندس، مربی آمادگی آزمون با شرکت مشاوره پذیرش مبتنی بر نیویورک IvyWise، در یک ایمیل گفت: “در نتیجه، دانشجویانی که مهارت های ریاضی قوی تری دارند ممکن است بخواهند برای نشان دادن این مهارت ها در آزمون GMAT شرکت کنند.” “علاوه بر این، اگر می خواهید در برنامه ای که ارزش مهارت های ریاضی را دارد، شرکت نمایید، GMAT مطلوب تر از GRE به نظر برسد.”

Stacey Koprince، مدیر ارشد دانشگاهیان و مدیر انجمن آنلاین با Manhattan Prep، یک شرکت تدریس می گوید: “اگر واقعاً هندسه را دوست ندارید، ممکن است به GMAT تکیه دهید.”

مهارت های زبانی

با توجه به نظر کارشناسان، کلمات انگلیسی استفاده شده در آزمون GRE ابهام بیشتری را نسبت به آزمون GMAT بیشتر می باشد. ادموندز از IvyWise نوشت: “بخش کلامی GRE به طور کلی از بخش کلامی GMAT دشوار است؛ این دشواری در بخش عمده ای ناشی از آن است که GRE تا چه اندازه واژگان سخت را آزمایش می کند.”

اهداف شغلی

متقاضیان MBA که قصد دارند برای شرکت های مشاوره مدیریت یا شرکت های بانکی سرمایه گذاری پس از مدرسه تجاری کار کنند، باید بدانند که برخی از این بنگاهها برای ارائه کار مورد نظر به نمرات GMAT نیاز دارند، بنابراین هنگام انتخاب آزمون این نکته را در نظر داشته باشید.

اضطراب امتحان

برخلاف آزمون GMAT در آزمون GRE به آزمایش کنندگان اجازه داده می شود در هر بخش در صورت وقت اضافه به سوالات قبلی خود برگردند و در صورت نیاز به ارتقا نمره خود بپردازند. Koprince of Manhattan Prep، که به عنوان مربی LSA ،GMAT و GRE فعالیت می کند، می گوید برخی از متقاضیان آزمایش GRE احساس راحتی می کنند که می توانند در صورت داشتن وقت کافی، به سؤالات آزمون برگردند تا کار خود را بررسی کنند و در صورت عدم وجود فرصت کافی را بررسی کنند. رفع اشتباهات بر روی GMAT می تواند تست روانشناختی را دشوارتر کند.

برچسب ها: GRE آزمون GRE

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (468 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (102 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (8 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان