ایجاد لایه ماسک در فتوشاپ چگونه انجام می‌شود؟

  یکشنبه، 12 بهمن 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
ایجاد لایه ماسک در فتوشاپ چگونه انجام می‌شود؟
لایه های ماسک یکی از قدرتمند ترین قسمت های فتوشاپ به شمار می روند. در این مقاله به شما خواهم گفت که چرا ماسک ها اینقدر مهم هستند.

لایه در فتوشاپ چیست؟

پایه ی فتوشاپ به طور کامل بر اساس لایه ها و پشته ی لایه ها ایجاد شده است. هر کاری که در فتوشاپ انجام می دهید در قالب یک لایه انجام می شود. تمام لایه های هر سند بر روی یکدیگر قرار گرفته اند و آن سند را شکل داده اند. هر چیزی که در بالاترین لایه قرار داشته باشد بر روی لایه های زیرینش در سند نمایش داده می شود.

ساده ترین راه برای درک این مساله این است که فرض کنید در حال ساخت یک کلاژ هستید. ابتدا یک تصویر سفید قرار می دهید، تعدادی تصویر را از مجله های مختلف بریده و بر روی آن می چسبانید. ممکن است یک ماژیک نیز به دست گرفته و بر روی آن ها چیزی را بنویسید. تمام مواد استفاده شده در ساخت این کلاژ به صورت فیزیکی لایه بندی شده اند. می توانید یک تصویر را از زیر برداشته و به روی بقیه تصاویر بیاورید، یا ممکن است چیزی را از بالای تصاویر برداشته و در زیر همه قرار دهید. تنها تفاوتی که در فتوشاپ وجود دارد این است که لایه های موجود در فتوشاپ دیجیتال هستند.

یک Layer Mask چیست؟

ماسک تقریباً همانند یک شابلون است که هنگام استفاده از آن فقط نقاط خاصی از کاغذ رنگی می شود و بقیه قسمت ها بدون تغییر باقی می ماند. هنگامی که ماسک را روی یک لایه فراخوانی می کنیم، نواحی که انتخاب نشده اند، ماسک شده و از ویرایش محفوظ می مانند.

با استفاده از ماسک به جای به کار بردن ابزارهای انتخاب معمولی، صرفه جویی زیادی در زمان ویرایش شده و از انتخاب های تکراری و پشت سر هم جلوگیری می شود. یک لایه ماسک درواقع یک تصویر خاکستری است که مانند یک ماسک برای لایه خود عمل می کند.

نکته ای که در استفاده از ماسک باید حتماً در نظر داشت این است که در اعمال ماسک، رنگ سیاه یعنی دیده نشدن و رنگ سفید به معنی دیده شدن و خاکستری نیز مابین دیده شدن و دیده نشدن (شفافیت) است. برای این که ماسک ما به رنگ سیاه دربیاید کلید Alt را نگه داشته و بر روی آیکون Layer Mask کلیک می کنیم .

شیوه ایجاد و کار با لایه ماسک در فتوشاپ

1. یک سند چند لایه ای ایجاد کنید

اگر در تهیه لایه ماسک، فقط یک فایل و یک پس زمینه داشته باشید، آنگاه سوژه انتخابی شما دارای یک پس زمینه خالی خواهد بود.

اگر قصد دارید تا بدون حذف پس زمینه، تعدیلات انتخابی را بر روی تصویر خود اعمال کنید، آنگاه باید از لایه های تعدیلی مدد جویید. فتوشاپ به صورت خودکار برای هر لایه تعدیلی جدید، یک لایه ماسک نیز ایجاد خواهد کرد. لایه های تعدیلی برای کارهایی مانند تعدیل نوردهی و یا رنگ، بهترین گزینه هستند.

جهت ایجاد یک لایه تعدیلی، بر روی دایره نیمه رنگ موجود در پایین پنل لایه ها (یا در نوار منو گزینه های “Layer > New Adjustment Layer” را برگزینید). کلیک کرده و سپس گونه موردنظر را انتخاب کنید. به عنوان مثال، یک لایه تعدیلی نوردهی به صورت انتخابی، نوردهی ناحیه ماسک شده تصویر را تعدیل می کند.

یکی دیگر از کاربردهای محبوب لایه ماسک، مربوط به ترکیب دو یا چند تصویر با یکدیگر است. جهت انجام این کار باید برای هرکدام از تصاویر خود، یک لایه ایجاد کنید.

تصویر

2. تصمیم بگیرید که با چه چیزی شروع می کنید

می توانید لایه ماسک را از طریق یک انتخاب (selection) و یا فقط خود لایه ایجاد کنید. در روش انتخاب می توانید از ابزارهای مختلف این شیوه بهره ببرید. در اکثر مواقع، استفاده از ابزارهای “Select Subject” و یا “Object Selection” سریع ترین روش ایجاد ماسک اولیه است.

اگر قصد استفاده از ابزارهای انتخاب را دارید، آنگاه باید ابزار موردعلاقه خود را برداشته و سپس در لایه موردنظر به انتخاب بپردازید. در تصویر بالا از ابزار “Select > Color Range” جهت انتخابی سریع استفاده شده است. شما همچنین می توانید از ابزارهای “Select Subject ،Object Selection ،Magnetic Lasso، Magic Wand و یا Quick Selection” نیز بهره ببرید. نگران دقیق بودن انتخاب خود نباشید، زیرا دلیل وجودی لایه ماسک همین موضوع است!

اگر هم انتخاب با استفاده از قلم موی نقاشی آسان تر به نظر می رسد، پس بهتر است که مستقیما و بدون انتخاب قسمت خاصی، به سراغ ایجاد لایه ماسک بروید.

تصویر

3. بر روی کلید لایه ماسک کلیک کنید

اگر ناحیه ای را انتخاب کرده اید، آنگاه بهتر است که از فعال بودن آن (وجود خط چین ها) اطمینان حاصل کنید. اگر هم قصد دارید تا در عوض از یک لایه جدید استفاده کنید، آنگاه باید آن را در پنل لایه ها انتخاب کرده باشید.

در ادامه و در داخل پنل لایه ها، بر روی کلید افزودن لایه ماسک کلیک کنید (همان آیکونی است که شبیه یک مستطیل با یک دایره در مرکز آن است). سپس می بینید که جعبه ای سیاه در کنار نام لایه انتخابی ظاهر شده و شکل ناحیه انتخابی شما نیز به رنگ سفید در آن قرار گرفته است. این همان لایه ماسک است (در هنگام کار با لایه تعدیلات، به افزودن لایه ماسک نیاز ندارید، زیرا فتوشاپ این کار را به صورت خودکار انجام می دهد).

راهنمایی: اگر پنل لایه ها را مشاهده نمی کنید، آنگاه باید به منوی “Window” رفته و مطمئن شوید که تیک گزینه “Layers” فعال است، یا اینکه کلید “F7” را بر روی صفحه کلید فشار دهید.

تصویر

4. با استفاده از لایه ماسک به انتخاب بپردازید

حال که لایه ماسک را شناختید، باید در هنگام کار با آن نیز از فعال بودن آن اطمینان حاصل کنید. در هنگام انتخاب لایه ماسک، می بینید که خطوطی پیرامون گوشه های آن ظاهر می شوند.

پس از ایجاد لایه ماسک، فقط کافی است که سوژه هایی را که می خواهید قابل مشاهده باشند، به رنگ سفید و سوژه هایی را نیز که قصد مخفی کردن آن ها را دارید، به رنگ سیاه درآورید. اگر رنگ های پس زمینه و پیش زمینه شما در پایین نوار ابزار سمت چپ، سیاه و سفید نیستند، آنگاه می توانید با فشردن کلید “D” بر روی صفحه کلید، سریعا این رنگ ها را بالا بیاورید. جهت جابجا کردن رنگ های پس زمینه و پیش زمینه با یکدیگر، کافی است که کلید “X” را فشار دهید.

از ابزارهای رنگی فتوشاپ استفاده کرده تا بتوانید ماسک خود را تعدیل کنید. بدین ترتیب بخش های قابل مشاهده به رنگ سفید و مابقی نیز به رنگ سیاه درمی آیند. با استفاده از قلم موی سفید می توانید بخش هایی از تصویر را در انتخاب خود بگنجانید. در این زمینه باید از قلم موی متناسب با شرایط بهره گیرید. یک قلم مو با لبه هایی سخت باعث ایجاد انتخاب های ناگهانی و مطلق (رنگ سفید یا سیاه) خواهد شد. در حالی که قلم موهای نرم به تدریج تصویر را محو کرده و رنگ خاکستری را به لایه ماسک و خود تصویر اضافه می کنند (نیمه شفاف).

هر چند که قلم مو معمولا مفیدترین ابزار است، اما شما می توانید از موارد زیر نیز بهره ببرید:

  • ابزار سطل رنگ: با استفاده از سطل رنگ می توانید تمامی لایه انتخابی را سیاه کنید. بدین ترتیب می توانید سوژه موردنظر خود را به رنگ سفید درآورده و پس زمینه را نیز در حالت سیاه رها کنید.
  • ابزار گرادیان: از آنجایی که سفید به معنای نمایش و سیاه نیز به معنای پنهان کردن است، پس یک گرادیان سفید می تواند تغییر نامحسوسی را بر روی یک لایه تعدیلی اعمال کند.

زمانی باید از دو ابزار بالا استفاده کنید که ناحیه موردنظر را با یکی از ابزارهای مناسب، انتخاب کرده باشید.

تصویر

5. لایه ماسک را تعدیل کنید

در فتوشاپ علاوه بر استفاده از قلم مو و انتخاب نواحی مختلف، کارهای دیگری نیز در لایه ماسک قابل انجام هستند. در داخل پنل Properties باید بر روی آیکون لایه ماسک کلیک کرده تا بتوانید ویژگی های آن را تعدیل کنید (اگر این پنل را مشاهده نمی کنید، آنگاه باید به آدرس “Window > Properties” بروید).

در اینجا شما می توانید لبه های لایه ماسک را نرم تر کنید. تعدیل تراکم لایه ماسک، رنگ نواحی سیاه را به خاکستری تغییر داده و بدین ترتیب آن ها را کمی نمایان تر می سازد. در بخش”Refine” می توانید به گزینه “Select and Mask workspace” دسترسی داشته باشید. با استفاده از این گزینه می توانید لایه ماسک را در سوژه هایی همانند موی سر، آسان تر تعدیل کنید. همچنین با بهره گیری از گزینه های “Color Range (طیف رنگ)” یا “Invert (برعکس کردن)” نیز می توانید تغییراتی را در لایه ماسک ایجاد کنید.

از اینجا به بعد می توانید به ویرایش تصویر خود ادامه دهید. همچنین هر زمان که بخواهید، می توانید به عقب بازگشته و ناحیه انتخابی خود را تعدیل کنید. جهت تغییر دادن لایه ماسک، باید به پنل لایه ها بازگشته، لایه ماسک موردنظر را انتخاب و سپس تغیرات را اعمال کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (521 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (138 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (60 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (24 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (22 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!