آخرین اخبار از مذاکرات احیای برجام

  یکشنبه، 19 دی 1400 ID  کد خبر 187136
آخرین اخبار از مذاکرات احیای برجام
دور هشتم و حساس مذاکرات احیای برجام در وین، در حالی ادامه می‌یابد که رفت‌وآمدهای دیپلماتیک به وین با محوریت مذاکرات هسته‌ای افزایش یافته است.

به گزارش ساعد نیوز و به نقل از دنیا اقتصاد،در روزهای اخیر امیدواری مستتر در اظهارات طرف های مختلف، به تدریج نشانه های مثبت بیشتری بروز می دهد.

مالی با سفیر سعودی دیدار کرد

روز گذشته شاهزاده عبدالله بن خالد آل سعود، سفیر عربستان سعودی در سازمان های بین المللی در وین پس از دیدارهای جداگانه با مقامات فرانسوی و روسی در روزهای قبل، روز جمعه با راب مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار و درباره آخرین تحولات مذاکرات برای احیای توافق هسته ای میان تهران و قدرت های غربی گفت وگو کرد.

بر اساس گزارش العربیه انگلیسی شاهزاده عبدالله بن خالد آل سعود پس از دیدارهای جداگانه با مقامات فرانسوی و روسی در روزهای قبل، با مالی تشکیل جلسه داد و در آنجا اطلاعات به روز مذاکرات به وی ارائه شد.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد ملاقات گزارش شده بین شاهزاده عبدالله و مالی به العربیه انگلیسی گفت که این دو «به صورت دوره ای» ملاقات خواهند کرد.

این مقام افزود: "این تعاملات بخشی از تعهد ایالات متحده به مشورت نزدیک با شرکای منطقه ای خود در مورد مذاکرات جاری است."

به ادعای این رسانه، عربستان سعودی حمایت خود را از توافقی که برنامه هسته ای ایران را مهار و امنیت منطقه را تضمین می کند، ابراز کرده است.

میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در وین نیز عکسی از دیدار خود و دیپلمات سعودی را در توییتر منتشر کرد و فاش کرد که طرف سعودی را در جریان وضعیت مذاکرات وین قرار داده است.

این دیپلمات روسی نوشت: «ما همچنین در مورد چشم انداز گفتگوهای امنیتی در منطقه [خلیج فارس] تبادل نظر کردیم».

ادامه رایزنی ها درباره تحریم، تضمین، راستی آزمایی و گام های هسته ای

به گزارش اکو ایران، گفتگوهای وین درحالی ادامه می یابد که بر اساس گزارش ها، کارگروه تحریم (شامل نمایندگان ایران و ۱+۴) امروز شنبه تشکیل جلسه داد.

همچنین رایزنی در مورد ضمانت ها، مکانیسم ها و دیگر اقدامات لازم برای احیای برجام جریان دارد و جزئیات این مکانیسم ها مورد بحث قرار گرفت. از سوی دیگر در حوزه راستی آزمایی، فهرستی از اقدامات ایالات متحده در حال آماده سازی است. به موازات آن، مسائل مربوط به گام های هسته ای ایران نیز مورد بحث قرار می گیرد.

فرانسه: متقاعد شده ایم که احیای برجام امکان پذیر است

گفتنی است، به نظر می رسد با تداوم دور هشتم مذاکرات وین، امیدواری طرف ها نسبت به روند جاری پررنگ تر شده است. هفته گذشته، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بالاخره از «پیشرفت» [هرچند اندک] در گفتگوها سخن گفت، حسین امیرعبداللهیان اظهار داشت که «مذاکرات در مسیر درست در حال پیشرفت است»، و همتای فرانسوی اش، ژان ایو لودریان نیز می گوید: «در چند روز اخیر پیشرفت هایی حاصل شده است. و اگرچه زمان در حال اتمام است، ما متقاعد هستیم که می توانیم به توافق برسیم».

بر اساس گزارش رویترز، ژان ایو لودریان گفت: «ما در چند روز گذشته در جهت مثبتی حرکت کرده ایم، اما زمان بسیار مهم است، زیرا اگر به سرعت به توافق دست نیابیم، چیزی برای مذاکره وجود نخواهد داشت».

دیپلمات های غربی اعلام کرده اند که امیدوارند تا پایان ژانویه یا اوایل فوریه به توافق دست پیدا کنند، اما اختلافات شدید در مورد سخت ترین مسائل هنوز حل نشده باقی مانده است. از آن سو ایران هرگونه ضرب الاجل تعیین شده توسط قدرت های غربی را رد می کند، و آن را ددلاین های مصنوعی توصیف کرده است.

یکی دیگر از نشانه های مثبت این هفته، ورود معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به وین بود تا با ایران، ایالات متحده و دیگر طرف ها درباره آزادی احتمالی 7 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران که در این کشور آسیایی به دلیل تحریم های آمریکا نگهداری می شود، گفتگو کند.

به ادعای رویترز، هر گونه رفع انسداد باید توسط واشنگتن تایید شود. سئول در بیانیه ای اعلام کرد که معاون وزیر خارجه کره جنوبی با ایرانی ها توافق کرده است که آزادسازی دارایی های مسدود شده «باید به صورت فوری انجام شود».

یک مقام ایرانی با تصریح اینکه این وجوه فورا آزاد نمی شود، گفت: «این موضوع در کارگروه های رفع تحریم ها در وین مورد بحث قرار خواهد گرفت». با این حال ایران می گوید تحریم های آمریکا نمی تواند توقیف دارایی های ایران در سئول را توجیه کند. همچنین در پی حضور معاون وزیر خارجه کره جنوبی در وین گمانه زنی های متعددی درباره ارتباط این دیدار با حصول یک توافق موقت صورت گرفته بود.

فشار اقتصادی بر ایران افزایش می یابد؟

از سوی دیگر، احمد چارای، عضو هیئت مدیره بسیاری از اندیشکده ها از جمله شورای آتلانتیک، مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، گروه بین المللی بحران و ... در مطلبی برای نشنال اینترست، به این پرسش پرداخته است که «آیا توافق هسته ای با ایران همچنان دست یافتنی است یا خیر؟»، و اگر امکان پذیر نیست، به زعم نویسنده ایالات متحده باید به تشدید فشار بر اقتصاد ایران و بستن مسیرهای گریز موجود در رژیم تحریم ها روی بیاورد، و نه اقدام نظامی.

وی نوشته است: جو بایدن همواره امنیت ایالات متحده را به عنوان مبنای اصلی سیاست خارجی می داند و آماده ارزیابی مجدد چگونگی پیشبرد منافع ایالات متحده در پرتو شرایط و واقعیت های سرسخت جدید بوده است. این واقع گرایی عمل گرایانه ممکن است نویدبخش تغییرات مهم تری در سیاست خارجی آمریکا باشد.

وی مدعی است: ایران در ماه های اخیر فعالیت های هسته ای خود را بسیار فراتر از محدودیت های توافق افزایش داده و ذخایر مواد هسته ای و زیرساخت های کلیدی خود را افزایش داده است. همچنین این نگرانی [ادعایی] وجود دارد که ایرانی ها احساس کنند که هنوز جایی برای تقویت اهرم خود با تشدید بیشتر ظرفیت هسته ای دارند و در صورتیکه این روند ادامه یابد، ایالات متحده می تواند کارهای بیشتری در جبهه تحریم انجام دهد.

نویسنده در عین حال هشدار می دهد «جنگ با ایران احتمالاً کل منطقه را بی ثبات می کند، به ویژه اگر تهران فرض کند که عربستان سعودی و شرکای توافق ابراهیم - بحرین و امارات متحده عربی - طرف های حمله اسرائیل هستند، ممکن است به هر سه کشور حمله کند. و در این مرحله برای واشنگتن بسیار دشوار خواهد بود که از درگیری دور بماند. علاوه بر این، توافق آبراهام ممکن است از یک جنگ منطقه ای جان سالم به در نبرد و امیدهای اسرائیل برای عادی سازی روابط با کشورهای دیگر عربی، به ویژه عربستان سعودی را از بین ببرد».

نویسنده در پایان توصیه کرده است که اگر دیپلماسی نتواند به زودی در مسیر [به زعم وی] درست قرار گیرد و اگر برنامه هسته ای ایران به شتاب خود ادامه دهد، ایالات متحده باید اقدامات بیشتری برای محدود کردن بخش های درآمدزای بیشتری از اقتصاد ایران را انجام دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (445 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (8 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس