آخرین جملاتی که استاد شهریار در لحظات قبل مرگشان گفتند: این شتریه که در خانه همه میخوابه+فیلم

  چهارشنبه، 24 مرداد 1403
آخرین جملاتی که استاد شهریار در لحظات قبل مرگشان گفتند: این شتریه که در خانه همه میخوابه+فیلم
ساعد نیوز: سیّد محمّدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار که به زبان‌های فارسی و ترکی آذربایجانی شعر سروده است. شهریار در سرودن گونه‌های دگرسان شعر مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی چیره‌دست بود.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار از شعرای مشهور و اهل ادب است که اشعار زیبایی را به زبان فارسی سروده است و یکی از این اشعار معروف در مدح حضرت علی (ع) و شعر معروف علی ای همای رحمت بود.

او به جز اشعاری که به فارسی سروده به درخواست مادرش اشعار ترکی زیبایی را سرود و شاهکار ادبیات آذربایجان بنام حیدربابایه سلام را بین سال های 1329 تا 1330 خلق کرد.

ماجرای آخرین ملاقات اخوان ثالث با شهریار

این از آخرین یادها با شهریار است: عصر جمعه‌ای، قریب و غروب، من در اتاقم نشسته بودم و نمی‌دانم داشتم چه کار می‌کردم. به نظرم داشتم کتابی می‌خواندم، بله. زنم در حیاط داشت با گل و گیاه و گلدان‌ها و سبزی‌هایش ورمی‌رفت، یک وقت دیدم صدای زنگ در آمد، زنم در را باز کرد، دیدم سرکار خانم لاله خانم، زن دکتر حمید مصدق و مادر بچه‌هاش، و ضمنا دختر برادر شهریار، مثل دسته گل آراسته و خوب - مثل دخترم لاله که خوابش برده (این دختر اخوان ثالث در جوانی غرق شد)- دور از جان لاله‌خانم زن مصدق - آمد تو حیاط و با زنم چند کلمه‌ای حرف زد و بعد هم رفت.

با من سلامی، نه علیکی، البته من تو اتاقم و کتابم بودم و او تو عجله‌ و شتابش. زنم دوید توی اطاق من و گفت دیدی که زن دکتر مصدق بود - قبلا دیده بودش و می‌شناختش زنم - گفت: شهریار مریض سخت است، از تبریز آورده‌اندش اینجا، تو بیمارستان مهر (بیست‌سی قدمی خانه ما در خیابان زرتشت) و از این و آن، رفقای سابق تهرانش می‌پرسید و گفت که این دوروبرها کسی نیست، من دلم تنگ است.

من - یعنی لاله خانم - گفتم خانۀ اخوان ثالث همین نزدیکی‌هاست، گفت «اومید را می‌گویی، زود خبرش کن وقت ملاقات دارد تمام می‌شود.»

من برقی از جا جستم، گفتم چه برایش ببرم، گل، شعر یا چه؟ به سرعت دو بیت شعر بر کاغذی نوشتم، برداشتم رفتم طرف بیمارستان مهر، نزدیک آنجا، روبه‌روی خانۀ دکتر محمود عنایت نگین، یک گل‌فروشی بسیار خوبی است به نام «گلزاره»... چهار صد پانصد تومان پول تو جیبم بود، گفتم یک دسته‌گل که بیشتر از این‌ها نمی‌شود، البته مقدم چندبار که من از او گل «خریده» بودم پول نگرفته بود. حتی به شاگردهاش سپرده بود که از فلانی (یعنی من...) مبادا پول بگیرید... مقدم دسته‌گل زیبا و بزرگی بست، داشت می‌بست، یا همان روبان‌ها و سبزه‌ها و چه‌وچه‌ها.

می‌دانید معمولا گل‌فروش‌ها، کارتی چاپی دارند که به خریدار دسته گل می‌گویند چه می‌خواهید روش بنویسید، اسم بیمارتان، خودتان، کلمه‌ای تسلی‌بخش... من اشکم بی‌اختیار شد، دو بیت شعر را دادم، گفتم اگر زحمت نیست همین را به دسته‌گل سنجاق - از آن دوزنده سنجاق‌های پرسی متداول - کنید، شعر را خواند، سنجاق کرد، پرسی کرد، دوخت، دولا. پول درآوردم، گذاشتم روی میز، به نظرم 450 تومان و زدم که از دکان بروم بیرون، عجله داشتم و شوق دیدار شهریار بود، وقت ملاقات داشت تمام می‌شد، مقدم صدا زد، نه مرا، شاگردش را که بیرون بود، آمد جلوم را گرفت، گفتم وقت تنگ است، خواهش می‌کنم...

مقدم آمد، پول را در جیبم گذاشت - چپاند با دست قویش ، پس داد، گفت: من از شما، آن هم گلی که برای شهریار می‌برید، پول بگیرم؟! وقتی این قضیه گلفروش را به شهریار گرفتم، گل از گلش شکفت و گفت: اومید جان مردم معرفت دارند، نه مثل این... و دنبال حرفش را رها کرد، من به او نگفتم چندبار از خودم هم پول نگرفته. شهریار هشتادواند سال داشت در این وقت و من شصت‌ویکی‌دو سال...

هنوز صدا و لهجه زیبای آذربایجانی او در گوشم است: اومیدجان، اومیدجان! گوربان، اولم سنه، اومید جانم، در لحظه نوشتن این خاطره اشکم امان نمی‌دهد، وگرنه می‌نوشتم که او، اُ را در امید، به نوعی خاص آذریان، تقریبا «او» با کمی تفاوت تلفظ می‌کرد، من حیرت کردم کسی که آن همه شعرهای درخشان فارسی سروده، چطور «امید» را «اومید» می‌گوید، یادش و یادگارهاش گرامی باد.»

برچسب ها: شهریار غزل

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای نگهداری سگ و گربه (106 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (68 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (48 نظر) لعیا زنگنه: افتخار می‌کنم در کشوری زندگی می‌کنم که رهبر آن از نسل حضرت فاطمه زهراست+ ویدیو (33 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه ای رویا نونهالی، داور برنامه عصرجدید/ انصافا مو نمیزنن+عکس (28 نظر) نگاهی به چهره نچرال و متفاوت بازیگران و هنرمندان بدون آرایش+عکس/ الهام حمیدی، هدیه تهرانی، بهاره رهنما، لیلا اوتادی و... (27 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: شب اول عروسی دوماد اومده پیش عروس میگه توحید و نبوت یعنی چی اونم گفته والا نمیدونم شب اول قبرمونه یا عروسیمون+ویدئو😂👌 (23 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (18 نظر) خلاقیت منحصربفرد ساندویج فروش تهرانی برای کمک کردن به کودکان نیازمند+عکس/ فرشته زمینی لقبی برازنده شماست👌 (16 نظر) رخت عزای علی دایی برای دایی اش در اردبیل/ ورزشکاران معروفی که در مراسم ختم دایی شهریار ایران حضور داشتند (13 نظر) پسر الهام چرخنده: دیگر مادری به این اسم ندارم+عکس (15 نظر) خلاقیت منحصربفرد اوستا گچ کار برای ساختن مجسمه برای نسرین مقانلو حماسه آفرید/چقدر طبیعی! دست و پنجه ات طلا+عکس (12 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (11 نظر) چهره خوشحال و غرق در آرامش بازیگران و هنرمندان در حرم امام رضا(ع) و در کنار مادرانشان +عکس/ از لیندا کیانی و بهنوش بختیاری تا عموپورنگ و زنده‌یاد علی انصاریان (10 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای پارسا پیروزفر، بازیگر چشم رنگی +عکس/ یکی از یکی معروف تر و جذاب تر و خوشتیپ تر (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 راز افرادی که همیشه خانه‌ای تمیز دارند
چه کسی پشت پرده ترکیب نهایی کابینه پزشکیان است؟
پزشکیان بخواهد دعوا کند، برمی‌گردیم سر خانه اول!
در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت: او برای مردم فلسطین ابراز ناراحتی نکرده است
پزشکیان وزرایش را تغییر خواهد داد؟
با این سایت همه روش‌های کلاهبرداری تلفنی و پیامکی را بشناسید / شما برنده جایزه شدید!
ممنوع الورودی ساعد سهیلی به دُبی ؛ ماجرا از چه قرار است؟
این مجموعه سوارکاری قتلگاه اسب‌ها شده + فیلم
استعفای دکتر "فرهاد دانشجو" رئیس دانشگاه تربیت مدرس
زن جوان با هوس بازی کودک 4 ساله‌اش را به کشتن داد!
اعلام نتایج اولیۀ دکتری تخصصی داروسازی و جزئیات انتخاب رشته
ویدیو/ دانشگاه هاروارد آمریکا یا دانشگاه ملی سنگاپور؟
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 3 ثانیه پشمالوی عجیب غریب را پیدا کنند
ویدیو/ فضای بی‌نظیر خانۀ تیمورتاش نخست‌وزیر "رضاشاه"/ معماری سنتی با سقف آینه‌کاری شدۀ طلایی در فضایی رویایی و چشم‌نواز
عادی سازی تتو برای کودکان با تتوی رژلب برای دختر 5 ساله! + فیلم
منتخب روز   
واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟