علائم بیماری بلفاریت در سگ‌ها و روش های درمان

  سه شنبه، 27 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
علائم بیماری بلفاریت در سگ‌ها و روش های درمان
به التهاب چشم در سگ‌ها بلفاریت می‌گویند که در یک وضعیت دردناک چشم قرمز و متورم خواهد شد. بیماری بلفاریت در سگ‌های خانگی معمولاً در نتیجه آلرژی، عفونت، آسیب، تومور یا ناهنجاری‌های مادرزادی است. در ادامه بیشتر درباره این بیماری در سگ ها بحث می کنیم.

اختلال بلفاریت در سگ های خانگی، به عنوان التهاب پلک این حیوانات تعریف می شود و می تواند توسط باکتری ها، انگل ها، قارچ ها، بیماری های ناشی از سیستم ایمنی یا حتی تومورها ایجاد شود. در این مقاله قصد داریم در مورد اختلال بلفاریت در سگ ها، علائم، علل و درمان آن صحبت کنیم. مانند اغلب بیماری ها، در صورت داشتن اطلاعات پیرامون ویژگی های این اختلال، به درمان بهتر سگ خانگی کمک می کند.

اختلال بلفاریت در سگ ها، ناشی از التهاب پلک آن ها است. این وضعیت عمدتا در لبه های پلک سگ ها رخ می دهد و می تواند پوست خارجی و ماهیچه ها، بافت همبند و غدد (Meibomian، Zeis و Moll) را تحت تاثیر قرار دهد. به طور کلی، این مشکل چشمی در سگ ها بیشتر از گربه ها دیده می شود و معمولا هر دو پلک را درگیر می کند.بروز این التهاب تا حد زیادی به علت این واقعیت است که پلک ها ساختارهایی با عصب دهی و مسیرهای عروقی خوب هستند که اجازه ورود سلول های دفاعی التهابی سیستم ایمنی را به محل می دهند که این مسئله باعث بروز وضعیت بلفاریت در سگ ها می شوند.

علاوه براین، باید بدانید که این التهاب می تواند به علل متعددی، از بیماری های عفونی، اختلالات سیستم ایمنی، آلرژی و ضربه گرفته تا بیماری های مادرزادی یا تومورها در سگ، بروز پیدا کرده باشد. از آن جایی که پلک ها تماس مستقیم با قسمت های قرنیه و ملتحمه دارند، بروز التهاب در آن ها باعث ایجاد بیماری های ثانویه، مانند ورم ملتحمه، کراتیت یا زخم در این ساختارهای چشمی می شود.

انواع بلفاریت در سگ ها

بیماری بلفاریت در سگ به شکل بلفاریت قدامی و خلفی رخ می دهد. اگر بلفاریت به شکل قدامی باشد قسمت بیرونی پلک از جمله ناحیه ای که به مژه ها می چسبند را درگیر می کند. اما در حالت خلفی این بیماری داخل پلک، در کنار کره چشم دیده می شود و به مشکلات غدد چربی (میبومین) مرتبط است.

چه نژاد سگ هایی مستعد ابتلا به بلفاریت هستند؟

هر سگی در هر سنی می تواند به بیماری بلفاریت مبتلا شود اما نژادهای خاصی بیشتر در معرض این بیماری هستند. سگ هایی که چین های صورت برجسته، پوزه های بلند و باریک، یا صورت های صاف کوتاه دارند ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. از نژادهای خاصی که بیشتر مستعد ابتلا به بلفاریت هستند می توان به شارپی چینی، چاوچاو، شیتزو، پکن، بولداگ انگلیسی، پاگ، پودل، لهاسا آپسو، سگ شکاری طلایی رنگ دورگه، لابرادور، رتریور و روتوایلر اشاره کرد.

علائم بلفاریت در سگ ها

بسته به شدت بیماری، سگ خانگی شما ممکن است علائم بالینی زیر را تجربه کند:

  • شوره سر
  • ترشحات چرکی
  • پوسچول یا پاپول
  • زخم های گوناگون
  • بروز تغییرات در رنگدانه
  • بروز التهاب در ناحیه چشم
  • آلوپسی در ناحیه آسیبی
  • قرمزی، خارش و ایجاد دلمه در لبه پلک
  • ندول هایی که می توانند به ۵ میلی متر برسند (بلفاریت گرانولوماتوز) که می توانند ملتحمه را نیز تحت تأثیر قرار دهند (بلفاروکانژونکتیویت گرانولوماتوز)

بلفاریت در سگ‌

علت بروز بلفاریت در سگ ها چیست؟

بلفاریت در هر شرایطی که باعث تحریک پلک ها شود می تواند رخ دهد. ناهنجاری های مادرزادی، آلرژی ها، عفونت ها، تومورها و گاهی اوقات سایر اختلالات التهابی از علل شایع بلفاریت هستند. اگرچه گاهی اوقات ممکن است علت التهاب پلک چشم در سگ ها ناشناخته باشد اما عوامل شناخته شده بسیاری وجود دارد که می تواند منجر به بلفاریت شود. برخی از علل شایع تر عبارتند از:

  • آلرژی: حیوان خانگی شما ممکن است به یک غذای خاص، ماده استنشاقی، دارو، عوامل محیطی یا نیش حشرات واکنش های نامطلوب از خود نشان دهد که از شایع ترین علل به شمار می روند.
  • ناهنجاری های مادرزادی: نژادهایی که چین های پوستی بیش از حدی دارند بیشتر در معرض این بیماری هستند. همچنین سایر ویژگی ها مانند مژه هایی که به سمت داخل یا از طریق پلک رشد می کنند می تواند منجر به بلفاریت در سگ های خانگی شما شود.
  • عفونت ها: برخی عفونت های باکتریایی استاف یا استرپتوکوک منجر به بیماری بلفاریت در سگ ها می شود.
  • تومورها: تومورهای ماست سل، آدنوم سباسه و آدنوکارسینوم از دیگر عوامل شایع هستند.
  • آلرژی به نیش حشرات: آلرژن های استنشاقی یا غذا ممکن است باعث بیماری بلفاریت در سگ ها شود. عفونت های باکتریایی نیز آبسه های موضعی غدد در پلک ها یا عفونت های عمومی پلک ها را ایجاد می کند.
  • سایر اختلالات التهابی: این بیماری همچنین در اثر آسیب های ضربه ای به چشم، عفونت های انگلی، عفونت های ویروسی و بیماری های چشمی نیز رخ می دهد. اگر دامپزشک نتواند علت زمینه ای را تشخیص دهد به آن “بلفاریت ایدیوپاتیک” می گویند.

تشخیص بلفاریت در سگ ها

دامپزشک در اولین اقدام یک تاریخچه پزشکی کامل شامل علائم و هرگونه رویداد احتمالی را بررسی و عوامل احتمالی این بیماری را جمع آوری می کند. در مرحله بعد، مشخصات بیوشیمی، آزمایش ادرار و شمارش کامل خون سگ با یک معاینه پزشکی کامل انجام می شود. با معاینه چشم می توان میزان شدت بیماری و میزان درگیری پلک را مشخص کرد. آزمایش اشک Schirmer همچنین میزان تولید اشک در چشم، همراه با مجموعه ای از سلول ها یا ترشحات برای جست وجوی شواهد باکتری، قارچ یا کنه سگ را بررسی می کند. دامپزشک ممکن است بلفاریت در سگ های خانگی را با یک آلرژی در ارتباط بداند که با آزمایشات بیشتری می توان آن را تشخیص داد.

اگر احتمال بیماری باشد بهترین روش درمانی را باید تعیین کرد. اما اگر علت خاصی برای بیماری بلفاریت در سگ ها تشخیص داده نشود برای یافتن شواهدی از بیماری سیستمیک، آزمایش خون اضافی موردنیاز خواهد بود. بافت های مختلفی در چشم وجود دارد که آن را مستعد ابتلا به انواع بیماری ها می کند. اما همچنین می توان نشانه های مهمی در مورد آنچه در داخل بدن می گذرد را از طریق چشم تشخیص داد. اگر به بلفاریت در سگ های خانگی خود مشکوک هستید در اسرع وقت به دامپزشک مراجعه کرده و برای آزمایشات لازم و تعیین علت زمینه ای اقدام کنید.

درمان بلفاریت در سگ ها

دوره درمان با توجه به علت زمینه ای تعیین می شود. اگر در ابتدا علت بیماری مشخص نشود، ممکن است به شما توصیه شود که چند بار در روز از کمپرس گرم روی چشم استفاده کنید. همچنین این احتمال وجود دارد، یک دوره کوتاه از داروهای ضددرد یا ضدالتهاب نیز تجویز شود. بهترین راه درمان سگی که به علت ناهنجاری یا تومور چشمی از بیماری بلفاریت رنج می برد، ممکن است جراحی باشد. اکثر این تومورها کاملاً خوش خیم هستند و با برداشتن تومور، سگ باید به طور کامل بهبود یابد. اگر بر اثر قارچ، باکتری یا انگل التهاب به وجود آمده باشد دامپزشک با تجویز دارو به سگ شما کمک می کند. قطره های چشمی یا یک پماد موضعی برای کمک به درمان عفونت، درمان التهاب و کاهش درد و ناراحتی سگ بسیار مؤثر است. علت های زمینه ای یک آلرژن به خصوص در موارد آلرژی غذایی، با یک برنامه غذایی جدید قابل درمان است. علاوه بر این، بیماری بلفاریت در سگ ها با درمان های خانگی به ویژه در مراحل اولیه، میزان پیشرفت و شدت بیماری را به شدت کاهش می دهد.

با این حال، مشورت با دامپزشک قبل از استفاده از داروهای خانگی یا محصولات بدون نسخه روی چشم حیوان خانگی بسیار مهم است. قبل از استفاده از پمادهای موضعی برای ازبین بردن هرگونه کثیفی یا زباله ای چشم را بشویید. نصف قاشق چای خوری نمک را با آب ولرم مخلوط کرده و به آرامی با یک پد پنبه ای تمیز روی چشم آسیب دیده بپاشید تا هرگونه جرم یا ترشح پاک شود.

دیگر درمان خانگی برای بیماری بلفاریت در سگ های خانگی استفاده از چای بابونه خنک شده است. یک پنبه را با چای آغشته کنید و روی چشم آسیب دیده بمالید. از آن جایی که دور چشم بسیار حساس است از خنک بودن چای مطمئن شوید. اگر فکر می کنید التهاب پلک چشم در سگ ها به دلیل آلرژی است استفاده از یک آنتی هیستامین مانند بنادریل برای کاهش التهاب چشم و پرخاشگری سگ مؤثر خواهد بود. هرچند که بنادریل برای حیوانات خانگی خطری ندارد اما برای سگ های مبتلا به فشار خون بالا گلوکوم یا بیماری قلبی عروقی می تواند مضر باشد.

درمان های خانگی برای رفع بلفاریت در سگ ها

اگر سگ خانگی شما با التهاب اطراف چشم درگیر است، باید سگ خانگی تان را در اسرع وقت نزد دامپزشک ببرید تا مشکل به درستی تشخیص دهد و درمان شود. این درمان های خانگی فقط برای تمیز کردن چشم سگ خانگی شما هستند و بیماری چشمی سگ را درمان نمی کنند.بنابراین از این روش ها به عنوان روش جایگزینی برای مراجعه به دامپزشک استفاده نکنید. این درمان خانگی فقط برای تمیز کردن چشم در صورتی است که نمی توانید مستقیماً به دامپزشک مراجعه کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (443 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (271 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (246 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (203 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (174 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (148 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (72 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس