علائم سرطان در گربه ها و روش های درمان

  چهارشنبه، 16 آذر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
علائم سرطان در گربه ها و روش های درمان
یکی از مهم ترین نگرانی‌هایی که صاحبیان گربه‌ها در ارتباط با حیوان خود دارند وجود بیماری‌ها است. در ادامه قصد داریم تا تمامی موارد مربوط به سرطان در گربه را بیان کنیم.

گربه ها با neoplasia (یا رشد غده) در مقایسه با سگ ها کم تر رنج می برند. neoplasms ممکن است در کم تر از نیمی از گربه ها در مقایسه با سگ ها دیده شوند. با این حال، زمانی که در گربه ها توسعه پیدا می کنند، به احتمال زیاد بدخیم خواهند بود (4 – 3 برابر بیشتر از سگ ها) و به همین دلیل احتمال ابتلا به بیماری های جدی بیشتر است. رایج ترین محل های سرطان گربه ها شامل پوست، گلبول های سفید خون (leukaemia و lymphoma)، دهان، معده و روده و غدد پستان هستند. در ادامه به بررسی اصطلاح سرطان گربه می پردازیم. سرطان اصطلاحی است که برای توصیف بیماری ای به کار می رود که توسط تومور (یا neoplasm) ایجاد شده است؛ مجموعه ای از سلول های غیر عادی درون بدن که به رشد و تقسیم بدون کنترل ادامه می دهند. که دارای دو نوع خوش خیم و بدخیم است:

  • سرطان خوش خیم: برخی از تومورهای سرطانی تمایل به هجوم به سایر بافت های اطراف خود ندارند؛ اینها به عنوان تومورهای خوش خیم شناخته می شوند.
  • سرطان بد خیم: در مقابل این، واژه سرطان به طور کلی برای توصیف تومورهای “بدخیم” مورد استفاده قرار می گیرد که اغلب به بافت سالم مربوط می شود و ممکن است به دیگر مکان ها در بدن سرایت کند (metastasise) و معمولا از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی پخش می شود.

به طور کلی تومورهای بدخیم (سرطان ها) به دلیل ماهیت تهاجمی خود، جدی تر از تومورهای خوش خیم هستند و اغلب منجر به بیماری های جدی و گسترده می شوند و عموما درمان آنها دشوارتر است.

انواع سرطان گربه

انواع گسترده ای از سرطان ها وجود دارند که می توانند بر گربه ها تاثیر بگذارند؛ تهیه همه انواع سرطان در گربه غیر ممکن است. با این حال، برخی از شایع ترین سرطان گربه شامل موارد زیر هستند:

  • Lymphoma
  • Squamous cell carcinoma
  • Basal cell tumor
  • Mast cell tumor
  • Mammary carcinoma
  • Fibrosarcoma
  • Carcinoma/adenocarcinoma برای مثال (اثر بر ریه ها و روده ها)
  • Osteosarcoma (سرطان استخوان)

سرطان در گربه ها چقدر شایع است؟

سرطان در گربه ها کمتر از سرطان در سگ ها است. این احتمالاً نیمی از نرخی است که در سگ ها مشاهده می کنیم. اما وقتی سرطان را در گربه ها مشاهده می کنیم، معمولاً شکل تهاجمی تری دارد. یکی از رایج ترین سرطان هایی که در گربه ها مشاهده می کنیم، لنفوم است که با ویروس لوسمی گربه ها (FeLV) در ارتباط است. با وجود اینکه در حال حاضر واکسنی برای این ویروس وجود دارد، اما هنوز هم گربه هایی را مشاهده می کنیم که در معرض آن قرار گرفته اند و قرار گرفتن در معرض این ویروس، احتمال ایجاد سرطان لنفوم گربه را بسیار افزایش می دهد.

ما همچنین شاهد "کارسینوم سنگفرشی دهانی" هستیم، شبیه چیزی که انسان ها به آن مبتلا می شوند. توموری به نام فیبروسارکوما یا سارکوم بافت نرم را نیز در گربه ها مشاهده می کنیم که توموری است که درعضله یا در بافت همبند بدن ایجاد می شود. این یکی از موارد مرتبط با تزریق و واکسیناسیون است که برخی افراد آن را سارکوم محل تزریق می نامند.انواع دیگری از تومورها نیز در گربه مشاهده می شود، اما تومورهای ریه، مغز، بینی، کبد بسیار کمتر دیده می شوند. این روزها تعداد تومورهای پستانی کاهش یافته است زیرا اکنون بسیاری از افراد گربه های خود را عقیم می کنند.

گربه مریض

علائم سرطان در گربه

  1. توده ها و برجستگی ها :همه ی برجستگی ها و توده های داخل یا بر روی پوست حیوان نشاندهنده ی سرطان نیستند، اما تا زمانیکه دامپزشک توده را معاینه نکند نمی توان با اطمینان رای بر غیر سرطانی بودن آن داد. به خصوص هنگامی که توده ناپدید نمی شود یا در حال افزایش سایز است تماس با دامپزشک ضروری تر است. نمونه برداری با سوزن و فرستادن نمونه به پاتولوژی رایج ترین روش در تشخیص سرطانی بودن یا نبودن توده است.
  2. بوی بد :بوی بد آزاردهنده از دهان، گوش ویا هر قسمت دیگری از بدن حیوان شما باید بررسی شود. اغلب اوقات سرطان دهان و بینی می تواند عامل این بوی بد باشد.
  3. خارج شدن غیر عادی مایعات از بدن حیوان :خون، چرک، اسهال، استفراغ و یا خروج هر چیز غیرعادی دیگری از بدن حیوان شما باید توسط دامپزشک معاینه شود. همچنین تورم شکم در گربه یا سگ شما می تواند علامتی از تجمع غیرعادی مایعی در بدن حیوان باشد.
  4. زخم بهبود نیافته :اگر زخمی بر روی بدن حیوان شما وجود دارد که با گذشت زمان همچنان بهبود نیافته، می تواند نشانه ی عفونت، بیماری پوستی و یا حتی سرطان باشد.
  5. کاهش وزن :سرطان از جمله بیماری هاییست که باعث کاهش وزن در حیوانات خانگی می شود. اگر شما متوجه کاهش وزن ناگهانی در حیوانتان شده اید و علایم دیگری که در این متن ذکر شده است را در حیوان دیدید، حتما دامپزشکتان را در جریان قرار دهید.
  6. تغییر اشتها :سگ ها و گربه ها بی دلیل دست از غذا خوردن برنمی دارند! گرچه کاهش اشتها به تنهایی نشاندهنده ی سرطان نیست اما مسئله ی مهمی است که حتما باید با دامپزشک درمیان گذاشته شود. تومورهای دهانی می تواند باعث سختی و درد هنگام خوردن و بلع شود.
  7. سرفه یا تنفس سخت :سرفه کردن و به سختی نفس کشیدن می تواند علامت ناراحتی قلبی، ناراحتی ریه و یا سرطان باشد. سلول های سرطانی می توانند به ریه برسند و این علایم را نشان دهند.
  8. بی حالی و افسردگی :اگر احساس می کنید حیوان خانگیتان مثل همیشه نیست، بیشتر میخوابد، کمتر بازی می کند و یا به پیاده روی و ورزش کمتر از قبل تمایل نشان می دهد، همه ی اینها می تواند نشانه ی سرطان باشد. گرچه باز هم بی حالی و افسردگی به تنهایی نشانه ی سرطان نیست اما وجود چندتا از این موارد موضوعی است که باید با دامپزشک در میان گذاشته شود
  9. تغییر در عادت دستشویی کردن :تغییر در ادرار یا مدفوع حیوان، سختی در دفع مواد، استفاده ی مکرر و متوالی از دستشویی، وجود خون در ادرار یا مدفوع، همگی علایم مهمی از وجود سرطان هستند.
  10. نشانه های درد :لنگیدن یا هر اشکالی در راه رفتن و پریدن که نشانه ی درد در بدن حیوان باشد، نشاندهنده ی مشکلات مربوط به ورم مفاصل و یا ماهیچه ها است. اما می تواند علامت سرطان، به خصوص سرطان استخوان، باشد.

پیشگیری از سرطان در گربه ها

سرطان قابل پیشگیری نیست! فقط می توان با راهکارهایی احتمال مبتلا شدن گربه مان به سرطان را کاهش دهیم. به موارد زیر توجه کنید:

  • گربه خود را در برابر ویروس لوسمی واکسینه کنید. ویروس لوسمی عامل سرطان خون در گربه است.
  • معاینات سالانه نزد یک دامپزشک را انجام دهید. این کار کمکی عالی برای تشخیص زودهنگام سرطان است.
  • گربه خود را عقیم کنید و احتمال ابتلا به سرطان بیضه یا پستان را در او کاهش دهید.
  • مراقب تغذیه سالم گربه خود باشید. تغذیه نامناسب و چاقی احتمال بیماری از جمله انواع سرطان را افزایش می دهد.
  • تغییرات گربه خود را تحت نظر بگیرید. آیا کم وزن شده؟ آیا در بدن او توده ای را مشاهده کرده اید؟ در صورت وجود هر تغییر مشکوکی گربه را پیش دامپزشک ببرید.

درمان سرطان گربه

برای درمان سرطان در گربه ها ۳ روش وجود دارد که امروزه انجام می شود. البته لازم به ذکر است انتخاب روش درمان به نوع سرطان و شدت سرطان در گربه بستگی دارد. از روش های درمان سرطان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جراحی: برخی از سرطان ها به دلیل اینکه مدت ها هیچ علائمی از خود نشان نداده اند و توموری بزرگ در بدن ایجاد کرده اند باید با جراحی برداشته شود.به عنوان مثال توده ای که توسط سرطان بیضه در کیسه بیضه ایجاد شده است دیگر قابل درمان نیست و با دارو نمی توان آن را از بین برد به همین دلیل نیاز است تا گربه جراحی شده و توده برداشته شود.
  • شیمی درمانی: روش دیگری که در درمان بیماری سرطان هم در انسان و هم در حیوانات انجام می شود شیمی درمانی است. جالب است که بدانید برخلاف آنکه شیمی درمانی در انسان ها سبب ریزش مو کامل می شود در حیوانات این گونه نیست و تنها کمی موها را کم پشت می کند اما سبب ریزش کامل آن نمی شود.
  • پرتو تراپی: روش دیگری که وجود دارد پرتو تراپی است. این روش مانند دو روش قبلی رایج نیست اما گاهی برای درمان برخی از سرطان ها انجام می شود. در این روش با تاباندن پرتو به توده سرطانی سبب تحلیل رفتن توده می شوند.

مواد غذایی برای درمان سرطان گربه

اگر به دنبال درمان بیماری سرطان در گربه خود هستید بهتر است بدانید که با استفاده از پنج نوع غذا همچون روغن ماهی، روغن نارگیل، آرژنین، زردچوبه و ashwagandha می توانید گربه خود را درمان کنید. توجه داشته باشید بیماری سرطان در تمام جانداران سخت است به همین دلیل بهتر است این نکته را هم مطرح کنیم که گربه ها هم مانند انسان ها مراحلی همچون عمل جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی و غیره را دارند که این نوع از درمان هزینه های بسیار زیادی دارند.

نتیجه گیری

در این مقاله اطلاعات دقیقی نسبت به بیماری سرطان در گربه در اختیار شما قرار داده شده است. از سوی دیگر مواد غذایی برای درمان سرطان گربه به شما معرفی شده که در هنگام خرید غذای سگ و گربه باید به این نوع غذا ها توجه بیشتری کنید. در انتها امیدواریم مطالب موجود در این مقاله بتواند در درمان بیماری سرطان در گربه به شما کمک کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (163 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (90 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (80 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (71 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (53 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (44 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...