۱۲ علامت اینکه واقعا باهوش هستید

  چهارشنبه، 29 مرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
۱۲ علامت اینکه واقعا باهوش هستید
ساعد نیوز : برخی از ویژگی‌ها یا مهارت‌های فردی ممکن است بیخود یا منفی تلقی شوند اما در واقع سطح بالای فعالیت مغزی فرد هستند. دست کم دانشمندان که اینطور فکر می‌کنند! حالا این ویژگی‌ها و مهارت‌ها کدامند؟ در این مطلب همراه ما باشید تا لیستی از علائمی را که به گفته‌ی محققان نشان از هوش بالای شما دارند برایتان رو کنیم.

برخی از ویژگی ها یا مهارت های فردی ممکن است بیخود یا منفی تلقی شوند اما در واقع سطح بالای فعالیت مغزی فرد هستند. دست کم دانشمندان که اینطور فکر می کنند! حالا این ویژگی ها و مهارت ها کدامند؟ در این مطلب همراه ما باشید تا لیستی از علائمی را که به گفته ی محققان نشان از هوش بالای شما دارند برای تان رو کنیم.

1. چپ دست هستید (یا دو سو توان هستید)

دانشمندان آزمایشاتی روی گروهی از چپ دست ها و راست دست ها انجام دادند و یافته ها نشان داد افراد چپ دست مثلا در ترکیب دو شی ء به روشی جدید و تشکیل یک شی ء سوم مهارت بیشتری دارند. دانشمندان چپ دستی را با طرز تفکر دگرسان (متفاوت) ربط دادند؛ نوعی خلاقیت که به خلق ایده های جدید کمک می کند. همین را می شود در مورد افراد دو سو توان نیز گفت؛ افرادی که توان استفاده از هر دو دست در آنها یکسان است. پس اگر شما راست دست هستید، سعی کنید بعضی از کارها را با دست چپ تان انجام دهید و برعکس. این تمرین ها بخش های کاملا رشد نکرده ی مغز را فعال می کنند.

تصویر

2. اغلب در مورد جزئی ترین چیزها هم نگرانید

دانشمندان در مطالعه ای از 126 دانش آموز دوره ی ابتدایی خواستند به پرسشنامه هایی در مورد اینکه معمولا چقدر در مورد مسائل احساس نگرانی می کنند، به شایعه ها توجه می کنند و یا به چیزهای ناراحت کنند فکر می کنند جواب بدهند. معلوم شد بچه هایی که بیشتر از بقیه نگرانی و اضطراب داشتند، در تست هوش غیر کلامی امتیازات بیشتری کسب کردند. دانشمندان این یافته ها را ناشی از این حقیقت می دانند که آنهایی که همیشه نگران و دلواپس هستند، بیشتر تمایل دارند که کارها را بهتر و درست تر انجام بدهند.

3. عاشق خنده و شوخی هستید

یک مطالعه ی جالب در دانشگاه مکزیک انجام شد که در آن 400 دانش آموز تست هایی در مورد توانایی های شان در بحث کردن روی موضوعاتی خاص دادند. بعد از انجام تست، از دانش آموزان خواسته شد برای تصاویری از کارتون ها، کپشن هایی انتخاب کنند. این کپشن ها توسط معیارهایی ارزیابی شدند و معلوم شد 86 درصد از دانش آموزان باهوش تر که در بالاترین امتیازها را در تست گرفته بودند، خنده دارترین کپشن ها را برای تصاویر انتخاب کردند. بعدا تحقیق مشابهی روی کمدین ها انجام شد و تمامی آنها در تست هوش کلامی امتیازهای متوسط به بالا کسب کردند. به گفته ی دانشمندان، حس شوخ طبعی بر توانایی های هوشی تاثیر گذاشته و مغز و سیستم عصبی را در شرایط خوبی قرار می دهد و ما را باهوش تر می کند!

تصویر

4. زیادی کنجکاو هستید

دانشمندان دانشگاه روانشناسی لندن می گویند: احتمال اینکه یک کودک فضول و کنجکاو، بر خلاف کودکی که چنین ویژگی ندارد، بعدها در زندگی اش یک مخترع شود بسیار بیشتر است. سرپرست این تحقیقات توضیح می دهد که چگونه کنجکاوی و یک «ذهن گرسنه» ما را باهوش تر می کند: کنجکاوی باعث می شود کودک به علم و هنر به عنوان ابزارهایی از درک و شناخت و ابراز وجود علاقه مندتر شود.

در یک تحقیق، دانشمندان 6000 نفر را که طی 50 سال گذشته متولد شده بودند مورد مشاهده قرار دادند. آنها درافتند بچه های 11 ساله ای که در تست IQ نمرات بالایی گرفته بودند، کنجکاوتر بوده و نسبت به تجربیات جدید در سالهای بعدی زندگی، پذیراتر پ مشتاق تر بودند.

5. ژن جغد شب دارید

اگر مثل جغد شب ها بیدار می مانید، احتمال اینکه هوش شما بالاتر از حد معمول باشد زیاد است. دانشمندان علت این نظریه را اینگونه توضیح می دهند که فعالیت مغز فرد باهوش آنقدر زیاد است که بیوریتم های عادی روزانه را مدام به چالش می کشد. در مطالعه ای، ارتباط میان هوش و عادات خواب هزاران فرد جوان مورد بررسی قرار گرفت و معلوم شد اکثر افراد باهوش عاشق بیدار ماندن تا دیروقت بودند، هم در طول هفته و هم آخر هفته ها. تحقیقات مشابه دیگر نیز همین یافته ها را ارائه دادند.

تصویر

6. تاثیر پذیرید و خیلی راحت حواس تان پرت می شود

اگر معمولا با نوتیفیکیشن های شبکه های مجازی و ...، و یا حتی حین صحبت حواس تان پرت می شود، احتمالا باهوش تر از بقیه هستید. طبق مطالعه ای جدید، متمرکز و حواس جمع ماندن هر چقدر که برای شما دشوارتر باشد، یعنی شما باهوش ترید. دانشمندان توضیح می دهند تحت کنترل درآوردن سطح بالای فعالیت های مغزی کار سختی است.

7. زیاد راه می روید

دانشمندان آمریکایی طبق یک مطالعه ی آماری دریافتند افرادی که زیاد راه می روند و از وسایل حمل و نقل استفاده ی چندانی نمی کنند نسبت به بقیه باهوش ترند.

تصویر

8. می دانید که هنوز چیزهای زیادی هست که نمی دانید!

اثر دانینگ کروگر (The Dunning-Kruger effect)، نتیجه ی مطالعه ای از جاستین کروگر و دیوید دانینگ است که در علم روانشناسی اجتماعی الگو شده است. نتیجه ی این مطالعه این است: فرد هر چه باهوش تر باشد، تردید بیشتری نسبت به توانایی های ادراکی و شناختی خود دارد. به عبارتی دیگر، افراد باهوش از گفتن «نمی دانم» نمی ترسند. اگر چیزی را ندانند می توانند به دنبالش بروند و چیز جدیدی یاد بگیرند. برای همین است که این افراد همیشه پرسش هایی در سرشان می چرخد و از سوال کردن هم واهمه ای ندارند.

9. مهارت خود کنترلی خوبی دارید

افراد باهوش می توانند هیجانات ناگهانی خود را کنترل کنند و در مهار احساسات خود ماهرند. همچنین پیش از آنکه دست به کاری بزنند، به عواقب آن فکر می کنند. یک مطالعه ی معروف اینچنین بود: از افراد خواسته شد بین دو گزینه یکی را انتخاب کنند: فورا پول کمتری به دست بیاورند یا اینکه در طول سال پول بیشتری به دست بیاورند. نتایج نشان داد افرادی که پول بیشتر اما دیرتر را انتخاب کرده بودند (به عبارتی دیگر خود کنترلی بیشتری داشتند) در تست های گوناگون امتیازات بیشتری کسب کرده و در زندگی به موفقیت های بیشتری رسیده بودند.

تصویر

10. معمولا امروز و فردا می کنید

طبق نظر دانشمندان آنهایی که به راحتی بهانه جور می کنند تا از انجام کاری طفره بروند، باهوش ترند. بیشتر افراد باهوش تمایل دارند کارهای خود را به تعویق بیندازند و این ویژگی در بسیاری از دانشمندان معروف دیده می شود. مثلا آدام گرانت، نویسنده ی آمریکایی می گوید، امروز و فردا کردن کلید نوآوری است! استیو جابز نیز به طور استراتژیک از طفره رفتن استفاده می کرد! او با رفتن سراغ کارهای کاملا متفاوت و این پا و آن پا کردن، اجازه می داد مغزش استراحت کند!

11. مدام ذره ذره چیزهایی می خورید

معروف است که جویدن آدامس، فعالیت و تمرکز مغز را بالا می برد، اما متاسفانه فقط به مدت 20 دقیقه! اما دانشمندان اخیرا دریافتند افراد باهوش عادت دارند مدام چیزی مزه مزه کنند. به گفته ی خودشان وقتی چیزی می جوند، مغزشان آمادگی تامل و تجزیه و تحلیل را پیدا می کند!

تصویر

12. در طول روز گهگاه چرت می زنید

می گویند لئوناردو داوینچی، خواب چند فازی داشت. او هر چهار ساعت، 20 تا 30 دقیقه می خوابید. چرا او این کار را می کرد؟ مغز افراد باهوش به سختی کار می کند و زود هم خسته می شود اما سریع تر هم شارژ می شود. برای رفع خستگی و نگاه به مسائل با دیدی تازه تر، شما باید مغزتان را مجددا شارژ کنید، برای همین دست کم 20 دقیقه چرت می زنید.


63 دیدگاه
  دیدگاه ها
فاطمه
4 سال پیش

من خودم قبول دارم باهوشم اما... همه چی فقط هوش نیست باید بلد باشی ازش استفاده کنی که خب امکانات می خواد توجه می خواد راهنمایی می خواد که خدا رو شکر هیچ کدومش نیست😂🤲 واستعداد آدم کشف نمیشه ونهایتن هم میمیریم تموم میشه میره😆
بازدیدکننده
4 سال پیش

بله من هم کاملا با شما موافقم چپ دست بودن ققز نشانه ی فعال تر بودن نی نیمکرهی سمت راست مه است
عسل
4 سال پیش

باهوش کی بودم من
بازدیدکننده
4 سال پیش

😂😂😂
بازدیدکننده
4 سال پیش

منم داشتم به جزیکی دوتا بااینکه من باهوشم اما این باهوشی تودر س..................اینا به درد ادم نمیخوره اینو همیشه دوستام و معلمام می گفتن اما اینم بگم تو بعضی جاها هم کمک میکنه
بارانا کرامتی
4 سال پیش

راس میگه من خودم شاهدم یارو نمیتونست صفر های ۲۰ هزار تومان رو جدا کنه 😂😂😂😂😂😂😂😂
بازدیدکننده
4 سال پیش

نه بابا😂😉😂
شکیبا
4 سال پیش

هی😐
رهگذر
4 سال پیش

عجب😐🚶🏻‍♀️
مهرنوش
4 سال پیش

البته ورشکستگی 😊
Paria
4 سال پیش

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂حرفت قانع کننده بود
Paria
4 سال پیش

Wow تو به بزرگواری خو ت ببخش دانشمند 😶
Paria
4 سال پیش

اینم حرفیه آخرش همه میرن یه جا
Paria
4 سال پیش

والاع همه ادعا دارن اگه واقعا باهوش داشتیم اینقد بد بخت نبودیم
Paria
4 سال پیش

چون کشورمون فرهنگ لازم را نداره ما جوون ها را دست کم میگیرن و فکر میکنن خیلی ضعیفیم و واقعا نمیزارن موقعیتی برامون پیش بیاد که بتونیم استعداد هامون را شکوفا کنیم
Paria
4 سال پیش

هرررررررررررررررررررررر هرررررررررررررررررررررر نمکدون
Paria
4 سال پیش

واااااااااااااااااااااااااااااااااااای باهوش😶
بازدیدکننده
4 سال پیش

ربطی نداره چپ دست باشی یادست راست منوپسرم چپ دستیم ایناهمش حرف باهوش بودن چی ربطی ب دست داره اخ
بدون نام
4 سال پیش

چون چپ دست نیستی دلیل نمیشه حرف اضافه بزنی دانشمندان گفتن 😑 هرکی که باشی دانشمند که نیستی
امیرمودبی ازخواف
4 سال پیش

مطلب خوبی بود.به خواندنش می ارزید.معلومات عمومی آدم روبالاترمی بره.ممنون
بازدیدکننده
4 سال پیش

همه رودارم خدا رو شکر ولی حیف داریم حروم میشمدراینجا
فاطمه
4 سال پیش

ما یک کارمند خنگ و داغون داریم بعد همش بخاطر تفکراتش و کارهاش شرکت رو تو معرض برشکستگی قرار می ده دقیقا این خصوصیات رو داره
آرتمیس
4 سال پیش

برای من همه موارد درست بود به جز چپ دستی
بازدیدکننده
4 سال پیش

😂😂👌🏻👌🏻👌🏻
بازدیدکننده
4 سال پیش

بعضی ها ش چرند است مخصوصاً ۱۰
بازدیدکننده
4 سال پیش

آره واقعااا منم موافقم 👌👌
بازدیدکننده
4 سال پیش

دقیقا همینه خود من تا نصف شب بیدارم و گرفتاری هام فک میکنم بهتر ی راهی برا آرامش روح و روان آدم پیدا کنن این ک بدونیم باهوشیم یا نه چی میشه چ دردی رو دوا میکنه
بازدیدکننده
4 سال پیش

سلام من هم بعضی ویژگیها رو دارم اما اینکه بعضی ها فکر میکنند ادم با زیر خاک رفتن هیچ میشه خیلی عجیبه چون بشر چیزی نیست جز سعی و تلاش خودش هوش هم یک امر اکتسابیه ما در رفت و آمد هستیم به قول جبران خلیل جبران انسان قبل از آمدن در زمین از عصاره فراموشی می نوشد و اینکه بتوان از حداکثر هوش و خلاقیت و توانایی ها بهره برد خودش همون نمونه انسان کامل است که خداوند به ان موجود اشرف مخلوقات میگه هیچی با مردن ما کم نمیشه و انسان با مردن کم نمیشه بلکه بر او افزوده میشه
سهیل
4 سال پیش

خدارو شکر هیچ کدومو نداشتم 😂 آمین🤲
متیار
4 سال پیش

وا داداش کجاش خودشیفته بود خب این خصوصیات رو دارم دیگه کجاش خودشیفته بازیه؟؟؟؟؟ دیونه ای بخدا
بازدیدکننده
4 سال پیش

آفرین ب تو. من ک کامل اینارو دارم نمیگم چون مردم میگن باهوشم از بچگي. اینا دیگ همه باهوش کردن خودشون خخخخخخخ توام ماشالا
سپهر
4 سال پیش

آخه عزیز من چپ دست بودن چه ربطی به هوش داره دو سو نوشتن نشانه هوش بالا هست ولی چپ نوشتن نه چون ارتباطی نداره.
بی نشان
4 سال پیش

عالیییییییهههههه
آرزو
4 سال پیش

پس من خیلی خیلی باهوشم
فرنوش
4 سال پیش

خخخ واقعا
فرنوش
4 سال پیش

واقعا بباید شاد باشیم و بقیه رو شاد کنیم
فرنوش
4 سال پیش

من چپ دست نیستم ولی همه ی موارد اره
...
4 سال پیش

تو حتما با این حجم از خودشیفتگی به یه جایی میرسی داداش
هستی
4 سال پیش

پس من خیلی باهوشم 🤣😑😐
بازدیدکننده
4 سال پیش

صدبار به این خبرگزاری ها تاکید کردم خصوصیات منو لو ندن باز اوردن برا عموم بنمایش گذاشتن 😌😌😌
افشین
4 سال پیش

دری وری
عقیل
4 سال پیش

دوستان سر کله هم نپرید چه باهوش چه تیز هوش چه بی هوش چه بی فکر هم جامون یک جا هست زیر خاک پس تا هستی از زندگی لذت ببر و بقیه شاد کن موفق باشید
متیار
4 سال پیش

😂😂😂😂😂😂 باحال بود
نژلا
4 سال پیش

من همه اینارو دارم فقط در طول روز اصلن چرت نمیزنم دوسو توان هم هستم
بازدیدکننده
4 سال پیش

😂😂😂
بازدیدکننده
4 سال پیش

اره واقعا 👌
امید
4 سال پیش

همه تیز هوشن پس چرا تو صف عابر بانک سه ساعت صفرها رو جدا میکنید
بازدیدکننده
4 سال پیش

الان 80میلیون میگن ما باهوش هستیم.
بازدیدکننده
4 سال پیش

آفرین عمو جون ادامه بده پسرفت نکنی
بازدیدکننده
4 سال پیش

و شلخته هستیم ووقتی مزه موفقیت و پیشرفت رو مچشیم به ایده های جدید تری فکر میکنیم به حرف دیگران اهمیت نمیدیم ولجوج هستیم و ریسک پذریم و دیر عاشق میشیم لطفا اضافه کنید مطلب کامل نیست
سامان
4 سال پیش

واااااااااااااااااااااای
ناشناس
4 سال پیش

به نظر من اکثر افراد همه این خصوصیات رو دارن مخصوصا. جوان ها بی خوابی وفکر برای بدبختی های واینده نامعلوم وامروز فردا کردن کارها به خاطر نامعلوم بودن درامد زیاد راه رفتن وسگ دو زدن ولی نمی دونم چرا با این همه هوش اینده ای نیست برامون
فاطمه
4 سال پیش

واااای خیلی خوب بود😂😂
فریماه
4 سال پیش

پس من باهوش ترین فرد در جهانم مسخره ها 😁😁😁😁😁
باهوش
4 سال پیش

من فقط این دوازده خصوصیت اول رو ندارم اما بقیه خصوصیاتو دارم ما باهوشا با همه فرق میکنیم O:-)
بازدیدکننده
4 سال پیش

من فقط چرت میزنم
محمد
4 سال پیش

از دیگر خصوصیات افراد باهوش این است که ۱. روی دو پا راه میروند ۲. وقتی خسته می شوند میخوابند ۳.هنگام برگشت از دستشویی دستان خود را می شویند ۴. هنگام رفتن از خانه درب منزل را میبندند مسخره هاااااااااااااا
بازدیدکننده
4 سال پیش

من فقط زیاد راه میرم و دوسوتوان هستم
بازدیدکننده
4 سال پیش

خدا زیادت کنه
نینا
4 سال پیش

چقد خودشیفته
آقا اشکان
4 سال پیش

دقیقا من فقط یکی از خصوصیات رو ندارم ...وگرنه من همه خصوصیات رو دارم
متیار
4 سال پیش

وای دقیقا همش خصوصیت من هست و واقعا هم تو درسام موفق هستم و ۲ سال هست که تیز هوشان درس میخونم بسیار مطلب جالبی بود
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (411 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (169 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (152 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (71 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (62 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (52 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (11 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس