علل و علائم عفونت چشم در لاک پشت و روش های درمان

  چهارشنبه، 30 فروردین 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
علل و علائم عفونت چشم در لاک پشت و روش های درمان
عفونت چشم لاک پشت ها تقریباً همیشه ناشی از آلودگی توسط باکتری است. بر خلاف بیماری تورم پلک ها که یک اختلال قابل درمان بود، عفونت های باکتریایی چشم، معمولا مشکل ساز تر هستند. ما در این مطلب از ساعد نیوز درباره این بیماری در لاک پشت ها بحث می کنیم.

بروز مشکلات چشمی در لاک پشت ها کاملا رایج است. اگرچه به عنوان صاحبان این حیوانات خانگی کوچک باید تا آنجا که می توانید از بروز بیماری های چشمی در بین لاک پشت ها پیشگیری کنید. به نظر می رسد که لاک پشت ها در صورت وجود مشکل در محیط اطرافشان از تورم چشم رنج می برند. آنها همچنین در معرض خطر ابتلا به آبسه گوش هستند، که ممکن است منجر به تورم چشم آنها شود.

مشکلات چشمی لاک پشت ها در اغلب موارد قابل درمان است. برای پیشگیری از مشکلات چشمی در لاک پشت ها باید به تمیزی محیط لاک پشت اهمیت بیشتری بدهید. در غیر این صورت یک مشکل کوچک سلامتی می تواند به سرعت تبدیل به یک بیماری جدی شود.

اگر لاک‌پشت‌تان مشکل چشمی پیدا کرده و از مناسب بودن رژیم غذایی او مطمئن هستید و توسط لاک‌پشت دیگری نیز زخمی نشده است، به‌احتمال زیاد عفونت باکتریایی پیدا کرده است؛ یا خود چشم یا قسمتی از بدن که علائمش را در چشم نشان داده‌است. به‌ هرجهت فوراً در جست‌وجوی یک دامپزشک واجد صلاحیت باشید. دامپزشک به احتمال زیاد آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند، اما حواس‌تان باشد که لاک‌پشت را در آکواریومی با آب تمیز نگه‌داری کنید و بد نیست که داروهای چشمی نیز استفاده کنید. بازهم حواس‌تان باشد که داروی چشم حاوی استروئید نباشد.

علائم عفونت چشم لاکپشت

  • برجستگی و التهاب پلک ها

  • قرمز شدن لبه های چشم لاک پشت

  • ترشح مایعات از دهان و بینی و همچنین چشم ها

  • لاک پشت چشمهای خود را به اجسام سخت می مالد.

  • چشم های لاک پشت به گونه ای به نظر می رسد که انگار گریه کرده است.

  • لکه های سفید کوچکی روی قرنیه های لاک پشت ظاهر می شود. در اغلب موارد، لکه های سفید در سراسر چشم پخش می شوند.

 لاک پشت

علل آسیب یا عفونت چشم لاک پشت ها چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که می تواند باعث آسیب و یا حتی عفونت چشم های لاک پشت شود. عفونت چشم ها معمولا با درد همراه بوده و باعث می شود که لاک پشت نتواند چشم های خود را باز کند.اما با این حال برخی از لاک پشت ها به صورت عادت تمام طول روز را با چشم های بسته می گذرانند. این مساله به دلیل آسیب دیدگی یا عفونت چشم ها نیست. بلکه در واقع ممکن است یک رفتار کاملاً بی ضرر باشد که پس از مدتی خود به خود از بین می رود. با این حال بسته بودن طولانی مدت چشم ها، در برخی موارد ممکن است نشان دهنده مشکلات چشمی لاک پشت باشد. بنابراین در صورت تردید در مورد مشکلات بینایی حیوان خانگی خود حتما با یک دامپزشک مشورت کنید. دلایل اصلی بروز مشکلات چشمی در لاک پشت ها عبارتند از:

خشکی شدید هوا

لاک پشت ها نیز مانند انسان ها وقتی احساس می کنند که هوای اطراف خشک و بدون رطوبت است، چشم ها را بسته نگه می دارند. در واقع بستن چشم ها در هنگام خشکی هوا یک عکس العمل کاملا طبیعی است. هوای خشک بر بینایی تأثیر منفی می گذارد. چشم ها ممکن است به دلیل خشکی بیش از حد هوا رطوبت خود را از دست داده و دچار سوزش شوند. در این مواقع بستن پلک ها باعث تسکین موقت سوزش چشم ها می شود.این مساله در مورد لاک پشت ها نیز صدق می کند. اگر هوای اطراف لاک پشت شما خشک باشد این حیوان خانگی برای حفظ رطوبت چشم ها سعی می کند آنها را بسته نگه دارد.

عدم جریان هوای تازه

در برخی موارد مشکلات چشم به علت عدم تهویه مناسب هوا است. کمبود هوای تازه باعث بروز مشکلات چشم در لاک پشت ها می شود. رطوبت زیاد نیز درست مانند خشکی هوا برای سلامت حیوان خانگی شما مضر است. عدم تهویه مناسب و جریان نداشتن هوای تازه در محل نگهداری لاک پشت باعث التهاب و قرمزی چشم های حیوان خانگی شما می شود. همچنین آلودگی موجود در هوای راکد به رشد باکتریهای مضر بدن لاک پشت کمک می کند. برای پیشگیری از بروز مشکلات بینایی در لاک پشت ها دقت کنید که محفظه نگهداری لاک پشت شما دارای تهویه مناسب باشد.

کمبود ویتامین A

دادن غذای نامناسب به لاک پشت می تواند منجر به کمبود ویتامین A در این حیوان شود. ویتامین Aبرای حفظ سلامت چشم ها بسیار ضروری است. کمبود ویتامین A باعث می شود که بینایی لاک پشت شما ضعیف و دچار مشکل شود. رژیم های غذایی مبتنی بر گوشت یا محصولات خوراکی تجاری معمولا دارای کیفیت پایینی هستند. در نتیجه استفاده مکرر از محصولات تجاری در ر‍ژیم غذایی لاک پشت نمی تواند ویتامین A مورد نیاز این حیوان را تامین کند.

غذاهایی مانند کاهو در واقع فقط به عنوان منبع آبرسان در تغذیه لاک پشت ها استفاده می شوند. محصولات گوشتی نیز به دلیل داشتن پروتئین در تغذیه لاک پشت ها ضروری هستند. اما با این حال استفاده از یک رژ‍یم یکنواخت برای تغذیه لاک پشت باعث ایجاد کمبودهای غذایی در این حیوان می شود. بنابراین یک رژیم غذایی متنوع شامل انواع سبزیجات، میوه، سیب زمینی و سفیده تخم مرغ برای لاک پشت خود تهیه کنید. مراقب باشید که رژیم غذایی لاک پشت شما دارای مقادیر کافی ویتامین A باشد.

لاک پشت

آلودگی آب

آلوده بودن آب محل نگهداری لاک پشت، در اغلب موارد باعث ابتلا این حیوان به مشکلات مختلف چشمی می شود. سایر عوامل محیطی مانند تهویه نامناسب نیز می تواند علائم بیماری را تشدید کرده و باعث التهاب یا بدتر شدن عفونت چشم ها شود.

لامپ های حرارتی و شن و ماسه دکوراسیون

عناصری که برای دکوراسیون آکواریوم لاک پشت استفاده می کنید می تواند منجر به آسیب دیدگی چشم های لاک پشت شود. به همین دلیل باید بسیار مراقب باشید که چه وسایلی را به محفظه نگهداری حیوان خانگی خود اضافه می کنید. به عنوان مثال استفاده زیاد از لامپ های حرارتی باعث تابش زیاد نور و گرما به محفظه نگهداری لاک پشت می شود. نور و حرارت زیاد رطوبت چشم ها را خشک کرده و از این طریق به سلامت چشم های حیوان خانگی شما آسیب می رساند.موانع بیش از حد موجود در محفظه نگهداری لاک پشت ممکن است منجر به تماس چشم لاک پشت با اشیاء اطراف و در نتیجه خراشیده شدن چشم ها شود. این مساله آسیب جدی را به بینایی لاک پشت وارد می کند.

همچنین شن و ماسه ای که در محفظه نگهداری لاک پشت ریخته و برای تشکیل بستر از آن استفاده می کنید ممکن است وارد چشم های لاک پشت شود. ذرات ریز شن و ماسه چشم را تحریک و ملتهب می کند. به همین علت بستر لاک پشت همیشه باید مرطوب نگه داشته شود. این کار از بلند شدن ذرات شن و ماسه به هوا و وارد شدن آن به چشم های حیوان خانگی شما پیشگیری می کند.

پیشگیری از عفونت چشم در لاک پشت

تورم پلک ها را با عفونت های جدی باکتریایی چشم اشتباه نگیرید. بزرگترین علامت افتراقی این دو بیماری، ظاهر شدن لکه های کوچک سفید رنگ روی قرنیه چشم لاک پشت، در عفونت های باکتریایی است. این لکه ها می توانند در سراسر چشم پخش شده و حتی منجر به ایجاد زخم شوند.

باید مراقب هر نوع مایعی که از بینی و دهان خارج می شود، باشید! بروز این علامت یعنی این که احتمالاً مشکل لاک پشت فقط اختلال تورم پلک نیست. بلکه یک عفونت باکتریایی چشم است.

عفونت های باکتریایی چشم به علل زیادی رخ می دهند. اما در اغلب موارد به دلیل آب فیلتر نشده یا کثیف ایجاد می شوند. همچنین افزودن لاک پشت ها جدید به آکواریوم یا سایر جانداران، بدون انجام قرنطینه، می تواند عفونت های باکتریایی را گسترش دهد.

برای خلاص شدن از شر عفونت های باکتریایی چشم، ابتدا لاک پشت خود را با مایعات ضد باکتری شست و شو دهید. اگر طی چند روز پس از شست و شو چشم لاک پشت شما خوب نشد، لاک پشت خود را نزد دامپزشک ببرید.

بیشتر اوقات دامپزشک برای درمان لاک پشت شما فقط آنتی بیوتیک های موضعی چشم تجویز می کند. اگر دامپزشک تشخیص دهد که استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی می تواند برای لاک پشت خطرناک باشد. از آنتی بیوتیک های تزریقی استفاده خواهد کرد.

سخن پایانی

به طور کلی از لحظه ای که متوجه هر نوع مشکل چشمی در لاک پشت خود شدید، برای درمان سریع تر با دامپزشک مشورت کنید. عدم درمان به موقع می تواند باعث بروز مشکلات جدی تر در سلامت حیوان خانگی شما شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (499 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (210 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (151 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (143 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (41 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
باقری: لبنان، جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان