علل و علائم بیماری سالمونلا در بارداری و روش های درمان

  چهارشنبه، 23 فروردین 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
علل و علائم بیماری سالمونلا در بارداری و روش های درمان
بیماری سالمونلا یک بیماری عفونی و باکتریایی است که دلیل اصلی ابتلا به آن عدم رعایت اصول بهداشتی در شست و شوی انواع گوشت ها و سبزیجات است. زنان باردار به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند.در ادامه این مطلب از ساعد نیوز پیرامون این بیماری در بارداری بحث می کنیم. همراه ما باشید.

اصطلاح سالمونلا اشاره به گروهی از باکتریهایی دارد که موجب عفونت سالمونلا یا سالمونلوسیس در روده می‌شوند. آنها توانایی ایجاد حصبه، مسمومیت غذایی، اسهال و استفراغ، تب روده‌ای و بیماریهای دیگر همگی نوعی عفونت سالمونلا هستند.

بیماری سالمونلا چیست؟

عفونت سالمونلا (سالمونلوزیس) یک بیماری شایع باکتریایی است که بر سیستم گوارشی اثر می گذارد. باکتریهای سالمونلا معمولا در روده های انسان و حیوان زندگی می کنند و از طریق مدفوع خارج می شوند. اکثر افراد از طریق آب یا غذای آلوده دچار عفونت می شوند. معمولا افراد مبتلا به عفونت سالمونلا هیچ علامتی ندارند. سایرین هم دچار اسهال، تب و دردهای شکمی بین 8 تا 72 ساعت پس از ابتلا می شوند.

اکثر افراد سالم در عرض چند روز بدون هیچ درمان خاصی بهبود می یابند. در بعضی موارد اسهال ناشی از عفونت سالمونلا می تواند باعث کم آبی شدید شود که باید اقدامات درمانی انجام شود. مشکلات تهدید کننده زندگی نیز در صورت گسترش عفونت به خارج از روده ها رخ می دهد. اگر به کشورهای با سطح بهداشت پایین مسافرت کنید به احتمال بیشتری در معرض ابتلا به عفونت سالمونلا قرار خواهید گرفت.

در ایران، سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشکی و همچنین سازمان بهداشت و درمان بانی اصلی بررسی و اعلام خبرهای مربوط به سالمونلا هستند. سازمان غذا و دارو بررسی های لازم روی مواد غذایی که احتمال وجود باکتری در آن ها هست را بر عهده دارد. سازمان دامپزشکی وظیفه بررسی دام یا طیور آلوده را بر عهده دارد. همچنین در نهایت سازمان بهداشت و درمان وظیفه امدادرسانی و کمک به مبتلایان و اقدامات لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری سالمونلا را بر عهده دارد.

سالمونلا

علائم سالمونلا چیست؟

در اکثر موارد علائم سالمونلا در دوران بارداری تفاوتی با علائم آن در زمان های دیگر ندارد. مهم نیست که شما باردار هستید یا خیر، این علائم در هر صورت خوشایند نیستند. آن ها شامل موارد زیر هستند:

  • درد شکمی

  • اسهال

  • تب و لرز

  • تهوع و استفراغ

  • کم ابی بدن

  • سردرد

  • دردهای عضلانی

  • خون در مدفوع

چه غذاهایی مستعد حضور باکتری سالمونلا هستند؟

به طور بالقوه هر نوشیدنی و خوردنی خامی که از حیوانات به دست آمده باشد می‌تواند دارای سالمونلا باشد. این محصول می‌تواند گوشت، فراورده‌های لبنی غیرپاستوریزه همانند شیر، پنیرو غذاهایی مانند مرغ و غذاهای دریایی باشد. همچنین باید بدانید که میوه، سبزی‌ها و همچنین دانه‌ها نیز ممکن است آلوده به باکتری سالمونلا شوند. در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی در مورد ابتلا به سالمونلا ازطریق خوردن پسته، کره بادام‌زمینی، خیار و جوانه‌های گندم و یونجه به گوش رسیده است.

آیا سالمونلا برای زنان باردار خطرناک است؟

به گفته متخصصان، خطر ابتلا به سالمونلا برای مادران باردار بسیار کم است . از سوی دیگر، سالمونلا معمولاً به مرور زمان خود را طی می کند و برای زنان باردار نگرانی خاصی ندارد.

اما در برخی موارد، زمانی که زنان باردار واقعاً بیمار می شوند و عفونت وارد جریان خون می شود، می تواند باعث سپسیس شود که یک عفونت خونی تهدید کننده زندگی است. و در حالی که مواردی از زایمان زودرس و سقط جنین در نتیجه این بیماری گزارش شده است، این موارد بسیار نادر هستند.

اما سالمونلا ممکن است شما را به طور موقت بیمار و به طور جدی ناراحت کند. بزرگترین عامل خطر کم آبی بدن است که می تواند منجر به زایمان زودرس، کاهش مایع آمنیوتیک و نقص مادرزادی شود.

یک قانون سرانگشتی خوب اگر استفراغ یا اسهال دارید این است که یک ساعت یا بیشتر صبر کنید و سپس هر 10 دقیقه به مدت یک ساعت فقط یک جرعه کوچک آب بنوشید. اگر بتوانید آن را پایین نگه دارید، می توانید به تدریج مصرف مایعات خود را در چند ساعت آینده افزایش دهید تا زمانی که بتوانید آب بنوشید بدون اینکه دوباره سرفه کنید.

در بیشتر موارد، سالمونلا تأثیر کمی بر جنین شما دارد یا هیچ تأثیری ندارد. کودک شما واقعاً به خوبی از بیماری در شکم شما محافظت می کند، حتی اگر احساس وحشتناکی داشته باشید.به ندرت، سالمونلا می تواند از جفت عبور کرده و جنین را آلوده کند. به احتمال زیاد در صورتی که مادر هنگام زایمان هنوز به عفونت مبتلا باشد، رخ می دهد. اگر نوزاد در هنگام زایمان در معرض تماس قرار گیرد، ممکن است به عفونت مبتلا شود. نوزادانی که در بدو تولد به سالمونلا مبتلا می شوند به دلیل آسیب پذیر بودن سیستم ایمنی خود نیاز به درمان فوری دارند.

بارداری

درمان بیماری سالمونلا در دوران بارداری

دستان خود را برای حداقل 20 ثانیه با صابون و آب گرم بشوئید. اگر شما حیوانات فهرست شده در بالا را لمس کرده اید، حتما دستان خود را بلافاصله بعد از آن بشوئید. در ضمن هنگامی که در آشپزخانه غذاهای خام آماده می کنید، مهم است که دستان خود را قبل و بعد از پختن آن ها بشوئید.

  • از دستکش استفاده کنید: به خصوص اگر دستان شما دچار بریدگی شده، حتماً هنگام تهیه غذا، از دستکش های یکبار مصرف استفاده کنید.

  • سیم ظرف شویی و اسفنج های شست و شو ظرف ها را هر چند وقت یک بار بشویید: سیم ظرف شویی و اسفنج های شست و شو ظرف را در ماشین ظرف شویی با حرارت بالا بشوید. به طور دوره ای اسفنج ها را مرطوب کنید و آن ها را به مدت یک دقیقه در مایکروویو قرار دهید تا باکتری ها از بین بروند.

  • اطمینان حاصل کنید که سطوح آشپزی را بعد از استفاده ضد عفونی می کنید و آلودگی تخته های برش آشپزخانه را به سایر ظروف منتقل نمی کنید:اگر از تخته برش برای بریدن مرغ خام استفاده می کنید، برای میوه ها و یا سبزیحات خام (و یا هر چیز دیگری که قصد پختن آن را ندارید) از این تخته استفاده نکنید. تمام میوه ها و سبزیجات خام را بشوئید. آب می تواند کمی از آلودگی را برطرف کند، اما اسپری های ضدعفونی کننده مناسب تر هستند.

  • از مراجعه به مکان هایی (خارجی یا در خانه) که از روش های اساسی بهداشت استفاده نمی کنند، خودداری کنید:اگر یک رستوران شما را آزرده خاطر می کند، به حس غریزی خود اعتماد کنید.

سخن پایانی

بین درد و تیر کشیدن و حالت تهوع عمومی صبحگاهی، ابتلا به عفونت سالمونلا اصلا جالب نیست. خوشبختانه، اجتناب از آن بسیار آسان است و به احتمال زیاد به شما یا کودک شما آسیب نمی رساند. با رعایت ایمنی، خوردن غذایی مناسب و سایر اقدامات احتیاطی، باید کاملاً از ابتلا به آن در امان باشید. اما اگر فکر می کنید که به این عفونت آلوده شده اید، درنگ نکنید و با پزشک معالج خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید. اگر مسمومیت غذایی با سالمونلا در شما تشخیص داده شده است، شما و کودک تان تا زمانی که بدن خود را پرآب نگه دارید و در دوران بهبودی از خود مراقبت کنید، به این طریق از این بیماری رهایی پیدا می کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (224 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (130 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (49 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت