علل و علائم سرطان پستان در سگ ها و روش های درمان

  یکشنبه، 06 آذر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
علل و علائم سرطان پستان در سگ ها و روش های درمان
سرطان پستانی شایعترین سرطان در سگهای ماده است. تقریباً 80 درصد تومورهای سینه در ماده سگهای با سن بیش از هفت سال تشخیص داده میشوند. در حدود 30 درصد این موارد کارسینومای بدخیم است. در ادامه علائم و روش های درمان سرطان پستان در سگ ها را بررسی می کنیم.
سگ چه جنس نر چه ماده دارای 10 غده پستانی به صورت 5 جفت روبروی هم كه از زیر قفسه سینه تا ناحیه عقبی شكم قرار گرفته اند ، می باشندهمانند انسان این حیوانات نیز می توانند به تومورهای غدد پستانی (هم خوش خیم و هم بدخیم) مبتلا شود 99 در صد موارد ابتلا به تومورهای پستانی در جنس ماده دیده می شوند. راحت ترین راه جلوگیری از ایجاد این تومورها ، عقیم نمودن (در آوردن رحم و تخمدانها) سگ ماده است.یکی از علل مهم که دامپزشکان توصیه به عقیم نمودن زودهنگام سگ یا گربه تان میکنند ، جلوگیری از ایجاد همین تومر هاست

تقریبا نصف تومورهای پستانی در سگ، یا بدخیم بوده یا بدخیم میشوند و می توانند به غدد لنفاوی ، ریه و دیگر مناطق بدن انتشار (متاستاز) پیدا کنند که دراین صورت، جراحی و درمان بسیار سخت خواهد بود. به همین علت هر وقت به وجود توده ای در اطراف پستانهای سگتان پی بردید حتما هر چه زودتر برای تشخیص و درمان زود هنگام به دامپزشك مراجعه نمایید.

علل بروز سرطان سینه در سگ

علت بروز تومور سینه هنوز دقیقاً معلوم نیست ، با این حال عوامل متعددی در بروز آن دخالت دارند. هورمونهایی مثل استروژن و پروژسترون در این زمینه مؤثرند. این مسئله را می توان اینطور توجیه نمود که عمل OHE احتمال ابتلا به تومور پستانی را کاهش می دهد.اگر ماده سگ قبل از اولین فحلی عقیم شود احتمال بروز تومور پستانی به کمتر از یک دصد محدود میشود. اگر بین اولین تا سومین فحلی اینکار انجام گیرد شانس ابتلا 8 تا 26 به ترتیب قبل از دومین و سومین فحلی خواهد بود. عقیم کردن حیوان بعد از سومین فحلی را خیلی مؤثر در جلوگیری از ابتلا به تومورهای پستانی نباید دانست.چاقی هم از جمله عوامل خطرساز بروز تومور پستانی است. استعداد ارثی که در طب انسانی به عنوان یک عامل خطرساز اثبات شده است در دامپزشکی هنوز در مراحل تحقیق قرار دارد.

علائم سرطان پستان در سگ ها چیست؟

اساساً ، سرطان پستان ، همانطور که از نامش پیداست ، معمولاً یک یا چند مورد از ده غده پستانی را که دارند ، تحت تأثیر قرار می دهد. این غدد به صورت متقارن در دو دنباله توزیع می شوند (از هر طرف پنج عدد) که از سینه به کشاله ران می روند.ظاهر تومورها در این مناطق معمولاً یکی از رایج ترین هاست و این میزان بیشتر و با رشد سگ است سگهای مسن بیشترین حساسیت را به سرطان دارند.از جمله علائم شایع ترشحات خونی از نوک پستانها است. ما همچنین می توانیم ظاهر یک توده بدون درد در یک یا چند پستان. از این واقعیت ، انجام معاینه فیزیکی در اسرع وقت ضروری است ، زیرا سینه های بزرگ معمولاً بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند. برخی موارد معمولاً با زخم روی پوست مشخص می شوند و حتی می توانند زخم ها را مشاهده کنند.

تشخیص و سرطان پستان سگ

معاینه بالینی و ملامسه اولین اقدام در جهت تشخیص است. اغلب موارد تومور در جفت عقبی پستان بروز میکند. شمارش کامل خون و بیوشیمی خون هم باید انجام پذیرد. تهیه رادیوگراف های جانبی چپ و راست و VD سینه و دو نمای جانبی و VD شکم در تشخیص متاستاز فوق العاده مفید خواهد بود. اگر به متاستاز شکمی مشکوک باشیم می توان از سونوگرافی هم بهره برد.بیوپسی هم از تومور می تواند در پاتولوژی مشخص کننده نوع آن باشد.

سگ و دامپزشک

پیشگیری از سرطان پستان سگ

يكي از راحت ترين و موثرترین راه هاي جلوگيري از ايجاد سرطان سینه در سگ و گربه ،عقيم نمودن زود هنکام جنس ماده (در آوردن رحم و تخمدانها) است. اگر سگ ماده قبل از اولين عادت ماهيانه (فحلي) كه معمولا در سنين حدود 8-7 ماهگي است عقيم شود، احتمال ايجاد اين تومورها ي پستاني تنها 1 درصد مي باشد.اگر عقيم نمودن بعد از اولين عادت ماهيانه انجام شود اين احتمال به 8 درصد و اگر بعد از دومين عادت ماهيانه عقيم شود احتمال ايجاد تومور به 26 درصد خواهد رسيد ، با اماري كه ارايه شد مي توان نتيجه گرفت كه هورمونهاي جنسي نقش مهمي در به وجود امدن تومورهاي پستاني بازي مي كنند، بنابراين با تعلل در عقيم نمودن ، احتمال ايجاد تومور تا 26 برابر افزايش پيدا کرده و هر چه زودتر حيوان عقيم شود احتمال ايجاد سرطان پستان در سگ و گربه نيز كمتر مي شود.

تجويز داروهايي مثل مژسترول كه معمولا براي جلوگيري از شروع علايم جفت يابي در سگ گربه ماده استفاده مي شود نيز مي تواند يكي از علل به وجود امدن اين تومورها باشد.توصیه میشود هر چند وقت یکبار مخصوصا در سگهای مسن و عقیم نشده اقدام به معاینه دقیق تمام پستانها نمایید تا در صورت کشف توده سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.هر چه زود تر این تومر ها کشف شوند شانس بالاتری برای درمان خواهند داشت.

درمان سرطان پستان سگ

اگر بیوپسی نشان داد كه توده از نوع خوش خیم است ، در اوردن تومور به وسیله جراحی باعث بهبود بیماری می شود .50 درصد از سگهایی كه به نوع بد خیم دچار می شوند نیز به درمان توسط جراحی به خوبی جواب داده به شرطی كه تمام بافتهای در گیر به خوبی توسط جراح مجرب برداشته شوند.با این حال ، در بعضی موارد ، تومورمیتواند مجددا عود كند. 50 درصد سگهای مبتلا به تومور پستان بد خیم با جراحی بهبود پیدا نكرده و ممكن است تحت شیمی درمانی قرار بگیرند. این كه كدام حیوان می تواند تحت شیمی درمانی قرار بگیرد بر اساس موارد زیر و با صلاحدید دامپزشك تعیین می شود:

1-اندازه توده در هنگام تشخیص 2- زخم بودن یا نبودن محل تومور 3- انتشار به غدد لنفاوی، ریه یا دیگر مناطق بدن 4- خصوصیات میكروسكوپی تومور ونوع سرطان(شدت بدخیم بودن تومور).با این حال شیمی درمانی ، رادیو تراپی و هورمون تراپی معمولا موثر واقع نمی شوند بنابراین ندرتا اقدام به انجام این گونه درمان ها میشود.بهتر است برای جلوگیری از برگشت دوباره یا پیشرفت بیماری ، همزمان درهمان جراحی عقیم نیز بشود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (635 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (309 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (236 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (173 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (164 نظر) نگاهی به میز عزای شیک و بدون تجملات زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران/ دیزاین زیبا با گَل، شمع، قرآن و حلوا+عکس (119 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (103 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (93 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (91 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (89 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (76 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (68 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (59 نظر) سفر تابستانی بهروز تابانی شیرشاه ایرانی به گردنه حیران اردبیل با جمعی از خوبان +تصاویر/ رقیب تبریزی هادی چوپان راهی جاده های شمال شد (56 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تلاش ترامپ برای به نمایش درنیامدن فیلم کارگردان ایرانی در آمریکا / کارآموز بلای جان ترامپ می‌شود؟
شهرام حقیقت دوست؛ بازیگری در اوج با یک امضای منحصر به ‌فرد / از خط قرمز تا قلب رقه
تهدیدها و افشاگری‌های هنرمندان؛ واقعیت یا بازی رسانه‌ای؟
کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب «ناگهان هوس»؛ عاشقانه‌ای دیگر از نویسنده رمان «مثل آب برای شکلات»
معلم بلاگرها اعمال قانون می‌شوند
کتاب خوب بخوانیم ؛ بهترین نامه‌های عاشقانه‌ای‌ که نویسندگان نوشته‌اند؛ روایت‌هایی از عشق و دلدادگی
دانلود آهنگ جدید؛ آهنگ محسن یگانه بنام بترس +متن و موزیک ویدئو/مسافره راهای دور آی ماهی آبای شور
ولخرجی مادر فرح پهلوی از جیب مردم برای ختنه سورون نوه پادشاه مراکش! + سند
(ویدیو) صحبت های جنجالی حمید گودرزی: به هیچ عنوان علاقه‌ای به ازدواج کردن دوباره ندارم، دوباره اشتباه نمیکنم، بعید میدونم هیچوقت عاشق بشم
آغاز ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان استعداد درخشان مقطع ارشد دانشگاه آزاد اسلامی
یادی کنیم از زیباترین و معروف‌ترین دیالوگ عاشقانه‌ی سینمای ایران در "جدایی نادر از سیمین" و شباهتش به دیالوگ هدیه تهرانی در فیلم "غریبانه"
(تصاویر) 2 چیدمان کاملا متفاوت اتاق پسر تبریزی که نفر اول کنکور ریاضی شد و رتبه 1 کنکور تجربی، دختری از بندرعباس
بورسیه‌های تحصیلی «صنعت و دانش» برای داوطلبان کنکور سراسری 1403
(ویدئو) صحنه‌های عجیب از کنترل نامحسوس راننده مسن خودرو پژو 405 / از هیچ خلافی دریغ نکرد؛ پشیمانی دیگر فایده ای ندارد
تجاوز دو شیطان صفت افغانی به یک دختر 13 ساله افغانی در ایران!
منتخب روز   
رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای حرکت پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند