علت آبریزش بینی سگ و روش های درمان

  جمعه، 24 تیر 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
علت آبریزش بینی سگ و روش های درمان
سگ ها همیشه بینی مرطوبی دارند. آب ریزش بیش از حد بینی نشانه های بیماری است. بینی سگ به دلیل اینکه ذرات بسیار ریز را برای بررسی به غدد لنفاوی سگ می کشاند، مرطوب است. ما در این مطلب دلایل آب ریزش بینی در سگ ها را بررسی می کنیم.

گاهی کمی آبریزش بینی در سگ های سالم هم دیده می شود که نشانۀ هیچ چیزی نیست، ولی اگر این آبریزش زیاد باشد ممکن است نشانۀ اختلالی جدی در سلامتی او باشد. آبریزش بینی کم، که گاهی با عطسه همراه است، معمولا نشانۀ اضطراب در سگ هاست. غلیظ بودن ترشحات، رنگی بودن آب بینی و وجود چرک یا خون در آن نشانۀ آبریزش بینی شدید در سگ هاست. به هر حال، به یاد داشته باشید آبریزش بینی در سگ ها عادی است و زمانی باید به آن توجه کنید که شدید یا مزمن باشد.

نشانه های آبریزش بینی در سگ ها

  • ترشحات بینی
  • ورم یا پف چشم
  • کم شدن تنفس با بینی
  • مشکلات تنفسی
  • دیده شدن ترشح روی موهای صورت یا دست سگ
  • خراب شدن دندان ها
  • بد نفس کشیدن
    سگ

دلایل آبریزش بینی سگ

.به طور کلی، ترشحات شفاف بینی در سگ نگران کننده نیست، مگر اینکه این ترشحات ادامه پیدا کنند و یا علائم دیگری به غیر از ترشح وجود داشته باشد. با این حال، ترشحات کدر، زرد، سبز یا بدبو همیشه باعث نگرانی است که در این صورت باید، با دامپزشک مشورت کرد. ما سعی کرده ایم در این مقاله برخی از علل رایج ترشح بینی در سگ ها را بررسی کنیم.

آلرژی

اگر ترشحات خارج شده از بینی سگ شفاف باشد، به احتمال زیاد ناشی از آلرژی است که شایع ترین دلیل ترشح غیر طبیعی بینی در سگ ها است.درست مانند انسان ها ، سگ ها نیز می توانند به گرده ها، غذاها، داروها، کنه ها، هاگ ها و مواد شیمیایی حساسیت داشته باشند. آنها حتی می توانند به شوره انسان ( پوست ریخته شده ما ) حساسیت داشته باشند. علائم آلرژی سگ در آبریزش بینی متوقف نمی شود و می توانند شامل عطسه، سرفه، خارش، خونریزی بینی، ترشحات چشمی و مشکلات تنفسی باشد.

اجتناب از محرک آلرژی بهترین راه برای درمان آلرژی است، اما انجام این کار ممکن است سخت باشد، بنابراین لازم است با دامپزشک مشورت کنید. او ممکن است آزمایش آلرژی و یا درمان با داروهایی را که شامل آنتی هیستامین ها، سرکوب کننده های ایمنی، استروئیدها و بیولوژیک است، تجویز کند.

یک انسداد ترشح فقط از یکی از سوراخ های بینی سگ اغلب نشانه ای است که چیزی در آن سوراخ بینی گیر کرده است، مانند یک دانه یا تیغه علف. علائم دیگر عبارتند از عطسه ، پنجه زدن در بینی و خونریزی بینی. اگر به راحتی بتوان آنچه را که در بینی سگ وجود دارد را مشاهده کرد ، با مراجعه به دامپزشک می توان آن را به راحتی از بینی سگ خارج کرد و سپس دامپزشک می تواند برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک تجویز کند.

عفونت

ترشح مخاط یا چرک از بینی می تواند نشان دهد که سگ دارای عفونت باکتریایی، قارچی یا ویروسی است. سایر علائم عفونت ممکن است شامل بوی بد، خونریزی بینی و سرفه یا خفگی ناشی از چکه های بعد از بینی باشد. درمان بستگی به علت بروز آن دارد. برای عفونت باکتریایی، دامپزشک ممکن است چند هفته آنتی بیوتیک تجویز کند. عفونت های قارچی معمولا نیاز به درمان های خاصی با استفاده از داروهای ضد قارچ دارند. اگر سگ شما مزمن داشته باشد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

پولیپ ها و تومورها

خون، چرک یا مخاط می تواند نشانه ای از وجود پولیپ بینی (غدد تولید کننده مخاط بیش از حد) یا تومورهای بینی باشد. علائم دیگر شامل تنفس پر سر و صدا یا برآمدگی در یک طرف بینی است. که در این صورت اشتهای حیوان خانگی ممکن است کاهش یابد.درمان پولیپ معمولاً شامل جراحی است. از آنجایی که پولیپ ها تمایل دارند دوباره ظاهر شوند، ممکن است نیاز به درمان اضافی باشد. گزینه های درمانی برای تومورهای بینی متغیر است. تومورهای خوش خیم ممکن است با جراحی برداشته شوند. سرطان ها معمولاً با پرتو درمانی مدیریت می شوند، زیرا برداشتن با جراحی به ندرت موفقیت آمیز است. متأسفانه، پیش آگهی تومورهای سرطانی بینی به طور کلی ضعیف است.

مشکلات سوراخ بینی

برخی از سگ ها نسبت به سایرین بیشتر مستعد ترشحات بینی هستند، از جمله نژادهایی که صورت صاف دارند و سگ هایی با غضروف بینی نرم . تنفس پر سر و صدا می تواند نشانه دیگری از مشکلات سوراخ بینی مانند این باشد. گاهی اوقات جراحی برای سگ هایی با سوراخ های بینی کوچک و همچنین برای آنهایی که مشکلات غضروفی دارند ضروری است. چنین جراحی اغلب تا زمانی که سگ بالغ شود به تعویق می افتد.

دیستمپر و آبریزش بینی سگ

دیستمپر می تواند باعث ترشحات چسبنده و زرد رنگ بینی در سگ ها شود، و در حالی که علائم ممکن است متفاوت باشد، دیستمپر همچنین می تواند باعث تب، ذات الریه، و تکان خوردن و تشنج شود. درمان دیستمپر بستگی به علائم دارد و می تواند شامل داروهای ضد تشنج، آنتی بیوتیک ها ، آرام بخش ها و مسکن ها باشد. در واقع می توان با واکسینه کردن سه بار توله سگ ها در سن ۸ تا ۱۶ هفتگی – و واکسینه کردن ماده های پرورش دهنده چندین هفته قبل از جفت گیری از بیماری دیستمپر جلوگیری کنید.تب خالدار کوه راکی خونریزی بینی می تواند یکی از علائم این بیماری باکتریایی باشد که توسط کنه های آلوده منتقل می شود. علائم دیگر عبارتند از تب بالا، بی حالی، سرفه، التهاب چشم و درد. درمان ممکن است شامل چند هفته آنتی بیوتیک باشد. برای جلوگیری از این بیماری جدی باید از محصولات ضد کنه استفاده کرد.

شکاف کام یا فیستول

فیستول به هر گونه ارتباط و اتصال غیر طبیعی بین دو بافت یا دو ارگان بدن می گویند.اگر سگ بعد از غذا خوردن ترشحات بینی داشته باشد، می تواند نشانه شکاف کام (زمانی که دو طرف کام سگ شما به هم نمی خورد) یا فیستول دهان و بینی (سوراخ بین بینی و دهان که گاهی اوقات ایجاد می شود) باشد. جراحی رایج ترین درمان برای شکاف کام و فیستول های دهان و بینی محسوب می شود.فیستول با درمان های دارویی درمان پذیر نبوده و تا به حال دارویی برای درمان آن کشف نشده است.

عفونت های تنفسی

یکی از مهمترین دلایل آبریزش بینی در سگ عفونت تنفسی است، اما این عفونت انواع مختلفی دارد. ویروس ها، قارچ ها و باکتری ها همگی می توانند سیستم تنفسی سگ را به روش های مختلف آلوده کنند. سرفه لانه ای، ذات الریه ، سرماخوردگی، آنفولانزا، آسپرژیلوزیس و سایر عفونت هایی که در دستگاه تنفسی یافت می شوند، همگی نیاز به توجه دامپزشکی دارند و همچنین می توانند باعث آبریزش بینی شوند.مهم است که تفاوت بین آبریزش بینی ساده و ترشحات بینی که شفاف و آبکی نیستند را دانست. اگر ترشحات بینی سگ غلیظ یا زرد یا سبز رنگ باشد، بیشتر اوقات نشان دهنده عفونت است که نیاز به درمان دارد.

تومورها و پولیپ ها

رشدهایی مانند پولیپ و تومورها می توانند در داخل بینی سگ ایجاد شوند. اینها ممکن است آنقدر کوچک باشند که هرگز متوجه آنها نشد یا به اندازه ای بزرگ باشند که برای سگ مشکل ایجاد کنند. مشکلات تنفسی، خونریزی بینی و حتی آبریزش بینی ممکن است به دلیل تومور یا پولیپ در حفره بینی سگ رخ دهد. که در این صورت ممکن است به ابزار خاصی نیاز باشد تا این توده ها در داخل بینی دیده شوند، بنابراین دامپزشک امکان دارد برای استفاده از آنها و رسیدگی به این مشکل نیاز به آرام کردن یا بیهوشی سگ داشته باشد.

تحریک بینی

اگر گرد و غبار یا زباله های دیگری در هوا وجود داشته باشد، ممکن است بینی سگ را تحریک کند و باعث عطسه یا آبریزش بینی سگ شود. گاهی اوقات شمع های معطر، خوشبو کننده های هوا، پخش کننده های روغن، اسپری های آئروسل و سایر بوها ممکن است برای سگ ها آزاردهنده باشند. اگر سگ به این موارد حساس باشد، با استفاده نکردن از آنها باید آبریزش بینی سگ باید متوقف شود. یک نوع آلرژی هم می تواند این عارضه را ایجاد کند.

نژاد و آبریزش بینی سگ

برخی از نژادهای سگ، از جمله پاگ، بولداگ فرانسوی، شیتزوس و دیگر نژادهای براکیسفالیک با بینی هایی متولد می شوند که احتمال آبریزش آنها بیشتر از نژادهایی است که پوزه بلندتری دارند. آبریزش بینی اگر صرفاً به دلیل شکل ظاهری صورت سگ باشد، نگران کننده نیست. با این حال، اگر سگ شکاف کام، نارس تنگی یا فیستول داشته باشد، این داستان دیگری است. شکاف کام و فیستول های دهانی سوراخ های غیرطبیعی بین دهان و بینی سگ هستند که می توانند باعث ترشح از بینی، به خصوص بعد از غذا خوردن شوند.بیماری های مختلفی وجود دارد که می تواند باعث آبریزش بینی سگ شود. هر چیزی که باعث التهاب بینی و سینوس ها شود می تواند منجر به آب ریزش بینی سگ شود، بنابراین حتی برخی از بیماری های منتقله از کنه و بیماری های جدی که بسیاری از سگ ها برای آن واکسینه شده اند نیز می توانند مقصر باشند.

تشخیص آبریزش بینی در سگ ها

زمانی دامپزشک می تواند بیماری را درست تشخیص دهد که به محض مشاهدۀ نشانه های بیماری، ظرف 24 ساعت، سگ را به دامپزشک رسانیده باشید و صاحب سگ اطلاعات دقیق از نشانه های بیماری به دامپزشک بدهد. برای تشخیص علت آبریزش بینی، علاه بر معاینه و آزمایش، با استفاده از رینوسکوپ داخل لوله های بینی سگ را می بینند. برای این کار باید سگ را بیهوش کنند و لوله های اندوسکوپی را درون لوله های بینی او کنند. این کار خطری برای حیوان ندارد و بیهوشی صرفا برای جلوگیری از عطسه کردن سگ است. انتهای لوله های اندوسکوپ دوربین کوچکی است که دامپزشک به وسیله های آن ها درون لوله های بینی را می بیند تا بداند که سالم هستند یا نه. این دستگاه، علاوه بر دوربین، وسیلۀ کوچک دیگری هم دارد که دامپزشک می تواند با آن اجسام خارجی کوچک را از بینی سگ خارج کند یا از بافت های غیرطبیعی داخل لوله های بینی نمونه برداری کند.

دامپزشک دندان های سگ را نیز معاینه می کند، زیرا همان طور که گفته شد، بیماری های دندان ممکن است عامل آبریزش بینی باشد. ترشحات بینی هم آزمایش می شوند تا معلوم شود عامل قارچی یا باکتریایی در آن هست یا نه. همچنین دامپزشک فشار خون سگ را کنترل می کند تا مطمئن شود که انعقاد خون او طبیعی است.

درمان آبریزش بینی در سگ ها

نوع درمان آبریزش بینی بستگی به تشخیص دامپزشک و علت اصلی بروز آن دارد:

  • برای درمان آلرژی باید اول بدانیم که آلرژی فصلی است یا مربوط به عاملی خارجی است که می توان آن را از بین برد. درمان آلرژی ها از حذف محرک خارجی تا تجویز آنتی هیستامین ها (antihistamines) و کورتیکواستروئیدها (corticosteroids) را شامل می شود.
  • اگر جسم خارجی به بینی او وارد شده باشد، دامپزشک شیء را بیرون می آورد و ممکن است داروی ضد التهاب تجویز کند. با عمل به دستورات دامپزشک سگ بهبود می یابد.
  • عفونت های باکتریایی با مصرف آنتی بیوتیک که دامپزشک تجویز می کند درمان می شود.
  • ممکن است دامپزشک عفونت های قارچی را رها کند تا به خودی خود درمان شوند. اگر عفونت قارچی شدید باشد، دامپزشک داروی ضد قارچ تجویز می کند.
  • مایت های بینی با مصرف ایفرمکتین (Ivermectin)، داروی خوراکی ضد کرم قلب، درمان می شود.
  • اگر آبریزش بینی در سگ ها ناشی از خرابی دندان باشد، باید دندان ها درمان شوند. درمان شامل تمیز کردن و جرم گیر یا بیرون کشیدن دندان می شود. البته سگ را برای عمل کشیدن دندانش بیهوش می کنند.
  • سرطان بینی مهمترین و جدی ترین علت آبریزش بینی در سگ هاست. این بیماری به آرامی پیشرفت می کند، ولی بعد از اینکه پیشرفت کرد، متاسفانه، با شیمی درمانی بهبود نمی یابد. شاید لازم باشد، برای برداشتن تومور سرطانی، سگ را جراحی کنند. این جراحی، به سبب ظرافت و ساختار لوله های بینی، بسیار پیچیده است. اگر بیماری زود تشخیص داده شود، ممکن است با پرتودرمانی سگ دوباره سلامتش را به دست آورد.

دوران نقاهت آبریزش بینی در سگ ها

بسته به اینکه علت اصلی آبریزش بینی چه باشد و چگونه درمان شود، دورۀ نقاهت در سگ فرق می کند. بنابراین کاملا به دستورات دامپزشک عمل کنید، مخصوصا در مصرف داروها دقیق باشید. حالات و رفتارهای سگتان را زیر نظر داشته باشید تا متوجه هر تغییری بشوید و بتوانید روند درمان را دنبال کنید. اگر آبریزش یا عطسۀ سگ ادامه داشت، با دستمال یا پارچۀ نرم و تمیز بینی اش را پاک کنید. محیط زندگی سگ را تمیز نگه دارید. مطمئن شوید که همیشه به آب تمیز دسترسی دارد. دندان های سگتان را تمیز نگه دارید و به طور مرتب او را برای معاینه نزد دامپزشک ببرید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (450 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (315 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (282 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (242 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (209 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (173 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (103 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
تکذیب شهادت سردار قاآنی در حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت
اسرائیل پس از لبنان شاید به ایران حمله کند | توصیه فرمانده‌ سابق سپاه به دولت‌های 3کشور
هفته‌ها طول می‌کشد تا اسرائیل از سرنوشت سیدحسن نصرالله مطلع شود
ناپدید شدن مرموز دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا /+ جزئیات اتفاق تلخی که برای فاطمه کشاورز در اسپانیا روی داده
(عکس) غذای محلی کاشان بر سر میز غذای رونالدو و جورجینا
(عکس) چیدمان بخصوص و مجلل اتاق آرایش فرح پهلوی به سبک کلاسیک سلطنتی/ در روزهایی که مردم ایران خونه برای زندگی نداشتن ببین چه هزینه‌ای فقط صرف اتاق آرایش فرح شده
(ویدئو) یادی کنیم از ناهار لاکچری ظهر جمعه خونه مادربزرگ دهه 60 ها/ نگاه پر محبت و لبخند پدر بزرگ
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد