علت داغ شدن لنت ترمز خودرو چیست؟

  چهارشنبه، 30 فروردین 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
علت داغ شدن لنت ترمز خودرو چیست؟
داغ شدن لنت ترمز یکی از معضلات رایجی است که می‌تواند سبب کاهش کارایی و عملکرد لنت شود.ما در این مطلب از ساعد نیوز علل و علائم این مشکل را بررسی می کنیم.

همانطور که می‌دانید گرمای بیش‌ازحد برای خودرو زیان‌آور است و منجر به بروز مشکلات جدی می‌شود. قطعاتی مثل رادیاتور، سرسیلندرها، موتور، ورودی و خروجی‌های اگزوز و غیره از این قبیل بخش‌ها هستند که گرمای زیادی را متحمل می‌شوند. اما نکته‌ی مهم دیگری نیز در خودرو وجود دارد که باید به آن توجه کنید: داغ کردن لنت و دیسک چرخ. حتما با بوی لنت و بوی سوختگی لنت آشنا هستید. در ادامه به دلایل بروز این مشکل می‌پردازیم.

ترمزها یکی از مهمترین اجزای سازنده هر وسیله نقلیه‌ای هستند. اصطکاک ایجاد شده در اثر فشار لنت ترمز بر روتور ترمز به توقف خودرو کمک می‌کند. ترمزهای وسیله نقلیه باید برای ایمنی شما و سایر رانندگان به درستی کار کنند، در غیر اینصورت ممکن است خطرات جبران ناپذیری گریبان‌گیرتان شود.

بدون شک، رانندگی تهاجمی، اصلی‌ترین چیزی است که می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد ترمزها شود. وقتی ترمزها خیلی گرم شوند علائمی بروز می‌دهند که نشان می‌دهند بیش از حد گرم شده‌اند، در این صورت از اثر کمتری برخوردار می‌شوند در نتیجه ممکن است خطراتی را برای شما و رانندگان دیگر ایجاد کنند.

دلایل داغ شدن بیش از حد لنت ترمز

علت اصلی گرم شدن بیش از حد دیسک ترمز اصطکاک است. در حالی که اصل کار سیستم ترمز بر اساس اصطکاک است، اما با سبک رانندگی تهاجمی گرمای آن افزایش می‌یابد. این امر منجر به افزایش دمای دیسک‌های ترمز تا 600-700 درجه سانتی‌گراد می‌شود. علاوه بر این گرم شدن بیش از حد می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • خرابی مکانیسم ترمز

  • نصب نادرست ترمز

  • استفاده از دیسک و لنت ترمز تاریخ گذشته

  • تغییر شکل دیسک ترمز

  • فرسودگی قطعات یا لنت‌ها

  • تاب برداشتن دیسک ترمز

  • قطعات نامرغوب در سیستم ترمز استفاده شده؛ مثل لنت ترمز نامرغوب.

لنت ترمز

علائم داغ شدن لنت ترمز

خوشبختانه ترمزها هنگام داغ شدن علائم هشدار دهنده مختلفی را نشان می‌دهند که با دانستن این علائم می‌توانید سریع متوجه این مشکل شوید. ما برخی از علائم رایج داغ شدن لنت ترمز را مرور خواهیم کرد تا اگر این وضعیت برای شما اتفاق افتاد بهتر بتوانید موضوع را تشخیص دهید. هنگام تشخیص داغ شدن لنت ترمز، به خاطر داشته باشید که علائم زیر ممکن است به صورت جداگانه یا در ارتباط با یکدیگر رخ دهند.

بلند شدن دود

یکی از بارزترین نشانه‌های داغ شدن بیش از حد لنت ترمز دود ناشی از آن است. رانندگی مخصوصاً رانندگی تهاجمی باعث می‌شود تا ترمزها بسیار داغ شوند و از آن‌ها دود بلند شوند، اما اگر این کار را انجام ندهید دچار این مشکل نخواهید شد.

بوی بد

روش دیگر برای تشخیص داغ شدن بیش از حد ترمز بوی بدی است که به تندی می‌زند. بوی لنت‌های داغ اغلب با بوی سوختگی مقایسه می‌شود. اگر بعد از ترمز این بو را بیش از اندازه احساس کردید، می‌توانید از داغ بیش از حد ترمز اطمینان داشته باشید.

صدای جیغ کشیدن

یکی دیگر از نشانه‌های این مشکل صدای جیر جیر از ترمز است. رانندگی تهاجمی باعث داغ شدن لنت ترمزها می‌شود و در نتیجه سطح لنت تغییر می‌کند.

نحوه تشخیص داغ شدن بیش از حد لنت ترمز

گرم شدن دیسک ترمز را می‌توان با بازرسی قطعه تعیین کرد. فولاد متداول‌ترین ماده‌ای است که برای تولید دیسک‌های ترمز استفاده می‌شود، با گرم شدن بیش از حد رنگ آن تغییر می‌کند. یک دیسک فولادی زمانی که تا دمای بحرانی گرم شود به رنگ نارنجی روشن در می‌آید و پس از خنک شدن به رنگ بنفش در می‌آید. اگر در بازرسی بصری تغییر رنگ دیسک ترمز مشخص شد باید بلافاصله برای تشخیص با تعمیرکار تماس بگیرید. پس از تشخیص عیب، تعویض دیسک و لنت ترمز اجباری است. این روش می‌تواند توسط خود فرد انجام شود.

لنت ترمز

هنگام استشمام بوی سوختگی لنت چه کاری کنیم؟

به‌آرامی سرعت خودرو را کم کنید و در محلی امن توقف کنید تا لنت ترمز، دیسک‌ چرخ و کل سیستم‌ترمز خنک شود. سپس اولین مرکز فنی را پیدا کنید و برای بررسی خودرو به آنجا مراجعه کنید. بوی سوختگی لنت ترمز یکی از دلایل استفاده از لنت نامرغوب و یا وجود مشکل در سیستم ترمز است. توجه داشته باشید که در طول مسیر سرعت خودرو را بالا نبرید و به‌آهستگی رانندگی کنید تا مشکلات جدی‌تری بروز نکند و هزینه‌ی بیشتری را متقبل نشوید.

روش جلوگیری از گرم شدن و بو دادن لنت

همه می‌دانیم که بهتر از هر روش درمان، پیشگیری قبل از وقوع مشکل است. پس همواره مراقب سیستم‌ترمز خودروی خود باشید. بخش ترمز مهمترین و درگیرترین بخش هر ماشین است که نیاز به بررسی دائمی دارد. برنامه‌ی منظمی تدوین کنید تا همواره با برنامه‌ی زمانی مشخصی خودروی خود را بازبینی کنید. شاید به هزینه‌های این کار فکر کنید، اما اهمیت بخش ترمز را جدی بگیرید و به مسائل ایمنی و جان خود و سرنشینان بیاندیشید. در زیر برخی از برنامه‌ها برای پیشگیری از بروز مشکلات را شرح می‌دهیم:

  • فقط از قطعات یدکی باکیفیت OEM و دارای استانداردهای ISO استفاده کنید.

  • یک تعمیرکار حرفه‌ای پیدا کنید و خودرو را دست هرکسی نسپارید.

  • ترجیحا قطعات را به‌صورت جفت جایگزین کنید. تعویض لنت چپ یا راست به تنهایی صحیح نیست.

  • خودتان یا تعمیرکارتان ضخامت لنت‌ها و دیسک‌ها را بررسی کنید تا از ساییدگی آنها مطلع باشید.

  • لنت و دیسک چرخ الیگ دارای ماندگاری و طول عمر زیادی است و طوری طراحی شده که خیال رانندگان را از مراجعه‌ی پی‌درپی به تعمیرگاه راحت کند.

سخن پایانی

داغ شدن لنت ترمز از جمله معضلات رایج در سیستم ترمز خودرو است. موضوعی که می‌تواند به دلیل نقص فنی در ساختمان دیسک و لنت، جنس نامرغوب و بی کیفیت لنت‌ها و همچنین آسیب در سایر بخش‌های سیستم ترمز به وجود آید. داغ شدن لنت اغلب با علائمی نظیر احساس بوی نامطبوع، دودکردن و صدای نامتعارف خود را نشان می‌دهد. بازرسی فنی و اقدام به موقع و در اسرع وقت، کلید حل این مشکل و عامل پیشگیری از خسارات جانی و مالی احتمالی محسوب می شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (60 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (33 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (33 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (31 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (28 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (28 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (20 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (14 نظر) اجرای زنده عشقانه و بدون دستگاه امیر مقاره در ماشین/ واقعا چه قدرت صدای محشر و معرکه‌ای👌+ویدیو (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
سرنوشت جالب اعجوبه کنکور سال 88 / در ایران ماند؟
پلیسِ شلیک کننده به آرزو بدری کجاست؟
(ویدیو) تولد 2 سالگی پسر شهربانو منصوریان، آرشام، با تم جذاب پسرانه در وسط یک استخر خیلی بزرگ و در کنار پدر و مادر قهرمانش/ دیدین خرس ملوان روی کیک تولدش چه بانمکه؟
(ویدئو) واکنش خیره‌کننده‌ی میمون‌های باغ وحش به شعبده بازی مرد جوان/ دیدین اون مرد چجوری ادای میمون رو درآورد؟😂 از خود میمونم میمون‌تر بود که🤣
(ویدئو) استوری کنایه آمیز شهربانو منصوریان به مبینا نعمت زاده/ اینبار با به رخ کشیدن پزشک جوان انگلیسی که مدال طلای المپیک 2024 را از آن خود کرد
(عکس) ترکیب رنگ مسحورکننده‌ی مانتوی بلوچ‌دوزی شده‌ی مینا مختاری، همسر خوش‌سلیقه‌ی بهرام رادان/ میدونین چی باعث شده این مانتو اینقدر خاص باشه؟
نوه مصدق: پدربزرگم ترجیح می‌داد ایران فقیر ولی مستقل از امریکا و انگلیس باشد
تصاویر دیده نشده از کودکی بازیگر مردمی و با اخلاق جوکر2!/ الیکا عبدالرزاقی چه کوچولو بوده!😍
(تصاویر) دکوری‌های سنگی و شیک خانه‌ی مینا مختاری و بهرام رادان/ از شومینه پر از سنگ تا جا شمعی و میوه‌‌خوری سنگی/ حتی دکوری‌های اتاق پسرشونم مینیمال و باکلاسه
(عکس) عاشقانه ها و رمانتیک بازی همسر مهدی سلوکی ، بازیگر سریال طوبی/ فقط ببین چه خلاقیت و سلیقه ای به خرج داده خانوم👌
منتخب روز   
صورت زخمی و خونی آیت الله هاشمی رفسنجانی در بیمارستان +عکس/ تروری که ناموفق ماند خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!