علت گاز نخوردن خودروی کاربراتوری و انژکتوری در شرایط مختلف

  یکشنبه، 29 خرداد 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
علت گاز نخوردن خودروی کاربراتوری و انژکتوری در شرایط مختلف
اگر شما نیز با مشکل گاز نخوردن خودرو در شرایط مختلف از جمله سربالایی، سرما، یا حالت درجا روبرو شده اید، در این مطلب به بررسی دلایل گاز نخوردن خودرو می پردازیم. با ما همراه باشید.

استفاده از ماشین برای رفت و آمد و انجام کارهای مختلف، به یک ضرورت در زندگی تبدیل شده است. گاز نخوردن ماشین یکی از اتفاق های ناخوشایندی است که برخی اوقات برای خودرو رخ می دهد. دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند، باعث اختلال و مشکل برای گاز خوردن ماشین باشد. هر چقدر که بیشتر درباره امور فنی ماشین اطلاعات داشته باشید، راحت تر می توانید در صورت بروز مشکلات آنها را برطرف کنید. در این مطب سعی داریم درباره مشکلات فنی که باعث گاز نخوردن ماشین می شود، اطلاعاتی را ارائه کنیم با ما همراه باشید.

همان طور که می دانید تمامی خودروهای امروزی از نوع انژکتوری بوده و فاقد کاربراتور هستند و از آنجایی که برخی از عملکردهای موتورهای انژکتوری با نسخه های کاربراتوری متفاوت است، عوامل گاز نخوردن ماشین های انژکتوری نیز می تواند متمایز از خودروهای کاربراتوری باشد.گاز نخوردن خودرو به دلایل مختلفی روی می دهد که برای آشنایی شما با جزئیات بیشتر این مشکل، در این مطلب به بررسی دلایل گاز نخوردن خودروهای کاربراتوری و انژکتوری و اتومات می پردازیم.

دلایل عدم گاز خوردن خودروهای کاربراتوری

گاز نخوردن حالت ناخوشایندی در ماشین است که شتاب معمول وجود نداشته و هر چه پدال گاز فشار داده می شود، اتفاقی نیفتاده و شتاب ماشین تغییر نمی کند. رانندگانی که به رانندگی پر سرعت عادت دارند؛ پس از فشار پدال گاز؛ سریعا به این مشکل پی می برند. در خودروهای کاربراتوری ممکن است به دلایل زیر این مشکل روی دهد.

  • نقص در فیلتر هوا:فیلتر هوا هم در ماشین کاربراتوری و هم انژکتوری نقش محافظتی در برابر ورود اجزای خراجی داشته و جریان ورودی هوا به درون ماشین را کنترل می کند. سرویس کردن دوره ای این قطعه نقش مهمی در سلامت خودرو خواهد داشت. اگر عملکرد فیلتر هوا با نقصی مواجه شود و یا دچار گرفتگی و آلودگی شود، سلامت خودرو به جد در خطر می افتد.
  • نقص در کمپرس سیلندر:کمپرس سیلندر بر روی سوپاپ و رینگ های ماشین تاثیر می گذارد و در صورت عملکرد صحیح این قطعات، عملکرد صحیح موتور نیز اتفاق می افتد. حال اگر کمپرس سیلندر دچار نقصی شود، می تواند مانع از گاز خوردن خودرو شود. بنابراین وارسی و معاینه عملکرد این قطعات را فراموش نکنید.
  • نقص در پمپ بنزین:اگر با قطعات خودرو آشنایی داشته باشید، می دانید که قطعه ای به اسم پمپ بنزین در همه خودروها در بخش عقب و در باک وجود دارد که سوخت ماشین را از باک به موتور انتقال می دهد و بدون آن عملا در پیشرانه حرکتی رخ نمی دهد. به این خاطر یکی از قسمت های ضروری هر ماشینی محسوب می شود. چنانچه پمپ بنزین خودرو با نقصی روبرو شد و سوخت کافی به موتور نرسد، بی شک مانع گاز خوردن ماشین می شود.
  • فرسایش و خرابی دیسک و صفحه:دیسک و صفحه در ماشین نیز می توانند با فرسایش و تخریب روبرو شوند. به این ترتیب فرسودگی این قطعات نیز می تواند یکی از دلایل گاز نخوردن خودرو باشد. بنابراین همواره به طور دوره ای آن ها را مورد بررسی قرار دهید.
  • نقص در استپر موتور:استپر موتور نیز قطعه مهمی می باشد که در صورت پیدا کردن نقص؛ روی عملکرد موتور تاثیر نامطلوبی می گذارد. علت وابستگی موتور و استپر در این است که شمع و کویل وایر شمع به استپر وابسته می باشند و اگر این موارد با نقص مواجه شوند، بدیهی است که عملکرد موتور دچار اختلال شود و احتمالا ماشن گاز نخورد.
  • عدم تعویض روغن موتور:توجه به انتخاب روغن موتور مرغوب و تعویض به موقع آن، بسیار حائز اهمیت است. رانندگان حرفه ای خوب می دانند که اگر پس از طی مسافتی معین، روغن موتور را عوض نکنند، با دردسرهایی روبرو می شوند که یک نمونه آن عدم گاز خوردن ماشین است.
    مشکل فنی خودرو

دلایل عدم گاز خوردن خودروهای انژکتوری

علاوه بر دلایل بالا در خودروهای انژکتوری دلایل دیگری نیز می تواند مانع از گاز خوردن ماشین شود. که در ادامه به آن ها پرداخته می شود.

  • نقص در قطعه ECU:معیوب شدن این قطعه احتمال گاز نخوردن ماشین را بالا برده و سبب نوسان دور موتور می شود.چنانچه می خواهید از بروز این مشکل پیشگیری کنید، در صورت دیدن هر نشانه ای توسط دستگاه دیاگ، این قطعه حیاتی را کاملا عیب یابی کنید. دلیل گاز نخوردن ماشین در حال حرکت نیز می تواند به ECU مربوط باشد.
  • آلودگی انژکتور:آلودگی و کثیف شدن این قسمت نیز می تواند دلیلی بر ایجاد مشکل مذکور باشد. برای تمیز کردن انژکتور باید به تعمیرگاه های حرفه ای مراجعه شود. تمیزی این قطعه با گاز خوردن بهتر خودرو رابطه مستقیمی دارد.
  • نقص سنسور گاز:خودروهای انژکتوری و اتومات به سنسورهای مختلفی مجهز هستند که یکی از آن ها سنسور گاز می باشد. وجود نقص و عیبی در این سنسور می تواند مانع گاز خوردن ماشین شود.
  • نقص حسگر دور موتور:حسگر دور موتور در مورد دور لحظه ای به قطعه ECU اطلاع رسانی می نماید. اگر این قطعه با نقصی روبرو شود، اطلاع رسانی به صورت ضعیف صورت می گیرد یا اختلال ایجاد شده که بر روی عملکرد خودرو تاثیر نامطلوب نهاده و مانع از گاز خوردن ماشین می شود.
  • نقص در مپ سنسور:مپ سنسور نیز مشابه سایر سنسورها با ECU در ارتباط می باشد و اطلاعاتی را در اختیار این قطعه می گذارد. این سنسور در مورد هوای مکش شده اطلاع رسانی نموده و اگر دچار نقص شود، کنترل میزان باز و بسته شدن دریچه هوا از بین می رود و مانع گاز خوردن ماشین می شود.
  • نقص در حسگر پدال گاز و کلاچ:از دیگر سنسورهای خودروهای اتومات و انژکتوری سنسورهای پدال گاز و کلاچ است که هر کدام از آنها اگر دچار نقص شود می تواند مانع گاز خوردن ماشین شود.به طور کلی هنگام مشاهده نشانه های گاز نخوردن خودرو ضروری است که همه قطعات مرتبط با سیستم سوخت رسانی مورد بررسی قرار گیرد و از سلامت عملکرد آن ها اطمینان حاصل شود. هر چند این قطعات تنها عوامل ایجاد مشکل نیستند ولی به هر حال از اصلی ترین دلایل محسوب می شوند.

دیگر دلایلی که مانع گاز خوردن ماشین می شود

  • وجود نقص در مجموعه دریچه گاز
  • وجود نقص در دریچه گاز برقی
  • خراب شدن سنسور هیدرولیک فرمان
  • خراب شدن سنسور خطی گاز کولر
  • خراب شدن سنسور موقعیت میل سوپاپ
  • نقص در میکرو سوییچ پدال ترمز در ماشین های با گیربکس اتومات
  • خراب شدن سنسور کیلومتر شمار در خودروهای با ECU زیمنس

دلایل عدم گاز خوردن بعضی از خودروها

بحث گاز نخوردن ماشین تنها یک اتفاق ناگهانی نیست. پیش از گاز نخوردن ماشین ممکن است که موتور برای لحظاتی روشن شود و بعد از لرزش ممتدی که دارد، موتور خاموش شود. حتی در این حالت ممکن است که بوی بنزین در هوا پخش شود. گفتنی است که پخش بوی بنزین در اطراف اگزوز خودرو بیشتر خواهد بود.در ادامه به دلایل رایج عدم گاز خوردن خودروهای سمند EF7، پژو ۲۰۶،و پزو ۴۰۵ هم اشاره می شود.

خودرو سمندEF7

از دلایل رایج عدم گاز خوردن در این ماشین می توان به وجود مشکل در سنسور میل سوپاپ اشاره نمود. تغییر عملکرد این قطعه سبب تغییر آوانس حرفه ای شده که در پی آن، تعداد دور و دمای موتور تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. در این وضعیت می توان حدس زد که چه اتفاقی پس از تغییر دور ماشین روی می دهد. در موارد خطرناک تر احتمال توقف ناگهانی ماشین وجود دارد. در موارد کم خطر نیز ماشین گاز نمی خورد یا موتور، درجا کار می کند.

خودرو پژو ۲۰۶

اولین دلیل این مشکل وجود نقص در سنسورهای خودرو می باشد. به طور مثال عمر مفید سنسور اکسیژن در این خودرو بسیار کوتاه بوده و باید به طور مداوم آن را بررسی نمود تا تغییراتی در سرعت ماشین ایجاد نشود. علت تعویض سنسور اکسیژن عدم سازگاری این قطعه با سوخت کشور ما است. دلیل دیگر در گاز نخوردن ماشین پژو ۲۰۶ می تواند به تک سوراخ بودن سوزن انژکتور پژو ۲۰۶ نسخه ساژم باشد که موجب آشفتگی پاشش سنسور اکسیژن می شود.

خودرو پژو ۴۰۵

در مورد این خودرو رایج ترین علت به نقص استپر باز می گردد. اگر استپر موتور به صورت غیر فعال یا نوسانی درآید، احتمال بروز حادثه ناگهانی برای راننده و سرنشینان وجود دارد. در بهترین حالت ممکن است ماشین متوقف شود. دلیل دیگر در بروز این مشکل ، نقص در کارکرد دریچه گاز آن می باشد. اگر این دریچه نتواند تغییر زاویه دهد، میزان جریان هوای آزاد شده نیز کاهش یافته که در ادامه گشتاور خروجی موتور کاهش یافته و بر روی گاز خوردن ماشین تاثیر می گذارد.

علت گاز نخوردن ماشین اتومات

خوب است بدانید که مسئله گاز نخوردن ماشین در خودروهای تمام اتومات هم ممکن است دیده شود. اولین نکته ای که باید راجع به این موضوع بدانید، این است که احتمال گاز نخوردن ماشین به دلیل خرابی در سیم کشی فنی، بسیار کم است. پس بهتر است به دنبال دلیل دیگری باشید. داغ شدن روغن موتور خودرو می تواند یکی از علت های گاز نخوردن ماشین اتومات باشد. به منظور این که بتوانید به حرکت خود در مسیر ادامه بدهید، لازم است تا به ماشین فرصت بدهید تا از میزان دمای بالای آن کاسته شود.

علت گاز نخوردن ماشین روی CNG

ماشین های دوگانه سوز هم با مشکلاتی نظیر گاز نخوردن مواجه هستند. دلیل اصلی گاز نخوردن ماشین روی CNG به میکسر آن مربوط می شود. به طوری که خودرو در حالت گاز سوز دارای شتاب و سرعت بالایی است. در صورتی که کاهش هوای ورودی منجر به استفاده از حالت بنزین سوز می شود. در این شرایط، شاهد گاز نخوردن ماشین هستید که باید به طور دستی، آن را تنظیم کنید.

علت گاز نخوردن ماشین در سرعت بالا

غیر از مواقعی که ممکن است ماشین شما مسیر سربالایی را طی کند، در سرعت های بالا هم امکان گاز نخوردن ماشین وجود دارد. یکی از شایع ترین دلایل گاز نخوردن ماشین به پمپ بنزین خودرو مربوط می شود. در ماشین های انژکتوری ممکن است که عملکرد پمپ های برقی دچار اشکال شده باشد. در صورتی که در خودروهای کاربراتوری این احتمال می رود که بخش هایی از موتور دچار اشکال شده اند. فیلتر سوخت، صفحه تکیه گاه پمپ، لوله برگشت و یا خروجی سوخت می توانند از بخش های آسیب دیده موتورهای کاربراتوری باشند.

در هنگام گاز نخوردن ماشین چه کار کنیم؟

در صورتی که برای اولین بار با این مشکل رو به رو شدید و علت گاز نخوردن ماشین را نمی دانستید باید بلافاصله خودرو را برای بررسی به دست یک تعمیرکار با تجربه سپرد تا صحت عملکرد و سلامتی تمامی قطعات آن را بررسی کند. در صورتی که با وجود چنین مشکلی، خودرو را روشن کرده و به صورت مدام پدال گاز را فشار دهید می تواند آسیب هایی جدی به موتور خودرو برسد و بسیاری از قطعات گران قیمت خودرو صدمه ببیند و این یعنی متحمل شدن هزینه گزاف تر برای تعمیر خودرو. در میان تمام عواملی که ذکر شد باید به خاطر داشت که تعویض مرتب فیلتر هوا و چک کردن پمپ بنزین خودرو به کاهش هزینه های تعمیر خودرو و افزایش طول عمر خودرو کمک زیادی خواهد کرد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (480 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (331 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (328 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (249 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (224 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (217 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (181 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (96 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (87 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دارا حیایی: من رسم و رسوم‌ها رو قبول ندارم مثلاً میگن زن باید جهیزیه بیاره و مرد باید مهریه بده
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 9 مهر خرداد 1403
فال روزانه امروز دو شنبه 9 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
فال انبیاء روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس