علت قفل شدن درب لباسشویی چیست؟

  دوشنبه، 28 شهریور 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
علت قفل شدن درب لباسشویی چیست؟
ماشین های لباسشویی طوری طراحی شده‌اند که درب پس از تنظیم برنامه، به طور خودکار قفل می‌شود. با این حال ممکن است پس از مدتی قفل دستگاه دچار ایراد شده، باز نشود. در این محتوا به رایج‌ترین دلایل قفل شدن درب ماشین لباسشویی پرداخته‌ایم.

چرا در ماشین لباسشویی باز نمی شود؟

باز نشدن درب لباسشویی پس از عملیات شستشو به هیچ وجه پدیده خوشایندی نیست. زیرا لباس ها پس از شستشو اگر مدتی در لباسشویی بمانند بوی بدی می گیرند و حتی احتمال کپک زدن هم وجود دارد. در این صورت ممکن است دستگاه خراب شده و برای تعمیر آن نیازمند استفاده از خدمات یک مرکز تعمیر لباسشویی پاکشوما یا هر برند دیگری باشید. برای رسیدن به پاسخ این سوال که چگونه قفل ماشین لباسشویی را باز کنیم، باید ابتدا به علل بروز این مشکل بپردازیم. در ادامه این علل مورد اشاره قرار گرفته است:

  • قفل درب دستگاه خراب شده است.
  • لولای درب دستگاه پوسیده و خراب شده است.
  • ممکن است قفل حرارتی دستگاه خراب شده و ایراد پیدا کرده باشد.
  • سوئیچ فشار دستگاه دچار خرابی شده یا در سیستم فشار انسداد ایجاد شده باشد.
  • ممکن است گرمای بیش از اندازه باعث قفل شدن درب دستگاه شود.
  • ممکن است قفل کودک لباسشویی فعال شده باشد که در این حالت درب دستگاه قفل می شود.
  • بروز خرابی و اختلال در هیدروسنسور نیز می تواند باعث قفل شدن درب لباسشویی شود

قفل کودک فعال است

در برخی مدلهای لباس شویی قفل کودک وجود دارد. قفل کودک درب را قفل میکند که آن برای جلوگیری از خطرات احتمالی برای کودکان تعبیه شده است. پس اگر قفل کودک بنا به هر دلیلی فعال شده باشد بدون شک علت قفل شدن درب ماشین لباسشویی میباشد.

چرخه شستشو به طور کامل انجام نشده است

بررسی کنید چرخه شستشو کامل شده است. اطمینان پیدا کنید که زمان شستشو تمام شده و آب کاملا تخلیه شده باشد. اگر لباسشويي خاموش است آن را روشن کرده و صبرکنید تا قفل درب باز شود. دستگاه باید صدای باز شدن درب را ایجاد کند تا بعد از آن باز گردد. در مدل هایی که در طول چرخه شستشو قدرت بالایی دارند، بازکردن قفل حدود 5 دقیقه طول میکشد. این ویژگی بدلیل موارد ایمنی امنیت دستگاه است.

تخلیه نشدن کامل آب علت قفل شدن درب ماشین لباسشویی میباشد

برای مدل های درب از جلو، آب پس از انجام شستشو توسط شیلنگ اضطراری تخلیه میگردد. در لباسشويي های درب ازجلو، درب قفل میماند و از ریختن آب درون آن برروی کف زمین جلوگیری میشود. شیلنگ تخلیه اضطراری در فیلتر پمپ تخلیه قرار دارد (که به آن فیلتر زباله نیز گفته میشود).در صورتی که قفل آن براثر تجمع آب گیر کرده باشد میتوانید با استفاده از آن آب را تخلیه کنید.برخی مدلهای قدیمی دارای فیلتر پمپ یا شیلنگ تخلیه اضطراری نیستند.هنگامی که دیگر آب از شیلنگ تخلیه اضطراری خارج نشد، لباسشويي را خاموش کرده و دوباره روشن کرده که این باعث میشود درب باز شود.

خرابی دستگیره

میخواهیم بدانیم چرا با خرابی دستگیره درب ماشین لباسشویی باز نمیشود.قفل شدن درب لباسشویی امکان دارد از دسته آن ناشی شود و احتمال دارد گیر کردن آن به همین دلیل باشد.در واقع اگر دسته آن شل باشد نشانه خرابی آن است.پس از خاموش کردن ماشین لباسشویی به درب ضربه بزنید و اگر باز نشود باید قفل را تعویض کنید.همچنین میتوانید با نخ پلاستیکی دور درب (مدلهای درب از جلو) بچرخانید و دوسر نخ را از دو طرف بکشید تا زبانه قفل باز شده و درب باز شود.بجای نخ از یک کارت ویزیت هم میتوانید استفاده کنید.

باز کردن درب ماشین  لباسشویی

باز نشدن درب ماشین لباسشویی با چه راهکارهایی رفع می شود؟

در این قسمت به بررسی راهکارهایی پرداخته ایم که می توانید با استفاده از آن ها قفل درب لباسشویی را باز کنید. ابتدا به نحوه باز کردن قفل دستی لباسشویی می پردازیم.

  • ابتدا دستگاه را خاموش کرده و کابل آن را پریز بکشید.
  • به مدت 5 دقیقه منتظر بمانید و پس از آن دسته درب را به طرف بیرون بکشید. اگر درب باز نشد مرحله بعد را انجام دهید.
  • در مرحله سوم، با کف دستتان به دسته درب ضربه ای بزنید تا قفل درب اندکی شل شود. نکته مهم در این مورد آن است که نباید ضربه خیلی محکم باشد که باعث آسیب دیدن دسته و خود درب شود.
  • در مرحله بعد یک نخ محکم را به دور درب و در شیار آن حلقه کنید. طول نخ باید حدودا 25 تا 50 سانتی متر باشد. پس از پیچاندن نخ به دور درب، انتهای آن را گره بزنید.
  • پس از بستن نخ به دور درب، گره را با دست گرفته و نخ را به طرف خودتان بکشید تا قفل لباسشویی باز شود. این کار باید با احتیاط انجام شود و آن را تا وقتی ادامه دهید که صدای باز شدن درب را بشنوید. همزمان با این عمل، قفل درب را از درون شکاف آن خارج می کنید.

باز کردن قفل دیجیتال لباسشویی

در این قسمت نحوه باز کردن قفل دیجیتال در لباسشویی ها را مورد بررسی قرار داده ایم. در واقع در این قسمت قصد داریم به تکمیل پاسخ به این پرسش بپردازیم که چگونه قفل ماشین لباسشویی را باز کنیم؟

  • در ابتدای کار باید دکمه مکث (PAUSE) یا شروع (START) را فشار دهید. ممکن است با فشردن این دکمه ها قفل دیجیتال درب باز شود.
  • در مرحله دوم لازم است دستگاه را خاموش کرده و کابل آن را از پریز برق جدا کنید. سپس لازم است 5 تا 10 دقیقه منتظر بمانید. پس از آن مجددا دستگیره را گرفته و درب را بکشید. ممکن است در این حالت قفل باز شود.
  • یک پیچ گوشتی دو سو را تهیه کنید و آن به داخل شیار در پایین قاب دستگاه فرو کنید و سعی کنید قاب را بیرون بکشید. توصیه می شود این کار را در طرف چپ قاب انجام دهید.
  • در مرحله بعد با نیروی دست، دسته پیچ گوشتی را به طرف بالا فشار دهید تا پنل دستگاه از بدنه آن خارج شود. این کار باید با احتیاط انجام شده تا پانل شکسته یا خم نشود.
  • در این مرحله لازم است زبانه پلاستیکی کوچک که به بیرون درآمده است را چند سانتی متری به طرف پایین بکشید. همزمان هم درب را به طرف بیرون باز کنید. با انجام این مراحل می توانید قفل دیجیتال دستگاه را باز کنید. اما اگر در انجام این مراحل دچار مشکل هستید، حتما از خدمات یک مرکز معتبر سرویس و تعمیرات لباسشویی استفاده کنید.

مراحل تعویض قفل درب ماشین لباسشویی

اگر علت باز نشدن درب لباسشویی از قفل آن باشد میبایست آن تعویض شود، میتوانید برای انجام این کار و تعمیرات انواع لباسشویی به تعویض قفل آن اقدام نمود. مراحل تعویض قفل که در زیر برای ذکر شده برای هر نمونه ماشین لباسشویی کاربرد دارد:

  1. دوشاخه ماشین لباسشویی را از برق جدا کنید.
  2. سیم برق را از دستگاه جدا کنید.
  3. با توجه به مدل ماشین لباسشویی، پنل بالا یا جلوی ماشین را جدا کنید.
  4. لاستیک دور درب ماشين لباسشويي را جدا به آرامی جدا کنید.
  5. در این مرحله پیچهای اطراف قفل را باز کنید و آن را تعویض کنید. حتما توجه داشته باشید این کار با دقت انجام گیرد و پیچهای مربوط به آن را محکم ببندید.
  6. تسمه دور درب ر ا با دقت نصب کنید.
  7. پنلها مربوط به ماشین را به آرامی و با دقت در قسمت مربوط به خود قراردهید.

لازم بذکر است در مراحل اولیه جداسازی، چگونگی اتصالات را بخاطر بسپارید و با دقت و به درستی آن را انجام دهید و در پایان از اتصال قفل درب لباسشويي به برد اصلی اطمینان حاصل کنید.

بنابراین هر یک از عواملی که در بخش قبل مطرح شد در بروز این ایراد نقش به سزایی دارد و با عیب یابی و برطرف کردن آن میتوانید برای دفعات بعد به راحتی از دستگاه استفاده کنید. لازم به ذکر است گاهی اوقات ها نیازمند کمک افراد متخصص هستیم و شاید نتوان به تنهایی از عهده آن بر آمد. امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (89 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (49 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (39 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (38 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (36 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (33 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (28 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (26 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (23 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!