آموزش گام به گام تایپ صوتی در گوگل داکس

  سه شنبه، 23 دی 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
آموزش گام به گام تایپ صوتی در گوگل داکس
آموزش تایپ صوتی در گوگل داکس (Gooogle Docs)، چگونه می توانیم تایپ صوتی در گوگل داکس را انجام دهیم؟ با ما همراه باشید با سری جدید آموزش ها

گوگل داک چیست؟

اگر تاکنون نام گوگل داک را شنیده باشید، می توانید این بخش را رد کنید و مطالعه مقاله را از بخش بعدی ادامه بدهید، اما اگر تاکنون نام آن را هم نشنیده اید، در این بخش یک معرفی کوتاه در مورد آن خواهیم داشت. در این بخش با مبانی گوگل داک آشنا می شویم تا ایده اولیه ای در ذهن خود داشته باشید و با روش آغاز به کار با آن آشنا شوید.

گوگل داک یک واژه پرداز مبتنی بر وب و رایگان است که از سوی گوگل و به عنوان بخشی از مجموعه نرم افزارهای کامل اداری آن برای رقابت با نرم افزارهای آفیس مایکروسافت عرضه شده است. سرویس های عمده دیگری نیز در این مجموعه مبتنی بر کلود مانند گوگل شیتز (معادل اکسل مایکروسافت) و گوگل اسلایدز (معادل پاورپوینت) وجود دارند.

گوگل داک روی همه دستگاه ها و پلتفرم ها در اختیار شما قرار دارد و تنها چیزی که نیاز دارید یک اتصال اینترنتی و یک مرورگر وب است. در مورد دستگاه های قابل حمل می توانید از اپلیکیشن های مربوطه نیز استفاده کنید. گوگل داک بقیه کار را انجام می دهد و بدین ترتیب با استفاده از اجرای نرم افزار در کلود بار پردازشی سنگینی را از عهده کاربر برمی دارد.

داکس از چندین نوع فایل مانند doc ،.docx ،.txt ،.rtf. و odt. پشتیبانی می کند و بدین ترتیب امکان مشاهده و تبدیل فایل های آفیس مایکروسافت به صورت مستقیم از گوگل درایو فراهم شده است. از آنجا که داکس یک واژه پرداز آنلاین است، می توان سندها را با چند نفر به اشترک گذارد و همزمان چند نفر روی یک سند کار کنند، بازبینی ها را ردگیری نمایند، تغییرات را بررسی کنند و به صورت همزمان پیشنهادهایی مطرح نمایند.

آموزش نحوه استفاده از تایپ صوتی در گوگل داکس

اولین قدم در استفاده از تایپ صوتی، این است که مطمئن شوید میکروفن شما نصب بوده و کار می کند. پس از اطمینان از کار کردن میکروفن، مرورگر کروم خود را باز کرده و به صفحه اصلی گوگل داکس بروید. همچنین می توانید با تایپ عبارت “docs.new” در نوار آدرس گوگل کروم، مستقیماً یک سند جدید را ایجاد کنید.

تایپ صوتی در گوگل داکس: فعال سازی تایپ صوتی

برای فعال کردن تایپ صوتی، به منوی “Tools” در نوار بالای صفحه رفته و روی گزینه “Voice Typing” کلیک کنید. همچنین می توانید با فشردن “Ctrl+Shift+S” در ویندوز، و یا فشردن “Command+Shift+S” در سیستم عامل های مک، به سادگی آن را فعال کنید.

تصویر

پنجره ای با آیکون میکروفن بر روی صفحه ظاهر می شود که هر زمان آماده گفتن متن بودید، باید روی آن کلیک کنید. می توانید با کلیک و کشیدن پنجره، آن را به هر جایی از صفحه ببرید تا جلوی دید شما را نگیرد.

تصویر

تذکر: بار اولی که از تایپ صوتی استفاده می کنید، باید مجوز استفاده کروم از میکروفن را فعال کرده باشید.

اگر تایپ صوتی به طور خودکار زبان حرف زدن شما را متوجه نمی شود، روی آیکون سه نقطه ای که در شکل زیر نیز می بینید، کلیک کنید و سپس از بین ۱۰۰ زبان و گویش موجود در لیست، زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید.

تصویر

در صدا و سرعت طبیعی و به وضوح صحبت کنید تا ابزار بتواند کلمات متن مورد نظر شما را درک کند. هر چیزی را که شما بگویید، همان روی سند شما تایپ می شود. اگر ابزار در فهم کلمات شما مشکل دارد، مطمئن شوید گویش صحیح را از منو انتخاب کرده اید.

تصویر

زمانی که صحبت کردن شما تمام شد، باید روی میکروفن کلیک کنید تا گوش دادن آن متوقف شود.

تایپ صوتی در Google Docs: افزودن علائم نگارشی در تایپ صوتی

در تایپ صوتی، حتی می توانید علائم نگارشی را نیز با گفتن آن ها تایپ کنید. تنها کافی است یکی از عبارات زیر را به صورت واضح بیان کنید.

  • نقطه
  • ویرگول
  • علامت تعجب
  • علامت سوأل
  • خط جدید
  • پاراگراف جدید

برای مثال؛ می توانید چنین بگویید: “تایپ صوتی در گوگل داکس کاری ساده و سرگرم کننده است نقطه شما می توانید…”.

تصویر

تذکر: علائم نگارشی تنها در زبان های آلمانی، انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، ایتالیایی و روسی، کار می کند.

تایپ صوتی در گوگل داکس: استفاده از دستورات صوتی

امکانات استفاده از تایپ صوتی، تنها با قابلیت تایپ کلمات و افزودن علائم نگارشی به پایان نمی رسد. می توانید از آن برای ویرایش و قالب بندی متن و پاراگراف های داخل سند خود بدون نیاز به کلیک روی هر چیزی در نوار ابزار استفاده کنید.

تصویر

تذکر: دستورات صوتی تنها در زبان صوتی و فقط در گوگل داکس در دسترس هستند. آن ها حتی در یادداشت های صوتی گوگل اسلاید هم کار نمی کنند. زبان حساب و زبان سندی که تایپ می کنید، هر دو باید انگلیسی باشند.

اگر حروف به هم ریخته و یا کلمه ای را تصادفاً گفته اید و می خواهید آن را حذف کنید، با گفتن “Delete” یا “backspace”، کلمه پیش از نشانگر حذف می شود. در ادامه، چند دستور مفید دیگر برای بهره وری و استفاده بیشتر از تایپ صوتی را برای شما آورده ایم. البته با توجه به این که این قابلیت تنها در زبان انگلیسی موجود است، تمامی دستورات را به صورت انگلیسی نوشته ایم تا همان ها را دقیقاً به کار ببرید.

انتخاب در متن: Select [word، pharse، all، next line، next paragraph، next word، last word]

قالب بندی سند: Apply Heading [1-6]، apply normal text، Bold، italicize، italics، underline

تغییر سایز فونت: Decrease font size، increase font size، font size [6-400]، make bigger، make smaller

ویرایش سند: Copy، cut، paste، delete [word or phrase]، insert [table of contents، bookmark، equation، footer، header، page break]

انتقال در سند: Go to start/end of [line، paragraph، column، row، document]، move to next/previous [character، word، page، column، heading، line، misspelling، paragraph، row]

تعداد این دستورات صوتی بسیار بیشتر است. می توانید با کلیک روی علامت سوأل در پنجره “Tools” و یا با گفتن عبارت “Voice commands list (لیست دستورات صوتی)”، لیست کامل آن را مشاهده کنید.

تصویر

پس از اتمام متن و زمانی که دیگر نمی خواهید گفتار شما به نوشتار تبدیل شود، کافی است با گفتن عبارت “توقف شنیدن/ Stop listening” تایپ صوتی را متوقف کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (688 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (207 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (156 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان