آموزش ساخت انیمیشن در 3D-Max

  یکشنبه، 22 اسفند 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
آموزش ساخت انیمیشن در 3D-Max
اگر تا کنون هیچ انیمیشنی با نرم افزار تری دی مکس نساخته اید و در ابتدای راه هستید، در این مطلب در چند گام و بصورت تصویری و ویدئو ، نحوه ساخت یک انیمیشن ساده را به شما یاد خواهیم داد. با ما همراه باشید.

نکات مهم قبل از شروع

نرم افزار تری دی مکس یک نرم افزار قدرتمند شبیه سازی متعلق به شرکت اتودسک می باشد. برای معماران و طراحانی که قبلا با این نرم افزار کار کرده اند و آشنایی دارند این نکته مهم را عرض کنم که بدلیل وجود آبجکت های آماده، دانش قبلی شما نسبت به مدل سازی در مکس و آشنایی با نحوه نورپردازی در این نرم افزار، اکیدا توصیه می شود که برای ساخت انیمیشن هم از همین نرم افزار استفاده کنید و به سراغ نرم افزار دیگری نروید. نرم افزارهای دیگر عمدتا به این دلیل مطرح شده اند که سبک تر از مکس هستند ولی سیستم های کامپیوتری در این یکی دو سال، بسیار سریع تر شده اند و نرم افزار تری دی مکس مجددا در حال تبدیل شدن به نرم افزار اول در زمینه تولید انیمیشن می باشد. ضمنا در این آموزش فرض بر این است که همه شما یک آشنایی اولیه با نرم افزار ۳ds max دارید.

ابزار لازم برای ساخت انیمیشن در 3D-Max

در گام اول باید ببینید که هر ابزار کجاست و چه کاربردی دارد. نوار ابزار (Toolbar) شامل move, rotate و scale می باشد (چرخاندن، جابجایی و مقیاس). به کمک این سه ابزار شما می توانید موقعیت، زاویه و مقیاس اشیا را در انیمیشن تغییر دهید. کنترل پنل در سمت راست هم برای تولید و ویرایش شکل ها (گام دوم) به شما کمک می کند. viewport ها که در وسط هستند، زوایای مختلف صحنه را به شما نشان می دهند (درواقع دوربین های با زاویه های مختلف هستند). و چند دکمه کمکی برای زوم بیشتر یا حرکت و چرخاندن دوربین در ابزار سمت چپ-پایین.

ساخت یک مکعب در 3D-Max

برای ساخت یک مکعب به بخش کنترل پنل در سمت راست بروید و دکمه teapot را پیدا کنید. وقتی که روی این دکمه کلیک می کنید، کنترل پنل تغییر می کند گزینه Creation method پدیدار می شود. گزینه teapot یا قوری را انتخاب کنید و در داخل صحنه موس خود را در حالیکه کلیک را نگه داشته اید، بکشید. حال در قسمت parameters گزینه segment را به ۵ تغییر دهید (هر چه تعداد سگمنت ها بیشتر باشد، modifier های شما نرم تر اعمال می شوند)

استفاده از object modifiers در 3D-Max

یا همان ویرایش کننده های اجسام در تری دی مکس. بعد از ساخت مکعب می توانید تغییرات مختلفی در آن ایجاد کنید. گزینه modify را در بالای کنترل پنل انتخاب کنید و از منوی modifier list گزینه Twist را انتخاب کنید(الان در قسمت object list می بینید که بخشی به نام twist اضافه شده است). حال angle یا همان زاویه را افزایش دهید و ببینید چه اتفاقی می افتد. مکعب دور خودش می چرخد. وقتی آنطور که دوست داشتید تنظیمش کردید، گزینه twist را با کمک علامت سطل زباله کوچک در بخش کنترل پنل و زیر object list پاک کنید.

افزودن متریال ها در 3D-Max

با زدن دکمه m روی کیبورد، پنجره متریال باز می شود. برای هر کدام از اشیا در صحنه یک متریال بسازید و با کمک گزینه assign material to selection آن متریال ها را به اشیا اختصاص دهید. مثلا در اینجا می توانیم، گزینه opacity زیر Blinn basic parameters را به ۵۰ افزایش دهیم تا حالت شیشه ای به خود بگیرد. اگر هم نتوانستید اشکالی ندارد. خیلی راحت دکمه F9 را بزنید تا ببینید صحنه شما در واقعیت چه شکلی است!

ساخت یک انیمیشن ساده در 3D-Max

بخش جالب ماجرا این گام است. شروع به متحرک (انیمیت) کردن صحنه! برای این بخش از دکمه Auto-key استفاده می کنید. در نوار ابزار پایینی مطمئن شوید که نوار انیمیشن روی ۰/۱۰۰ است. دکمه auto-key را بزنید و دکمه بزرگ سمت چپش. الان شما در واقع حالت شروع انیمیشن را مشخص کردید. حال نوار انیمیشن را به ۱۰/۱۰۰ بکشید. حالا هر کاری دوست دارید با قوری انجام دهید (move-rotate-scale). یا اگر دوست دارید انیمیشن جذاب تر شود، از twist استفاده کنید در فریم ۱۰/۱۰۰ یعنی الان دارید به نرم افزار می گویید که در ثانیه اول از انیمیشن این اتفاق بیفتد. بعد از اینکه این کار را انجام دادید، نوار را به ۰/۱۰۰ برگردانید. و به همین ترتیب ۲۰/۱۰۰ و ۳۰/۱۰۰ فریم های مختلف را تهیه کنید.

ذخیره انیمیشن در 3D-Max

گام آخر همان ذخیره کردن انیمیشنی است که تولید کرده اید. از منوی بالایی نرم افزار تری دی مکس، گزینه Rendering options را انتخاب کنید. گزینه time output را به active time segment تغییر دهید. گزینه Range را انتخاب کرده و ۰-۱۰ را به آن بدهید. حال به پایین اسکرول کنید تا گزینه Render output را پیدا کرده و روی Files کلیک کنید. یک نام انتخاب کنید و یک مسیر برای ذخیره انیمیشن. نهایتا کزینه Render در پایین سمت راست همین پنجره را فشار دهید و کار تهیه انیمیشن شما تمام است!


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (142 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW