آموزش کاشت سیب در گلدان

  سه شنبه، 17 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
آموزش کاشت سیب در گلدان
قبل از اقدام به کاشت میوه در گلدان به روش باغبانی گلدانی دقت کنید که چه گیاهانی قابلیت کاشت در گلدان را دارند. نباید از یک میوه گلدانی توقع داشت که محصول زیادی بدهد.

کاشت درختان میوه و نگهداری از آن ها از تجربیات جذاب باغبانی است. کاشت درخت سیب در کشور ما نیز به دلیل مساعد بودن شرایط اقلیمی برای رشد این میوه، از اهمیت زیادی برخودار است و شما می توانید به راحتی با فراهم کردن امکانات مورد نیاز، به کاشت درخت سیب در باغچه یا گلدان اقدام کنید و نه تنها از زیبایی میوه های درخت خود و برداشت آن ها لذت ببرید، بلکه از خواص سیب و فواید آن برای سلامتی نیز به صورت ارگانیک بهره مند گردید.

کاشت سیب در گلدان با روش باغبانی گلدانی

با کاشت هسته سیب در گلدان می توانید یک گلدان زیبا و سرسبز در خانه خود داشته باشید یا از مجموعه هسته های سبز شده برای آماده کردن سبزه عید خود استفاده کنید، البته اگر قصد کاشت درخت سیب به منظور «برداشت میوه» را دارید توصیه ما کاشت نهال سیب یا کاشت قلمه این درخت است.

برای کشت درخت سیب، لازم نیست بذرهای ان را از فروشگاه وسایل باغبانی بخرید. شما می توانید با استفاده از دانه های موجود در سیب را بکارید. هرچند که به ثمر رسیدن درختان سیب از دانه های موجود در سیب چندین سال طول می کشد و ممکن است میوه اش مانند میوه سیبی که خریده اید نباشد. تماشای جوانه ها که بعد از سال ها به درختان سیب بالغ و واقعی تبدبل می شوند، برای شما هیجان انگیز خواهد بود. ممکن است شما در حال یادگیری نحوه کاشت دانه های درخت سیب برای یک پروژه مدرسه ای باشید، یا در حال بر طرف کردن حس کنجکاوی خود، یادگیری فرایند جوانه زنی و کاشت مهم است. در نهایت از میوه هایی که حاصل تلاش خودتان است لذت خواهید برد.

تصویر
کاشت سیب در گلدان

مراحل کاشت سیب در گلدان

یک سیب سالم و بدون آفت را انتخاب کنید و با چاقو به چهار قسمت تقسیم کنید، زمان قاچ کردن سیب دقت کنید که تا هسته ها آسیب نبینند. هسته ها را به آرامی از سیب جدا کنید و چند ساعت در آب ولرم قرار دهید تا هیچ گوشتی روی هسته سیب باقی نماند. هسته هایی که روی آب شناور می مانند، احتمالاً قدرت جوانه زنی ندارند، بنابراین از کاشت آنها صرف نظر کنید.

برای کاشت درخت سیب در گلدان تعداد زیادی هسته سیب آماده کنید تا از جوانه زدن آنها مطمئن شوید.

به مدت سه هفته هسته های سیب را با فاصله روی یک دستمال کاغذی و یا نخی، بر روی یک سینی قرار دهید تا کاملاً خشک شوند. هر دو الی سه روز یک بار هسته ها را جا به جا کنید تا کاملاً خشک شوند. وقتی هسته ها کاملاً خشک شدند، آنها را با مقداری پیت ماس مخلوط کنید و در یک کیسه فریزر تمیز قرار دهید و به مدت سه ماه در طبقات پایین یخچال بگذارید. دقت کنید که هوایی داخل کیسه نباشد و دمای یخچال ۲ تا ۷ درجه سانتی گراد باشد.

همانطور که در ابتدا گفتیم هسته سیب برای جوانه زدن نیاز به تحمل یک دوره سرما دارد، تا روکش بیرونی سخت هسته نرم شود و قسمت داخلی دانه برای جوانه زدن تحریک شود.

بعد از گذشت سه ماه هسته ها را از یخچال خارج کنید و اجازه دهید با محیط هم دما شوند، سپس هسته های سیب را از پیت ماس جدا کنید. گلدان متوسطی را انتخاب کنید و بعد از زهکشی و انتخاب خاک مناسب و حاصلخیز هر سه هسته را در عمق دو سانتی متری گلدان بکارید. اگر از باکس و یا گلدان بزرگ برای کاشت هسته سیب استفاده می کنید، فاصله بذرها از یکدیگر باید ۸ سانتی متر باشد.

گلدانی که هسته سیب را در آن کاشته اید در جایی قرار دهید که دما و نور مناسب داشته باشد. در زمانی که هسته سیب باید جوانه بزند، سطح خاک را مرطوب نگه دارید، ولی حواس تان باشد که خاک خیس و غرقاب نشود. می توانید با یک پلاستیک سطح گلدان را بپوشانید و شرایط گلخانه ای برای جوانه زدن هسته سیب فراهم کنید. بعد از اینکه هسته های سیب جوانه زدند، پوشش پلاستیکی را جدا کنید و گلدان سیب را در یک مکان پر نور مانند بالکن یا پنجره های نورگیر قرار دهید.

تصویر
کاشت سیب در گلدان

بهترین زمان برای کاشت سیب در گلدان

بهترین زمان برای آماده کردن هسته سیب برای کاشت اواسط پاییز است تا بعد از گذشت سه ماه یعنی در اوایل بهار و با گرم شدن هوا با خیال راحت بتوانید اقدام به کاشت هسته سیب در گلدان و یا در فضای باز کنید. هر چند درخت سیب را می توانید در یک گلدان بزرگ نیز پرورش دهید ولی درختانی که در فضای باز رشد می کنند عملکرد بهتر و میوه با کیفیت تری تولید خواهند کرد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (163 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (90 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (80 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (71 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (53 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (44 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...