آنفولانزای پریود چیست و چه علائمی دارد؟

  یکشنبه، 25 دی 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
آنفولانزای پریود چیست و چه علائمی دارد؟
آنفلوآنزای دوره ای شامل علائمی است که بسیار شبیه به آنفلوآنزا می باشد. این علائم دقیقا قبل از دوره قاعدگی ایجاد می شود. از آنجایی که علائم آن شبیه سرماخوردگی است ممکن است با سرما خوردگی اشتباه گرفته شود. در ادامه بیشتر در این خصوص بحث می کنیم.

آنفلوآنزای پریود یا دوره ای یک اصطلاح پزشکی نیست و به مجموعه ای از علائمی اطلاق می شود که شبیه آنفلوآنزا بوده و برخی از زنان آن را قبل از دوره قاعدگی تجربه می کنند. آنها در روزهای قبل از قاعدگی دچار علائمی جسمی و عاطفی شبیه به علائم آنفلوآنزا می شوند. پزشکان این حالت را سندروم پیش از قاعدگی می نامند (PMS) ، متخصصین هنوز نتوانسته اند آنفلوآنزای دوره ای را درک کنند و علت اصلی آن هنوز به طور دقیق مشخص نیست.ابتلا به آنفلوآنزای پریود در جوانان بیشتر از افراد مسن است و با آغاز دوران یائسگی پایان می یابد.

علت بروز آنفولانزای پریود

معمولا شخص پس از تخمک گذاری و زمانی که سطح استروژن کاهش و سطح پروژسترون افزایش می یابد، به علائم آنفولانزای دوره ای دچار می شود.محققان یک علت خاص و مشخصی را برای بروز علائم قبل از قاعدگی مشخص نکرده اند.

این وضعیت می تواند از موارد ناشی شود:

  • آلرژی به موادی که با تجزیه پروژسترون به وجود می آیند.
  • تاثیر پروژسترون بر انتقال دهنده های عصبی که پیام رسان های شیمیایی مغز هستند
  • تغییر در سطح سروتونین که یک انتقال دهنده عصبی خاص است.

احتمال ابتلا به آنفولانزای دوره ای در افراد جوان نسبت به افراد مسن بیشتر است.آنفولانزای دوره ای پس از یائسگی پایان می یابد.

علائم آنفولانزای پریود یا دوره ای

آنفولانزای پریود، آنفولانزا (که به Flu معروف است) نیست.در واقع این اصطلاح به مجموعه علائمی اشاره دارد که افراد پیش از قاعدگی تجربه می کنند.علائم آنفولانزای پریود مشابه آنفولانزا و همچنین بسیاری از علائم PMS است.

علائم آنفولانزای پریود شامل موارد زیر هستند:

  • خستگی (Fatigue)
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • مشکلات تمرکز
  • سر درد
  • حساسیت به لمس در قسمت شکم
  • کمر درد
  • درد مفاصل
  • دردهای عضلانی
  • گرفتگی عضلات
  • یبوست
  • اسهال
  • نفخ شکم
  • تب یا لرز

از مهمترین ویژگی های علائم آنفولانزای پریود، چرخه ای بودن آن است.این علائم هر ماه در همان زمان و دقیقا قبل از قاعدگی ایجاد می شوند.

زن

علائم آنفولانزای پریودی چقدر طول می کشد؟

به طور کلی علائم آنفولانزای دوره ای بیش از 2 هفته طول نخواهد کشید.عموما نشانه های آن در 2 هفته پایانی چرخه قاعدگی 28 روزه و بعد از تخمک گذاری آغاز می شود.علائم آنفولانزای پریود بعد از شروع قاعدگی بهبود یافته و با اتمام آن از بین می روند.علائم آنفولانزای دوره ای پس از یائسه شدن، برای همیشه از بین می روند.

درمان خانگی برای آنفلوآنزای پریودی

  • برای درمان دردهای عضلانی آنفولانزای پریود از کیسه آب گرم استفاده کنید
  • برای برطرف شدن و بهبود این علائم می توانید از راه کارهای ساده ای در خانه استفاده کنید. برای این منظور باید خواب کافی داشته باشید و به اندازه کافی مایعات بنوشید. می توانید از برخی از مسکن ها که به صورت بدن نسخه قابل تهیه هستند استفاده کنید.
  • از پد حرارتی استفاده کنید. با استفاده از یک کیسه آب گرم درد های عضلانی را از بین ببرید. در طول روز هر بار به مدت 15 دقیقه یک پد گرم در پایین شکم خود قرار دهید.
  • به اندازه کافی مایعات بنوشید. این کار می تواند از سردرد جلوگیری کند.
  • برای توقف اسهال داروهای ضد اسهال مصرف کنید. همچنین می توانید از داروهای گیاهی مانند روغن گل مغربی و کوه سیاه استفاده کنید.
  • علاوه بر مواردی که ذکر شد می توانید برای کاهش این علائم از ماساژ ، تمرین های یوگا و مراقبه و نفس عمیق نیز بهره ببرید.

رژیم غذایی برای کاهش علائم ناشی از آنفلوآنزای پریود

با تغییرات رژیم غذایی نیز می توانید این علائم را کاهش دهید ، برخی از این تغییرات شامل موارد زیر است:

  • میزان مصرف نمک ،چربی و شکر را کاهش دهید.
  • از مصرف الکل و کافئین و تنباکو خودداری کنید.
  • غذاهای حاوی کلسیم مانند ماست و سبزیجات برگ سبز مصرف کنید.
  • غلات سبوس دار مانند نان سبوس دار ، برنج قهوه ای و یا لوبیا مصرف کنید
  • وعده های غذایی تان را کمتر و تعداد آنها را بیشتر کنید تا سطح قند خونتان ثابت باشد.
  • غذاهایی که حاوی اسید های چرب اشباع نشده هستند مانند ماهی ، آجیل و دانه های کتان مصرف کنید.

درمان آنفلوآنزای پریود با دارو

علائم آنفلوآنزای پریود در برخی از افراد خفیف می باشد و به راحتی با استفاده از درمان های خانگی می توانند آن را برطرف کنند اما برخی نیز این علائم را با شدت بیشتری تجربه می کنند که برای درمان آن می توان از برخی از دارو های زیر استفاده کرد:

  • داروهای ادرار آور برای احتباس آب
  • داروهای ضد درد و مسکن برای درد های مفصلی و عضلانی
  • داروهای هورمونی برای تأثیر بر سطح هورمون ها به منظور بهبود علائم
  • داروهای ضد افسردگی برای بهبود شرایط روانی که در این دوره ایجاد می شود.

راه های پیشگیری از آنفلوآنزای دوره ای

  • ورزش منظم: ورزش کردن به طور منظم باعث افزایش انرژی، درمان افسردگی و کاهش دردها و گرفتگی های عضلانی در این دوره می شود.
  • مصرف غذاهای سالم: سعی کنید از دو هفته قبل از پریودی از غذاهای سالم استفاده کنید و از مصرف الکل ، نمک و کافئین خودداری کنید.
  • پرهیز از مصرف سیگار: سیگار کشیدن باعث شدید تر شدن علائم PMS می شود و باعث قاعدگی نامنظم و یائسگی زودرس می شود. ترک سیگار در کاهش این علائم بسیار کمک کننده می باشد.
  • خواب کافی: بدن هر فردی حداقل به هفت ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد. کم خوابی باعث افسردگی ، اضطراب و اختلالات خلقی و سردرد می شود.
  • مصرف غذاهای حاوی کلسیم: مصرف کلسیم به کاهش شدت علائم PMS کمک می کند. در برنامه های غذایی خود از مقادیر مناسب کلسیم استفاده کنید.
  • مصرف ویتامین B6 : مصرف مکمل های ویتامین B6 می تواند به کاهش برخی از علائم مربوط به دوره قاعدگی مانند تغییرات خلقی ، نفخ و تحریک پذیری کمک کند. غذاهایی مانند مرغ ، ماهی ، میوه و سیب زمینی حاوی ویتامین B6 هستند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

اگر چه در بسیاری از موارد علائم آنفلوآنزای پریود با استفاده از روش های درمان خانگی بهبود می یابد و به اندازه ای شدید نیست که نیاز به مراجعه به پزشک باشد اما در صورتی که در توانایی انجام فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد شد توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید.

اگر هر یک از علائم و نشانه های زیر را تجربه کردید نباید آن ها را نادیده بگیرید و باید به پزشک مراجعه کنید:


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (584 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (49 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان