معرفی شهر آنتاکیه

  پنجشنبه، 29 مهر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی شهر آنتاکیه
انتاکیه نام شهری است در ترکیه کنونی که در اصل به شهر مقدس آنتی اوچ وابسته می باشد و به دلیل قدمت و اهمیتی که از دوران رومی‌ها دارد بسیار مورد توجه گردشگران است.

انتاکیه (عربی: انطاکیة، سریانی: ܐܢܛܝܘܟܝܐ) نام شهری است در استان ختای در جنوب ترکیه کنونی که مرکز همین استان هم هست. در همین مکان، شهر باستانی انطاکیه قرار داشته است.اسکندر مقدونی در سال ۳۲۳ قبل از میلادی از دنیا رفت و قلمرو او بین فرماندهان سپاهش تقسیم شد و طبق توافق مصر و فلسطین به بطلمیوس یکم، یونان و آسیای صغیر به آنتیگون و ایران، سوریه و بابل به سلوکوس یکم رسید. پس از استقرار آنتیگون در شهر اسکندرون در سال ۳۱۷ قبل از میلاد، سلوکوس در سال ۳۰۱ پیش از میلاد شهر اسکندرون را تصرف و به یاد پدرش آنتیوخوس شهر جدیدی در آن محل بنا نمود و انتاکیه نام گذاری نمود. همچنین شهر دیگری نیز بنام مادرش لاتودیسیا (به عربی: لاذقيه) در سوریه کنونی بنا نهاده است.سلوکوس علاقه شدیدی به انتاکیه داشت. پس از تصرف دستور تخریب آثار و بناهای بجا مانده و جمع آوری سکه های آنتیگون را داد. او با اعطای شهروندی برابر با یونانیان به ساکنین این شهر مردم را تشویق به زندگی می کرد. در دوران سلوکوس با توجه به وسعت قلمرو سلوکوس از مرزهای هندوستان تامدیترانه سرمایه و ثروت عظیمی به این شهر سرازیر و اوج دوران شکوفایی و عظمت انطاکیه را می توان در این دوران دید. پس از انقراض سلسله سلوکی به تصرف تیگران دوم پادشاه ارمنی درآمد ولی در سال ۶۴ قبل میلاد توسط رومیان تصرف و ضمیمه خاک جمهوری رم گشت.

تاریخچه شهر آنتاکیه

انتاکیه یکی از شهرهای مهم و باستانی در ترکیه می باشد. این شهر در دورهای تاریخی مختلف همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. انتاکیه زمانی پایتخت تمدن سوریه باستان بوده و تا قرن هفتم میلادی قبل از فتح توسط مسلمان مرکز دینی و استقرار کلیساهای مسیحی در منطقه بوده است. این شهر در دوران حکومت سلوکیان پایتخت این کشور بوده و پس از شهرهای رم و اسکندریه سومین شهر بزرگ و پراهمیت در جهان باستان به شمار می رفته است. علل به ویرانی و نابودی این شهر را می توان به قرار داشتن این شهر در مسیر تهاجم و یورش سربازان رومی در سلسله جنگ های صلیبی با مسلمانان اشاره نمود. پس از پایان جنگ های صلیبی به عنوان یکی از شهرهای تابعه حلب درآمد. در جنگ جهانی اول به اشغال نیروهای فرانسوی و سپس در سال ۱۹۳۹ به خاک جمهوری ترکیه ضمیمه گشت.پس از اسلاماین شهر در سال۵۲۶ میلادی بدلیل قرار داشتن در منطقه ای استراتژیک و مهم توسط ساسانیان تصرف و سپس در سال ۶۳۴ به دست مسلمانان فتح شد. ولی با تلاش و توجه زیاد امپراتور روم نیکیفوروس دوم از مسلمان بازپس گرفته شد. با این حال در سال ۱۰۸۵میلادی طی معاهده ای به سلجوقیان واگذار گردید ولی در خلال جنگ های صلیبی به تصرف فرانک درآمد. تا قرون دوازدهم تا سیزدهم این شهر در دستان صلیبیون قرار داشت و در سال ۱۲۶۸توسط سلطان بیبرس از سلسله مملوکیان آزاد و در سال ۱۴۰۱بدست تیمورلنگ گشوده شد. در سال ۱۵۱۶در زمان حکومت ترکان عثمانی به محمدعلی پاشا والی مصر واگذار و تا سال ۱۸۳۰میلادی زیر نظر والی مصر حکومت و اداره می شد. در سال ۱۸۴۲زلزله مهیبی این شهر را به ویرانه ای تبدیل کرد.پس از پایان جنگ جهانی اول در سال ۱۹۲۰این شهر تحت قیومت فرانسه همراه با سوریه اشغال و در سال ۱۹۴۶طی برگزاری رفراندوم خودمختاری به جمهوری ترکیه ملحق گردید.این شهر در بین مسیحیان مشرق زمین از جمله: ارتدکس شرقی، کاتولیک رومی، سریانی مارونی از اهمیت زیادی برخوردار است. این شهر در کنار رم، اسکندریه، استانبول، بیت المقدس که شهرهای مذهبی و مقدس مسیحیان به شمار می رود دارای تقدس و ارزش بالایی در میان مسیحیان می باشد.

جاذبه های گردشگری شهر آنتاکیه

یکی از شهرهای تاریخی ترکیه، آنتاکیه است. در این شهر بزرگ و قدیمی جاذبه های گردشگری وجود دارند که سفر به آن را بسیار جذاب می کنند. با ما در راهنمای سفر به شهر آنتاکیه همراه شوید تا شما از مشهورترین جاذبه گردشگری آنتاکیه آشنا کنیم.

کلیسای سنت پیتر انتاکیه (Church of Saint Peter Antakya)

کلیسای سنت پیتر انتاکیه (Church of Saint Peter Antakya) یا کلیسای سنت پیر، شامل غاری می شود که در کناره کوه ستاریوس با عمق ۱۳ متر، عرض ۹.۵ متر و ارتفاع ۷ متر کنده شده است. بر اساس باور برخی، این غار توسط اولین مسیحیان مورد استفاده قرار می گرفت. به همین دلیل نیز از کلیسای سنت پیتر انتاکیه به عنوان یکی از قدیمی ترین کلیساها یاد می شود و محوطه بیرونی و باغ کلیسا، به مدت صدها سال گورستان بوده است. امروزه این کلیسا را به موزه تبدیل کرده اند و گاهی برخی برنامه های مذهبی در آن برگزار می شود.

کلیسای سنت پیتر انتاکیه (Church of Saint Peter Antakya)

و در پایان...

آنتالیا در ترکیه دارای چند شهر کوچک و تاریخی است که یکی از آن ها شهر انتاکیه است که در اصل به شهر مقدس آنتی اوچ وابسته می باشد و به دلیل قدمت و اهمیتی که از دوران رومی ها دارد بسیار مورد توجه گردشگران است. این شهر که از لحاظ مکانی در قسمت کوهستانی در دشتی حاصلخیز در مجاورت رودخانه آسی و اورنتس قرار گرفته است. تاریخ شهر انتاکیه آنتالیا به دوران سلجوقیان و سلوکیان که پایتخت رومیان بوده است بر می گردد و در آن زمان تجارت و بازرگانی در این شهر رونق چشمگیری داشته است و برای اولین بار در آن محدوده تنها شهری بوده است که مسیحیت در آن معرفی شد و استقرار کلیساهای مسیحیت شد.شهر باستانی آنتاکیه در گذشته پایتخت سوریه نیز بوده است و این شهر در قدیم بعد از شهرهای رم و اسکندریه شهر پر اهمیت و بزرگی بوده است که به دلیل اینکه در زمان جنگ های صلیبیدر مسیر سربازان رومی و جنگ بوده است ویران و به نابودی کشیده شد تا جایی که در جنگ جهانی اول ابتدا زیر سلطه فرانسه و بعد از آن جز ترکیه شد. بازدید از این شهر برای علاقه مندان به تاریخ خیلی آثار برای نشان دادن دارد.امیدواریم از خواندن این مطالب لذت ببرید با ساعد نیوز همراه باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (591 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان