انواع آرایش مو و عوارض آنها

  جمعه، 28 شهریور 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
انواع آرایش مو و عوارض آنها
حتما برای شما هم پیش آمده که برای یک کار ساده مثل رنگ کردن مو یا مرتب کردن ابرو به آرایشگاه رفته باشید و در آنجا با انواع و اقسام پیشنهادات آرایشگران مواجه شوید که تحت اصطلاحات عجیب و غریب و نامانوسی ارائه می‌شوند. اصطلاحاتی که ممکن است اغلب آنها را نشنیده باشید یا اینکه به گوشتان خورده باشد، اما معنای آن را ندانید

رنگ مو حاوی مواد شیمیایی مختلفی است که وقتی روی موها قرار می گیرد لایه خارجی موها که از پوشش چربی ساخته شده را بر می دارد سپس مولکول های کوچک رنگ وارد لایه داخلی مو شده و با مولکول های بزرگ تر که رنگ طبیعی موها را شکل می دهند واکنش و سبب اکسید شدن آن ها و در نهایت تغییر رنگ تارهای مو می گردند.

رنگ کردن مو می تواند به تارهای مو آسیب وارد کند اما در اغلب موارد باعث ریزش مو نمی گردد. مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده و رنگ مو و مواد شیمیایی در کنار آن باعث تجزیه مقداری از این پروتئین می شوند که این امر سبب نازکی تارهای مو می گردد. هر چه از رنگ موهای روشن تر استفاده کنید آسیب بیشتری به تارهای مو وارد می گردد و رنگ موهای تیره آسیب کمتری به پروتئین ساختاری موها وارد می کنند.اگر موهای شما نازک و شکننده است و یا دچار مو خوره می باشید توصیه می شود تا جای ممکن از رنگ کردن موهایتان خودداری کنید زیرا موجب تشدید مشکلات شما می گردد.

البته این بدان معنی نیست که هیچ کس نباید از رنگ مو استفاده کند. اگر وضعیت موهای شما مناسب است و از رنگ موهای معتبر و به شیوه صحیح استفاده کنید آسیبی محسوس به موهایتان وارد نمی شود و می توانید با رعایت زمان بندی مناسب هر از گاهی موهای خود را رنگ نمایید و چه بهتر این کار را توسط آرایشگری ماهر انجام دهید تا بهترین نتیجه و حداقل آسیب به موهایتان وارد گردد.خیلی از خانم ها و آقایان از آنجا که تجربه کافی و ابزار لازم برای رنگ کردن موهای خود را ندارند ممکن است به شکل غیر اصولی اینکار را انجام دهند و موجب آسیب جدی به موهایشان گردند.

اگر جز افرادی می باشید که از رنگ موهای تیره جهت پوشش موهای سفید و یا خاکستری خود استفاده می کنید نیز جای نگرانی نیست، همان طور که اشاره شد رنگ های تیره آسیب بسیار ناچیزی به موها در قیاس با رنگ های روشن وارد می کنند.

انواع آرایش مو و عوارض آنها

حتما برای شما هم پیش آمده که برای یک کار ساده مثل رنگ کردن مو یا مرتب کردن ابرو به آرایشگاه رفته باشید و در آنجا با انواع و اقسام پیشنهادات آرایشگران مواجه شوید که تحت اصطلاحات عجیب و غریب و نامانوسی ارائه می شوند. اصطلاحاتی که ممکن است اغلب آنها را نشنیده باشید یا اینکه به گوشتان خورده باشد، اما معنای آن را ندانید. بیشتر افرادی که با این اصطلاحات آشنایی ندارند به دلایل نامشخصی، درباره آن عمل یا حتی هزینه انجامش سوالی نمی پرسند و ممکن است در پایان کار با چهره ای از خود روبرو شوند که دلخواه شان نیست یا مجبور به پرداختن رقمی شوند که فکرش را نمی کردند. واقعیت این است که وقتی قرار است کاری روی پوست، مو یا هر عضوی از بدن ما انجام گیرد، این حق ماست که بدانیم دقیقا چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ چقدر زمان می برد؟ چه عوارضی ممکن است داشته باشد؟ و چه هزینه ای خواهد داشت؟ در این مقاله با این اصطلاحات و عوارض آنها آشنا می شوید.

دکلره

تعریف : خارج کردن پیگمنت ها یا رنگدانه های طبیعی مو از ساختمان آن و بیرنگ شدن تدریجی مو در پایه های مختلف (از 2 تا 11) را دکلره می گویند. اگر بخواهیم موی طبیعی را بیش از 4 درجه روشن کنیم، ابتدا باید موها را دکلره و سپس از رنگ انتخابی، استفاده کنیم. زمان انتظار برای پراکنده شدن و خارج کردن رنگدانه های طبیعی مو از ساختمان مو به جنس و مقاومت مو بستگی دارد (معمولا 30-20 دقیقه).

عارضه : این کار آسیب های شدیدی به مو وارد می کند، مخصوصا در افرادی که دارای پوست حساسی هستند، دکلره کردن منجر به آسیب به پوست سر می شود و در مواردی حتی فرد دچار ریزش مو خواهد شد. خشکی و شکنندگی مو و موخوره نیز از عوارض دکلره کردن هستند.


پودرهای دکلره تنوع زیادی دارند ولی به 2 نوع عمده تقسیم می شوند:
1 - پودر دکلره سفید که ضعیف تر است و برای موهای حساس، نازک و رنگ شده استفاده می شود.
2 - پودر دکلره آبی که قوی تر است و برای موهای طبیعی و سالم کاربرد دارد. معمولا اگر مو به طور طبیعی مشکی باشد، از پودر آبی و اگر رنگ طبیعی مو، روشن باشد، از دکلره ضعیف استفاده می کنند.

لولایت

تعریف : این کار برعکس هایلایت است؛ یعنی میان موهای بلوند، تکه هایی را با رنگ (شماره ۳ یا ۴) تیره می کنند. در این روش مو باید ۱ سانتی متر رشد ریشه داشته باشد و معمولا از سری رنگ های گرم مثل طلایی یا شکلاتی استفاده می شود. این کار می تواند با فویل یا کلاه مش انجام شود و بیشتر در مواقعی کاربرد دارد که مو بسیار روشن شده و زردی زیاد آن نوعی زنندگی ایجاد کرده است. در این صورت، آرایشگر می تواند با ایجاد قسمت های تیره، نوعی سایه روشن روی مو ایجاد کند. یکی از کاربردهای لولایت زمانی است که فرد مو را بلوند کرده و حالا رشد ریشه دارد.
عارضه : انواع مختلف لایت نسبت به دکلره کردن کل مو آسیب کمتری به مو وارد می کنند زیرا روی قسمتهای کوچکی از مو انجام می شوند.

سوالی که برای خانم ها پیش می آید این است که: آیا می توان با داشتن رنگ های مختلف روی موها آنها را سالم نگه داشت؟

یکی از مهمترین نکات در مورد سلامت مو این است موها به هر رنگ و مدلی که باشند باید مرتب تقویت شده و چک شوند. موهای طبیعی که فاقد رنگدانه شیمیایی یا گیاهی هستند با تغذیه سالم ،کوتاهی و شستشوی مرتب و استفاده حداقل از حرارت سشوار یا اتو و… سالم و درخشان می مانند ولی در مورد موهای رنگ ، فر ،دکلره ویا صاف شده بصورت شیمیایی باید مراقبت های مرتب زیر نظر متخصصین صورت گیرد و نکته بسیار مهم این است که این افراد نباید از تقویت کننده ها و رنگ های گیاهی استفاده کنند زیرا مواد شیمیایی و گیاهی در تضاد هستند و استفاده از این مواد با هم باعث پوسیدگی و خرد شدن تدریجی موها می شود.

استفاده از رنگ ها ، اکسیدان و پودر های دکلره نا مرغوب دارای آمونیاک بالا و همچنین انجام رنگ و مش و سایر خدمات پیرایشی توسط افراد غیر متخصص باعث ریزش ، پوسیدگی و آسیب های جدی به ساقه و ریشه مو میشود که در بسیاری از موارد قابل بازگشت و ترمیم نیست. سوال دیگری که مطرح است این میباشد که استفاده از مواد مراقبت از مو مانند:

ویتامینه ها، نرم کننده،ماسک مو و ماده کراتین چقدر مفید است؟اگر انجام خدمات رنگ و مش وفر و… بصورت صحیح باشد، به علت اینکه در حین انجام PH مو تغییرپیدا کرده و دریچه های ریز روی ساقه مو باز میشود با استفاده از نرم کننده و ویتامینه ها میتوان این دریچه ها را بست و PH مو را به حالت نرمال برگرداند. ولی در مورد ماده کراتین کمی متفاوت است.

این ماده ساختاری شبیه به پروتئین داخل مو به همین نام دارد که به گفته سازندگان آن با ورود به ساختار مو توسط حرارتجایگزین ماده اصلی از دست رفته شده و از شکستن و خرد شدن مو جلوگیری می کند. این سرویس که کمی هم گران است در مورد موهایی که بصورتشیمیایی آسیب دیده و ساقه آن خرد و شکننده و زبر شده اند کاربرد دارد و کمکی به توقف ریزش مو نمی کند.

موها بین 4-6 هفته بعد دوباره خواهند رویید. فقط باید قبل از مومک انداختن حتما از لوسیون ها و یا کرمهای سفت کننده و تقویت کننده برای پر کردن منافذ خالی شده بر روی پوست استفاده کنید.این روش از بین بردن موهای زائد برای پاها، خطوط لباس شنا –مایو، زیر بغل ها و بازوها مناسب می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (637 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (566 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (127 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (31 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (17 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...