ساعدنیوز
ساعدنیوز

اولین گام دولت بایدن در قبال برجام چه باید باشد؟

  یکشنبه، 18 آبان 1399 ID  کد خبر 112519
اولین گام دولت بایدن در قبال برجام چه باید باشد؟
ساعد نیوز: یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: برگشت به توافق هسته‌ای و شرایط قبل از اردیبهشت ۱۳۹۷ اولین گامی است که جو بایدن در صورت انتخابش به عنوان رییس‌جمهور بعدی باید در اولویت بازگشت به برجام قرار دهد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایسنا، حسن بهشتی پور در پاسخ به این که با توجه به این که جو بایدن به عنوان پیروز انتخابات اعلام شده در بحث برجام احتمالا شاهد چه تحولات و تغییر مواضعی خواهیم بود، با بیان این که حتی اگر بایدن رییس جمهور بعدی آمریکا باشد، تا سه ماه آینده ترامپ رییس جمهور رسمی آمریکاست و باید در این دوره شرایط را مدیریت کرد، افزود: بسیار مهم است که در دوره انتقال قدرت همه طرف ها چه در سطح برجام چه در سطح بین الملل رویکرد و مواضع حساب شده اتخاذ کنند تا از تشدید شرایط و فضا بیش از پیش اجتناب شود.

این کارشناس مسایل بین الملل خاطرنشان کرد: رفع یا تعلیق تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای مطابق برجام و همین تحریم ها که به اسم مبارزه با تروریسم و مسایل حقوق بشری نیز اعمال شدند باید در گام نخست تکلیفشان روشن شود. طبعا ایران برای بازگشت به برجام شرایطی دارد چرا که نه تنها در این رابطه به لحاظ اقتصادی و مالی و نیز هسته ای متضرر شده است بلکه در سطح سیاسی فشارهای حداکثری به او وارد شده است از این رو انتظار دارد که ابتدا طرف آمریکایی با همراهی طرف های دیگر حسن نیت خود را نشان دهند.

وی تاکید کرد: اگر ایران حسن نیت طرف های مقابل را ببیند حتما واقع بینانه به برجام باز می گردد.

بهشتی پور خاطرنشان کرد: برگشت به توافق هسته ای و شرایط قبل از اردیبهشت ۱۳۹۷ اولین گامی است که طرف آمریکایی می تواند انجام دهد. در این مرحله بسیار مهم است که محدودیت ها از تعاملات نفتی و بانکی ایران برداشته شود. بایدن می تواند با استفاده از اختیارات رییس جمهور مصوبات رییس جمهور قبلی و حتی مصوبات کنگره که برجام را تحت الشعاع قرار می دهد تعلیق کند و ثبات را به اجرای برجام باز گرداند. برجام در همان موقع که اوباما آن را توافق کرد و اجرایی شد در اجرا مشکلاتی داشت پس نیاز است تا هر چه زودتر به شرایط قبل از سال ۹۷ بازگردیم.

وی گفت: فکر می کنم بازگشت به شرایط قبل از خروج آمریکا از برجام راهگشا باشد و در آن مرحله دو طرف می توانند برای اجرای بهتر و رفع مشکلات مذاکرات در چارچوب برجام داشته باشند. ایران قطعا برای مذاکرات در چارچوب مسایل برجامی و هسته ای آمادگی صحبت دارد و منظورش از شروطی که می گذارد همین است. مسلم است آمریکا درباره مسایل دیگر منطقه ای هم می خواهد وارد عمل شود و ایران این مساله را هم در دوران اوباما و هم ترامپ رد کرد از این رو حتی اگر بایدن هم روی کار بیاید باز هم مذاکرات درباره مسایل منطقه ای و غیره در بحث ایران و آمریکا چشم اندازی ندارد. با این حال اگر بایدن رییس جمهور منتخب باشد تا حداقل شش ماه آینده مساله این است که ببینیم بازگشت به برجام با چه کیفیت و کمیتی انجام می شود و آیا بایدن در این راه حسن نیت دارد یا خیر.

این کارشناس مسایل بین الملل ادامه داد: اگر قرار است برجام اجرا شود اول باید تکلیف توافق هسته ای روشن شود و اینکه آن ها برای رفع تحریم هایی که تاکنون وضع شده اقدام روشنی انجام می دهند یا خیر و مهم تر اینکه اقدامات در راستای سیاست فشار حداکثری کنار گذاشته می شود یا خیر. سیاست فشار حداکثری ترامپ شکست خورد و تاثیری در کشاندن ایران پای میز مذاکره یا در سطح بین المللی و حمایت کشورهای دیگر از این روند نداشت.

بهشتی پور تاکید کرد که فکر می کنم در نگاهی واقع بینانه سیاست ایران و رفتار ما هم در این میان مهم است. اینکه قرار باشد فقط حرف خودمان را بزنیم طبعا کاری از پیش برده نمی شود. این یک جاده دو طرفه است و باید در این مسیر دیالوگ برقرار شود.

وی گفت: اگر در عمل طرف های برجام به تعهداتشان عمل کردند، ایران تعهداتش را وفق برجام عملیاتی می کند.

این کارشناس مسایل بین الملل با اشاره به جو عمومی جامعه و انتظارات مردم از آمدن جو بایدن تصریح کرد: بسیار مهم است که یک بار دیگر مثل زمان اجرای برجام انتظارات بیش از پیش بالا برده نشود. به مردم همان چیزی را بگوییم که در واقعیت وجود دارد. مهم است که مردم بدانند تحریم های آمریکا در خوشبینانه ترین حالت طبق برجام تعلیق می شود نه لغو چرا که لغو تحریم های اولیه و ثانویه در کنگره در اختیار رییس جمهور نیست بلکه باید در همان چارچوب کنگره نظر دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی با جدی شدن انتخاب جو بایدن بر این مساله تاکید دارند که هیچ فرقی میان ترامپ و بایدن وجود ندارد؟ گفت: از لحاظ اینکه آمریکا و ایران دشمن هم هستند و هر دولتی در آمریکا سر کار بیاید منافع ملی آمریکا را دنبال می کند این دو فرد در تعارض با اصل انقلاب اسلامی هستند و فرقی با هم ندارند. بنا بر این آنچه تفاوت دارد روش آنها در رسیدن به منافع شان است و دیگر اینکه باید بدانیم حتی دو رییس جمهور دموکرات یا جمهوری خواه هم با هم در اداره جامعه و حکومت با هم متفاوت هستند از این رو باید هوشمندانه رفتار کنیم و بگردیم دنبال روش ها و جزییات کار و سیاست های ویژه ای که هر کدام از آنها دنبال می کنند. باید متناسب با سیاست هر کدام رویکرد خاص خود را داشته باشیم.

بهشتی پور با بیان این مطلب که اینکه می گویند دموکرات ها تحریم های بیشتر وضع کردند، مغلطه است، معتقد است: هر یک از تحریم های آمریکا صرفا متصل به اقدامات آمریکا نبوده و نیست بلکه سیاست ها و اقدامات ایران هم در این رابطه موثر بوده است؛ ایران یک کشور دست و پا بسته که آنها هر کدام بیایند و تحریمش کنند، نیست بلکه کشوری برنامه ریز است و سیاست های خاص منطقه ای و بین المللی دارد و طبیعی است که کشورهای دیگر از جمله آمریکا نسبت به سیاست های ایران واکنش داشته باشد. از این رو اینکه بگوییم "سگ زرد برادر شغال است" توجیه مناسبی نیست. اگر دنبال آن هستیم که کاری را از پیش ببریم باید به طور متقابل رفتار خودمان را هم مد نظر قرار دهیم. اینکه برجام موفق شد برای آن بود که نگاه برد ـ برد را پیش برد. دو طرف از برخی خواسته هایشان گذشتند و بر یک ساختار توافق کردند که مرضی الطرفین بود و از این جهت مهم بود به شکلی که حمایت بین المللی گسترده ای را در برداشت.

این کارشناس مسایل بین الملل در پاسخ به اینکه برخی نگرانی ها از اقدامات ترامپ در سه ماهه بعدی وجود دارد گفت: بعید است سیستم آمریکا اجازه دهد که در روند انتقال قدرت کار به آشوب و شورش کشیده شود و به نظرم جای نگرانی نیست. از سوی دیگر ترامپ بدترین نوع تحریم ها را علیه ایران تاکنون اعمال کرده است و دیگر چیزی باقی نمانده است. اگر نگران آن هستیم که تحریم های هسته ای را در قالب تحریم های تروریستی و حقوق بشری ببرد آن هم می تواند با دستور رییس جمهور بعدی اگر اراده برای آن کار وجود داشته باشد، برداشته شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (77 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (74 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (40 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (35 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (31 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (28 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (27 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (26 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (23 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (22 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (19 نظر)
دیگران می‌خوانند   
کودکی و نوجوانی بامزه امین میری، زهرمارخان سریال گیلدخت با تیپ کیوت و مردانه شیک/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس رونمایی هادی چوپان از دکوراسیون منحصر به فرد و لاکچری باشگاهش/ طراحی خاص با الهام از تخت جمشید+عکس تم جذاب و شیک جشن تولد دختر علیرضا بیرانوند با لباس پرنسسی/ چه گل آرایی منحصر به فردی+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل رضا اکبرپور، اسماعیل سریال گیلدخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس تشکر احساسی پربازدید یک گوسفند خوش شانس از قهرمان زندگی‌اش/ سگ چوپان گله را از دست گرگ نجات داد+عکس نگاهی به خانه و زندگی ساده و بدون تجملات حاج آقا قرائتی در پایتخت/ منزلی که حتی از راه آهن تهران پایین تر است!+عکس خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری مرگ خبرساز کهنسال‌ترین معلم ایران در مهاباد/ او در سال 1356 بازنشست شد+عکس عجیب ترین مدل پارک کردن ماشین با روش های خلاقانه و هوش پران/ مغز آدم سوت میکشه+عکس ناگفته هایی از سبک زندگی شخصی استاد و معلم بزرگ ایرانی از زبان فرزندشان/ دلیل همکاری شهید مطهری با مجله زن روز در زمان شاه چه بود؟+عکس تداوم بارش‌ها در بیشتر استان‌ها/ورود سامانه بارشی جدید به کشور از دوشنبه انگیزه دانشجویان از تداوم اعتراضات؛ در کوی دانشگاه‌های آمریکا چه می‌گذرد؟ کشف حیرت انگیز نیمه گمشده یک مجسمه افسانه‌ای در مصر بعد از 96 سال/ نتایج و مطالعات جدید بررسی رامسس دوم+عکس رونمایی از همسران مجریان معروف و محبوب تلویزیونی/ از رامبد جوان تا پدرام کریمی و ...+عکس دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد تصاویری جالب از بازدید یهودیان اسرائیل از موشک ایرانی / مواجهه جالب اسرائیلی ها با دست نوشته یا حیدر کرار ... نگاهی به حیاط باصفا و دلباز خانه زیبای مهدی قائدی در ایران/ خونه نگو باغ بگو+عکس رونمایی رضا گلزار از مادر جوان و کم سن و سالش/ چه خانم ایرانی باکلاس و اصیلی+عکس هدف BBC از مطرح کردن دوباره ماجرای نیکا شاکرمی چه بود؟ حضور دختران ابراهیم رئیسی در یک همایش بین المللی+عکس شباهت بی حد و انداره پردیس پورعابدینی به خواهر باکلاس و بزرگتر از خودش/ مگه داریم این همه شباهت؟+عکس از زنده پیدا شدن یسنا تا قاری قرآن کشف حجاب کرده در حواشی داغ امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403 تیکه انداختن خنده دار به بهرام افشاری، بهتاش پایتخت/ داداش تو با این رشدت سال بعد نارگیل میدی!+ویدیو نگاهی به مراسم ازدواج لاکچری و باشکوه یک مرد 86 ساله با اولین عشق زندگی‌اش/ بعد از 60 سال چه بریز و بپاشی کرده براش+ویدیو مازندرانی حرف زدن شهاب حسینی در حضور نقی و ارسطوی پایتخت+ویدیو/ محسن تنابنده: برای نقش شوهر فهیمه گزینه خوبی هستی😂 حضور پدربزرگ و دایی مژده لواسانی در برنامه زنده و بوسیدن دست پدربزرگ توسط خانم مجری +ویدیو/ خدا برا هم حفظتون کنه نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس تیپ خاص و جذاب رضا عطاران، رامین سریال متهم گریخت بعد از دو دهه، مُد روز شد!+عکس نگاهی به خونه زندگی زیبا و شیک سارا صوفیانی و همسرش قبل از مهاجرت/ چیدمان آنتیک و منحصر به فرد منزلشون رو ببینید!+عکس قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای
تیتر امروز   
خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری ناگفته هایی از سبک زندگی شخصی استاد و معلم بزرگ ایرانی از زبان فرزندشان/ دلیل همکاری شهید مطهری با مجله زن روز در زمان شاه چه بود؟+عکس تداوم بارش‌ها در بیشتر استان‌ها/ورود سامانه بارشی جدید به کشور از دوشنبه انگیزه دانشجویان از تداوم اعتراضات؛ در کوی دانشگاه‌های آمریکا چه می‌گذرد؟ کشف حیرت انگیز نیمه گمشده یک مجسمه افسانه‌ای در مصر بعد از 96 سال/ نتایج و مطالعات جدید بررسی رامسس دوم+عکس دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...