معرفی شهر زیبای ارزروم

  چهارشنبه، 28 مهر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی شهر زیبای ارزروم
شهر ارزروم به عنوان مرکز استان ارزوم در کشور ترکیه واقع شده است. در زبان فارسی معنی شهر ارزروم یعنی سرزمین رومیان است و به دلیل قرارگیری در مسیر شهرهای آنکارا و استانبول جزو بزرگترین شهرهای ترکیه به شمار می رود. آب و هوای شهر ارزروم در زمستان و تابستان معتدل است.

ارزروم (به ترکی استانبولی: Erzurum)؛ (به ارمنی: Կարին، کارین)؛ (به کردی: Erzîrom) (در گذشته به صورت ارزن الروم یا ارزنةالروم هم نوشته می شد) یکی از شهرهای ترکیه با جمعیت ۳۶۷٬۰۰۰ نفر و بزرگ ترین شهر و مرکز استان ارزروم در ترکیه است. مردم این شهر از ترک های آناتولی به همراه اقلیتی از کُردها هستند. این شهر در شرق آناتولی قرار داشته و دارای ارتفاع ۱۹۰۰ متر بالاتر از سطح آب های آزاد است. ورزش های زمستانی در این شهر رونق زیادی دارد.

پیشینه تاریخی شهر ارزروم

تاریخ ارزروم به دوران اورارتو می رسد و دودمان آرتاشسی در آنجا اسکان داشته است. سکنه اول این منطقه ارمنی ها بودند که شهری به نام «کارین» در آنجا بنیان نهادند. در دوران بیزانس (روم شرقی) شهر تبدیل به قلعه شد و تئودوسیوپولیس (Theodosiopolis) نام گرفت. ارزروم در جنگ های بین ایران و روم و ایران و عثمانی به دفعات تغییر تبعیت داد. در سال ۵۰۲ میلادی، بهرام گور شهر را تسخیر کرد اما این شهر پس از مدت کوتاهی دوباره به دست رومیان افتاد.حمدالله مستوفی می گوید «در آنجا کلیسایی است در عظمت چنان که عالی تر از آن عمارت در آن ملک نیست و در او گنبد عالی بوده پنجاه گز و بعضی از طاق آن گنبد در شب ولادت حضرت رسول فرود آمد و چنان که می خواهند که باز جای کنند عمارت نمی پذیرد و فرود می آید و در برابر آن کلیسا مسجد بر شکل طول و عرض آن مانند کعبه مسلمانان ساخته اند و آن را نمودار کعبه می خوانند.» ابن بطوطه که در سال ۷۳۳ هجری در ارزروم بوده می گوید ارزروم شهریست بزرگ متعلق به سلطان عراق و قسمت عمدهٔ آن خراب است و بیشتر خانه های آن باغ دارد و سه رودخانه آن را مشروب می سازد.در تاریخ ایران و در دوره قاجاریه یک دوره مذاکرات مهم تاریخی برای تعیین مرز بین دولت ایران و دولت عثمانی در شهر ارزروم برگزار شد که سرپرستی هیئت اعزامی از ایران به عهده میرزا تقی خان امیرکبیر بود. این شهر یکی از سرد سیرترین شهرهای کشور ترکیه می باشد.

جاذبه های گردشگری شهر ارزروم

شهر ارزروم به عنوان مرکز استان ارزوم در کشور ترکیه واقع شده است. در زبان فارسی معنی شهر ارزروم یعنی سرزمین رومیان است و به دلیل قرارگیری در مسیر شهرهای آنکارا و استانبول جزو بزرگترین شهرهای ترکیه به شمار می رود. آب و هوای شهر ارزروم در زمستان و تابستان معتدل است. بهتر است در هنگام سفرتان به شهر ارزروم از جاذبه های گردشگری این شهر مطلع شوید و در هنگام سفرتان برای بازدید از این جاذبه ها از قبل برنامه ریزی داشته باشید. شهر ارزروم همواره طرفداران خاص خود را دارد و به دلیل نزدیکی به ایران همواره مورد استقبال هموطنانمان قرار می گیرد.

آبشار تورتوم

آبشار تورتوم یکی از بزرگ ترین آبشارهای ترکیه با ارتفاع ۴۸ متر است. آبشار تورتوم تنها از آبهای اضافی و باران تغذیه می شود. این آبشار با ریزش به دریاچه توروتوم برای تغذیه نیروگاه برق آبی که در سال ۱۹۶۰ ساخته شد مورد استفاده قرار گرفت.

آبشار تورتوم

پیست اسکی کوه پالان دوکن

پیست اسکی کوه پالان دوکن یک پیست اسکی در کوه پالان دوکن است که ارتفاع این کوه به ۳,۲۷۱ متر می رسد و مکانی مناسب برای اسکی است. کوه پالان دوکن دارای شیب دامنه و طول مسیر مناسب برای اسکی است که به عنوان بهترین کوه در ترکیه برای اسکی بازان ماهر شناخته می شود و سخت ترین اجراها در پشت کوه انجام می شود.

پیست اسکی کوه پالان دوکن

قلعه ارزروم

قلعه ارزروم در طی تاریخ دستخوش تحولات بسیاری قرار گرفته است. قلعه ارزروم در سال ۴۱۵ میلادی توسط امپراتوری بیزانس ساخته شده است. این قلعه در شهر ارزروم در بالای تپه ای قرار دارد. قلعه ارزروم که به دیوارهای شهر سابق متصل است، دفاع از گوشه شمال شرقی شهر را به عهده داشت. این قلعه با ۸ برج ساخته شده از سنگ آهکی مجهز شده بود. در حال حاضر قلعه شامل یک برج درونی و یک حیاط بیرونی است. ضخامت دیوارهای آن ۲-۲.۵ متر است.
قلعه ارزروم

کاروانسرای رستم پاشا

کاروانسرای رستم پاشا یک جواهر تاریخی در قلب شهر ارزروم ترکیه است. این بنای تاریخی به تازگی بازسازی و افتتاح شده است. در کاروانسرای رستم پاشا محصولات نقره از قبیل حلقه های نقره، سنگ سیاه به فروش می رسد همچنین دارای فروشگاه های سنتی متنوعی است.

کاروانسرای رستم پاشا

سنگر عزیزیه

سنگر عزیزیه یکی از بناهایی تاریخی است که برای دفاع در جنگ عثمانی و روسیه مورد استفاده قرار گرفت و نقش مهمی در توقف روس ها داشت. در طی تاریخ سنگر های زیادی در قرن هجدهم ساخته شد. برخی از این سنگرها و دفاعیات امکانات مختلفی مانند پناهگاه های نظامی، اتاق های آموزش، سالن های غذاخوری، مخازن، اتاق های کمین، گاهی ترکیبی از یک واحد، گاهی اوقات چندین ساختمان بزرگ داشتند.
سنگر عزیزیه

مدرسه یاقوتیه

مدرسه یاقوتیه یکی از بناهای تاریخی مربوط به قرن چهاردهم است، که توسط فرماندار محلی ایلخانی ها در سال ۱۳۱۰ ساخته شده است. این ساختمان مستطیلی با حیاط داخلی در اطراف اتاق دانشجویان است. این بنای برجسته با کنده کاری سنگ و یک مناره با دکوراسیون هندسی تزئین شده است.
مدرسه یاقوتیه

دریاچه تورتوم

دریاچه تورتوم در نتیجه ریزش آبشار تورتوم و آب های جوی ایجاد شده است. عمق دریاچه از ۰ تا ۱۰۰ متر متغیر است این دریاچه با ۸ کیلومتر ارتفاع و ۱ کیلومتر گسترده شده است. دریاچه تورتوم توسط سنگ های آهکی احاطه شده است.
دریاچه تورتوم

مدرسه اسلامی جفت مناره

مدرسه اسلامی جفت مناره در سال ۱۲۶۵ به عنوان یک مدرسه دینی و الهیات ساخته شده است. این بنای تاریخی مربوط به دوره ایلخانی و با معماری اسلامی و سلجوقی بنا نهاده شد. ورودی شرقی مدرسه و نمای سنگی عظیم آجری ، کاشیکاری ها و سنگ تراشی ها با دو مناره قابل مشاهده هستند. نام این مدرسه را بخاطر دو مناره در دو طرف این مدرسه انتخاب کرده اند.
مدرسه اسلامی جفت مناره

مسجد اولو ارزروم

مسجد اولو ارزروم یک مسجد تاریخی مربوط به دوره عثمانی است که توسط سلطان محمد در سال ۱۱۷۹ ساخته شده است. این مسجد در طول تاریخ ۵ بار تعمیر و مرمت شد. حصین پاشا، فرماندار ارزروم در سال ۱۶۳۹، علی عفدی در سال ۱۸۲۶، مسجد را بازسازی کردند؛ پس از آن در سال های ۱۸۵۸ و ۱۸۶۰ تعمیرات مجددا انجام شد. مسجد در نهایت توسط اداره کل بنیادها بین سال های ۱۹۵۷ و ۱۹۶۴ بازسازی شد.
مسجد اولو ارزروم

خانه موزه آتاتورک

خانه موزه آتاتورک یک بنای تاریخی مربوط به قرن نوزدهم است که توسط یک مرد ثروتمند ساخته شده است. این خانه در زمان جنگ مدتی به عنوان کنسولگری آلمان مورد استفاده قرار گرفت که بعد از نجات شهر ارزروم به دفتر فرماندار ارزروم تبدیل شد. زمانی این خانه دارای اهمیت تاریخی شد که آتاتورک به این خانه آمد و این خانه محل اقامت فرماندهان ارتش شد. بعد از مرگ آتاتورک خانه موزه آتاتورک در سال ۱۹۳۴ به خواهرش به ارث رسید. این ساختمان از زیرزمین، طبقه همکف و طبقه سقف، به عنوان موزه آتاتورک در تاریخ ۳ اکتبر ۱۹۸۴ بازسازی و افتتاح شد.
خانه موزه آتاتورک

پارک تاریخی ننه خاتون

پارک تاریخی ننه خاتون در منطقه سنگر عزیزیه قرار دارد. این پارک به خاطر فداکاری های دختر ۲۰ ساله ای به نام خاتون در جنگ بین عثمانی و روسیه به نام ننه خاتون نامگذاری شد. ننه خاتون در سال ۱۹۵۵ بخاطر مقاومت در برابر اشغال دشمن جان خود را از دست داد.
پارک تاریخی ننه خاتون

و در پایان...

شهر Erzurum در سمت شرق منطقه آناتولی قرار دارد و جزو بخش آسیایی ترکیه است. هر ساله جمعیت ارزروم به عنوان بزرگترین شهر کوهستانی ترکیه رو به افزایش است. اسناد تاریخی نشان می دهد که ارزروم در زمان های گذشته جزو ناحیه بالکان و آناتولی به شمار می رفت و همچنین آثاری از سلجوقیان نیز آنجا یافت می شود. تفریحات زمستانی گوناگون در شهر ارزروم شامل اسکی و سایر تفریحات زمستانی است. حتی خیلی از افراد معتقد هستند ارزروم از دو واژه ارض و روم تشکیل شده و به معنی سرزمین رومیان است و به خاطر تکرر استفاده به کلمه ارزروم تغییر شکل داده است. امیدواریم از خواندن این مطالب لذت ببرید با ساعد نیوز همراه باشید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (68 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (32 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (24 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (21 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (19 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر) نگاهی به دیزاین شیک و باکلاس میز عزای پسر جوان نسرین مقانلو، بازیگر سریال مختارنامه/ روحش شاد و مسیرش پرنور+عکس (15 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (14 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (14 نظر) اجرای زنده عشقانه و بدون دستگاه امیر مقاره در ماشین/ واقعا چه قدرت صدای محشر و معرکه‌ای👌+ویدیو (13 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
معرفی همه همسران روسای جمهور ایران/ از همسر مشهدی احمدی نژاد تا فاطمه، همسر متخصص زنان، دکتر پزشکیان+عکس
چه کسانی پیشنهاد وزارت به رائفی پور دادند؟
قدرت‌نمایی پزشکیان مقابل تندرو‌های مجلس با یک «اقدامِ بی سابقه»
گنج یابی و جویندگی گسترده در فضای مجازی / حتی کتاب هم چاپ می‌کنند!
استقبال آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین از پهپادهای ایرانی
(ویدئو) ماندگارترین سکانس سریال پایتخت / یه ترکیه رفتن نقی هی به همه گیر میده؛ به ارسطو میگه کفشای سیندرلا چیه پوشیدی 😂
(ویدیو) نرگس محمدی،بازیگر جوکر2 : علی اوجی گفت زنم بشی تا 60 سالگی می خندونمت
دانلود آهنگ جدید «پر پرواز» مصطفی راغب +فیلم/ تو پر پروازم باش بیا و مالک قلبم باش ...
(عکس) شباهت بیش از حد الیکا عبدالرزاقی، ستاره اینروزهای برنامه "جوکر 2"، به مادرش/ امین زندگانی، بازیگر سریال "طوبی"، چه مادرخانم جوان و خوش خنده‌ای داره!
پدر با دیدن دختر 15 ساله‌اش با یک پسر در اتاق خواب سکته کرد و مرد!
ویدیو قدیمی و دیده‌نشده از شوخی بانمک زهره فکورصبور با نعیمه نظام‌دوست/ وااای چقدر جوون بودن اینجا!
(ویدیو) روزی که اشک تختی درامد!/ خاطره ای دردناک از المپیک رفتن جهان پهلوان تختی که شما نمیدانستید!!
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!