آشنایی با اعمال و دعای روز بیست و سوم ماه رمضان

  سه شنبه، 06 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با اعمال و دعای روز بیست و سوم ماه رمضان
ماه پرفضیلت رمضان، ماه مهمانی خداوند می باشد که از اعمال مستحبی در روز بیست و سوم ماه رمضان، خواندن دعا و انجام اعمال سفارش شده مخصوص این روز می باشد.

دعا و اعمال مخصوص روز بیست و سوم رمضان کریم

رمضان نهمین ماه از ماههای قمری و ماه نزول قرآن و مهمانی خداوند است. فضیلت ماه رمضان بسیار زیاد و نامحدود است، در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می شود و نفس های شما تسبیح، خواب شما پرستش، عمل هایتان مقبول و دعاهایتان مستجاب است.در کتاب مفاتیح الجنان درباره اعمال شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان آمده است: این شب از دو شب قدر گذشته افضل است و از احادیث بسیار استفاده می شود که شب قدر همین شب است و این شب، شبِ «جهنی» است؛ یعنی شبی است که دعاها در آن اجابت می شود و در این شب تمام کارها بر پایه حکمت الهی مقدّر می شود.شب قدر آن شبی است که در طول سال، شبی به خوبی و فضلیت آن یافت نمی شود و تقدیر امور سال در این شب صورت می گیرد؛ در کتاب مفاتیح الجنان نیز درباره اعمال شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان آمده است: این شب از دو شب قدر گذشته افضل است و از احادیث بسیار استفاده می شود که شب قدر همین شب است و این شب، شبِ «جهنی» است؛ یعنی شبی است که دعاها در آن اجابت می شود و در این شب تمام کارها بر پایه حکمت الهی مقدّر می شود.اعمال شب های قدر بر دو نوع است؛ یکی آن که در هر سه شب باید انجام داد و دیگر آن هایی که مخصوص هر شبی است.

رمضان

دعای مخصوص روز بیست و سوم رمضان کریم

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَی القُلوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین.

خدایا بشوی مرا در این ماه از گناه وپاکم نما در آن از عیب ها وآزمایش کن دلم را در آن به پرهیزکاری دلها ای چشم پوش لغزشهای گناهکاران. ( مفاتیح الجنان )

شرح دعای بیست و سوم رمضان کریم

در این دعا می گوییم :خدایا ما را در ماه مبارک رمضان که ماه میهمانی توست، از گناهان شست و شو بده. برای حضور در مهمانی خدا و استفاده از روزه ماه رمضان باید از گناه شست و شو پیدا کنیم. برای پاک شدن از گناه و آمرزش گناهانمان توبه و دعا بسیار موثر است.

در این دعا می گوییم :خدایا من را از عیب هایم مانند تهمت، غیبت، دروغ، ریا، تکبر، حسد و ... پاک کن. عیب ها باعث می شوند که ثواب کامل اعمالمان نوشته نشود.

در این دعا می گوییم :خدایا، دلم را آزمایش کن تا با اهل تقوا هماهنگ شوم. تقوای دل از تقوای زبان بهتر و ارزشمندتر است. دل باتقوا و خدا ترس از زبان با تقوا برتر است.

در این دعا می گوییم :ای خدایی که همه لغزش های گناهکاران را اقاله می کنی، گناهان ما را اقاله کن و ما را بیامرز و این دعاها را درباره ما اجابت کن. اقاله یعنی اینکه مثلا اگر شما جنسی را خریداری کرده باشید و بعد از مدتی بخواهید آن را پس بدهید، مستحب است که آن کاسب جنس را پس بگیرد.

اعمال شب بیست و سوم رمضان کریم

با توجه به اهمیت شب بیست و سوم علاوه بر قرآن به سر گرفتن، دعای جوشن کبیر و خواندن دو رکعت نماز( در هر رکعت بعد از حمد هفت بار سوره «قل هو اللّه أحد» را خواندن و بعد از سلام مرتبه بگوید: اَسْتَغْفِرُ اللّه وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ) به برخی از اعمال مشترک شب های قدر تاکید فراوان شده است:

غسل گرفتن در بیست و سوم ماه رمضان

به نقل از برید بن معاویه: «دیدم امام صادق(ع) در شب بیست و سوم از ماه رمضان غسل کرد: یک بار در اوّل شب، یک بار هم در آخر آن».

نماز شب بیست و سوم ماه رمضان

در مفاتیح الجنان برای شب بیست و سوم ماه رمضان نمازی هشت رکعتی توصیه شده است، به گونه ای که پس از سوره حمد، هر سوره دلخواهی خوانده شود. شب بیست و سوم ماه رمضان بهتر است دو رکعت نمازخوانده شود، در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید و بعد از فراغ 70 مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیْهِ بگوید.

صد رکعت نماز

شیخ طوسی در تهذیب، از ابوبصیر روایت کرده است که امام صادق (ع) فرمود:در آن شبی که امید می رود شب قدر باشد 100 رکعت نماز بخوان، در هر رکعت (پس از حمد) 10 مرتبه سوره قل "هو الله" (سوره توحید) را بخوان. ابوبصیر عرض کرد:اگر نتوانستم ایستاده بخوانم، چه کنم؟ فرمود:نشسته به جا آور! گفتم:اگر نتوانم نشسته بخوانم؟ فرمود:در همان حال که در بستر خود دراز کشیده ای، به جا آورد.

دعای جوشن کبیر و طلب آمرزش گناهان

مرحوم علامه مجلسی (ره) فرموده اند "بهترین اعمال در این شب ها طلب آمرزش گناهان و دعا برای امور دنیوی و اخروی است هم برای خود و هم برای پدر و مادر خویشان و دیگر مومنان؛ چه زنده باشند و چه از دنیا رفته باشند و همچنین ذکرهای مختلف و صلوات بر حضرت محمد (ص) و خاندانشان تا آنجا که مقدور است، انجام دهند و در بعضی از روایات نیز تاکید شده است که «دعای جوشن کبیر» را در این سه شب بخوانند.

زیارت امام حسین (ع) در بیست و سوم ماه رمضان

امام رضا (ع) : کسی که در ماه رمضان، امام حسین (ع) را زیارت می کند، مواظب باشد که نزد قبر آن امام بودن را در شب جُهَنی از دست ندهد و آن، شب بیست و سوم است؛ شبی که امید است شب قدر باشد.

از امام جواد (ع) نیز نقل شده است: «هر کسی در شب بیست و سوم ماه رمضان، امام حسین (ع) را زیارت کند، همان شبی که امید است شب قدر باشد و در آن شب، هر کار حکمت آمیزی فیصله می یابد، روح های بیست و چهار هزار فرشته و پیامبر با او مصافحه می کنند، که همگی از خداوند اذن می گیرند که آن شب، حسین (ع) را زیارت کنند».


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (664 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (568 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (224 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (130 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (34 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (17 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!