دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دین و مذهب / احکام /

آشنایی با احکام ازدواج مسلمانان با بهایی ها 

سه شنبه، 11 مرداد 1401
مراجع تقلید شیعه اعتقاد به بهائیت را کفرو بهائیان را نجس می‌دانند و از هر گونه معاشرت با آنان برحذر می‌دارند. از نظر آنان، بهائیان دشمن دین و ایمان و کافر محارب هستند؛ ازدواج با آنان حرام و باطل است.

حکم شرعی ازدواج مسلمانان با بهایی ها چیست؟

ازدواج در اسلام به عنوان عبادت یاد شده است که هر بنده ای را به انجام این امر تشویق کرده است. همچنین در اسلام به طور مفصل و کامل در هر جایی که لازم بوده قوانینی را برای ازدواج مطرح کرده است. ازدواج مرد مسلمان با زن غیر مسلمان از موضوعاتی است که قوانین اسلام در این باره مشخص شده است. همه می دانیم در تفسیر باید و نباید های اسلامی اهدافی است که قطعا در این مورد هم این موضوع رعایت شده است. اسلام به ازدواج مرد مسلم با زن مسلم تاکید کرده است. اما شاید بنا بر احساسات و عواطف بشر یا بنا بر مصلحت مرد مسلمان خواستار ازدواج با زن غیر مسلمان شود. قوانین اسلامی در اینباره چنین گفته است. مرد مسلمان حق ندارد با هیچ زنی از مشرکان تحت هیچ عنوانی ازدواج کند. در کل ازدواج مسلم با غیر مسلم منع شده است اما در خصوص ازدواج مرد مسلمان با زن غیر مسلمان اسلام باید هایی را مطرح نموده است. مطابق فقه اسلام اگر زن اهل کتابیه باشد منعی برای ازدواج وی به صورت موقت وجود ندارد. طبق نظر اکثر فقها و مراجع، تمامی پیروان فرقه ضاله بهائیت، محکوم به نجاست بوده و در صورت تماس آنها با چيزى، مراعات مسائل طهارت در رابطه با آنها، نسبت به امورى که مشروط به طهارت است، واجب است. ازدواج بهائی از آنجا که محور آموزه های آئین بهائی اصل وحدت عالم انسانی (وحدت در عین حفظ کثرت و تنوع) است، ازدواج بهائی نیز اساس و هدفش وحدت و محبّتِ حقیقی و اتحاد همه جانبه ی جسمانی - انسانی - معنوی میان زن و شوهر است.پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «بنگر که فرزندت را از چه فامیلی به دست می آوری، چه اینکه اخلاق و خصایص هر فامیلی، در نسل آنها باقی می ماند و انحراف های اخلاقی آنان، تاثیر سوء خود را در فرزندانشان نیز به جا خواهد گذاشت.»

احکام ازدواج با بهایی از نظر مراجع تقلید

آیا شخص‏ ‏مسلمان می تواند طبق دستور و آیین مقدس اسلام با احکام ازدواج اسلامی با دختر بهایی عقد و ازدواج نماید و دختر مسلمان می تواند طبق آیین و شرایط اسلامی با عقد و‏ ‏نکاح اسلام به وسیله ی عالم عاقد با مرد بهایی که حاضر شده با این شرایط عقد نکاح‏ ‏نماید ازدواج نماید یا خیر؟

‏‏پاسخ آیت الله ‏العظمی امام خمینی : بسمه تعالی، ازدواج مرد بهایی با زن مسلمان و بالعکس ازدواج مرد‏ ‏مسلمان با زن بهایی جایز نیست و باطل است.‏

‏‏یک جوان مسلمان با یک دختر بهایی ازدواج کرده؛ هم عقد بهایی کرده اند و هم‏ ‏عقد اسلامی؛ در صورتی که جوان، به عقد بهایی معتقد نبوده و دختر هم به عقد‏ ‏مسلمانی آیا این ازدواج چطور است؟ و ثمره و اولادهای این جوان مسلمان و این‏ ‏دختر بهایی و یا بالعکس ـ دختر مسلمان و جوان بهایی ـ چه می شود؟ ‏

‏‏بسمه تعالی، عقد مزبور باطل است و بچه ها در صورت جهل، حکم بچۀ‏ ‏حلال را دارند و ملحق بمسلمان هستند.‏

پرسش : آيا ازدواج موقت با دختر بهايى جايز است؟

پاسخ همه ی مراجع : خير، ازدواج دائم و موقّت با آنان جايز نيست.

تبصره. فرقه بهائيت محكوم به كفر است و ازدواج كافر ـ خواه دائم و خواه موقت ـ صحيح نيست.

پرسش : اگر مرد مسلمانی بخواهد با دختر بهایی ازدواج کند و اصرار بر آن دارد حکم چیست؟

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : ازدواج با اعضای فرقه ضاله جایز نیست مگر اینکه مسلمان شود.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب نیز در پاسخ به استفتائی درمورد بهائیان می فرمایند:

همه پيروان فرقه گمراه بهائيت محکوم به نجاست هستند و در صورت تماس آنها با چيزى، مراعات مسائل طهارت در رابطه با آنها، نسبت به امورى که مشروط به طهارت است، واجب است. ولى رفتار مديران و معلمان و مربيان با دانش‏آموزان بهايى بايد بر اساس مقررات قانونى و اخلاق اسلامى باشد.رهبر معظم انقلاب همچنین در پاسخ به سوالی درباره تکلیف مؤمنین در برخورد با فرقه گمراه بهائیت و آثار حضور پیروان آن در میان جامعه اسلامی، بیان فرمودند: همه مؤمنين بايد با حيله ‏ها و مفاسد فرقه گمراه بهائيت مقابله نموده و از انحراف و پيوستن ديگران به آن جلوگيرى کنند.

نظر آیت الله فاضل لنکرانی درباره ازدواج با بهایی

بهایی نجس است و ازدواج با آنها جایز نیست، ولی معامله با آنها فی نفسه مانعی ندارد، مگر اینکه تالی فاسد داشته باشد یا موجب تقویت آنها شود.

نظر آیت الله صافی گلپایگانی درباره ازدواج با بهایی

بهایی نجس است و معامله با او هم اشکال دارد.

نظر آیت الله صافی گلپایگانی در پاسخ به استفتائاتی پیرامون بهائیت :

فرقه بهائیت دینی ندارند و ضال و مضل هستند و کافر می باشند و نجس هستند و ازدواج با آنها حرام است و همچنین تبلیغ و ترویج آنها حرام است و جائز نیست. مومنین باید باشناخت کامل از عقائد حقه شیعه اثناعشری دفاع نموده و خودشان را از شر مکائد شیطانی و دشمنان محافظت نماید و مانع فعالیت و ترویج آنان شوند . والله العالم

نظر مرحوم آیت الله بهجت(ره) نیز در پسخ به سئوالاتی در زمینه ارتباط با پیروان بهائیت می فرمایند: نجسند و از معاشرت با آنها پرهیز شود و الله العالم.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه چاپ یک کتاب
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس