آشنایی با انواع تیپ شخصیتی زنان

  چهارشنبه، 29 دی 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با انواع تیپ شخصیتی زنان
زنان دارای شخصیت های متفاوتی هستند و هر کدام پیچیدگی های خاص خود را دارد از شخصیت گاما تا شخصیت هایی مثل امگا و دلتا که باید بیشتر درباره آنها اطلاعات داشت. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

«تیپ» از كلمه یونانی «توپس» به معنای نقش یا اثر است. انواع تیپ های شخصیتی در روانشناسی، به معنای خصوصیات ویژه جسمی و روان شناختی خاصی است كه آدم ها را از همدیگر مجزا می كند. به طور کلی روانشناسان و پزشکان دریافتند که مجموعه ای از آدم ها كه در یک دسته از انواع تیپ شخصیتی قرار می گیرند، رفتارها و اندیشه های تقریبا مشابهی دارند که در نتیجه واكنش های بدنی آن ها نیز تا حدودی به هم نزدیک است. انواع تیپ های شخصیتی در روانشناسی در زنان و مردان متفاوت است و شناخت آن ها به اعضای خانواده دوستان و همسران کمک می کند تا با یکدیگر تعامل داشته باشند و رابطه صمیمانه ای را شکل دهند.تیپ های شخصیتی تقسیم بندی متفاوتی دارند و در هر تقسیم بندی روی یک یا چند جنبه از خصوصیات اخلاقی تمرکز شده است.

انواع تیپ های شخصیتی زنان

یکی از انواع طبقه بندی تیپ های شخصیتی، طبقه بندی افراد در دسته آلفا و بتا و... است، طبقه بندی افراد در این نوع به منظور درک بهتر رفتار آنها می تواند جالب باشد.اگر می خواهید بدانید جزو کدام یک از تیپ های شخصیتی آلفا، بتا، گاما، دلتا و...هستید، این بخش را مطالعه کنید.

تیپ شخصیتی زنان آلفا

زن آلفا اعتماد به نفس بالایی داشته و پیشرو بوده و ارزش خود را می داند و به خودش افتخار می کند. زنان آلفا حتی در زمان قرار گرفتن در وضعیت های پیچیده با وظایف نامشخص از پس کارهای خود بخوبی بر می آیند و به اعمال و احساسات خودشان کاملا مطمئن هستند.زن آلفا توانایی پشت سر گذاشتن شرایط سخت را داراست و برای هرکاری انگیزه دارد اما این نوع زنان در نقش رهبر خوب عمل می کنند. این نوع زنان پر تلاش بوده و با قدرت و اقتدار هرکاری را برای رشد و پیشرفت صلاح ببینند انجام می دهند. زن آلفا به دلیل اعتماد به نفس و قدرتش قادر است با توانایی های خود و تلاش به موقعیت های بهتر دست پیدا کند.زن آلفا بیش از حد مشغول مراقبت از خود و عزیزانش و تمرکز بر چیزهایی است که واقعاً مهم است و از حق خود دفاع می کند.

زن آلفا

تیپ شخصیتی زنان بتا

زنان بتا افرادی مهربان و لطیف، منفعل و خوش گذران و شنوندگان خوبی بوده و دارای ویژگی های مثبت زیادی می باشند. زنان بتا همیشه به دنبال یافتن جایگاه خود در میان دوستان هستند و همیشه می خواهند به دیگران کمک کنند تا دوستی و احترام برای خود بدست بیاورند.شخصیت زن بتا تأیید می خواهد و می خواهد به دیگران کمک کند، اما اجازه نمی دهد که به خود بی احترامی شود. زن بتا در زمان بروز بحث برای جلوگیری از دعوا ترجیح می دهد واکنش نشان ندهد و فقط ساکت بماند. اغلب زنان بتا مضطرب و درون گرا هستند و هنگام رسیدن به خواسته یا ملاقات با افراد جدید چندان فعال یا پیشرو نیستند.

تیپ شخصیتی زنان گاما

زنان گاما استقلال کافی را دارا هستند و نیازی به تأیید هیچکس ندارند. آنها، سازمان یافته، هدایت شده بوده و از ارزش خود، آگاه هستند. استقلال طبیعی او باعث می شود که همانگونه که در منزل شخصی خود راحت است با دوستانش هم راحت باشد.زن گاما دارای یک فضای سازمان یافته و سبک زندگی خاص بوده تا بتواند نیازهایش را برآورده و راحت زندگی کند. زنان گاما خانه ای تمیز دارند و برای زندگی خود برنامه منظمی دارند.تیپ شخصیتی گاما آینده نگر است و برای خود اهداف تعیین می کند تا به موفقیت دست یابد.

تیپ شخصیتی زنان دلتا

زن دلتا، واقع بین و محتاط است. او فردی خجالتی است و دوست ندارد با افراد جدید ارتباط بگیرد و در مرکز توجه باشد اما اگر بتواند از اعتماد اولیه عبور کند، توانایی برقراری ارتباط با افراد از طریق مهارتهای ارتباطی عالی را دارد. زن دلتا ماندن در خانه یا سکوت را انتخاب می کند زیرا از ظاهر خود مطمئن نیست.

تیپ شخصیتی زنان سیگما

زن سیگما اغلب احساساتی است بیش از حد وابسته است. از اعتماد به نفس بالایی برخوردار بوده و جذاب است و هنگامی که بخواهد می تواند در کانون توجه باشد. آنها ترجیح می دهند کارهای خود را انجام دهند و مستقل کار کنند و در صورت لزوم رهبر خوبی خواهند بود. زنان سیگما وفادار هستند و اگر زمانی برایشان کاری بکنید حتما انرا جبران می کنند.زنان سیگما مرموز بوده اما در هر صورت به عزیزان خود پایبند خواهد بود. سیگما، تحت تأثیر نظرات دیگران قرار نمی گیرند و شخص کینه ای خواهند بود.

تیپ شخصیتی زنان امگا

زن امگا معمولا آرام است ومی تواند احساسات خود را در برابر دیگران کنترل کند اما بیش از حد حساس بوده و یکدفعه حسشان فوران می کند و بیشتر دچار مسائل عاطفی می شوند. زنان امگا بسیار باهوش هستند و مطالعه و سرگرمی های هیجان انگیزدر لیست کارهای روزانه شان قرار دارد. زن امگا درون گرا است و به جای اینکه دایره اجتماعی خود را گسترش دهد، ترجیح می دهد در خانه بماند.آنها در برخوردهای اول محافظه کار به نظر می رسند اما بعد از دوستی با کسی راحت تر شده و از حریم خصوصی شان صحبت می کنند. زنان امگا می توانند ترسو به نظر برسند. این خانم ها گرچه خیلی دیر به افراد اعتماد می کنند اما در صورت اعتماد بسیار عاشقانه، پرشور و وفادار هستند.

بهترین تیپ شخصیتی دخترانه در رابطه کدام است؟

شاید نتوان هیچ گاه بهترین تیپ های شخصیتی دخترانه در روانشناسی را مشخص کرد چرا که هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند. در واقع هر تیپ شخصیتی توانایی ها و ضعف های خود را دارد و در جایی که یکی دیگر از تیپ های شخصیتی ضعف دارد ممکن است تیپ دیگر قوی عمل کند.برای مثال دختران سیگما نسبت به سایر تیپ های شخصیتی دخترانه در رابطه فداکارتر هستند؛ اما، این فداکاری در دختران گاما دیده نمی شود. توانایی دختران گاما ثبات آن هاست که به پیشبرد اهدافشان کمک خواهد کرد.همچنین مورد دیگری که وجود دارد این است که، مطلقاً نمی توان همۀ افراد را در این دسته بندی ها جا داد و افراد ممکن است ویژگی های مختلف و متنوعی از تیپ های شخصیتی مختلف داشته باشند.

نکات لازم در شناخت شخصیت زنان

در ادامه چند نکته مهم آمده است که به شما در شناخت شخصیت زنان و رفتار درست با آنها کمک می کند.

شناخت ارزش های زنان

نیروی هدایت گر در زندگی برای همه افراد به خصوص زنان ارزش ها هستند. باید سعی کنید، بدانید که چه چیزهایی برای زنان ارزشمند هستند. بیشتر زنان در زندگی دارای ارزش های ثابتی هستند و منظور ما شناخت همین ارزش ها است.پی بردن به این نکته که آیا زندگی زنان بر اساس اصول و قواعدی استوار است یا براساس فکر و توهم است؟! وقتی زنان ارزش هایی را مهم بدانند برای آن ارزش ها، هدف هایی را در نظر می گیرند. داشتن هدف و ارزش ها در زندگی باعث می شود که زندگی فرد دارای قواعد و معیار باشد و انگیزه و امید به زندگی بیشتری پیدا کند.

همانطور که همه انسان ها دارای ارزش ها و اهداف متفاوتی هستند به طبع زنان هم همین تفاوت را دارند. این مورد به ویژه در زندگی های زناشویی بیشتر به چشم می آید و ممکن است ارزش های یک زن با همسرش بسیار متفاوت باشد که درک این تفاوت می تواند به استحکام و پایداری یک زندگی بیانجامد.

چگونگی تعامل زنان را با دیگران بشناسید

نحوه و چگونگی ارتباط برقرار کردن زنان با دوستان، آشنایان، بستگان، خانواده و غریبه ها را بررسی کنید. اگر زنان بتوانند با دیگران به درستی صحبت کنند به این معنی است که دارای شخصیتی رشدیافته و موفق هستند.اگر پی بردید که زنی قضاوت می کند و در روابط اجتماعی با دیگران لفظ های منفی به کار می برد؛ باید مراقب باشید. چنین شخصیت هایی بسیار حق به جانب هستند و به دیگران به چشم نوکر و زیردست نگاه می کنند.اگر زنی در زندگی زناشویی خود دچار شکست شده باشد دقت کنید که درباره همسر سابق خود چگونه صحبت می کند. از میان صحبت های او جنبه هایی از شخصیتش نمایان می شود. نوع برخورد، رفتار و نحوه صحبت یک زن در پی بردن به وجه های مختلف روانشناسی شخصیت زنان بسیار تاثیرگذار است.

زنانی که دارای روابط دوستانه پایدار و عمیق با چند نفر هستند در بیشتر موارد ارتباط خوبی هم با خانواده خود دارند. این موضوع نشان دهنده تربیت درست آن هاست؛ درصورتی که زنی تعداد بسیار زیادی دوست سطحی دارد و زیاد به مهمانی می رود، احتمالا روابط خوبی با خوانده اش هم ندارد.

زنانی را که جلب توجه می کنند، بشناسید

در بسیاری از الگوهای کهن زنانه (آرکی تایپ ها)، تعدادی از زنان دارای ویژگی هایی چون نظم و انضباط، شادابی و تنوع طلبی هستند. آن ها حتی برای انجام دادن کارهای تکراری هم روش های خلاقی پیدا می کنند.در بیشتر مواقع رنگ های شاد را دوست دارند و می خواهند با استفاده از این رنگ در مرکز توجه باشند. هر چند این دسته از زنان ممکن است مورد قبول زنان دیگر و مردان نباشند.این زنان ازدواج را هم هیجان انگیز می بینند؛ ولی از قاعده و قانون و چهارچوب در روابط گریزان هستند. با فرزندان خود به خوبی و بدون قضاوت رفتار می کنند و روح آن ها و به ویژه روح دختران خود را به درستی درک می کنند. این زنان بسیار منحصر به فرد هستند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (209 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (100 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (46 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (40 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (34 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (31 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (28 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (28 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (27 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!