آشنایی با بداهه گویی و راه های تقویت آن

  شنبه، 28 فروردین 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با بداهه گویی و راه های تقویت آن
بداهه گویی نه تنها یک فن، بلکه یک هنر است. هنر خلق چیزهای جدید در کم ترین زمان و با حداقل امکانات. بداهه گویی یعنی چطور صحبت کنیم تا حرف کم نیاوریم و آنجایی که لازم است سریع حرفمان را بزنیم.

منظور از بداهه گویی چیست؟

بداهه گویی یعنی چطور صحبت کنیم تا حرف کم نیاوریم و آنجایی که لازم است سریع حرفمان را بزنیم.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد در موقعیتی قرار گرفته باشید که نتوانسته اید آن گونه که شایسته است، صحبت کنید؛ کلمات را فراموش کرده اید؛ با سؤالی مواجه شده اید و نمی دانید چه جوابی بدهید، از شما خواسته اند در حیطه کاری خود چنددقیقه ای صحبت کنید اما آمادگی نداشته اید؛ نظرتان را پرسیده اند اما نمی دانید بهتر است چگونه جواب بدهید؛ در مذاکرات به شما حمله شده است اما جوابی به ذهنتان نمی رسد و موارد بی شمار دیگری که قطعاً برای هرکدام از ما رخ داده اند.

سخنرانی بداهه به ما یک قدرت عجیب وغریب می دهد. آن قدرت هم این است که وقتی همه سکوت می کنند، ما می درخشیم.

بداهه گویی کجا به کارتان خواهد آمد؟

حتما در شرایطی گیر کرده اید که لازم بوده در همان لحظه صحبت کنید، یا جوابی ارائه دهید. این موقعیت، شرایط ترسناکی را برای همه به وجود می آورد که بسیاری از آدم ها ترجیح می دهند از آن فرار کنند. ما به شما می گوییم با این شرایط روبرو شوید و مهارت آن را بدست آورید.

زمانی که بتوانید تحت فشار و شرایط دشوار، با تسلط کامل بر خودتان و محیط اطراف، سخن بگویید یعنی توانایی بداهه گویی در شما در حد مطلوبی است. این ویژگی می تواند برای هر کسی چاره ساز و مفید باشد. با یادگیری مهارت بداهه گویی می توانید با فصاحت کلام و اعتماد به نفس بالا، منظور خود را به صورت خلاصه و مفید به دیگران القا کنید.

برای آماده شدن وقت بگذارید

مهم نیست چقدر وقت داشته باشید؛ خیلی مهم است که کمی فکر کنید تا ببینید مخاطبان تان از شما انتظار دارند در مورد چه موضوعی حرف بزنید؟

اگر در جلسه ای کسی از شما خواست صحبت کنید، اول به شنونده هایتان بیندیشید. چرا اینجا جمع شده اند؟ به یادگیری چه چیزهایی نیاز دارند؟ چرا از شما خواسته شده تا حرف بزنید؟ چه کار ارزشمندی در این موقعیت می توانید انجام بدهید؟

اگر وقت کافی دارید، خلاصه ي اولیه ای از رئوس مطالب آماده کنید. برای این کار می توانید از تکنیک PREP استفاده کنید. این کلمه از حروف اول چهار کلمه تشکیل شده که چهار مرحله ی زیر را نشان می دهد:

  • نکته (Point) – حرف اصلی تان را واضح و مشخص در مقدمه بگویید.
  • استدلال (Reason) – دلیل تان برای این نکته ی اصلی چیست؟ عقاید خودتان، پژوهش ها، آمارها و هر داده ی دیگری که به اعتبار مطلب اضافه کند را ذکر کنید.
  • مثال (Example) – در اثبات حرف تان مثالی بیاورید.
  • نکته (Point) – نکته ی اصلی را یک بار دیگر بیان کنید. سعی کنید نتیجه را به مقدمه ربط بدهید.

اگر ترجیح می دهید به جای PREP، یک کلمه ی فارسی به یاد بسپارید، می توانید حروف اول مراحل بالا را ترکیب کرده و از کلمه اختصاری «نامن» استفاده کنید.

سعی کنید همیشه برای بداهه حرف زدن آماده باشید. همیشه یک کاغذ و قلم کنارتان باشد تا بتوانید یادداشت بردارید و برای حرف هایتان یک برنامه ریزی سریع بکنید. هنگام حرف زدن هم تکنیک PREP را به خاطر داشته باشید تا حرف های اصلی که می خواهید بزنید یادتان بماند.

برای بداهه گویی به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • با گوش دادن موسیقی تمرکز کنید
  • بر مطالب مسلط باشید
  • مقصود اصلی خود را از سخنرانی فراموش نکنید
  • خودباوری داشته باشید
  • صادقانه صحبت کنید
  • میان صحبت مکث کنید
  • از تمرین کردن غافل نشوید

آیا سخنران های حرفه ای هم از بداهه گویی استفاده می کنند؟

هنر بداهه گویی | کسب قدرت بداهه گویی در فن بیان با 12 تکنیک

حتی اگر سخنران حرفه ای و کار کشته ای نیز باشید و تجربه شما در زمینه ی سخنرانی مثال زدنی باشد، باز هم مشابه سایر انسان ها با چالش هایی در شروع سخنرانی، حین سخنرانی و حتی بعد از آن روبه رو خواهید شد که اثرات منفی دیگری نظیر کاهش اعتماد به نفس افراد را به دنبال خواهد داشت.

مثلا وقتی که روی صحنه حاضر شوید و صدای تان بی اراده بلرزد، یا این که تپش قلب پیدا کنید و حتی نتوانید با دست میکروفون را کنترل کنید. برخی هم به خاطر استرسی که دارند کلا از تصمیم خود صرف نظر می کنند و سخنرانی را برای همیشه کنار می گذارند. با هر یک از این چالش ها که روبه رو شوید، یک چالش بزرگتر پیش رو دارید و آن فراموشی مطالب یا مشوش شدن ذهن است که نظم نکات را در مغز شما به هم می ریزد. به همین دلیل در فن بیان و آموزش سخنرانی همواره بر مهارت بداهه پردازی یا مهارت بداهه گویی تأکید می شود.

تصویر

یک ذهن آرام برای تبدیل شدن به یک بداهه گوی حرفه ای

تا به حال به این نکته توجه کردید؟ افرادی که به خوبی صحبت میکنند ، معمولا افرادی هستند که آرامش خاصی در وجود آن ها موج میزند..

علت واضح هست . چون این افراد ذهن آرامی دارند. کسی که در هر لحظه هزاران مشغله ذهنی داره و پراز اضطراب و نگرانی هست ، قطعا نمی تواندبه خوبی و با تمرکز بالا در جمع صحبت کند و مدام سررشته کلام از دستش خارج می شود.

برای اینکه بتوانید کمی از دست دغدغه های ذهنی رهایی پیدا کنید و آرامش بیشتری داشته باشید ، یکی از بهترین روش ها گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش هست .سعی کنید هر روز این نکته رو جزو برنامه روزانه خودتون قرار بدید تا کمی از فشار عصبی ناشی از مشکلات روزمره کاسته بشود.

دامنه ی لغات و اطلاعات عمومی خود را گسترش دهید

چطور ممکن است اطلاعات عمومی کمی داشته باشید و انتظار داشته باشید، بتوانید بداهه گویی کنید؟

اگر می خواهید در لحظه و بدون برنامه ریزی قبلی سخن بگویید، لازم است دانش و اطلاعات در زمینه های مختلف داشته باشید. کتاب و مجلات معتبر را بخوانید و دایره لغات خود را افزایش بدهید. سعی کنید اطلاعات عمومی معتبر را، در ذهن خود ثبت کنید. این اطلاعات حتما به کارتان خواهد آمد.

یک تمرین مفید بداهه گویی

در مورد چیزی فقط حرف بزن!

یک تمرین خوب برای اینکه حرف بزنید حتی به صورت بی ربط و غیرضروری!

در این تمرین باحال، باید یک شی را انتخاب کنید، سپس 3 دقیقه بی وقفه (و حتی چرت و پرت!) در مورد آن حرف بزنید. مثلاً یک لیوان را جلوی خودتان بگذارید و سپس 3 دقیقه به صورت بی وقفه (تاکید می کنم بی وقفه) در موردش حرف بزنید. ممکن است اوایل چیزی به ذهنتان نرسد، اما به شما قول می دهم با انجام پیوسته این تمرین دستکم به مدت یک ماه، مهارت بداهه گویی تان حسابی بهبود خواهد یافت.

مثلاً یک کارت بانکی را جلوی خود بگذارید و شروع کنید 3 دقیقه هرچه در مورد کارت بانکی به ذهنتان رسید بگویید. یا هر شی دیگری که دم دست است!

به این ترتیب یاد می گیرید که در هر موقعیتی و در مورد هرچیزی بی وقفه صحبت کنید. ذهنتان یاد می گیرد که در موقعیت های ناگهانی، مشغول پردازش اطلاعات راجع به چیزی شود که می خواهید در موردش حرف بزنید. انجامش دهید و نتیجه اش را ببینید!

ایجاد ارتباط بین موضوعات برای تقویت بداهه گویی

سعی کنید تفاوت میان اشیاء مشابه یا موضوعات مشابه را پیدا کنید و درباره آنها چند خطی برای خودتان و با صدای بلند سخنرانی کنید. به عنوان مثال تفاوت های بین دستمال کاغذی و پارچه ای .

این تمرین به شما کمک میکند تا درک بهتری از مسائل پیرامون خود داشته باشید و با دید بازتری نسبت به موضوعات مختلف سخن بگویید.

با انجام همین تمرینات ساده میتونید تا حد زیادی مهارت بداهه گویی رو در وجود خودتون تقویت کنید .

فراموش نکنید برای بداهه گویی نیاز نیست دنبال موضوعات خیلی عجیب و پیچیده باشید، هر چیزی که در اطراف خودتون مشاهده میکنید،تمام چیزهایی که به آنها علاقه دارید و حتی مسائل اجتماعی میتونند موضوعات خوبی برای شروع یک بحث باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان