آشنایی با بهترین گل های آپارتمانی برای فصل زمستان

  پنجشنبه، 07 اسفند 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با بهترین گل های آپارتمانی برای فصل زمستان
با فرا رسیدن فصل زمستان و کاهش شدید دما در کشور که از فصل پاییز آغاز و در فصل زمستان به اوج خود می رسد بسیاری از دوست داران گیاهان آپارتمانی تمایل دارند تا گیاهی را خریداری کنند که با شرایط فصلی وفق پیدا کرده و مقاوم باشد و از طرفی بتواند در محیط های سرد، تاریک (با توجه به کاهش لوکس نوری در فصل زمستان) و خشک رشد کند.

گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما و گرما

تغییر فصل و نوسان دمایی علاوه بر اینکه زندگی ما انسان ها را دچار تحول می کند، بر زندگی گیاهان نیز که از موجودات زنده به شمار می روند تاثیر می گذارد. از آنجایی که دما یکی از فاکتورهای مهم در زندگی سالم گیاهی محسوب می شود، با سرد شدن و کاهش دما باید مراقب نیازهای گیاهی بود و تا حد ممکن از سرمازدگی گیاهان جلوگیری کرد. با وجود آنکه انسان تا حد ممکن محل زندگی خود را گرم می کند و آن را در شرایط معتدل نگه می دارد، ولی سرما همچنان وارد خانه می شود.

بنفشه

چه کسی است که نداند این بنفشه های زیبا تنها در روزهای سرد سال گل می دهند. زمان گلدهی بنفشه از زمستان تا اواسط بهار است و با گرم شدن هوا، گل ها هم دیگر شکوفا نمی شوند. آیا می دانستید گل های بنفشه خوردنی هستند؟ می توانید گل های بنفشه را به صورت خام در سالاد زمستانی استفاده کنید. اما برای نگهداری از این گیاه زیبا به مکانی با آفتاب کامل یا سایه روشن نیاز دارید. بنفشه گیاه آپارتمانی نیست و اغلب در باغچه کاشته می شود. البته می توانید بنفشه های رنگارنگ را در گلدان های کوچک و گوشه ای از تراس هم نگهداری کنید. تنها نکته مهم آبیاری گیاه بنفشه است. آبیاری غیر منظم موجب خشک شدن گل ها می شود. برای تغذیه گیاه از کودهای مخصوص ماهی یکبار استفاده کنید. کود دهی بیش از حد موجب علفی شدن و بلند شدن بنفشه می شود.

زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا از گیاهان آپارتمانی با نور کم که در خارج از کشور به نام سرخس Arum نیز شناخته می شود به علت داشتن شاخه و برگ ها سبز درخشان، از محبوبیت بسیار زیادی در بین دوست داران گل و گیاه برخوردار می باشد.

گیاه زاموفیلیا دارای زیبایی منحصر به فردی بوده و اغلب از آن برای زیباسازی دکوراسیون خانه استفاده می شود. زاموفیلیا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما توانایی آن را دارد که در هر نقطه ای از خانه قرار بگیرد به رشد و نمو خود ادامه دهد.

گیاه آپارتمانی مذکور، در شرایط نوری کم زنده مانده و به آسانی می تواند محیط های سرد و بیش از حد مرطوب را تحمل نماید.

البته ناگفته نماند که نور ناچیز، سبب می شود گیاه تنها زنده مانده و از رشد زیادی برخوردار نباشد.

از طرفی دیگر گیاه آپارتمانی زاموفیلیا هرگز نباید در معرض مستقیم نور خورشید باشد زیرا این امر سبب می شود شاخه و برگ های درخشان گیاه کمی حالت سوختگی پیدا کرده و حتی گاهی اوقات شما شاهد زردی برگ زاموفیلیا خود باشید.

پر سیاوشان

گیاه آپارتمانی پر سیاوشان به آسانی و با توجه به حالتی که در شاخه و برگ های آن وجود دارد، برای همگان قابل تشخیص است.

اگر به دنبال آن هستید تا یک نوع از گیاهان آپارتمانی مقاوم را خریداری کنید که بتواند شرایط نوری کم را تحمل و با درجه حرارت پایین و رطوبت نامناسب سازگاری داشته باشد، گیاه پر سیاوشان انتخاب مناسبی جهت خرید شما خواهد بود زیرا این گیاه آپارتمانی حتی با نور کم هم می تواند به رشد خود ادامه دهد.

تابش مستقیم نور خورشید به گیاه در فصل زمستان سبب سوختن شاخه و برگ های گیاه می شود در نتیجه محل نگهداری گیاه مذکور در خانه، نقطه ایست که نور در آن بسیار کم باشد.

گیاه آپارتمانی پر سیاوشان این توانایی را دارد که خاک خشک را تحمل کند ولیکن برای رشد بهتر گیاه می بایست خاک گیاه مرتبا مرطوب و آبیاری شود.

بنابراین پیشنهاد می کنم برای گیاه، خاک مناسب گیاهان آپارتمانی با قدرت زهشکی بالا را خریداری نمایید تا با یک برنامه ریزی منظم آبیاری بتوانید برای سالها از گیاه خود مراقبت کرده و از پرورش آن نهایت لذت را ببرید.

تصویر

بگونیا از گیاهان زینتی زمستانی

اگر حتی یک گلدان دارید باز هم می توانید از زیبایی اش لذت ببرد. بگونیا از گیاهان زینتی دوست داشتنی است که حتما باید یک گلدان آن را تهیه کنید. گل های سفید، صورتی، زرد، قرمز، نارنجی و ….. ده ها رنگ متنوع را می توانید در واریته های مختلف بگونیا ببینید. بگونیا زمستانی در فصول سرد سال گلدهی دارد. این گیاه کم توقع را می توان به سادگی در باغچه و تراس نگهداری کرد. انواع مختلف بگونیا بقابل نگهداری در فضای داخل و بیرون از خانه هستند. بگونیا به نور غیر مستقیم خورشید و آبیاری کمی نیاز دارد. اگر گلدهی بگونیا متوقف شده احتمالا نور گیاه کم است. نور خورشید کافی برای گلدهی گیاه الزامی اشت. خاک غنی موجب شادابی گیاه می شود.

در زمان گلدهی باید مقدار آبیاری را کمی بیشتر کرد. آبیاری بیش از حد موجب ترشح هورمون اتیلن شده و برگ های بگونیا شروع به زردی می کند. در گونه های مختلف شرایط نگهداری گیاه کمی متفاوت است موقع خرید از فروشنده در مورد نیازهای تغذیه ای گیاه سوال کنید. برخی از زیباترین انواع بگونیا اینها هستند:

  • گل بگونیا عروس
  • بگونیا رکس یا برگی
  • بگونیا تکمه ای
  • بگونیای همیشه گل دار

سیکلامن

Cyclamen با برگ های قلبی شکل و گلهای قرمز، صورتی و سفید یکی از بهترین گیاهان زمستانی است. با سرد شدن هوا گل های مقاوم و با دوام سیکلامن شروع به رشد می کنند معمولا تا اواخر اردیبهشت نیز می توانید شاهد گل دادن سیکلامن باشید. پس از پایان گلدهی گیاه با برگ های بسیار زیبایش خودنمایی می کند. برای نگهداری از این گیاه به مکانی سایه روشن نیاز دارید دمای هوای اتاق به خصوص وقتی بخاری یا شوفاژها روشن باشند اصلا مناسب سیکلامن نیست. بهتر است گلدان های کوچک سیکلامن را پشت پنجره قرار دهید تا در تمام فصل سرما گلدهی داشته باشند. حتی موقع برف و بارندگی نیز به گیاه آسیبی نمی رسد. نکته مهم در مورد این گیاه، آبیاری آن است. سیکلامن به آب زیادی نیاز دارد ولی غرقاب شدن موجب پوسیدگی ریشه ها می شود.

خاک غنی کمی اسیدی، زهکش خوب گلدان، نور غیر مستقیم خورشید و کود رقیق شده مایع کم نیتروژن هر ۱۵ روز یکبار گیاه را شاداب نگه می دارد. سیکلامن از گیاهان ملی ایران است و در استان های شمالی کشور به صورت خودرو در جنگل ها رشد می کند.

تصویر

گل کوکب

شکوفه های قابل توجه این گیاه زمستانی در اواخر تابستان شروع به بازشدن می کند ، اما بهترین زمان آن از آگوست تا سپتامبر است . اما برای پر کردن کامل شکاف های باغچه باید در تابستان به طور کامل از آفتاب و آب فراوان استفاده کرده باشد. گل کوکب ، دامنه ی وسیعی از رنگ های غنی را دارد و برای خلق یک مجموعه رنگ های گرم واقعا مفید است. آن ها حتی طیف وسیعی از اندازه را دارا هستند که شامل کوکب های کوچک مانند کوکب پا کوتاه می شود که نگاه های شگفت آوری را حتی در خارج از مرزها به خود جلب می کند. این گل کوکب می تواند حتی تا اندازه ۳۰ سانتی متر رشد کند .

گل زعفران (Crocus)

این گل که از خانواده ی زنبق است، معمولا در اوایل بهار یا اواخر پاییز گل می دهد اما اگر پیاز آن را در فصل پاییز، در آپارتمان بکارید، در زمستان گل می دهد. بهتر است چندین پیاز را با فواصل هفتگی بکارید تا نتیجه ی بهتری بگیرید. گل زعفران انواع مختلفی دارد که یکی از آنها زعفرانی است که در خراسان کاشته شده و از آن طلای سرخ ایران به دست می آید.

گیاه آپارتمانی خورشیدی

گیاه آپارتمانی خورشیدی گیاهی می باشد که هم در داخل خانه و هم در فضای بیرون از خانه قابلیت رشد و پرورش را دارد.

این گیاه به دلیل غنچه های بسیار زیبایی که دارد بسیار محبوب است به طوری که طیف رنگی غنچه های آن از قرمز تا نارنجی متغیر است.

گیاه خورشیدی به این دلیل زبانزد می باشد که در تمام طول سال توانایی حفظ نمودن شاخه و برگ های خود را دارد و این موضوع نیز در فصل زمستان صدق می کند.

گیاه آپارتمانی خورشیدی از گیاهان آپارتمانی مقاوم نیاز چندانی به آبیاری مکرر نداشته و می تواند به آسانی با محیط های سرد و خشک سازگاری پیدا کند با این حال می بایست خاک گیاه دارای قدرت زهشکی بالا و همچنین در فصل رشد گیاه توسط کود گیاهان آپارتمانی کامل نظیر کود سه بیست مایع تغذیه شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (515 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (74 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (16 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر)
تیتر امروز   
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان برای دامادی من با فولکسشان شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
روش جدید احیای قلب در 3 دقیقه
ویدیو/ چرا عسل کشف شده از مقبره‌های مصریان باستان، هنوز فاسد نشده است؟
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «دیگ جادویی»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
برای جلوگیری از هک شدن موبایل چه کنیم؟
دانلود آهنگ جدید "نازنین" امیرعباس گلاب+فیلم/ زیبای من باید تو را از چشم بد دورت کنم ...
فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای پوشیدن شلوار تنگ و پاره و مانتو نامتعارف +عکس
رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!