ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با مزایا و معایب کفپوش گرانولی

  چهارشنبه، 19 مرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با مزایا و معایب کفپوش گرانولی
کفپوش گرانولی یا پلاستیک برای پوشاندن سطح‌های مختلف به خصوص فضاهای ورزشی کاربرد دارند. به این کفپوش‌ها کفپوش ضربه‌گیر، کفپوش ورزشی و کفپوش پارکی هم می‌گویند. با توجه به وزن زیاد این کفپوش‌ها، بعد از قرار گرفتن روی زمین خود به خود ثابت باقی می‌مانند اما برای مستحکم‌تر شدن، گاهی آن‌ها را با چسب و پیچ محکم می‌کنند.

گرانول چیست؟

برای تولید کفپوش گرانولی از دانه های گرانول استفاده می شود. گرانول اصطلاحی است که برای نامیدن دانه های ریز پلیمری حاصل از بازیافت ضایعات پلاستیکی و لاستیکی، به کار می رود. اولین بار در سال ۱۹۸۵ و از بازیافت لاستیک اسقاطی تولید شد و امروزه تولید گرانول به صنعتی پیشرو تبدیل شده است. لاستیک های فرسوده زیادی به صورت روزانه در انبارها دپو می شوند. سالانه چندین هزار تن لاستیک فرسوده تولید می شود که با تبدیل به گرانول می توان از آن ها استفاده مفید کرد. دانه های گرانول از ترکیب لاستیک با مش مناسب و چسب لاستیک صنعتی، در قالب های مخصوصی حرارت دهی و تولید می شوند و خاصیت ارتجاعی و ضربه گیر دارند که این خاصیت باعث می شود برای تولید کفپوش های گرانولی یا لاستیکی مورد استفاده قرار گیرند. هر چه گرانول مورد استفاده یک دست تر باشد، از کیفیت بالاتری برخوردار است و کفپوش تهیه شده از آن با کیفیت تر خواهد بود. همچنین هر چه تراکم بیشتر و فضاهای خالی بین گرانول ها کمتر باشد استحکام و سختی آن بیشتر خواهد بود.

گرانول

کاربرد کفپوش گرانولی

یکی از کاربردهای مهم کفپوش لاستیکی، استفاده از آن در پارک ها و محیط بازی کودکان می باشد. در این محیط ها حفاظت از سلامت و امنیت کودک، یکی از اصول اساسی و تاثیر گذار می باشد. کودکان در زمین بازی از تحرک و جنب و جوش وصف ناپذیری برخوردار هستند. در نتیجه، مقوله امنیت و سلامت آنها بیش از پیش حائز اهمیت می شود. یکی از موارد بسیار مهم در تاسیس خانه بازی توجه به نکات ایمنی و ضربه گیری دیوار و کف است. استفاده از این نوع کفپوش ها به دلیل مقاومت و استحکام بالا، آسیب ها و صدمات جسمانی به کودک را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. در اثر افتادن کودک بر روی آن هیچ گونه آسیبی به او وارد نمی گردد. همچنین نرمی و انعطاف پذیری محصول، راحتی بیشتری را برای کودکان فراهم می سازد. در سالن های ورزشی این نوع کفپوش به دلیل مقاومت بالا در برابر جابجایی و لغزش کاربرد بسیار گسترده ای دارد. راحتی و ایمنی ورزشکاران در باشگاه های ورزشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با استفاده از این مدل کفپوش در این محیط ها می توان ایمنی و سلامت ورزشکار را تامین نمود. انعطاف پذیری و نرمی مطلوب این کفپوش های لاستیکی ، افزایش کارایی و عملکرد ورزشکار را با خود به همراه دارد. همچنین در برابر ضربات وارد شده، انقباض و کشش لازم و کافی را دارد. این نوع کفپوش علاوه بر جذب ضربه ها، از پایداری و استحکام مناسب بهره می برد. کفپوش لاستیکی به دلیل ضخامت مناسب، اطمینان خاطر و حفاظت از ورزشکار را در برابر آسیب ها به نحو مطلوبی انجام می دهد. این محصول در برابر لغزش بسیار خوب عمل کرده و از افتادن و سر خوردن ورزشکار جلوگیری می کند. این مدل کفپوش از تمامی استانداردها و پارامترهای لازم برای تامین امنیت و ایجاد محیطی ایمن برای ورزشکار برخوردار می باشد. برخی از مهمترین مصرف کفپوش گرانولی از قرار زیر است:

  • استفاده در حیاط بیمارستان ها
  • کفپوش مدارس
  • کفپوش باشگاه های بدنسازی
  • پل های عابر پیاده
  • کف فضاهای روباز و سربسته
  • کفپوش اصطبل حیوانات
  • کفپوش کناره های استخر شنا
  • کفپوش ورودی مترو و اماکن عمومی مانند پاساژها و مراکز خرید
کفپوش گرانولی

مزایای کفپوش گرانولی

کفپوش گرانولی از کفپوش های ورزشی مقرون به صرفه و اقتصادی است. نصب کفپوش گرانولی پروسه پیچیده ای نیست. کفپوش گرانولی برای نصب تنها نیاز به کمی تجربه نصاب دارد. لازم به ذکر است اگر کفپوش گرانولی به درستی نصب نشود نمی تواند کیفیت موردانتظار ما را برآورده کند. طول عمر کفپوش گرانولی مثال زدنی است. اگر به درستی از کفپوش گرانولی مراقبت کنید می تواند تا 20 سال برای شما به خوبی کار کند. این رقم با نگهداری اصولی از کفپوش گرانولی افزایش پیدا می کند.
کفپوش گرانولی آنتی باکتریال است. با توجه به قابلیت ضدآب بودن کفپوش گرانولی، هیچ گاه باکتری و میکروب در کفپوش گرانولی رشد نخواهد کرد. با توجه به اینکه سالن های ورزشی عمدتا مرطوب هستند و بیماری ها به راحتی شایع می شوند استفاده از کفپوش گرانولی که آنتی باکتری باشد بسیار مهم است. کفپوش گرانولی به عنوان عایق صوتی عمل می کند. برخی از ورزش ها سر و صدای زیادی تولید می کند. اگر در ساختمان زندگی می کنید باید بتوانید سر و صدای ناشی از تمرین کردن را حذف کنید. خوشبختانه کفپوش گرانولی این کار را برای شما انجام می دهد.کف پوش گرانولی که قابلیت ضربه پذیری و تحمل فشار بالایی دارند در برابر ضربه های وارده با کفش، چرخ وسایل نقلیه و … مقاوم بوده و صدمه نمی بینند. ضربه و رفت و آمد مداوم باعث ساییدگی و یا پارگی این کف پوش ها نمی شود. برودت و حرارت نیز آسیبی به این کف پوش ها نمی زند. کف پوش گرانولی در مقابل گرمای نور آفتاب و یا سرمای یخ بندان کاملاً ایمن بوده و ترک نمی خورد.

کف پوش گرانولی که عموماً در سایزهای کوچک 50 سانتیمتر در 50 سانتیمتر و یا یک متر در یک متر تهیه می شود، حمل و نصب آسانی دارد، ضمن اینکه وزن بالای این کف پوش باعث ثبات آن در محل می شود، چنانکه بعد از چیده شدن قطعات این کف پوش در کنار هم و پوشیده شدن سطح زمین، نیازی به محکم کردن آن ها با چسب و یا پیچ نمی باشد هر چند که این کار مانعی ندارد.

این کف پوش ها که عمدتاً در اندازه های استاندارد و با ضخامت های 10 میلیمتر تا 30 میلیمتر تولید می شوند، قابلیت تولید اندازه ها و ضخامت های گوناگون و متنوع را دار می باشند. تنوع رنگ نیز از دیگر مزایای این کف پوش هاست.

معایب کفپوش گرانولی

کفپوش گرانولی عمدتا در رنگ های تیره مانند مشکی، سرمه ای، آبی ارائه می شود. اگر بخواهید رنگ روشنی برای کفپوش گرانولی خود داشته باشید ممکن است با افزایش قیمت کفپوش گرانولی مواجه شوید.
کفپوش گرانولی عایق حرارتی نیست. بنابراین اگر قصد دارید سالن خود را در محیطی سرد تاسیس کنید، باید بدانید که استفاده از کفپوش گرانولی نمی تواند هیچ تاثیری در تغییر دمای محیط داشته باشد. کفپوش گرانولی گران تر از کفپوش پی وی سی ورزشی است. البته قیمت کفپوش گرانولی براساس ضخامت انتخابی شما تعیین می شود. تعیین ضخامت کفپوش گرانولی به موارد بسیاری بستگی دارد که مهم ترین آن میزان ایمنی لازمه و وزن تجهیزات ورزشی است.
نگهداری کفپوش گرانولی نیاز به کمی دقت دارد. برای مثال اگر از مواد سفیدکننده برای شستشوی کفپوش گرانولی استفاده کنید، رنگ و درخشندگی کفپوش از بین می رود و دیگر قابل بازگشت نیست. کفپوش گرانولی تازه بوی لاستیک می دهد، برای برخی افراد حساس این بو اذیت کننده است.

انواع کفپوش گرانولی

کفپوش گرانولی یا همان کفپوش لاستیکی در دو نوع قطعه ای و ورقه ای تولید و وارد بازار می شود. انتخاب هریک از این کفپوش های گرانولی براساس کاربرد موردانتظار مشتری، تعیین می شود.

  • کفپوش گرانولی قطعه ای: کفپوش گرانولی قطعه ای همانند پازل های تاتامی در قطعه های کوچک یک در یک متر (و یا حتی کوچکتر) هستند. بنابراین نصب و جابه جایی آنها بسیار راحت می باشد. این نوع از کفپوش های گرانولی را بیشتر در سالن های ورزشی و پارک های بازی مشاهده کرده ایم.
  • کفپوش گرانولی ورقه ای: کفپوش گرانولی ورقه ای همانند کفپوش های رولی می باشد که نصب آن ها نیاز به یک نصاب حرفه ای دارد. مهم ترین مزیت کفپوش گرانولی ورقه ای به قطعه ای مقاومت بالای آن می باشد.

نگهداری کفپوش گرانولی:

هر روز باید کفپوش گرانولی با تمیز کرد. البته منظور از آن تمیز کردن گرد و خاک های کفپوش است تا درخشندگی خود را از دست ندهد. برای شستشوی کفپوش گرانولی باید از مواد شوینده خانگی استفاده کرد. استفاده از اسید، وایتکس و … آسیب جدی به کفپوش وارد می کند. به هیچ وجه از جلا دهنده استفاده نکنید. درصورت تغییر رنگ کفپوش به هیچ وجه از رنگ استفاده نکنید.تاثیر مواد شیمیایی را نیز در نحوه نگهداری کفپوش گرانولی نمی توان نادیده گرفت. مخصوصا مواد خورنده و اسیدی که بحض رویت باید سریعا در جهتپ پاک کردن آن کوشید. بهتر آن است در صورتپ ریختن اسید و یا موارد خورنده مشابه با دستمال نمناک همان قسمت کفپوش را پاک کرد. سپس با دستمال نمناک تمیز دیگر پس مانده ها را تمیز کرد. به هیچ عنوان نباید همانند پاک کردن آب ؛ با اسید رفتار کرد و حدالمقدور باعث کشیدگی اسید به قسمت های سالم کفپوش شد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (250 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (228 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (100 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (92 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (72 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (59 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (55 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (53 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینش ثبت کرد+ عکس (45 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (39 نظر) پاسخهای خنده دار دانش آموز ایرانی به سوالات درس تاریخ مرزهای وقایع تاریخی رو جابجا کرد+عکس/ معلمشون بعد دیدن این جوابها سر به کوه و بیابون گذاشته🤣 (31 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (30 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (29 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سلفی خاص فرشته حسینی با کیوان سریال مرداب در پشت صحنه جنگل آسفالت/ چقدر جفتشون خوب درخشیدن+عکس نگاهی به بشقاب صبحانه شیک و اروپایی خواهر ساره بیات/ چه کافه لوکس و دلبازی+عکس اولین عکس گرفته شده از مازیار لرستانی بعد از تولد/ چه نوزاد گوگولی و نازی! ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو ماجرای ناپدید شدن مجسمه 5 میلیاردی یک هنرمند تهرانی صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پیغمبر به پسره گفت مادر پیرتو شوهر بده گفت نمیشه اون حتی نمیتونه راه بره و مادره زد تو سر پسرش که خفه شو تو بهتر میفهمی یا پیغمبر +ویدئو😂👌 تغییر استایل احسان علیخانی در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس فال انبیاء روزانه پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 این مرد بعد دیدن چهره واقعی عروس خودکشی کرد! +عکس خلاقیت خنده دار راننده ارومیه ای، با نوشته جالب پشت وانت حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 دانلود آهنگ جدید "قسم» رضا صادقی +فیلم/ شبا بهت فکر میکنم هنوز هنوز عکسات توی خونمونه... گوشزد رهبر انقلاب به نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا درباره اجرایش +عکس شباهت بی حد و اندازه رابعه اسکویی به پدرش/ مگه داریم انقدر شباهت+عکس عکس تازه منتشر شده از داریوش مهرجویی تام هنکس با هوش مصنوعی جنجال به راه انداخت+ عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ شوخی خنده دار احسان علیخانی با لوله‌کش خوش‌ صدا؛ ما آب حوض، شما شیر موز +ویدیو/ سالن رفت رو هوا😂 رونمایی از بازیگر 2 متری سینمای ایران که از بهرام افشاری هم قدبلندتر است+عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 رقص خنده دار دو پرنده وسط جاده با آهنگ شاد ترکی/از سلاطین حرکات منظم😂+ویدئو فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 عاشقانه های جذاب سارا والیانی، آسیه گیلدخت و همسر دومش محسن !+عکس فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی خیابانی کولاک به پا کرد؛ صحبت های بی سابقه جواد خیابانی با وزیر ورزش+ فیلم تعریف و تمجید رهبر معظم انقلاب از طعم کیک خوشمزه مادر شهید ارمنی/هر کجا تو با منی من خوشدلم +ویدئو ضیافت باربیکیو همسر شاهرخ استخری در یک مهمونی دورهمی/ رژیم پَر😂+عکس نگاهی به حیاط بسیار ساده و بدون تجملات خانه مصطفی خمینی، پسر ارشد امام خمینی+ویدیو/ منزلی با بافت قدیمی و سنتی نگاهی به ماشین خوش رنگ امیرمحمد یزدانی ستاره کُشتی/ این ماشینو باید قاب کرد زد به دیوار +عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز ایرانی که خودش را به عنوان هدیه به معلمش داد/ خدایا چیه این نسل جدید😂 خلاقیت یک دانش آموز ایرانی برای فرار از مدرسه حماسه آفرید+فیلم/ یعنی آدم میمونه تو کار این بچه ها... خلاقیت زیبا و سنتی طورِ پیرمرد دوره گرد شیرازی در فروش میوه نوبرانه بهاری با اُلاغش +عکس/ با دیدنش انگار به گذشته ها سفر میکنین😍 رونمایی از مادر جوان و کم سن و سال رهام هادیانِ گروه ماکان بند/ چقدرم باکلاس و مهربون+عکس رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅
تیتر امروز   
ماجرای ناپدید شدن مجسمه 5 میلیاردی یک هنرمند تهرانی دانلود آهنگ جدید "قسم» رضا صادقی +فیلم/ شبا بهت فکر میکنم هنوز هنوز عکسات توی خونمونه... گوشزد رهبر انقلاب به نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا درباره اجرایش +عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی این مرد بعد دیدن چهره واقعی عروس خودکشی کرد! +عکس
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...