آشنایی با خصوصیات و شرایط نگهداری گربه نژاد مین کون

  چهارشنبه، 28 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با خصوصیات و شرایط نگهداری گربه نژاد مین کون
شاید تاکنون در مورد نژاد گربه مین کون چیزهایی شنیده باشید، گربه‌های مین کون یکی از نژادهای پشمالو و بسیار زیبا در میان گربه‌ها می‌باشند. بهتر است بدانید که نژاد این گربه خانگی آمریکایی است که به گفتی برخی از افراد اصالت این گربه انگورایی می‌باشد؛ ما در این مطلب قصد داریم تا به معرفی نژاد گربه مین کون به طور کامل بپردازیم.

گربه نژاد مین کوون، به مهربانی، زیبایی و داشتن جثه بزرگ معروف است. به طوری که جنس نر این گربه بین ۶ تا ۸ کیلوگرم و جنس ماده آن بین ۵ تا ۷ کیلو وزن دارد. این گربه مو های بلند و زیبایی دارد که می تواند تنوع رنگی بسیار زیادی داشته باشد. طول عمر این گربه های غول پیکر مهربان، بین ۹ تا ۱۵ سال است. نژاد گربه های مین کوون آمریکایی است و هوش بسیار بالایی نسبت به سایر گربه ها دارند. خصوصیات ظاهری و اخلاقی، تغذیه، شیوه نگهداری و مطالب آموزنده دیگر، موضوعات مورد بحث ما در این مقاله است.

تاریخچه گربه مین کون

گربه های مین کون اولین بار در سال 1850 به دست دریانوردان آمریکایی یافت شده و بعد از آن با جفتگیری این گربه با گربه های مو کوتاه محلی نژاد مین کون افزایش پیدا کرده است.شباهت زیاد این گربه به راکون ها باعث شده تا نام آن را مین کون بگذارند و بعد از دهه 1980 میلادی این نژاد گربه به اروپا و انگلیس راه پیدا کرد.این شایعه عجیب در مورد گربه های مین کون وجود دارد که این گربه ها از ترکیب گربه و راکون به وجود آمدن و به خاطر همین هم اسمشون مین کون است! در صورتی که این موضوع کاملا غلط بوده و اصلا از نظر بیولوژیکی چنین چیزی امکان پذیر نیست.

خصوصیات ظاهری گربه نژاد مین کوون

گربه های مین کوون به داشتن جثه بزرگ که آن را بزرگترین گربه خانگی کرده است و مهربانی و اجتماعی بودن، مشهور است. این گربه ها بین ۳ تا ۵ سالگی رشد خود را متوقف می کنند و به بزرگترین اندازه خود می رسند. داشتن استخوان بندی درشت و بدنی عضلانی از خصوصیات بارز نژاد مین کون است. این گربه وزن زیادی دارد به طوری که وزن بعضی از این گربه ها حتی به ۱۰ کیلوگرم هم می رسد و معمولا وزن گربه های نر بیشتر از گربه های ماده است. گربه مین کوون بدنی مثلثی، چشمان بادامی و درشت که به طرف گوش ها کشیده شده اند و گردنی کلفت دارد. پوشش بدن این گربه ها خز دار، ناهموار و همراه با موهای بلند است، به علاوه مقدار زیادی کرک و موی بلند، پوست ظریف زیرین او را پوشانده است.

گربه مین کون

ویژگی های شخصیتی گربه نژاد مین کوون

همان طور که قبلا هم گفتیم، گربه های مین کوون به غول های مهربان معروف هستند، زیرا برخلاف جثه بزرگشان بسیار مهربان هستند. این گربه ها بسیار اجتماعی و با هوش هستند و رابطه خیلی خوبی با انسان ها دارند و به سادگی می توانند آن ها را خوشحال کنند. گربه های این نژاد رابطه بسیار خوبی با بچه ها دارند که این ویژگی آن ها را به گربه خانواده تبدیل کرده است. این گربه ها از نظر رفتاری شباهت زیادی با سگ ها دارند و مثل آن ها مهربان، بازیگوش، خونسرد، برون گرا و وفادار نسبت به صاحبشان هستند. مین کوون ماده کمی ملایم تر از نوع نر است، همچنین ایجاد صدا های مختلف، از ویژگی های طبیعی این گربه است.

پوشش گربه مین کوون

گربه نژاد مین کوون، پوشش خز دار پر پشتی دارد که این پوشش در ناحیه شکم تراکم بیشتری دارد. خز های دور گردن این گربه مثل یال شیر پر پشت است ولی روی شانه ها تراکم کمتری دارد. خزهای روی پوست این حیوان در فصل تابستان کم پشت و در زمستان پر پشت می شوند. رشد فصلی پوشش زیرین در نواحی پایینی گردن و به طور کلی قسمت های پایین تر بدن گربه مین کوون بیشتر از سایر نقاط است. خز های این جاندار متراکم بوده و نسبت به عبور آب مقاوم هستند. وجود مو های بلند در بین انگشتان این گربه ها نیز موجب شده تا گرم تر بمانند و بتوانند به راحتی روی برف راه بروند.

عمر نژاد گربه مین کون چقدر است؟

یکی از سوالات شایعی که برای بسیاری از افراد به وجود می آید طول عمر گربه مین کون است، همانطور که می دانید نژاد این گربه آمریکایی است و عمر آن چیزی حدود 9 الی 15 سال می باشد.باید توجه داشته باشید که نگهداری مناسب از این حیوان می تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش و یا افزایش عمر آن داشته باشد که برای زیاد شدن طول عمر این گربه بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید و رژیم غذای مناسبی را دریافت نمایید.

تغذیه مناسب گربه مین کون چیست؟

برای مراقبت و نگهداری از گربه مین کون اصلی ترین نکته ای که باید به آن دقت داشته باشید تغذیه این حیوان است که در متن بالا نیز به آن اشاره کوچکی شده؛ بهتر است برای دریافت رژیم غذایی مناسب گربه خود به دامپزشک مراجعه کنید و توجه داشته باشید که خرید غذای با کیفیت بسیار مهم و پر اهمیت است.بهترین غذا برای این حیوان غذاهای دارای فیبر و پروتئین می باشد.

رنگبندی گربه زیبای مین کون

گربه های مین کون جدا از زیبایی منحصر به فردی که دارند دارای رنگبندی های متفاوت و خاصی هستند که در ادامه رنگبندی این حیوان را برای شما نام برده ایم:

  • سیاه
  • کرم
  • قرمز
  • خاکستری
  • سفید
  • قهوه ای
  • نقره ای
  • کالیکو

توجه: اکثرا می توان این حیوان را به صورت دو رنگ یافت و مشاهده کرد که همین امر باعث جذاب شدن گربه مین کون می شود؛ بسیاری از افراد بخاطر رنگبندی زیبا و پر مو بودن این گربه آن را به نام شیر کوچک می شناسند.

بیماری ها و مشکلات سلامتی گربه نژاد مین کوون

گربه مین کوون مقاومت زیادی در برابر تغییر شرایط محیطی و زندگی در شرایط سخت دارد ولی مثل هر گربه دیگری امکان ابتلای آن به بیماری های مختلف وجود دارد و ما باید سعی کنیم به عنوان صاحب گربه او را به صورت منظم برای چکاپ پیش دامپزشک ببریم تا در صورت وجود مشکلی سریع تر متوجه شویم. این گربه برای ابتلا به بیماری هایی از جمله آتروفی عضلانی نخاعی، پلی کیستیک، اختلالات ژنتیکی، کاردیومیوپاتی هیپروفیک و دیسپلازی مفصل ران یا هیپ دیسپلازیا مستعد است. در ادامه به توضیح مختصر برخی از این بیماری ها می پردازیم :

  • بیماری ارثی پلی کیستیک کلیه موجب نارسایی کلیه ها می شود.
  • در صورت عدم توجه و رسیدگی به هنگام ابتلا به بیماری دیسپلازی مفصل ران، پای حیوان می لنگد.
  • در بیماری آتروفی عضلانی گربه، عضلات و اندام های مختلف و اسکلت بدنی گربه درگیر می شوند.
  • بیماری ارثی هیپرتروفیک کاردیومیوپتی گربه که با آزمایش DNA قابل تشخیص است، قلب را تحت تاثیر قرار می دهد.

هستند که همین امر باعث شده تا این گربه سریع همه چیز را یاد بگیرد؛ به طور کلی آموزش و یاد دادن مفاهیم باعث میشود تا نگهداری از گربه مین کون کار بسیار آسانی شود.خرید وسایل مورد نیاز مانند قلاده، باکس نگهداری و ... نیز برای نگهداری گربه از اهمیت بالایی برخوردار است.

رسیدگی و آراستن گربه نژاد مین کوون

مین کون را مرتبا شانه کنید این کار به از بین رفتن موهای زاید مرده کمک می کند. تازمانیکه موهایش چرب و آلوده نشده باشد نیاز به حمام ندارد. دوهفته یک بار ناخن هایش را کوتاه کنید و مرتب دندانهایش را مسواک بزنید این کار به پیشگیری از بیماری های پریودنتیال کمک می کند. ترشحات گوشه های چشمش را با یک پارچه نرم و مرطوب پاک کنید و برای پیشگیری از انتشار ترشحات برای هر چشم از پارچه ای جداگانه استفاده نمایید. گوش هایش را یک بار در هفته بررسی کنید و در صورت وجود آلودگی آنرا با مقداری پنبه و یا پارچه ای نرم و مرطوب که به سرکه سیب طبیعی و آب گرم اغشته شده است تمییز نمایید و برای پاک سازی موهای مرده و از بین رفته موهایش را هفته ای شانه کنید. بهتر است مین کون را در محیط خانه نگه داری کنید این کار از پخش بیماری های منتقل شده از دیگر حیوانات جلوگیری می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (658 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (94 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (60 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان