آشنایی با خصوصیات و شرایط نگهداری سگ نژاد برزوی

  شنبه، 08 بهمن 1401   زمان مطالعه 13 دقیقه
آشنایی با خصوصیات و شرایط نگهداری سگ نژاد برزوی
سگ نژاد برزوی همچنین با نام گرگ شکاری روسی، سگ شکاری تیزبین روسی، روسکایا پسووایا بورزایا و پسووی شناخته می شود. در ادامه با خصوصیات این نژاد آشنا می شویم.

در این مطلب قصد داریم شما را با یکی از جذاب ترین نژاد های سگ به نام برزوی آشنا کنیم. برزوی یکی از بهترین نژاد های سگ برای نگهداری به عنوان حیوانات خانگی است که با نام های دیگری از جمله روسکایا پسووایا بورزایا، گرگ شکاری روسی، پسووی و همچنین سگ شکاری تیزبین روسی شناخته می شود. این سگ ها معمولاً حیواناتی بسیار باهوش هستند که رفتاری بسیار خوب و آرام با انسان ها از خود نشان می دهند. اگر دوست دارید سگی چابک، بزرگ جثه و باهوش داشته باشید پیشنهاد می کنیم به این نژاد سگ به عنوان حیوان خانگی فکر کنید. در این مطلب برای آشنایی بیشتر شما با این نژاد اطلاعات بیشتری را برای شما خواننده عزیز ارائه خواهیم کرد.

تاریخچه سگ برزوی

احتمالاً برزویی معروفترین سگ روسیه است و در موطن خود برای مسابقه با سگ های وحشی بعد از اوایل سال 1600 (م)/ف استفاده میشد. او نتیجه ی چندین تلاش برای ترکیب سرعت و مقاومت است.یک دوک روسیه ای باآوردن یک سگ شکاری چابک از عربستان به منظور شکار ، به آن اعتبار بخشید. اما این سگ های شکاری که با چشم دنبالش کار میرفتند، در زمستان های خشن از پای در می آمدند. در تلاش دوم این دوک،شکارچیان عربی را با نژاد هایی با پوشش محلی، به احتمال زیاد با سگهای مسابقه ای تارتار یا سگ های پا دراز گله که میتوانستند در سرمای زمستان های روسیه مقاومت کنند پیوند زد. نتیجه ی آن اولین قدم به سمت پیدایش نژاد برزوییِ امروزی بود.

شکار کردن گرگها ورزش ثروتمندان بود که شکارچیان با سگ های کاریشان (که بهتر بود همرنگ باشند)به شکار میرفتند و یک جفت از سگ ها را به سمت گرگها رها میکردندتا از دو طرف به او حمله کنند؛ تا زمانی که شکارچیان سوار بر اسب،از راه رسیده و آنها را با شمشیر بکشند.علاوه بر این، برزویی دارای ظاهری عجیب و غریبو خلق و خویی عالی بودکه او را تبدیل به هدیهای عالی در میان اشراف زادگان میساخت. چون این نژاد به عنوان سمبل خانواده های اشرافی روسیه شده بود، در طی انقلاب روسیه نابود شد. خوشبختانه این نژاد زنده مانده و بعد از آن پیشرفت زیادی کرده است.

مشخصات ظاهری سگ برزوی

سگ نژاد برزوی یک سگ برازنده، اشرافی با عزت است که با گذشت سال ها تبدیل به یک انتخاب محبوب در بین مردم جهان شده است. آنها دارای سرهای بلند و متناسب و لاغر هستند که مشاهده شده نوع ماده دارای سرهای کمی ریزتر از همتایان نر خود هستند. قسمت بالای جمجمه آنها به شکلی گنبدی شکل است و دارای یک ظاهر تقریباً غیرقابل تصور است. این سگ ها دارای یک فک بلند، قدرتمند و عمیق با بینی بزرگ و سیاه هستند که به زیبایی حالت گردی به خود گرفته و به اشرافی بودن آنها می افزاید. سگ های برزوی نگاهی مشتاقانه، هوشمندانه و هوشیارانه را با چشمان خود نشان می دهند که از نظر رنگ تیره و شکل بادامی که دارند به خوبی در فاصله مشخصی از یکدیگر قرار گرفته اند. حلقه دور چشمان آنها سیاه است که به زیبایی کلی و ظاهری زیبا و دلنشین آنها می افزاید.
گوش ها كوچك، لطيف و پنهان هستند و روي سر آنها قرار دارند اما هنوز از هم فاصله چنداني ندارند. هنگامی که سگ ها در حال استراحت هستند، گوش هایشان را به حالت خمیده نگه می دارند تا روی گردن خود دراز بکشند. هنگام هشدار یا کار، سگ ها گوش های خود را به صورت صاف نگه می دارند. یک سگ برزوی دارای یک فک قوی با نیش مناسب است که در آن دندان های فوقانی به طور مرتب با قسمت های پایین آنها همپوشانی دارد. گردن آنها قوس کمی دارد و به صورت عضلانی و بلند مشاهده می شود. شانه ها شیب دارند و به خوبی به سمت عقب می روند. آنها تمیز و عضلانی هستند و این بیشتر اثبات این است که این سگ ها دارای یک کاربرد عالی و خوب از سرعت و قدرت هستند. پاهای جلوی آنها بلند، صاف و تمیز است. برزوی دارای سینه باریک و دنده هایی عمیق است که در سگ های مسن تر بیشتر و واضح تر مشاهده می شود. استخوان سینه آنها به خوبی مشخص می شود و شکم آنها به زیبایی جمع می شود که ظرافت زیادی به ظاهر آنها می بخشد.
قسمت پشتی کاملاً استخوانی در عین حال عضلانت خوبی دارد و در یک منحنی ملایم میزان عضلات بیشتر می شود. این منحنی به طور معمول در نر ها نسبت به همتایان ماده بیشتر است. برزوی ها قدرتمند، بزرگ و عضلانی هستند و با عنوان سگ های دراز و عضلانی شناخته می شوند. سینه بورزوی گسترده تر از شانه های آن است که به این سگ ها تعادل و ثبات می بخشد. ران های آنها به خوبی پرورش یافته و در شکل بلندی قرار دارد و سگ ها با داشتن ران های دوم پرورش داده شده اند. پاهای عقب بلند و بسیار عضلانی است و پای جلوی آنها بیضی شکل با انگشتان بسته و قوس دار است، در حالی که پای عقب آنها کوتاه تر از پاهای جلو مشاهده می شود. دم آنها بلند بوده و کمی چروک است به همین دلیل سگ ها را با شکلیخمیده نشان می دهد. وقتی صحبت از پوشش خارجی آنها می شود، برزوی دارای یک پوشش خارجی ابریشمی است که می تواند صاف، موج دار یا کمی فرفری باشد و موهای آن دارای بافت نرم و ابریشمی مناسب برای لمس شدن هستند. موهای روی سگ، گوش ها، جلوی پاهای آنها کوتاه است ، اما روی بدن برزوی خیلی بیشتر از این موها مشاهده می شود.

 سگ برزوی

تغذیه سگ برزوی

توصیه می شود روزانه ۱.۵ تا ۲.۵ پیمانه غذای سگ با کیفیت بالا در روز، به صورت دو وعده ی غذایی تقسیم شده به او بدهید.مقدار غذایی که سگ شما میخورد به اندازه سن، ساختار، سوخت و ساز و سطح فعالیتهای او بستگی دارد. سگها هم مانند انسانها رفتارهای واقعی دارند و نیازهای غذایی همه آنها مانند هم نیست هم چنین کیفیت غذای آنها نیز متفاوت است، بهتر است به جای اینکه ظرف غذای او را چند بار در روز از غذای معمولی پرکنید، غذای مغذی تری به سگ خود بدهید.

شما میتوانید برای جلوگیری از چاقی سگ به جای ترک غذای او در تمام وقت دو بار در روز به او غذا بدهید و میزان غذایش را اندازه گیری کنید. اگر مطمئن نیستید که سگ شما اضافه وزن دارد می توانید او را با چشمان و دستتان آزمایش کنید، اول به او نگاه کنید طوری که شما بتوانید کمر سگ را ببینید سپس دست خود را روی پشتش و شست های خود را در امتداد ستون فقراتش قرار دهید انگشتان خود را به پایین بکشید شما باید بدون اینکه فشار زیادی به سگ وارد کنید قادر به لمس دنده هایش باشید اگر نتوانستید دنده هایش را لمس کنید سگ اضافه وزن دارد و باید غذایش را کم کرده و فعالیتش را افزایش دهید.

آراستن سگ برزوی

برزوی دارای پوست ابریشمی است که میتواند در هر رنگ و یا ترکیبی از چند رنگ دیده شود هم چنین پوست او میتواند مسطح، موج دار و دارای موهای فر باشد. این موهای فردار در اشکال مختلفی روی بدن سگ وجود دارند که زیبایی خاصی به او میبخشد. پوشش او در قسمت های دم و پاها ضخیم است. گردو خاک به آسانی روی پوشش ابریشمی او نمی نشیند به همین دلیل میتوان به آسانی او را همیشه تمیز نگه داشت. برای از بین بردن هر گونه آلودگی در پشت گوش ها و یا بین پاهای عقب لازم است هفته ای یک بار او را با یک قلم مو برس بزنید. شما نباید از برس های سیمی استفاده کنید زیرا پوست او را خراب میکند.

برای جلوگیری از تجمع باکتری راخل دهان باید هفته ای ۲ یا ۳ بار دندان هایش را مسواک بزنید اما اگر میخواهید که سگ شما دچار بیماری های لثه و یا بوی بد دهان نشود باید این کار را هر روز انجام دهید. لازم است ماهی یکبار ناخن های سگ خود را کوتاه کنید اگر هنگام راه رفتن سگ صدای کشیدن ناخن هایش روی زمین را می شنوید یعنی آنها بیش از حد بلند شده اند. کوتاه نگه داشتن ناخن ها به شما کمک میکند تا زمانی که سگ با شور و اشتیاق برای خوش آمد گویی به سمت شما می پرد به شما آسیبی وارد نشود. هنگام نظافت کردن سگ او را از لحاظ علائمی مانند زخم، خارش، علائم عفونت مثل قرمزی، حساسیت به لمس، التهاب بر روی پوست بینی، دهان، چشم و بر روی پاها را بررسی کنید. چشم های سگ باید بدون هیچ قرمزی و یا ترشحاتی باشد. اگر هفته ای یکبار سگ خود را از همه نظر بررسی کنید باعث میشود تا از مشکلات جدی که ممکن است رخ دهد جلوگیری کنید.

میزان سازگاری سگ برزوی با کودکان و حیوانات خانگی دیگر

برزوی به دلیل اینکه سگی با جثه ی بزرگی است نمیتواند دوست خوبی برای اعضای خانواده مخصوصا کودکان خردسال باشد. آن ها سگ های غول پیکری هستند و تحمل گریه نوزادان را ندارند. همیشه به کودکان خود نحوه ی برخورد با سگ و چگونگی لمس کردن آنها را بیاموزید و هر گاه که با سگ ها همراه میشوند بر اعمال آنها نظارت داشته باشید زیرا ممکن است به همدیگر آسیب برسانند. هرگز نگذارید زمانی که سگ در حال آموزش دیدن است کودک شما برای او غذا ببرد و یا به او نزدیک شود. سگ هر چقدر هم که اهلی باشد هنگام بازی با کودکان باید او را بسته باشد. به طور کلی این سگ ها رفتار پرخاشگری در مقابل سگ های دیگر ندارند اما اگر آنها در یک محیط باز همراه با سگ های کوچک در حال بازی باشند ممکن است رفتار خوبی با آنها نداشته باشد. اگر این سگ از همان سنین اولیه به خوبی آموزش ببیند میتواند با حیوانات دیگر حتی گربه ها هم بازی شوند.

نظافت سگ برزوی

سگ برزوی دارای یک پوشش خارجی نگهدارنده با حجم بالا است که باید روزانه شانه زده شود تا از ایجاد لک ها و مشکلات در آن جلوگیری شود. در حالت ایده آل، پوشش خارجی آنها باید در فواصل منظم مرتب شوند که باعث می شود در مواردی برای مرتب کردن و نظافت آنها رفتن به سالن های نظافت بهتر باشد. مانند بیشتر سگ ها، سگ برزوی بیشتر در طول بهار و سپس دوباره در پاییز ریزش مو دارد، هنگامی که آنها به معنای واقعی کلمه مقادیر فراوانی ریزش مو داشته باشند می توان در تمام قسمت های خانه مو های آنها را مشاهده کرد، به همین دلیل در این مواقع از سال سگ ها نیاز به نظافت مکرر دارند.
جالب اینجاست که نرها بر خلاف همتایان خود فقط سالی یک بار ریزش مو دارند. همچنین موهای بین پنجه های آنها به طور مرتب اصلاح می شود تا از جمع شدن آن در هوای مرطوب و سردتر جلوگیری شود و باعث ناراحتی در راه رفتن آنها می شود. همچنین مهم است که به طور مرتب گوش های آنها را چک کنید و در صورت لزوم آنها را تمیز کنید تا مطمئن شوید که پس از آن به خوبی خشک شده اند. اگر رطوبت بیش از حد در مجرای گوش سگ ایجاد شود، می تواند به یک عفونت مخمر دردناک و نامطبوع منجر شود و به محض بروز این شرایط، این بیماری اغلب بسیار سخت است.

ورزش سگ برزوی

اگرچه برزوی سگ پر انرژی نیست، اما برای سالم بودن و سالم ماندن آنها باید ورزش زیادی برای آنها در نظر بگیریم. حداقل 2 ساعت در روز ایده آل است و در صورت امکان، به سگ اجازه داده می شود هرچه بیشتر اوقات در یک باغ بزرگ امن بچرخد تا واقعاً انرژی خود را تخلیه کند. با این حال، این امر عاقلانه نیست که اجازه دهیم برزوی از مکان امن مورد نظر خود خارج شود، زیرا اگر آنها هر چیزی را در مسافتی که در حال حرکت در آن هستند، شناسایی کنند به دنبال آن رفته و از مسیر حرکت دور می شوند.

نحوه مراقبت از سگ برزوی

یکی از مهمترین مواردی که در نگهداری از حیوانات خانگی از جمله سگ های باید به آن توجه داشته باشید و رعایت کنید حفظ بهداشت و رعایت نکات لازم برای حفظ سلامتی جسمی این حیوان است. در واقع اگر شما به طور منظم و دقیق بهداشت و نظافت حیوان را رعایت کنید از ابتلای آن به بسیاری از بیماری ها پیشگیری خواهد کرد. با وجود این که سگ برزوی یک حیوان مقاوم است که کمتر درگیر بیماری می شود. اما در صورتی که در معرض آلودگی ها قرار گیرد ممکن است دچار بیماری بشود بنابراین بهتر است هر هفته تمام اعضای بدن حیوان را به دقت مورد بررسی قرار دهید و در صورتی که عارضه و علامتی غیر معمول ناخوشایند فوراً برای رفع و برطرف کردن آن اقدام کنید. همچنین بهتر است به صورت دوره ای حیوان خود را برای کنترل ظاهری و داخلی نزد دامپزشک ببرید تا با دقت بیشتری حیوان را مورد بررسی و معاینه قرار دهد.

مشکلات و سلامتی سگ برزوی

برزوی ها معمولا سگ های سالمی هستند اما مانند سایر سگها آنها نیز ممکن است به برخی بیماری ها مبتلا شود همه آنها دچار بیماری نمی شوند اما اگر شما از این نژاد نگهداری می کنید باید آگاهی لازم نسبت به آنها داشته باشید.

  • پیشرو شبکیه آتروفی (PRA): این بیماری یک اختلال دژنراتیو چشم است که سگ مبتلا به آن با از دست دادن گیرنده های نوری که در پشت چشم قرار دارند دچار نابینایی میشود قبل از اینکه نشانه های این بیماری بروز کند میتوان آن را تشخیص داد. خوشبختانه سگ ها میتوانند در صورت از دست دادن بینایی خود برای حل نیازهایشان حواس دیگر خود را به کار بگیرند و زندگی سالم و کاملی داشته باشند. پرورش دهنده ی قانونی باید هر سال تاییدیه سلامت چشم سگ را از متخصص چشم دامپزشک دریافت کند.
  • معده اتساع و ولولوس (GDV): این بیماری باعث نفخ یا چرخش معده میشود که میتواند بعد از خوردن یک وعده غذای پرحجم در روز، به سرعت غذا خوردن، نوشیدن حجم زیادی آب بعد از خوردن غذا و ورزش کردن با شور و نشاط رخ بدهد، هم چنین ممکن است نوع مواد غذایی نیز باعث نفخ شود. این بیماری در سگ های مسن شایع است اما میتواند در هر سنی رخ دهد. اتساع معده با گاز یا هوای داخل معده همراه است که باعث میشود تا در این حالت به خودی خود قادر به آروغ زدن یا استفراغ که در اثر تجمع بیش از حد هوا داخل معده به وجود می آید نباشد و باعث میشود که بازگشت خون به قلب به کندی صورت بگیرد و فشار خون پایین بیاید و سگ دچار شوک شود در این حالت اگر به موقع پزشک به او رسیدگی نکند سگ میمیرد. سگ مبتلا به نفخ ممکن است بی قرار، افسرده، بی حال، ضعیف و یا دچار تپش قلب شود. هنگامی که سگ شما دچار این بیماری می شود باید در اسرع وقت او را نزد دامپزشک ببرید.
  • استشندرسس کوندریت (OCD): این وضعیت ناشی از رشد نامناسب غضروف مفاصل بوده و معمولا در ناحیه آرنج اتفاق می افتد اما گاهی نیز در شانه ها دیده میشود. این بیماری باعث درد خیلی زیادی در مفاصل میشود به گونه ای که سگ حتی قادر به خم کردن آرنج خود نیست و معمولا در سن ۴ تا ۹ ماهگی رخ میدهد که استفاده از غذاهایی با پروتئین بالا به درمان آن کمک میکند.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (256 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (232 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (189 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (168 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (139 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW