آشنایی با خصوصیات و ویژگی های گربه چین چیلا

  پنجشنبه، 20 مرداد 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با خصوصیات و ویژگی های گربه چین چیلا
گربه چین چیلا نوع خاصی از گربه های مینیاتوری زیبا هستند و جای خاصی هم در قلب کسانی دارند که از حیوانات خانگی نگه داری می کنند. ما در این مطلب این گربه را معرفی می کنیم.

گربه هایی که موهای زیادی دارند اغلب مورد توجه دوستداران این حیوان خانگی هستند. در این میان گربه چین چیلا یکی از این محبوبترین هاست. زیبایی چین چیلا به طرز شگفت آوری منحصر به فرد است. چهره متفاوت این گربه و چشم های زیبایش شما را به وجد می آورد.نام چین چیلا برگرفته از جونده ای در آمریکای جنوبیست با پوشش ابریشمی که شبیه گربه است. در واقع چین چیلا زیرگونه ای از نژاد پرشین است. پرشین گربه ای ایرانیست که تقریبا ۶۰ زیر گونه دارد. نژاد چین چیلا هم که منشا همین نژاد است با موهایی بلند و صورتی گرد و کوچک طرفداران بسیار زیادی دارد.

نژاد مادر پرشین
اصالت انگلیس
قد ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر
وزن ۳.۵ تا ۵.۵ کیلوگرم
طول عمر ۱۲ تا ۱۵ سال
قیمت ۸ تا ۱۲ میلیون تومان

در آمریکا تلاش کردند پرشین های نقره ای را به عنوان نژاد جداگانه ای به ثبت برسانند اما موفق نشدند. در انجمن نژادی گربه، پرشین های نقره ای به نقره ای چین چیلا و نقره ای سایه ای تقسیم می شوند و پرشین های طلایی به طلایی چین چیلا و طلایی سایه ای تقسیم شده اند. ثبت جداگانه چین چیلا در آفریقا موفقیت آمیز بود و شورای گربه آفریقای جنوبی پنج گونه از چین چیلاها را به عنوان چین چیلای موبلند به رسمیت شناخت.اگر بخواهیم پرشین ها را با چین چیلا مقایسه کنیم باید بگوییم این نژاد دهانی کشیده تر دارد و در نتیجه راحتتر از پرشین نفس می کشد. تفاوت دیگری که در ساختار چشمی آنها وجود دارد باعث شده نسبت به پرشین ها اسک کمتری داشته باشند.

ویژگی های ظاهری گربه چین چیلا

گربه چین چیلا سری پهن با گوش های کوچک دارد. این گربه ها به لحاظ خلق وخو و ظاهر شباهت های زیادی به گربه پرشین دارند، با این تفاوت که صورت آن ها مانند گربه های ایرانی جمع شده نیست و استخوان بندی ظریف تری نسبت به اکثر گربه های ایرانی دارند. همچنین بینی آنها در مقایسه با گربه های پرشین کمی بلندتر است که به جلوگیری از مشکلات تنفسی آن ها کمک می کند. چشم ها بزرگ و گرد این گربه ها سبز رنگ است. پاهای این گربه ها نسبتاً کوتاه، ضخیم و محکم است. موهای گربه چین چیلا بلند، ضخیم و ابریشمی است رنگ اصلی موی این گربه ها سفید است اما با کمی دقت مشخص خواهد شد که خز گربه به طور ظریف با رنگ مشکی پوشیده شده که رنگ براق نقره ای به پوست می دهد.

به طور کلی خز چین چیلاها در طیفی از رنگ های سفید، نقره ای و طلایی دیده می شود. این گربه ها دم کوتاه و بوته ای دارند. دو نوع کمیاب از گربه های چین چیلا که به گربه های طلایی و نقره ای معروف هستند اغلب در روی بدن خود در قسمت سر و پشت دارای لکه های نقره ای یا طلایی هستند. گربه چین چیلا را می توان به دو صورت براق و مات مشاهده کرد. این رنگ ها معمولا سر، پشت، پاها و دم را شامل می شود و پهلو ها به رنگ خالص سفید است. وزن چین چیلاها بین 3.5 تا 5.5 کیلوگرم است و متوسط طول عمر آنها حدود 12 تا 15 سال است.

گربه چین چیلا

خلق و خوی گربه چین چیلا

در مورد خلق و خوی این گربه های دوست داشتنی باید بگوییم که بسیار آرام و مودب هستند و در اکثر مواقع در اطراف خانه و در یک گوشه می خوابند. این گربه ها بسیار خونگرم هستند و به راحتی می توانند با صاحب خود یک رابطه عمیق و خوبی را به وجود بیاورند و هم چنین با صاحب خانه به راحتی مانوس می شوند که این نشانه از هوش بالای چین چیلا ها است. هم چنین یک نکته جالب در مورد آن ها این است که این گربه ها به سرعت می توانند اخلاقیات صاحب خود را بشناسند، حتی زود تر از آن که صاحبشان اخلاق آن ها را بشناسد.

سازگاری گربه چین چیلا با کودکان

چین چیلا ها سازگاری پایینی با کودکان دارند، چرا که اگر مورد اذیت و آزار قرار بگیرند و یا این که مو های آن ها توسط کودکان کشیده شود، به سرعت عصبی می شوند. به همین دلیل در خانه هایی که کودکان هستند، توصیه می کنیم که از چین چیلا نگهداری نکنید، چرا که اگر توسط کودکان اذیت شوند به سرعت عصبانی می شوند و با خشم برخورد خواهند کرد. اگر می خواهید از این گربه های زیبا نگهداری کنید، بهتر است که فرزند شما بزرگ باشد تا به این گونه کودک و چین چیلا بتوانند رابطه بهتری با هم داشته باشند و دوستان خوبی برای هم شوند.

تربیت و آموزش پذیری گربه چین چیلا

آموزش استفاده از جعبه توالت را باید از زمانی که بچه گربه ها شروع به خوردن غذاهای جامد می کنند، یعنی در سه یا چهار هفتگی شروع کرد. بستری که به عنوان محل توالت گربه در نظر گرفته می شود باید در دسترس گربه و در مکانی ساکت و آرامی قرار گیرد، و بچه گربه ها را مکررا به ویژه وقتی آماده مدفوع یا ادرار کردن هستند، یا هنگام عمل دفع روی بستر مورد نظر قرار داد. زمانی که بچه گربه قوز می کند و دم خود را بالا می گیرد، نشان دهنده آمادگی گربه برای عمل دفع است. اگر بچه گربه اشتباها ً در جایی غیر از محل در نظر گرفته شده ادرار یا مدفوع کرد، محل را باید به خوبی تمیز کرد. چرا که بوی ساطع شده از آن محل باعث می شود گربه برای دفع مجددا به آن محل باز گردد و آن جا را به عنوان محل دفع همیشگی خویش در نظر گیرد .به طور کلی برای آموزش گربه لازم است که رفتارهای مطلوب و مورد تایید آن ها با دادن پاداش هایی نظیر غذا یا اسباب بازی مورد تشویق قرار گیرد.

نگهداری چین چیلا

این نژاد اغلب آرام و بی صداست و ترجیح می دهد در گوشه ای از خانه دراز بکشد. از دیگر صفات چین چیلا می توان به اجتماعی بودنش اشاره کرد؛ به طوریکه از توجه شما خوششان می آید و به راحتی باشما دوست می شوند. با وجود موهای بلند این نژاد معمولا مورد توجه خانواده هایی با فرزندان کم سن و سال قرار نمی گیرد. چراکه وجود پوشش بلند باعث می شود بچه آن را بکشد و گربه تان به شدت عصبانی شود.همانطور که گفتیم چین چیلا موهایی بلند دارد بنابراین باید هر یک ربع موهایش را برس بکشید تا علاوه بر حفظ زیبایی، از مشکلات پوستی هم جلوگیری شود.

برخی از قسمت های بدن بیشتر در معرض گره خوردن موهاست، مثل زیر بغل، قسمت پایینی دم و همینطور شکم. بهتر است این نواحی را با دقت بیشتری برس بکشید.برس کشیدن برای این نژاد حتما باید هر روز انجام شود، در غیر اینصورت پس از گره خوردن موها در هم گربه تان باید درد زیادی بکشد تا مجدد موهایش رابرس بزنید مثل اولش کنید. در اینگونه موارد که سهل انگاری از سمت شما بوده و به دلیل شانه نکردن موهای زیادی در هم پیچیده شده ناچارید موهایش را کوتاه کنید. در اینگونه موارد به دامپزشک مراجعه کنید تا راهکار مناسبی به شما ارائه دهد. اگر می خواهید زمان کمتری صرف گربه تان کنید بهتر است که سالی یکبار گربه تان را به آرایشگاه ببرید.

گربه چین چیلا برای نگهداری در آپارتمان بسیار مناسب است، به این دلیل که معمولا ترجیح می دهد گوشه ای از خانه دراز بکشد و زیاد شیطنت نمی کند.اواخر زمستان ریزش موهای این نژاد شروع می شود. اگر می خواهید موهای گربه به لباس هایتان نچسبد و محیط خانه تمیز بماند، سعی کنید در این دوره از فصل برس زدن را منظم تر کنید و لباس های مشکی هم استفاده نکنید.معمولا سالمندان یکی از گزینه های مناسب برای به سرپرستی گرفتن چین چیلا هستند، به طوری که بسیاری از آنها را در خانه این افراد می بینیم. یکی از دلایل آن هم این است که آنها می توانند بیشتر به گربه خود رسیدگی کنند و فضای آرامی برایش فراهم کنند.

انواع بیماری های گربه چین چیلا

گربه های چین چیلا مانند نژاد های دیگر گربه مستعد برخی از بیماری ها می باشند. البته این موضوع را باید افزود که همه گربه های چین چیلا بیمار نخواهند شد ولی برای آگاهی بیشتر بهتر است که با برخی از بیماری های شایع در این حیوانات دوست داشتنی آشنا شوید.

  • بیماری های قلبی:یکی از بیماری هایی که این گربه های زیبا مستعد آن می باشند، بیماری های قلبی است. در این باره باید بگوییم که بیماری های قلبی اغلب در اوایل زندگی در چین چیلا ها ظهور می کند و احتمال مرگ آن ها را نیز در پی دارد.
  • بیماری های کلیوی:بیماری های کلیوی در گربه چین چیلا به طور معمول در سنین ۳ تا ۱۰ سالگی بروز می کند. از آن جایی که بیماری های کلیوی در آن ها شایع است، بهتر است که گربه خود را در یک دوره مشخص برای چکاپ به دامپزشکی ببرید.
  • حساسیت به گرد و غبار:یکی از مواردی که این گربه های دوست داشتنی به آن ها حساسیت بسیار زیادی دارند، گرد و غبار است. باید چین چیلا ها را از گرد و غبار دور نگه دارید، چرا که گرد و غبار در آن ها باعث بسته شدن مجاری اشکی می شود و در نتیجه باعث ایجاد بیماری های قرنیه در این نوع از گربه ها خواهد شد.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (450 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (314 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (278 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (238 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (207 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (172 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (101 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
تکذیب شهادت سردار قاآنی در حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت
اسرائیل پس از لبنان شاید به ایران حمله کند | توصیه فرمانده‌ سابق سپاه به دولت‌های 3کشور
هفته‌ها طول می‌کشد تا اسرائیل از سرنوشت سیدحسن نصرالله مطلع شود
ناپدید شدن مرموز دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا /+ جزئیات اتفاق تلخی که برای فاطمه کشاورز در اسپانیا روی داده
(عکس) غذای محلی کاشان بر سر میز غذای رونالدو و جورجینا
(عکس) چیدمان بخصوص و مجلل اتاق آرایش فرح پهلوی به سبک کلاسیک سلطنتی/ در روزهایی که مردم ایران خونه برای زندگی نداشتن ببین چه هزینه‌ای فقط صرف اتاق آرایش فرح شده
(ویدئو) یادی کنیم از ناهار لاکچری ظهر جمعه خونه مادربزرگ دهه 60 ها/ نگاه پر محبت و لبخند پدر بزرگ
فرصت زمانی 12 روزه به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی/ اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری 1403 هفتۀ پایانی مهرماه
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد