آشنایی با خصوصیات و ویژگی های سگ نژاد ساموید

  پنجشنبه، 16 تیر 1401   زمان مطالعه 14 دقیقه
آشنایی با خصوصیات و ویژگی های سگ نژاد ساموید
ساموید سگی قوی ، هوشیار ، چابک و سگ قطبی است که صفات وقار و زیبایی را با خود همراه ساخته است. برای آشنایی بیشتر با این نژاد با همراه شوید.

ساموید سگی مهربان، باهوش و وفادار است که هیچ چیزی را بیشتر از بودن در کنار خانواده اش دوست ندارد. آنها با بچه ها بسیار مهربان هستند و از شریک شدن در فعالیت های شما لذت می برند. لبخند همیشگی اش از او سگی مهربان می سازد که باعث محبوبیت هرچه بیشتر او میشود. موهای این نژاد زیبایی خاصی دارد اما باید توجه داشته باشید که نیاز به نگهداری خیلی خوب دارد، به خصوص زمانی که در فصل ریزش مو قرار میگیرند. در این موقع از سال باید تحمل این را داشته باشید که در همه جا مو پیدا کنید، همه جای خانه، روی لباس، روی تخت و حتی داخل ماشین تان.

این سگ های دوست داشتنی برای شکار پرورش یافته اند و غریزه آنها حکم میکند تا هر جنبنده ای را در هر جایی ببینند دنبال کنند. پس هنگام پیاده روی، باید کنترل کاملی روی آنها داشته باشید و این اتفاق فقط در پی تمرین و آموزش می افتد اما نگران نباشید زیرا آموزش پذیری آنها بسیار زیاد است و به راحتی میتوان آنها را آموزش داد. ساموید یک سگ فعال و پر انرژی است که همیشه برای پیاده روی و تمرین ​​آماده است. آنها به فضایی برای بازی کردن و بازی نیاز دارند و در آپارتمان های کوچک زندگی شاد و خوبی ندارند.

تاریخچه نژاد ساموید

ساموید یک نژاد بسیار قدیمی است و تقریباً شبیه سگ های اولیه است که ژن هیچ گرگ یا روباهی با آن مخلوط نشده است. آنها یک سگ کار بودند که در سیبری با شکارچیان و ماهیگیرانی زندگی می کردند که به ساموییک ها معروف بودند، به همین دلیل این سگ را ساموید نامگذاری کردند. اسکیمو ها از این نژاد برای کشیدن سورتمه ها و محافظت از اموالشان استفاده میکردند و البته که در گله داری گوزن شمالی عالی عمل میکرد. همچنین این سگ ها به دلیل پشمالو بون و داشتن مو های فراوان و از طرفی ارتباط تنگاتنگ با مردم و زندگی در کنار آنها، آموزش میدیدند تا برای گرم نگه داشتن انسان، در کنار آنها یا در مواقعی روی انها بخوابند.

پوشش مویی دولایه ضخیم و نرم خود، یک خواب گرم و راحت را فراهم می کرد. در سال 1889 کاشف رابرت اسکات این نژاد را به انگلستان آورد البته این احتمال نیز وجود دارد که تاجران پوست حیوانات که برای پوست سمور به سیبری سفر می کردند برای اولین بار این نژاد را به کشور های اروپایی معرفی کرده باشند که چندان مستند نیست. این نژاد در انگلستان توسعه ی بیشتری یافت و از آنجا در سراسر جهان گسترش یافت و AKC نیز این نژاد را در سال 1906 به رسمیت شناخت.

مشخصات ظاهری سگ ساموید

ساموید یکی از زیبا ترین سگ ها به شمار می رود. زیبایی ظاهری این سگ افراد زیادی را به سمت خود جذب می کند. مهربانی و اصالت در کنار زیبایی ظاهری این سگ سبب شده که مردم زیادی طرفدار ساموید شوند و این سگ بیش از پیش به عنوان حیوان خانگی به سرپرستی پذیرفته شود. این سگ آنقدر کیوت و زیبا است که تعدادی از مردم از این سگ به عنوان هدیه دادن به عزیزانشان استفاده می کنند. با توجه به گفته های مقاله های غربی در اولین بار یه ساموید به اسم آنتارکتیک باک به کشور انگلستان آورده شد و ملکه الکساندرا به تکثیر و پرورش این نژاد بسیار توصیه کرد و خودش نیز مجذوب این سگ ها شده بود.

این سگ ها زیادی بزرگ نیستند و اندازه نسبتا کوچکی نسبت به سگ های هاسکی و شکاری دارند. اما این را بدانید که سگ نژاد ساموید با جثه بزرگ نیز موجود است که، موهای پف دار و پرپشت و سفید این سگ ها آن ها را به فرشته های بانمک زمینی تبدیل کرده است. اندازه این سگ ها به مقداری است که می توان از آن ها در آپارتمان نیز نگهداری کرد.

سگ ساموید

خصوصیات اخلاقی سگ ساموید

سگ ساموید به عنوان مهربان ترین نژاد سگ ها شناخته می شود. سگی که این مهربانی را از اجداد خود به ارث برده است. در گذشته های دور نیز سگ های ساموید از صاحبان شان در برابر سرما محافظت می کردند. به طوری که تعداد زیادی از آن ها برای محافظت جان صاحبان شان در برابر سرما، جان خود را از دست می دادند.سگ هایی ساموید بسیار قوی و مصصم در کارشان هستند. هم چنین ملایم، مهربان و همان طور که گفته شد، بسیار فداکار هستند. فداکاری این سگ ها را می توان در ارتباط شان با دیگر سگ ها و هم چنین در ارتباطشان با انسان ها فهمید. ساموید بسیار رفتاری اجتماعی دارد و خیلی زود با صاحبان خودش اخت می شود. ساموید ها توانایی بازی با کودکان را نیز دارند. همین زیبایی و مهربانی آن ها سبب می شود که اغلب کودکان از این سگ نترسند و ساموید با بازی کردن با کودکان نظر آن ها را به خود جلب می کند.

ساموید ها بسیار فعال و پر انرژی هستند. اگر شما قصد این را دارید که از این سگ ها در خانه نگهداری کنید، حتما مکانی را برای بازی و سرگرمی این کیوت های دوست داشتنی مهیا کنید. ورزش یکی از مسائلی است که برای ساموید ها ضروری می باشد. این سگ ها اگر مدتی تحرک نداشته باشند، دچار بیماری می شوند.لازم به ذکر است که بگوییم که این سگ ها هم چون فرزندان کوچک شما بسیار تقلید می کنند. هوش بالایی دارند و به سرعت فعالیت های زیادی را آموزش می بینند. شما باید قبل از به سرپرستی گرفتن ساموید ها به این نکته توجه کنید که باید حتما تایم کافی داشته باشید تا با این سگ ها بگذرانید. ساموید ها بسیار حساس هستند و هم چون کودک ها نیاز به توجه دارند.

تغذیه سگ نژاد ساموید

غذای این سگ ها باید از مواد غذایی با کیفیت بالا باشد و غذایی که مورد استفاده این آن ها قرار می گیرد، چه غذای خانگی چه غذای آماده باید مورد تایید دامپزشک باشد. تغذیه باید متناسب با سن این سگ ها باشد. این نژاد از سگ ها مستعد چاقی هستند پس باید حواستان به کالری دریافتی و وزن سگ خود باشد. خوراکی های تشویقی که به سگ می دهید، نقش مهمی در آموزش سگ ها دارد مصرف زیاد این خوراکی ها باعث چاقی و اضافه وزن سگ می شود پس در استفاده از آنها هم باید دقت کنید، آب تمیز و تازه را همیشه در اختیار سگتان قرار دهید.

بهداشت سگ نژاد ساموید

ساموید چون پوست روشن و خیلی جذاب و همچنین موهای سفید و پشمی دارد نیاز به مراقبت و رسیدگی بیشتر دارد و باید وقت و زمان بیشتری را صرف آن کرد. برای اینکه این سگ ها زیبایی و جذابیت خود را از دست ندهند باید خوب نگهداری شوند و اجازه ندهید پوستشان کثیف شود. موهای این سگ ها سعی شود در هفته ۱ الی ۲ بار شانه شود. این نژاد از سگ ها ریزش موی فصلی و ثابت دارند شانه زدن مرتب باعث جدایی موهای زائد و مرده از پوست می شود، برای همین شانه زدن مرتب فراموش نشود و بهتر است از شانه های استیلی استفاده شود. یک نکته قابل توجه این است که موی این نژاد از سگ ها آلرژی زا هستند و برای افرادی که به موی سگ حساسیت دارند اصلا مناسب نیست.

ناخن های سگ ساموید را دوبار در ماه باید کوتاه کرد جنس ناخن آن ها بسیار قوی است وسرعت رشد بالایی دارند. باید به صورت منظم آن ها را برای پیشگیری از بیماری ها و همچنین آسیب به سگ حتما کوتاه کنید و در هنگام این کار مراقب باشید برای نتیجه بهتر، کوتاهی ناخن ها بعد از حمام انجام شود. مسواک زدن یک یا دو بار در هفته برای مراقبت از دندان ضروری و لازم است و بهتر است این کار با خمیر دندان مخصوص سگ انجام شود تا نتیجه بهتری حاصل شود. برای جلوگیری از پوسیدگی و همچنین تشکیل جرم بر روی دندان رعایت بهداشت دهان ضروری است و به خوش بو شدن تنفس سگ نیز کمک می کند. مراجعه سالانه به دامپزشک برای بررسی سلامت دندان حتما انجام شود.

انواع بیماری های سگ نژاد ساموید

متاسفانه باید بگوییم سگ های مهربان و کیوت ساموید به بیماری های زیادی دچار می شوند. بیماری های که ممکن است مادر زادی باشد و یا بر اساس عوامل محیطی به وجود می آید. حال ما شما را با تعدادی از این بیماری ها آشنا می کنیم.این را به خاطر داشته باشید که توله ها ساموید باید تا حداقل 2 سالگی با مادرشان زندگی کنند. جدا کردن آن ها از مادرشان سبب بیمار شدن آن ها می شود.

شیر مادر مهم ترین تغذیه برای یک توله ساموید تلقی می شود. نبود این مورد به عنوان یک کمبود محیطی تلقی می شود و بدن اولیه را قوی و آماده زندگی در شرایط سخت نمی کند. شیر مادر سگ ساموید مغذی ترین و بهترین منبع تغذیه ای می باشد و توصیه ما به شما این است که هیچ وجه زودتر از 2 سالگی ، توله را از مادرش جدا نکنید.در این مورد ممی توانید به مثال بیماری های سگ توجه داشته باشید ولی خب در ادامه هم لیستی از بیماری های شایع سگ ساموید را لیست کرده ایم تا بتوانید درکی بهتر را برای نگهداری این سگ داشته باشید.

آتروفی پیش رونده شبکیه چشم

بیماری های مرتبط به شبکیه و قرنیه از مهمترین مشکلات چشم به شمار می آیند. در داخلی ترین لایه چشم شبکیه موجود است و در بر دارنده سلول های گیرنده نور و نورون ها می باشد. شبکیه چشم بسیار نازک بوده به طوری که ۷۵٪ مساحت کرهٔ چشم را می پوشاند. شبکیه بسیار حساس به نور ها است و قادر است با تبدیل جریان الکترومغناطیسی نور به پیام عصبی و انتقال آن از طریق عصب بینایی به قسمت پشت سری به مغز، توانایی دیدن را برای سگ به ارمغان بیاورد. آتروفی از بدترین و مهم ترین بیماری های چشمی در سگ ها محسوب می شود. معمولا منشا این بیماری ژنتیکی بوده است و معمولا چشم ها را به گونه ای دو طرفه درگیر کرده و سگ های ساموید را به کم بینایی مبتلا می کند و بیماری تا جایی پیش می رود که سگ نابینا شود.

دیسپلازی مفصل ران

این یک عارضه است که در سگ های بزرگ بیش از سگ های کوچک رواج دارد. پس با توجه به جثه سگ های ساموید، این بیماری در آن ها بسیار کم رخ می دهد.علت به وجود آمدن این بیماری رشد غیر عادی مفصل اتصال دهنده استخوان ران به لگن است. حتی امکان این وجود دارد که دررفتگی ناقص در سگ رخ دهد و یا حتی کامل سر استخوان ران از لگن در توله ها و سگ ها با سن پایین در ادامه تخریب مفصل و عوارض سخت تر در سگ هایی با سن بالاتر شود. مورد های زیادی هستند که در ایجاد این بیماری نقش داشته که در بین این نشانه ها می توان به مواردی هم چون وراثت و هم چنین فاکتورهای محیطی اشاره کرد.

هپاتیت مزمن سگ samoyed

شاید برای تان جالب باشد که بدانید که سگ ها نیز هم چون انسان ها به بیماری های عفونب هم چون هپاتیت مبتلا می شوند. این بیماری در گذشته بسیار بیشتر از امروز بین مردم رواج داشته است و انسان ها و سگ ها را به کام مرگ می کشانده است. اما امروزه با کمک علم فراگیر این مشکل تا حدودی کنترل شده است و افراد و سگ های کمتری به این بیماری مبتلا می شوند. هپاتیتی که در بدن سگ به وجود می آید، به واسطه یک عدد DNA ویروس بدون غشا که تحت عنوان آدنوویروس شناخته می شود.

در تیپ ۱ سگ سانان (CAV-1) به وجود آمده و از نگاه آنتی ژنی با CAV-2 که اصلی ترین عامل به وجود آورنده تراکئوبرونشیت عفونی در سگ های ساموید است، نزدیکی ندارد.CAV-1 نسبت به حلال های دارای چربی مقاومت خوبی نشان می دهد و خارج از بدن شخص بیمار برای هفته ها و حتی ماه ها زنده می ماند و از بدن بیمار تغذیه می کند ولی نکته جالب این است که نسبت به محلول ۳-۱% کلریدسدیم که یک ضدعفونی کننده مؤثر است واکنش نشان می دهد.

سندرم کوشینگ در سگ نژاد ساموید

در گام آخر شما را به بیماری ای به نام سندروم کوشینگ آشنا می کنیم. شاید شما تا به حال اسم این بیماری را نشنیده باشید. این را بدانید که این بیماری تقریبا نادر است و خیلی کم سگ شما را تهدید می کند. این بیماری عجیب زمانی رخ می دهد که بدن سگ بیش تر از مقدار معمول هورمون کورتیزول تولید کند. کورتیزول یکی از هورمون هایی است که در کنترل عواطف و احساسات هم چون استرس در بدن ترشح می شود.

آموزش سگ ساموید

همان طور که پیش تر گفتیم سگ های نژاد ساموید بسیار باهوش هستند. به طوری که جزو باهوش ترین ها به حساب می آیند. آموزش به این سگ ها بسیار ساده است اما باید بسیار دقت کنید. سگ های ساموید بسیار زود تقلید می کند و کار های شما را تکرار می کنند. این سگ با لبخند همیشگی که به لب دارد شما را به سرعت شیفته خود می کند. البته این سگ ها در عین باهوش بودن کمی لجوج هستند و ممکن است حرف شما را گوش ندهند. اما بدانید که به راحتی رام می شوند و می توانید آن ها را در اختیار خود قرار دهید. ساموند کمی هم کله شق می باشد که نیاز به صبر زیاد شما برای بازی کردن با او است.ساموید ها عاشق خوش گذرانی با انسان ها هستند. پس هر کاری می کنند تا بتوانند توجه انسان ها را به خود جلب کنند. آن ها با هوش زیاد خود توانستند در بین مردم محبوبیت زیادی پیدا کنند. اگر به دنبال سگی می گردید که شما را زیاد به درد سر نیندازد، سگ های سفید و کیوت نژاد ساموید را به شما پیشنهاد می کنیم.

بازی های مورد علاقه سگ ساموید

همان طور که پیش تر گفتیم، سگ های ساموید عاشق آن هستند که با شما بازی کنند. آن ها کله شق و لجوج هستند و دوست دارند تا شما را به چالش بکشند. سگ ساموید اصیل در حالی که در بین اعضای خانواده فقط با یکی از اعضای خونه بیشتر اخت می شود ولی رابطه اش با همه افراد خانه خوب و عاطفی باقی می ماند. علاقه بیش از حد سگ های ساموید به انسان، به احتمال خیلی زیاد از رابطه نزدیک اجداد آن ها با مردم ساموید نشات گرفته است که این نژاد سگ، هزاران سال از مردمان محافظت کرده است.پس تا این جا فهمیدید که بزرگ ترین علاقه اسن سگ های پشمالو و جذاب بازی کردن با خود شماست. شما می توانید اسباب بازی حیوانات را تهیه کنید و با آن ها با پت های خود بازی کنید. توپ بازی یکی از لذت بخش ترین بازی ها برای حیوانات خانگی است.

بازی کردن با سگ نه تنها شما را سرگرم می کند، باعث کاهش استرس و اضطراب در سگ شما می شود. سگ شما را پرورش می دهد و با هوش تر می کند. بازی کردن با سگ های ساموند باعث این شده که شما نیز تحرک داشته باشید و کمی ورزش کنید. لازم به ذکر است که چنان چه در روز های گرم می خواهید با سگ بازی کنید، بهتر است زمانی که زیر آفتاب رفته است، این کار را انجام بدهید و یا چنان چه که زیر نور بازی می کنید، حتما آب برای سگ خود بگذارید. یافتن بازی مورد علاقه سگ شما چنان کار سختی نیست. با امتحان چند بازی می توانید علاقه او را متوجه شوید.

کودکان و سگ ساموید

سگ ساموید به خانواده خود بسیار وابسته است و کودکان نیز قطعاً شامل آن ها می شوند. اگر بزرگ ترها در مورد چگونگی رفتار با سگ بااحتیاط به کودکان آموزش بدهند، یک ساموید اجتماعی که به درستی تربیت شده باشد واقعاً از توجه و همراهی کودکان لذت می برد. بهترین نژاد سگ برای کودکان را از دست ندهید.به دلیل اندازه و قدرت خود می تواند به راحتی به یک کودک کوچک ضربات متوالی بزند بدون اینکه حتی ازآنچه اتفاق افتاده کسی آگاه شود. بنابراین یک فرد بزرگ سال مسئول باید بر همه تعاملات بین بچه ها و سگ نظارت کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (447 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (275 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (272 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (217 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (184 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (159 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (150 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (82 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (81 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال شمع روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال ابجد روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال روزانه روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 7 مهر 1403 + فیلم
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس