ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با ماهی سیچلاید جک دمپسی

  یکشنبه، 18 دی 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
آشنایی با ماهی سیچلاید جک دمپسی
در این مقاله به معرفی یکی از زیباترین ماهی های جهان یعنی ماهی جک دمپسی می پردازیم و تمام اطلاعات این ماهی را به صورت جامع و کاربردی در اختیار شما قرار می دهیم.

سیچلاید جک دمپسی از جمله سیچلایدهای آمریکایی است که بومی آمریکای مرکزی است. جک دمپسی دارای بدنی خاکستری تا قهوه ای رنگ است که خطوطی عمودی تیره بر روی آن قرار گرفته اند. در برخی از گونه های این ماهی نقاطی براق به رنگ آبی سطح بدن را پوشانده اند که این ویژگی بیشتر در جنس نر این ماهی دیده می شود.

ظاهر سیچلاید جک دمپسی

نام مشترک آنها بر اساس ظاهر آنها است. آنها دارای چهره قوی و ماهیت تهاجمی هستند ، شبیه به بوکسور دهه ۱۹۲۰ جک دمپسی.این گونه دارای بدن بیضی شکل بزرگ ، باله های بلند است. نرها باله های بلندتری خواهند داشت.محبوبیت آنها تا حدودی به دلیل طیف وسیعی از رنگ هایی است که می توانید آنها را در آنها پیدا کنید. انواع زیادی وجود دارد ، اما محبوب ترین آنها گلد ، آبی و صورتی است.

رنگ ماهی نسبت به ماهی دیگر متفاوت است ، به ویژه از آنجا که رنگ آنها با افزایش سن تغییر می کند. ماهی های جوان به رنگ خاکستری کم رنگ با لکه های سبز رنگ هستند ، ماهی های مسن به رنگ خاکستری مایل به بنفش تیره با تکه های آبی روشن-سبز در می آیند.رنگها می توانند به طور موقت تغییر کنند. وقتی در هنگام جفت گیری تحت استرس قرار می گیرند و تیره می شوند. می توانید به باله های آنها نگاه کنید. نرها دارای باله های پشتی و مقعدی بلند با نوک های نوک تیز هستند ، ماده ها دارای باله های کوتاه تری هستند.انواع آبی محبوب این گونه وجود دارد که به سادگی به نام جک دمپسی الکتریک شناخته می شود. این گونه کمی کوچکتر و کمتر تهاجمی تر است.

انواع ماهی جک دمپسی

این آبزی بسیار زیبا انواع متفاوتی دارد، یکی از نوع های بسیار رایج این فیش جک دمپسی بلو الکتریک می باشد که یکی از گونه های بسیار مشهور این آبزی به حساب می آید. گونه دیگری که موجود است جک دمپسی کوتوله می باشد که در مطالب پیش رو اطلاعات بیشتری در این باره برای شما خواهیم آورد.یک نوع دیگر از این فیش ها وجود دارند که به صورت های تزیینی استفاده می شود و به آن ها جک دمپسی زینتی می گویند البته باید گفت که نرها و ماده های این آبزیان با یکدیگر متفاوت هستند برای شناخته گونه های مختلف این ماهی باید افراد اطلاعات بسیاری در رابطه با این ماهی ها داشته باشند.

این ماهی ها جزء کمیاب ترین ماهی ها به حساب می آیند و به دلیل پولک های بسیار زیبایی که دارد توجه بسیاری از افراد را به خودشان جلب کرده است. اگر شما عکس های این ماهی جذاب را تماشا کنید متوجه می شوید که پوست این ماهی همانند جواهر می درخشد و یک ماهی رنگارنگ و بسیار زیبا به حساب می آید که اگر در شرایط عالی از آن نگهداری شود رنگ طبیعی خودش را حفظ می کند.

ماهی جک دمپسی بلو الکتریک

یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین نژاد های این ماهی به حساب می آید، افراد بسیاری جذب این ماهی شده اند و همان گونه که از اسم این ماهی مشخص می شود جزء زیباترین آبزیان به حساب می آید که در آب شیرین زندگی می کند و رنگ بسیار زیبایی دارد.باید توجه داشت که پوست تن این ماهی به رنگ آبی است اما بسیار زیاد حساس است و در برابر اشیایی که در آکواریوم قرار دارند و همچنین گیاهان و شن ها عکس العمل نشان می دهد و رنگ عوض می کند اگر در شرایط عالی این ماهی نگهداری شود متوجه می شوید که رنگ بسیار زیبا دارد و بعد از این که به حالت تعادل برسد دوباره به رنگ اولیه خودش باز می گردد. اگر دقت کرده باشید در حیوانات و آبزیان نرها زیبایی بیشتری نسبت به ماده ها دارند جک دمپسی بلو الکترونیک یکی از گونه هایی است که رنگ های بسیار زیبا تر و متنوع تری نسبت به ماده ها دارد جالب است بدانید که زمانی که نر ها آماده جفت گیری می شود رنگشان تیره می شود.

ماهی جک دمپسی کوتوله

یکی از گونه های فیش های دمپسی به حساب می آید که خوی بسیار بدی دارد و همان گونه که از چهره این ماهی مشخص می شود آبزی بسیار شرور و ستیزه جو و نا آرام به حساب می آید و جزء خشن ترین ماهی ها به شمار می رود. همان طور که از اسم این ماهی مشخص می شود می توان گفت که این گونه از قد بسیار کوتاهی نسبت به گونه های دیگر برخوردار است.

جک دمپسی کوتوله یکی از آبزی های اکواریومی به حساب می آید که گاهی اوقات بسیار خجالتی می شود پس شما باید برای بهتر زندگی کردن این ماهی به موارد بسیاری دقت کنید، از جمله این که باید مکان های بسیاری در آکواریوم ایجاد کنید که فیش بتواند در آن مکان ها مخفی شود. این آبزی به طور ذاتی علاقه بسیاری به استراحت در پناهگاه دارد پس شما باید در آکواریوم خودتان محل بسیار خوبی برای استراحت این ماهی در نظر بگیرید. این نکته حائز اهمیت را نباید فراموش کرد که این گونه از آبزیان علاقه بسیاری به ساختن گودال دارد و این اتفاق زمانی بیشتر صورت می گیرد که این آبزیان برای انتقال تخم هایشان گودال هایی حفر می کنند و بچه ماهیان خودشان را در آنجا منتقل می کنند تا زمانی که ماهی ها شروع به حرکت کنند این پروسه تا ۱۰ روز زمان می برد.

جک دمپسی زینتی

یکی از گونه های بسیار جذاب دمپسی به حساب می آید که بسیاری افراد برای این که آکواریومشان زیباتر شود از این ماهی استفاده می کنند. این ماهی نسبت به گونه های دیگر جک دمپسی بهترین و جذاب ترین گونه به حساب می آید و علاقه مندان بسیاری دارد. این آبزیان خلق و خو و خصلت بسیار بدی دارد و مانند ماهی های آکواریومی بی آزار نمی باشند پس اگر شما می خواهید از این ماهی ها در آکواریوم خودتان نگهداری کنید باید بسیاری از موارد را در نظر داشته باشید.جک دمپسی زینتی جزء گونه های بسیار خوب این نژاد به حساب می آید زیرا به دلیل جثه بزرگی که دارد می تواند محیط آکواریوم را بسیار زیاد پر کند و پوستی بسیار درخشان و زیبا دارد و نظر بسیاری از افراد را به خودش جلب می کند و جزء نژاد های بسیار مورد پسند افراد می باشد.

 جک دمپسی 

رفتار ماهی جک دمپسی

بسیاری از مردم از طبیعت تهاجمی این گونه خسته می شوند. کسانی که به نگهداری ماهی های پرخاشگر عادت ندارند ممکن است در مراقبت صحیح از آنها مشکل داشته باشند ، بنابراین برای مبتدیان توصیه نمی شود.یک ماهی جک دمپسی نر سعی می کند قلمرو ایجاد کند و از افراد دیگر دوری می کند. اگر غارها و شکافهای زیادی برای تشکیل مناطق مختلف دارید ، اختلافات کمی در مورد قلمرو وجود خواهد داشت.آنها زمان زیادی را در این غارها پنهان می شوند ، بنابراین می توانند بسیار خجالتی به نظر برسند. بیشتر آنها در سطوح میانی و پایینی مخزن باقی می مانند.

سایز های ماهی جک دمپسی

اگر می خواهید در رابطه با سایز ماهی جک دمپسی اطلاعات بسیاری به دست آورید بهتر است این مطالب را با دقت مطالعه کنید. در ابتدا باید گفت که حداکثر اندازه این آبزیان که به بلوغ رسیده اند ۴۰ سانتی متر می باشد. البته این ماهی ها در ابتدای زندگیشان حدود ۱۰ سانتی متر می باشند اما زمانی که به بلوغ می رسند و برای جفت گیری آماده می شوند حدود ۴۰ سانتی متر می شود پس از روی اندازه این ماهیان می شود حدس زد که آیا ماهی شما به بلوغ رسیده است یا خیر.

شرایط نگهداری ماهی جک دمپسی

بچه ی جک دمپسی از نوزاد یک گوپی هم کوچکتر و ضعیفتر است و والدین از آنها مراقبت کرده تا به اندازه ای برسند که بتوانند از خود مراقبت کنند . جک یکی از زیباترین سیچلاید های امریکایی به شمار می رود ، ماهی های آبی تیره با خال های زیبا در بدن که وجودشان در تانک جلا و ابهتی به آن می بخشد .هر چه تانک آنها بزرگتر باشد رشد آنها سریع تر و بیش تر شده تا جایی که اندازه ی آنها به ۳۶ سانتی متر هم می رسد ؛ اما اگر علاقه به رنگ تیره جک دمپسی دارید ، نباید در تانک از شن روشن استفاده کنید ، چون رنگ جک با دیدن شن روشن سفید می شود . در ضمن حتماً چندین سنگ و مرجان و گیاه مصنوعی برای مخفی شدن آنها قرار دهید .

ماهی های سازگار با ماهی جک دمپسی

جک دمپسی ها مثل سایر خانواده ی سیکلیده ها مهاجم هستند ولی آنها را می توان با دهان آتشین ، گرین ترور ، اسکار ، رد تیل ، رد ترور ، سورم ، تگزاس و سایر سیچلاید های هم اندازه نگه داشت .البته نگهداری جک با سیچلاید های افریقایی تنها برای مدتی توصیه می شود و بهتر است پس از آن یکی از طرفین به تانک دیگری منتقل شوند.هیچگاه دو جک دمپسی بالغ نر را در یک تانک نگه ندارید و آنها را به صورت جفت ( نر و ماده ) یا به صورت تنهایی نگه دارید . در ابتدای خرید ممکن است کمی خجالتی و کمرو باشند ، ولی پس از گذشت یک تا دو هفته با محیط آشنا شده و خوی مهاجمی خود را بدست می آورد .

غذای ماهی جک دمپسی

جک ها تقریباً همه چیز خوارند ولی بهتره بیش تر با غذاهای خشک و فریز شده رایج و ماهی زنده تغذیه شوند تا رنگ طبیعی خود را حفظ کنند . شایع ترین بیماری بین جک ها ( همانند سایر سیچلاید های امریکایی ) Hexamita یا چاله ای در سر است که برای جلوگیری از ابتلا به آن می توان هر هفته 20 درصد آب تانک را تعوض کرد . در ضمن بهتر است در آب تانک از نمک ( به ازای هر 10 لیتر یک قاشق چایخوری ) استفاده کنید تا از رشد عوامل بیماری در تانک جلوگیری کند .

تکثیر ماهی جک دمپسی

  • تانک تکثیر : حداقل ۱۲۰ لیتر
  • شرایط تانک : چند گیاه و یک کوزه بزرگ در تانک قرار دهید تا والدین و بچه ها در آن مخفی شوند ، در ضمن یک سنگ صاف در تانک قرار دهید تا روی آن تخم گذاری کنند .
  • خصوصیات فیزیک وشیمیایی تکثیر : دما = 28 – 27 درجه سانتیگراد – PH = 7.5
  • نحوه تکثیر : پس از بالغ شدن جک ها در ماه بهار علائم جفت گیری ( آماده بودن برای تخم ریزی ) در آنها مشاهده می شود که به شرح زیر است : رنگ جک دمپسی نر تیره شده و به همراه ماده یک سطح صاف یا شن ها را انتخاب کرده و آنجا را با دهان پاک می کنند در این زمان ( آماده بودن ) والدین به شدت با سایر ماهی ها مقابله کرده و آنها را زخمی کرده یا می کشند . در مواردی هم که به روز تخمگذاری نزدیک شده اند ، فک ها را در هم قفل کرده و چند ثانیه نگه می دارند .

پس از مشاهده ی علائم بالا جفت مورد نظر را به یک تانک حداقل ۱۲۰ لیتری منتقل کرده و به ازای هر ۵ لیتر یک قطره ضد عفونی در آب ریخته و هوادهی کامل را به آب انجام دهید . ( شرایط ذکر شده در ابتدا هم رعایت شوند . ) پس از انتقال والدین به تانک تکثیر یک گوشه از شن ها را حفر کرده تا در آن تخم ریزی کنند . یک ماده ی سالم معمولاً بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ تخم می گذارد که والدین به شدت از تخم ها مراقبت می کنند.هرگز در تانک تکثیر کت فیش ( لجن خوار ) قرار ندهید ، چون در شب که والدین از تخم ها مراقبت نمی کنند ، تخم ها را می بلعد .

بچه ها بعد از ۳ روز از تخم ها خارج می شوند که والدین به سرعت آنها را به گوشه ای از تانک که شن کمتری دارد برده و در آنجا مخفی می کنند . والدین تقریباً هر روز بچه ها را به یک قسمت دیگر منتقل می کنند تا خطری آنها را تهدید نکند .اما تا ۱۰ روز بچه ها از کیسه ی چربی زیر شکم تغذیه کرده که پس از این مدت به راحتی در آب شنا کرده و باید تغذیه شوند . البته جک دمپسی همانند دیسکاس به بچه های خود شیر می دهد ، به این صورت که مایعاتی از زیر لایه های پوست والدین ترشح می شود که بچه ها با چسبیدن به پوست آنها ، از مایعات تغذیه می کنند .اما برای تغذیه به یک غذای کمکی هم نیاز دارند . چون جک دمپسی ها یکی از معدود ماهیانی بوده که در زمان تولد هم قادر به تغذیه با غذاهای خشک هستند ، می توان از غذاهای خشک شده ای مثل لوفاک ، کرم فشرده یا پولکی پودر شده برای تغذیه آنها استفاده کرد .بچه ها ابتدا بی رنگ هستند ولی هر چه بزرگتر شوند ، باله های آنها بزرگتر و زیباتر می شود .

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (79 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (37 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (27 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...