آشنایی با نماز نافله و فواید آن

  چهارشنبه، 19 خرداد 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با نماز نافله و فواید آن
نافله‌های روزانه نمازهای مستحبی هستند که هر روز خوانده می‌شوند در این زمینه با ساعدنیوز همراه باشید.

نافله های روزانه چیست؟

هر یک از نمازهای واجب روزانه برای خود چند رکعت نافله دارند که قبل یا بعد از آن ها خوانده می شوند. تعداد رکعات نافله های روزانه در غیر روز جمعه، ۳۴ رکعت است.

معنی نافله

نافله به کار مستحبی و کار نیکو، که بر انسان واجب نیست، گفته می شود. هم چنین به معنی نوه، غنیمت و عطاء نیز آمده است.در اصطلاح فقهاء بیشترین استعمال نافله در نمازهای مستحبّی است.

نافله های روزانه چگونه خوانده میشد؟

نمازهای مستحبی همان نماز نافله، به صورت دو رکعت، دو رکعت و هر دو رکعت با یک تشهد و سلام خوانده می شود، مگر در مورد نماز مخصوصی که با دلیل، طور دیگری خوانده می شود، مانند نماز وتر که نماز یک رکعتی است و یا نماز شب عید غدیر که 12 رکعت می باشد. در این نماز بعد از هر دو رکعت باید تشهد خوانده و برخیزید و در پایان رکعت دوازدهم، با ذکر سلام نماز را تمام کنید. (سید بن طاوس، اقبال الاعمال، 1367ش، ص452)

نمازهای نافله روزانه هم به صورت دو رکعتی خوانده می شوند، یعنی نماز نافله ظهر یا عصر، 4 نماز دو رکعتی؛ و نماز نافله شب پنج دو رکعتی و یک یک رکعتی می باشد.

نماز نافله را می توان مانند سایر نمازهای مستحبی هم به صورت نشسته و هم به صورت ایستاده خواند. اما بهتر است که نمازگزار اگر بنا باشد که نافله را نشسته بخواند، دو رکعت نافله نشسته را یک رکعت حساب کند و به جای 8 رکعت، 16 رکعت به صورت دو رکعتی بخواند. (نجفی، جواهر الکلام، 1367ش، ج7، ص52؛ امام خمینی، تحریر الوسیله، 1390ق، ج1، ص137)

نماز نافله

زمان و تعداد نماز نافله های روزانه

به غیر از روز جمعه، نافله ها، سی وچهار رکعت می باشند.

نماز نافله ظهر:8 رکعت؛ زمان نافله ظهر همان وقت نماز واجب ظهر است و پیش از نماز واجب ظهر خوانده می شود.

نماز نافله عصر:8 رکعت ؛ زمان نافله عصر همان وقت نماز واجب عصر است و پیش از نماز واجب عصر خوانده می شود.

نماز نافله مغرب:4رکعت؛ زمان نافله مغرب همان وقت نماز واجب مغرب است و بعد از نماز مغرب خوانده می شود.

نماز نافله عشاء:2رکعت؛ چون دو رکعت نافله عشاء نشسته خوانده می شود یک رکعت حساب می شود. وقت نافله عشاء همان وقت نماز واجب عشاء است و بعد از نماز عشاء خوانده می شود.

نماز نافله شب (نماز شب):11 رکعت. هشت رکعت از آن به عنوان نماز شب، دو رکعت نماز شَفع و یک رکعت نماز وِتر است. وقت نافله شب از نصف شب تا اذان صبح است.

نماز نافله صبح:دو رکعت است. نافله صبح پیش از نماز صبح خوانده می شود.

اما در روز جمعه 4 رکعت نماز به شانزده رکعت نافله ظهر و نافله عصر افزوده می شود. (توضیح المسائل امام الخمینی ج1، ص425، مسئله 746؛ امام خمینی، تحریر الوسیله، 1390ق، ج1، ص135-136)

نافله های روزانه در سفر

نافله های روزانه ای که نماز واجبشان در سفر شکسته خوانده می شوند مثل نماز ظهر و عصر، ساقط شده و نباید خوانده شوند، بنابراین نافله ظهر، عصر و عشاء در سفر ساقط شده و نافله شب، صبح و مغرب را می توان به جا آورد.

فضیلت و اهمیت نماز های نافله

امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: بر شما باد دوری از تنبلی و کسلی! همانا پروردگار شما مهربان است. که چیز کم را سپاس و شکر می گوید. همانا مردی برای رضا و خشنودی خدا دو رکعت نماز مستحبّی بجا آورد خداوند به خاطر خواندن این دو رکعت مستحبّی او را داخل بهشت می کند.

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند: خداوند متعال می فرماید پیوسته بنده من به سبب نوافل به من نزدیک می شود در حالی که خالص برای من است تا این که او را دوست می دارم، پس هنگامی که او را دوست داشتم گوش او می شوم که با آن می شنود و چشم او می شوم که با آن می بیند و دست او می شوم که با آن انتقام می گیرد و اگر از من حاجتی بخواهد به او می دهم و اگر از چیزی به من پناه آورد، او را پناه می دهم.

امام سجاد علیه السلام فرمودند: حق تعالی جبران خواهد فرمود نقصان نمازهایتان را به نماز های نافله.

علمای بزرگی مثل آیت الله العظمی سیداحمد خوانساری (ره) به نماز های نافله اهمیت بسیار زیادی می دادند چنانکه ایشان ۱۰۰ سال عمرکردند و تا آخر عمر نوافل را ایستاده به جای می آوردند، با آنکه اواخر عمر بسیار پیر شده بودند، ولی نسبت به نوافلش مقید بود و ایستاده هم می خواند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان