آشنایی با قوانین پارک دوبل

  یکشنبه، 19 تیر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با قوانین پارک دوبل
پارک دوبل از جمله موارد مهمی است که رانندگان در شهر ها خصوصا در شهر های بزرگ باید به صورت دقیق انجام دهند. ما در این مطلب به آموزش طریقه پارک دوبل می پردازیم.

متداول ترین نوع پارک کردن در شهرها پارک دوبل می باشد و رانندگان وسایل نقلیه باید در منتهی الیه سمت راست و محل های مجاز اقدام به پارک خودرو خود نمایند و توقف در محلهای غیر مجاز موجب انسداد راه،سنگینی ترافیک،بی نظمی در رفت وآمد می شود و خلاف مقررات است. در این مطلب قصد داریم شما را با طریقه پارک دوبل آشنا کنیم.

پارک دوبل چیست؟

اصطلاحی که به مرور در مکالمات روزمره نیز شنیده می شود، حتی اگر خودتان مالک خودرویی نباشید. به پارک کردن خودرو با دنده عقب میان دو خودرو پارک دوبل گفته می شود. مهارت در پارک دوبل یکی از مهمترین تکنیک ها در آموزش رانندگی است.هنگام حرکت روبه جلو چنانچه بخواهیم میان دو خودرو که در کنار جدول خیابان پارک نماییم بایستی فضای خالی میان دو خودرو بیش ۲ برابر طول خودرو ۸ متر باشد و اگر کمتر از این اندازه باشد پارک کردن به صورت رو به جلو دشوار خواهد بود و بایستی از روش پارک دوبل استفاده کرد. چنانچه فاصله میان دو خودرو از ۵/۶ کمتر باشد ، دیگر به روش پارک دوبل نیز نمی توان خودرو را پارک کرد.

طریقه انجام دادن پارک دوبل

پس از پیدا کردن مکان مناسب با فاصله مناسب برای پارک دوبل، ابتدا خودرو را در فاصله ۵۰ سانتی متری از خودروی کناری نگه دارید. پس از نگه داشتن خودرو باید صاف ایستاده باشد و فرمان را نیز باید صاف نگه دارید تا هنگام به عقب رفتن خودرو به صورت کج حرکت نکند. برای پارک دوبل با سه مرحله را پشت سر بگذارید که در ادامه به توضیح این مراحل پرداخته ایم.

  1. پس از نگه داشتن خودروی خود در کنار خودروی دیگر ابتدا راهنمای سمتی را که می خواهید در آن پارک انجام دهید را روشن کنید. بعداز روشن کردن راهنما به صورت لاک پشتی به سمت عقب بیایید. برای حرکت به صورت لاک پشتی تنها کافی است کلاج خودرو را به صورت نصفه رها کنید.
  2. در مرحله دوم همینکه انتهای ماشینی که در هنگام پارک کردن در جلوی شما قرار می گیرد را در گوشه شیشه مثلثی خودروی خود مشاهده کردید، فرمان خودرو را یک دور به سمت محل پارک می چرخانیم. با چرخاندن فرمان خودرو، خودرو به سمت محل پارک چرخش پیدا خواهد کرد.
  3. هنگامی که انتهای خودرو وارد محوطه پارک شد برای اجرای مرحله سوم پارک دوبل باید اقدام کنیم. برای اجرای این مرحله هنگامی که انتهای خودروی کنار با خودروی ما در زاویه ۴۵ درجه ای قرار گرفت و یا اینکه آینه جانبی در خط زاویه ای ۴۵ درجه ای قرار گرفت فرمان خودرو را از حالت یک دور چرخش به سمت محل پارک خارج کرده و بار دیگر فرمان را یک دور کامل به خلاف جهت سمت پارک بچرخانید.با انجام اینکار جلوی خودرو نیز وارد محوطه پارک خواهد شد. وقتی که خودروی شما به صورت هم خط در پشت خودروی جلویی و جلوی خودروی عقب قرار گرفت خودرو را نگه داشته و فرمان را صاف نماید. در انتهای آموزش طریقه پارک دوبل این جمله را باید ذکر کرد که در انتهای پارک باید فاصله مناسب را از خودرو های جلو و عقب رعایت کنید تا در هنگام خارج شدن از پارک با مشکلی مواجه نشویم.
    پارک دوبل

مکان هایی ممنوعه برای پارک دوبل

در برخی مکان ها نیز پارک به صورت دوبل غیر مجاز است یا اینکه نمی توان به آسانی در آن محل ها پارک کرد. در زیر به چند مورد از آنها اشاره کرده ایم:

  • مکان هایی که در آنها تابلوهای پارک ممنوع یا توقف ممنوع وجود دارد.
  • ایستگاه های وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی ها و اتوبوس ها نباید پارک کرد.
  • ۱۵ متر قبل و بعد تقاطع ها که حریم تقاطع محسوب می شود.
  • در بزرگراه ها نباید پارک کرد.
  • رو به روی درب منازل پارک ممنوع می باشد.
  • پارک در کنار تابلوهایی که دارای حریم مشخصی هستند.

چگونگی خروج از پارک دوبل و رعایت حق تقدم

برای آموزش پارک دوبل آسان، باید خودرو پارک شده در حالت دوبل را به صورت رو به جلو از پارک بیرون آوریم. ابتدا راهنمای سمت چپ را روشن و بعد از مشاهده آینه بغل سمت چپ و آینه وسط، خودرو را به اندازه ۳۰ درجه به سمت چپ متمایل می کنیم. زاویه ۳۰ درجه یعنی اینکه (سر گلگیر سمت راست خودرو به وسط پلاک خودروی جلویی پارک شده برسد) به این ایست در زاویه ۳۰ درجه، ایست هنگام خروج از پارک دوبل می گویند.سرراننده باید رو به عقب و به سمت چپ خیابان باشد و نقاط کور ماشین توسط آینه ها پوشش داده شود و با رعایت حق تقدم به صورت نیم کلاچ، خودرو را حرکت داده و پس از اینکه خودرو در لاین خیابان قرار گرفت فرمان خودرو صاف شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (330 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (249 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (234 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (217 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (185 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (130 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (109 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (87 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (86 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (73 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (66 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (63 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عروس تهرانی مادربزرگش را بخاطر هزینه عروسی کُشت/ داماد میخواست قاچاقی به ترکیه برود!
دارا حیایی: من رسم و رسوم‌ها رو قبول ندارم مثلاً میگن زن باید جهیزیه بیاره و مرد باید مهریه بده
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 9 مهر خرداد 1403
فال روزانه امروز دو شنبه 9 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
فال انبیاء روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس