ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با شبکه افینیتی (Efinity) و توکن EFI

  دوشنبه، 31 مرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با شبکه افینیتی (Efinity)  و توکن EFI
افینیتی یا Efinity نسل بعدی بلاکچین برای NFT است که توسط Enjin توسعه یافته است و ارز دیجیتال آن با نماد EFI شناخته می شود. در این مقاله رمزارز افینیتی (EFI) معرفی خواهد شد . همراه ما باشید.

دردنیای ارزهای دیجیتال نیاز به کسب تجربه در زمینه متاورس و توکن های غیر مثلثی(NFT) و سازگاری پلتفرم ها با توسعه دهندگان به صورت روزافزون افزایش می یابد.از زمانی که فناوری بلاکچین به شکوفایی رسید، NFT ها توجه های زیادی را به خود جلب کردند؛ با این میزان توجه ای که به این صنعت شده است مسلم است صنعت پر رونقی خواهد شد.

شبکه Efinity چیست؟

افینیتی توسط انجین (Enjin) توسعه یافته است. انجین اکوسیستمی است که مشتریان و توسعه دهندگان می توانند در آن، NFTها را خرید و فروش و توزیع کنند. این پلتفرم در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد و شبکه ای متشکل از ۲۰ میلیون گیمر در سرتاسر دنیا دارد.افینیتی را می توان پاراچینی برای NFTها دانست که بر اساس ریلی چین پولکادات (Polkadot Relay Chain) توسعه یافته است. از آن جایی که افینیتی را می توان نوعی بلاک چین نیز دانست، اقتصاد، چهارچوب، داده ها و حاکمیت خاص خودش را دارد.

در اینجا لازم است که توضیح مختصری در رابطه با پولکادات نیز بدهیم.پولکادات، یک ریلی چین است است که امنیت مشترک شبکه پاراچین ها را بر عهده دارد. خود پاراچین ها نیز بلاک چین هایی sovereign هستند که از منابع محاسباتی ریلی چین استفاده می کنند.گره های افینیتی، کار پردازش تراکنش ها در پاراچین افینیتی را انجام می دهند و این شبکه، با توکن های EFI که توکن های نیتیو افینیتی هستند، به گره ها پاداش می دهد.

تیم پروژه Efinity

  • ماکسیم بلاگوف Maxim Blagov: او فارغ التحصیل علوم کامپیوتر از دانشگاه سیدنی است. او نزدیک به ۱۴ سال به عنوان موسس و مدیرعامل Enjin فعالیت کرده است.
  • ویتک رادومسکی Witek Radomski: رادومسکی هم ۱۳ سال تجربه کار در انجین دارد و در حال حاضر مدیر ارشد فناوری ایفینیتی است.
  • کالب اپلگیت Caleb Applegate: او قبلا مشاور، تهیه کننده فیلم و مدیرعامل سابق ماینپلکس (Mineplex)، یکی از بزرگترین سرورهای بازی ماینکرفت بود. او هم اکنون به عنوان مدیر ارشد عملیاتی Efinity مشغول به کار است.

چه چیزی باعث منحصربه فرد بودن افینیتیEFI می شود؟

هدف افینیتی این است که به عنوان یک بسترگسترده برای معاملاتNFT عمل کند نه اینکه تنها یک بلاکچین کامپیوتری چند منظوره باشد.تولید توکن، نقل و انتقالات و خریدها اولویت های اصلی شبکه افینیتی می باشد. هزینه فی دراتریوم و سایر بلاکچین ها به شکل غیرمنطقی افزایش پیدا کرده است.هزینه های تراکنش درافینیتی به طورچشمگیری پایین تر می باشد و به کاربران اجازه می دهد تا به جای عملکرد شبکه، برروی موارد مورد علاقه شان تمرکزکنند.

NFTها و آینده ارزهای دیجیتال

یک توکن غیر قابل تعویض(NFT) یک دیتا می باشد که به یک فایل پیوست شده تا یک امضای منحصر به فرد تولید کند.ممکن است یک NFT شامل یک فایل تصویر، موسیقی، یک توئیت، محتوای وب سایت یا یک شی واقعی باشد. این به این معناست که شخصی می تواند یک فایل دیجیتال کدگذاری شده داشته باشد که نسبت به سایرنسخه های دیجیتال منحصر به فرد باشد.NFTها به طور قابل ملاحظه ای برای کسانی که درزمینه هنری فعالیت می کردند بسیار مفید واقع شده اند. هنرمندان، نوازندگان وسایر افراد که در این زمینه ها فعالیت دارند اکنون میتوانند بدون نگرانی در مورد حقوق مالکیت و کپی رایت از طریق فروش خود به این صورت درآمد داشته باشند و همچنین یک فرصت مناسب برای سرمایه گذارانی است که می خواهند در حوزه سرمایه گذاری کنند.

شبکه Efinity چطور کار می کند؟

در اکوسیستم پولکادات، بلاکچین Efinity عملکردی مشابه یک پاراچین دارد. این بدان معناست که افینیتی یکی از صدها بلاکچینی خواهد بود که به دلیل فناوری اتصال پولکادات قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر هستند. این قابلیت به توسعه دهندگان سایر پاراچین ها اجازه می دهد تا توکن های بی همتای افینیتی را در اکوسیستم خود بگنجانند.در واقع ایفینتی از نودهای ولیدیتور (تاییدکننده) شبکه اصلی پولکادات برای اجماع استفاده می کند و همین به Efinity امکان می دهد تا چارچوب اقتصادی، داده ای و وضعیت مستقل خود را داشته باشد.

نودهای کولیتور (Collator) که در ادامه بیشتر آن ها را معرفی می کنیم، مسئول پردازش تراکنش ها در پاراچین افینیتی هستند. با این حال امنیت پاراچین توسط ولیدیتورهای زنجیره رله تامین می شود. همین امر موجب می شود که کاربران نهایی شبکه افینیتی کارمزدی به نودهای شبکه اصلی پرداخت نکنند.افینیتی ادعا می کند که این شبکه همچون هاب یا مرکزی برای همه توکن های قابل تعویض و غیرقابل تعویض عمل خواهد کرد و قابلیت انتقال توکن های هر زنجیره ای را به واسطه پل های کراس چینی (میان زنجیره ای) فراهم خواهد کرد. Enjin نوعی استاندارد توکن به عنوان پاراتوکن ها (Paratokens) را برای پولکادات طراحی است. این استاندارد با پاراچین ها، پاراترد (Parathreads) و قراردادهای هوشمند سازگار بوده و با کل اکوسیستم پولکادات و کوساما قابل همکاری است.

انگیزه بخشی در شبکه Efinity

شبکه ایفینیتی برخلاف اتریوم به منظور انگیزه بخشی به همه کاربرانی که به نحوی در شبکه مشارکت می کنند، توکن EFI را پاداش می دهد:

  • نودهای کولیتور یا Collator Nodes (نودهایی که شبکه را راه اندازی و نگهداری می کنند)
  • کاربران که در حاکمیت شبکه نقش دارند
  • خریداران و فروشندگان (تسهیل گران فرآیند کشف قیمت)
  • توسعه دهندگان (سازندگان پروژه در بستر Efinity)
  • کاربران اولیه و سازندگان NFT

نحوه انتخاب نود کولیتور

کاربران با مشارکت در رای گیری نودهای کولیتور را مشخص می کنند. نودهایی که بیشترین رای را داشته باشند، تراکنش ها را پردازش کرده و در ازای این کار از استخر توکن Efinity را پاداش می گیرند. شبکه افینیتی به ۱۰ نود کولیتور و نود پشتیبان اختیاری برای نگهداری کپی کامل از داده های بلاکچین نیاز دارد.

بازار یا مارکت پلیس Efinity

افینتی مجموعه ای قوی از ابزارها را برای ایجاد و تکمیل سفارشات در اختیار خریداران و فروشندگان قرار می دهد. این قابلیت، توسعه برنامه های شخص ثالث (از بازی های بلاکچینی یا Play to Earn گرفته تا بازارهای توکن بی همتا و صرافی ها) که از افینتی برای انتقال NFT به سایر بلاکچین ها استفاده می کنند را تسهیل می کند.فروشندگان سفارش فروش خود را ثبت کرده و تا زمانی که سفارش اجرا یا کنسل شود توکن در حساب فروشنده باقی می ماند. خریداران هم می توانند سفارش های خود را براساس شناسه توکن (Token ID) یا شناسه پایه (Base ID) قرار دهند. شناسه پایه، شناسه ای است که باعث شناسایی همه توکن های یک مجموعه از سایر توکن ها می شود.برای دریافت پیشنهاد خرید نیازی نیست که توکن ها در بازار فهرست شوند یا حتی در شبکه وجود داشته باشند. بدین نحو کاربران تشویق می شوند بالاترین قیمت خرید را برای هر توکن پیشنهاد دهند.

نمودار عملکرد  شبکه افینیتی

شبکه Efinity چه خدماتی دارد؟

  • قابلیت کراس چین: با کمک بریج میان زنجیره ای (Cross-Chain Bridge) توکن های بی همتای ساخته شده روی زنجیره های دیگر (مثلا توکن های ERC-20، ERC-721 و ERC-1155 اتریوم) را می توان به بلاکچین Efinity منتقل کرد.
  • انگیزه بخشی: به سازندگان، تریدرها و کلکسیونر ها توکن EFI پاداش داده می شود.
  • حاکمیت غیرمتمرکز: هولدرهای EFI می توانند پروپوزال یا رفراندوم ثبت کرده و در رای گیری ها مشارکت کنند.
  • مخازن سوخت: به آن ها Fuel Tanks گفته می شود. سازندگان می توانند با واریز EFI در پروتکل، به کاربران خود یارانه بدهند.
  • کشف قیمت: Price Discovery یا کشف قیمت فرآیندی است که طی آن، قیمت بازار براساس تعامل بین خریدار و فروشنده تعیین می شود. کاربرانی که روی NFTها پیشنهاد خرید می گذارند، EFI پاداش می گیرند.
  • کرفتینگ: کرفتینگ یا Crafting (به معنای با هنرمندی و مهارت چیزی را ساختن) امکان اصلاح توکن های موجود یا ایجاد توکن های جدید با استفاده از دستورالعمل یا رسپی (Recipe)؛ رسپی یک پیام امضا شده است که کاملا بیرون از زنجیره ایجاد می شود. این سیستم برای ساخت مجموعه توکن های بازی با صرف زمان و تلاش کمتر تعبیه شده است.

توکن شبکه Efinity چیست؟

توکن افینیتی (Efinity) با تیکر EFI شناخته می شود. این توکن در حال حاضر در بستر شبکه اتریوم قرار دارد و یک توکن ERC-20 است. اما کاربردهای توکن شبکه Efinity چیست؟

  • پرداخت کارمزد تراکنش در شبکه ایفینتی
  • مشارکت در رای گیری های حاکمیتی
  • استیکینگ یا سپرده گذاری

نحوه خرید ایفینیتی

توکن ایفینیتی را می توانید از بهترین صرافی ارزهای دیجیتال به شرح زیر خریداری کنید:

  • صرافی Gate.io
  • صرافی اوکیکس
  • صرافی پولونیکس
  • و …

کیف پول برای نگهداری ایفینیتی

توکن EFI یک رمزارز نوشته شده با استاندارد erc20 است. بنابراین می توانید آن را در کیف پول های سازگار با اتریوم نگهداری کنید. از جمله این کیف پول ها می توان به ولت سخت افزاری لجر، ترزور، KeepKey و کیف پول های نرم افزاری اتمیک، اکسدوس، Jaxx، تراست والت، متامسک و مای اتر ولت اشاره کرد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (72 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (68 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (30 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (28 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (21 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (18 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
حضور پدربزرگ و دایی مژده لواسانی در برنامه زنده و بوسیدن دست پدربزرگ توسط خانم مجری +ویدیو/ خدا برا هم حفظتون کنه نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس تیپ خاص و جذاب رضا عطاران، رامین سریال متهم گریخت بعد از دو دهه، مُد روز شد!+عکس نگاهی به خونه زندگی زیبا و شیک سارا صوفیانی و همسرش قبل از مهاجرت/ چیدمان آنتیک و منحصر به فرد منزلشون رو ببینید!+عکس قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری نگاهی به جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت جالب و خنده دار شهرداری تهران برای تبریک روز دانشجو/ این بنر بامزه پربازدید شد+عکس شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای تولدش+ویدیو/ چه مبلایی، چه دکوراسیونی😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار پدر ایرانی در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ منطقه محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد
تیتر امروز   
نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک کارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...