آشنایی و آموزش محیط فتوشاپ

  شنبه، 25 بهمن 1399   زمان مطالعه 13 دقیقه
آشنایی و آموزش محیط فتوشاپ
آشنایی با محیط فتوشاپ و شناخت نوارهای اطراف آن باعث می‌شود نسبت به فضای این نرم افزار تسلط بیشتری داشته باشید با معرفی و آموزش نوارهای این نرم افزار همراه ما باشید.

محیط فتوشاپ 202۱

به محض باز کردن فتوشاپ 202۱ تصویر زیر را که رابط کاربری (Photoshop Interface) این نرم افزار است خواهید دید:

تصویر
تصویر محیط فتوشاپ 202۱

پنجره سند در فتوشاپ

پنجره سند (The Document Window)، ناحیه بزرگی در مرکز صفحه است که تصویر را نمایش می دهد. این قسمت همانجایی است که عکس یا هر فایل دیگری را ویرایش می کنید. قسمتی که فایل شما در آن قابل مشاهده است به عنوان بوم (Canvas) شناخته می شود و قسمت تاریکِ اطراف آن میز کار شما است.

تصویر
پنجره سند (Document)، تصویر را در فتوشاپ نشان می دهد.

اطلاعات سند در Document Tab

در بالای پنجره سند، برگه یا تَب مربوط به این تصویر (Document Tab) قرار دارد. این تَب نام و نوع فایل را نشان می دهد. در تبِ تصویر زیر شما می بینید که: (“AdobeStock_145722872.jpeg”) نام فایل و سطح بزرگنمایی یا همان زوم آن (25٪) است. وقتی بیش از یک تصویر در فتوشاپ باز باشد، هر کدام تب مخصوص به خود را خواهند داشت و با کلیک روی آن ها می توانید بین تصاویر جابه جا شوید.

تصویر
اطلاعات عکس را در Document Tab می بینید.

نوار وضعیت در فتوشاپ

نوار وضعیت در فتوشاپ (The Status Bar) را در پایین و سمت چپِ پنجره Document می بینید. این نوار اطلاعات بیشتری در مورد تصویر به شما می دهد. مثل سطح بزرگنمایی فعلی (Zoom Level) که در تَب سند هم دیده می شود. در نوار وضعیت به طور پیش فرض، مشخصات رنگ تصویر را دیده می شود. در مثال زیر هم اطلاعات رنگ تصویر (Adobe RGB (1998 است که برای هر تصویر می تواند متفاوت باشد.

تصویر
نوار وضعیت (راست) و سطح زوم کنونی در عکس (چپ)

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد تصویر مانند عرض و ارتفاع، وضوح تصویر و اطلاعات رنگ (کانال ها)، روی نوار وضعیت کلیک کرده و نگه دارید:

تصویر

وقتی روی نوار وضعیت کلیک کرده و نگه می دارید، اطلاعات بیشتری درباره عکس نمایش داده می شود.

وقتی روی نوار وضعیت کلیک کرده و نگه می دارید، اطلاعات بیشتری درباره عکس نمایش داده می شود.

شما همچنین می توانید نوع اطلاعاتی را که نوار وضعیت نمایش می دهد، تغییر دهید. کافیست روی پیکان سمت راست نوار وضعیت کلیک کنید تا منویی باز شود. در این منو می توانید جزئیات مختلف مانند اندازه فایل یا ابعاد (عرض، ارتفاع) و وضوح یا همان رزولوشن (Resolution) را مشاهده کنید. حالت پیش فرض روی مشخصات فایل (Document Profile) است:

تصویر
برای مشاهده انواع اطلاعات مربوط به فایل خود از نوار وضعیت استفاده کنید.

نوار ابزار فتوشاپ

نوار ابزار (Toolbar) که به جعبه ابزار (Tool box) یا پنل ابزار (Tools panel) هم معروف است؛ محلی است که فتوشاپ تمام ابزارهای خود را در آن نگه می دارد. مکان نوار ابزار در سمت چپ برنامه فتوشاپ است. در این قسمت ابزارهایی برای انتخاب اشکال، ویرایش و روتوش تصاویر، رنگ کردن، افزودن اشکال به سند و… وجود دارد که در ادامه مقاله به نحوه کار با همه آن ها می پردازیم.

تصویر
نوار ابزار در فتوشاپ

نمایش نوار ابزار فتوشاپ در 2 ستون

شما به طور پیش فرض، نوار ابزار را در یک ستون طولانی می بینید. اما با کلیک روی دو فلش در بالا، نوار ابزار به یک ستون کوتاه تر و دوتایی تبدیل می شود. برای بازگشت به طرح تک ستونی، مجدداً روی پیکان ها کلیک کنید.

تصویر
نوار ابزار را می توان به عنوان تک ستونی (پیش فرض) یا دو ستونی مشاهده کرد.

ابزارهای مخفی در Toolbar

فتوشاپ ابزارهای زیادی دارد که برخی زیر ابزارهای اصلی مخفی هستند. برای مشاهده این ابزارهای پنهان، باید روی آیکن هر ابزار کلیک چپ کرده و نگه دارید. همچنین با کلیک راست روی هر کدام، لیست آن دیده می شود.

به عنوان مثال در تصویر زیر آیکن دوم از بالا یعنی ابزار Rectangular Marquee Tool انتخاب شده است. خودِ این ابزار پیش فرض است و اگر بر روی نماد Rectangular Marquee Tool کلیک کرده و نگه دارید، یک منو با ابزارهای زیر ظاهر می شود:

  • Elliptical Marquee Tool
  • Single Row Marquee Tool
  • Single Column Marquee Tool
تصویر
بیشتر آیکن های موجود در Toolbar چندین ابزار را در خود جای داده اند، نه فقط یک ابزار.

نوار آپشن در فتوشاپ

در فتوشاپ نوار آپشن یا نوار تنظیمات (The Options Bar) با انتخاب هر ابزار، در بالای صفحه ظاهر می شود. از آنجایی که عملکرد هر دستور متفاوت است، نوار آپشنِ آن هم طبیعتا متفاوت و منحصر به همان دستور است. مثلا در تصویر زیر چون ابزار Rectangular Marquee انتخاب شده، نوار تنظیمات مرتبط به همان ابزار را می بینید.

تصویر
نوار آپشن برای ابزاری که انتخاب شده، نمایش داده می شود.
اگر یک ابزار متفاوت از Toolbar مانند Crop Tool انتخاب کنید:
تصویر
انتخاب ابزار کراپ

نوار آپشن تغییر می کند و الان گزینه هایی مربوط به ابزار برش (Crop) را مشاهده می کنید:

تصویر
نوار آپشن با هر بار انتخابِ ابزار جدید، تغییر می کند.

نوار منو فتوشاپ

نوار منو (Menu Bar) در بالای رابط کاربری فتوشاپ قرار دارد. نوار منو جایی است که گزینه ها و دستورات مختلفی را در دسته بندی های مشخصی می بینیم. به عنوان مثال منوی File گزینه هایی برای باز کردن، ذخیره و بستن فایل های شما در خود جای داده است. در منوی Image می توانید مدهای رنگی عکس خود را تغییر داده و سایز تصاویر را تنظیم کنید. منوی Layer هم گزینه های کار با لایه ها را لیست کرده است و… .

تصویر
نوار منو در بالاترین قسمت برنامه فتوشاپ قرار دارد.

نوار جستجو در فتوشاپ کجاست و چه کاربردی دارد؟

اگر ورژن فتوشاپ شما 2020 باشد نوار جستجو (Search Bar) را طبق تصویر زیر در بالای صفحه و سمت راست خواهید دید. اما این ویژگی در فتوشاپ 2021 به پنل Discover تغییر کرده است که در ادامه مقاله کار با آن را آموزش خواهیم داد. نوار جستجو به شما این امکان را می دهد تا به سرعت ابزارها، دستورات و حتی آموزش های مورد نیاز را در فتوشاپ پیدا کنید. برای استفاده از این ویژگی بر روی نماد جستجو (ذره بین) که دقیقاً بالای ستون پنل ها است، کلیک کنید.

تصویر
آیکن ذره بین در فتوشاپ ورژن 2020

با کلیک بر روی ذره بین، نوار جستجو باز می شود. عبارت مورد نظر خود را (مثلا Crop) در قسمت Search وارد کنید. سپس نوار جستجو نتایج را به شما نشان می دهد. در تصویر زیر نتایج مربوط به “Crop” را به همراه یک آموزش از Adobe در مورد نحوه برش در عکس ها می بینید. با کلیک بر روی آموزش یا تصویر، مرورگرتان شما را به وب سایت Adobe هدایت می کند.

درست زیر عبارت جستجوی شما منویی وجود دارد که مثل فیلتر عمل کرده و به شما کمک می کند مشخص تر جستجو کنید. به طور پیش فرض همه انتخاب شده اند اما برای محدود کردنِ نتایج فقط به ابزارها، پنل ها و دستورات فتوشاپ؛ گزینه Photoshop را انتخاب کنید. برای آموزش، Learn را انتخاب کنید و برای مشاهده فقط تصاویر، Stock را انتخاب کنید:

تصویر
از Search برای یافتن سریع خواسته های خود استفاده کنید.

Workspaces در فتوشاپ چیست؟

ورک اسپیس (Workspace) یا فضای کار در فتوشاپ، مجموعه ای از تنظیمات از پیش تعیین شده برای کنار هم قرار گیریِ عناصر مختلف در رابط کاربری فتوشاپ است. با Workspaces مشخص می کنید که کدام یک از پنل های فتوشاپ با چه چیدمانی روی صفحه، نمایش داده شوند. شما حتی می توانید با این قسمت، چیدمان مخصوص به خود را سفارشی سازی کنید.

فضای کارِ پیش فرض در فتوشاپ Essentials است که یک فضای کاری کلی و همه منظوره در اختیار شما قرار می دهد:

تصویر
آیکن Workspaces در فتوشاپ

بر روی نماد، کلیک کنید تا منویی از سایر Workspaces باز شود. خود فتوشاپ شامل چندین فضای کاری از پیش ساخته شده است که هر کدام مربوط به اهداف و کارهای خاصی است. مثلا اگر یک طراح وب (Web Designer) هستید، ممکن است بخواهید به فضای کاری Graphic و Web بروید. برای ویرایش تصویر، فضای کاری Photography انتخاب خوبی است.

تصویر
از منوی Workspace فضای کار متناسب با خود را انتخاب کنید.
نکته 1 : هنگام جابجایی بین Workspaces به پنل ها و نوار ابزار دقت کنید تا تغییرات را ببینید.

نکته2 : Workspace که در این آموزش به کار رفته، Essentials است. به همین دلیل بهتر است برای یادگیری بهتر، شما هم این Workspace را انتخاب کنید.

پنل فتوشاپ چیست؟

پنل های فتوشاپ (Panels) یا همان پالت ها (Palettes) در سمت راست صفحه قرار دارند. جایی که برای کارهای مختلف به انواع دستورات و گزینه ها می توانید دسترسی داشته باشید.

تصویر
پنل ها در یک ستون در سمت راست فتوشاپ قرار دارند.

گروه های پنل در فتوشاپ چیست؟

Adobe برای صرفه جویی در فضای صفحه، پنل های مربوط به هم را گروه بندی (Panel Groups) کرده است. به عنوان مثال به پنل لایه ها نگاه کنید که دو تَب دیگر با نام های Channels و Paths هم در کنارش قرار دارند. این سه با هم در یک گروه پنل یا پنل گروپ هستند. در تصویر زیر پنل لایه ها در گروه، باز است که از سایر موارد روشن تر است:

تصویر
پنل Layers یکی از سه پنلِ موجود در این گروه است.

جابه جا شدن بین پنل های یک گروه در فتوشاپ چگونه است؟

برای رفتن به پنل دیگر در یک گروه، روی تب آن کلیک کنید. در اینجا، پنل Channels باز شده است. برای بازگشت به پنل لایه ها، دوباره روی تبِ آن کلیک کنید:

تصویر
روی تب ها کلیک کنید تا بین پنل ها جابه جا شوید

پالت ها در فتوشاپ کجا هستند؟

به طور پیش فرض پالت لایه ها و پالت رنگ در فتوشاپ باز است. اما تعداد زیادی پالت در فتوشاپ وجود دارد که شما می توانید لیست کامل آن ها را در Window از نوار منو پیدا کنید:

تصویر
انتخاب Window در نوار منو برای دیدن پنل ها
با اینکه پنل ها در یک ستون تکی لیست شده اند اما به علت طولانی بودن، ما آن ها را در تصویر زیر نصف کرده ایم تا با 2 ستون در صفحه جای بگیرند. برای انتخاب پنل، روی نام آن در لیست کلیک کنید. علامت تیک در سمت چپ نام پنل یعنی که پنل از قبل باز است. اگر روی پنلی که تیک دارد کلیک کنید، پنل در صفحه اصلی بسته می شود.
تصویر
از منوی Window می توانید به تمام پنل های فتوشاپ دسترسی پیدا کنید.

آموزش کار با لایه ها در فتوشاپ

از لایه (layer) در یک سند (Document) فتوشاپ می توانید برای مدیریت عکس، متن، حرکات قلم یا براش، رنگ های پس زمینه، الگوها، فیلترها و… استفاده کنید. برای درک بهتر عملکرد لایه ها، آن ها را مانند ورقه های شیشه ای در نظر بگیرید که بر روی یکدیگر انباشته شده اند و از آن ها برای تولید نتیجه نهایی کار خود استفاده می کنید. هر لایه می تواند به تنهایی و بدون تاثیر بر روی کل کار اصلاح و ویرایش شود. همچنین هنگام ویرایش اجزای تصویر به صورت جداگانه، در زمان هم صرفه جویی می کنید.

تصویر

لایه ها، مهمترین عنصر در فوتوشاپ هستند. با اینکه بعضی وقت ها باعث می شوند تازه کاران ناامید شده و دست از کار با فتوشاپ بکشند، اما برای کسی که روش کار با آن را بداند کار بسیار آسانتر خواهد شد.

مهم ترین نکته در کار با لایه ها: همیشه لایه های خود را نام گذاری کنید. به این ترتیب از پس سازماندهی کردن و منظم نگاه داشتن آن ها برمی آیید. نام گذاری لایه ها خصوصا وقتی که روی پروژه ای با تعداد لایه های زیاد کار می کنید، خیلی ضروری است.

انتخاب لایه در فتوشاپ

با انتخاب لایه در فتوشاپ، آن لایه به رنگ آبی هایلایت می شود. شما برای ویرایش کردن هر قسمت از فایل خود، باید لایه ی مخصوص به آن قسمت را انتخاب کنید.

کپی لایه در فتوشاپ

برای کپی لایه در فتوشاپ ابتدا یک لایه یا گروهی از لایه ها را از پنل Layers انتخاب کنید. سپس، آن لایه یا گروه از لایه ها را برای ایجاد لایه جدیدی درگ کنید یا بر روی لایه کلیک راست کرده و گزینه ی Duplicate Layer یا Duplicate Group را انتخاب کنید. یک نام برای لایه یا گروه لایه ها انتخاب و بر روی OK کلیک کنید.

پنهان شدن لایه ها در فتوشاپ

پنهان شدن لایه ها در فتوشاپ چند دلیل می تواند داشته باشد. اگر پنل لایه ها در فتوشاپ حذف شده است، از منو، Window را باز کرده و روی Layers کلیک کنید تا دوباره این پنل در سمت راست صفحه نمایان شود. اگر خودِ لایه ها پنهان شده اند، کافیست از منو، روی Layer کلیک کرده و Show Layers را انتخاب کنید. همچنین شما یک علامت “چشم” در کنار هر لایه می بینید که اگر روشن باشد یعنی آن لایه در حال حاضر روی فایل شما دیده می شود. اگر چشم را خاموش کنید، آن لایه به طور موقت از صفحه شما محو و غیرفعال می شود.

تصویر

حذف لایه ها در فتوشاپ

اگر می خواهید لایه ای را در فتوشاپ حذف یا ایجاد کنید؛ از نوار منو در سمت بالا، این مسیر را انتخاب کنید: Layer > New > Layer…

پنل Adjustment در فتوشاپ

پنل Adjustments جایی است که به راحتی می توانید لایه های خود را ایجاد و ویرایش کنید. گزینه های موجود در پنل Adjustments، تغییراتی در تصویر ایجاد می کنند که روی تمام لایه های عکس اثر می گذارد و به راحتی می توان این تغییرات را فعال و غیرفعال کرد (با کلیک کردن روی آیکن چشم که در کنار پنل مربوطه فعال می شود می توانید تاثیر آن را غیرفعال کنید). بیشترین تاثیر این پنل برای تصحیح رنگ و نور است. اما تنظیمات دیگری نیز در این پنل وجود دارد که به طرز چشمگیری ظاهر تصویر شما را تغییر می دهد.

تصویر

کار با پالت Color & Swatches در فتوشاپ

پنل Color & Swatches که به طور پیشفرض در گوشه ی بالا و سمت راست صفحه ی فتوشاپ قرار دارد؛ امکان استفاده، تغییر، کپی و ذخیره کردن رنگ های سفارشی را برای محتوا در اختیار شما قرار می دهد. ممکن است این ابزار خیلی پیچیده به نظر نرسد، اما دارای ویژگی های قدرتمندی است که محتوای بصری را جذاب نگاه داشته و رنگ تصویر را یکپارچه می کند. همچنین از بخش پایینی نوار ابزار در سمت چپ نیز می توانید به ابزار Color دسترسی پیدا کنید. این ابزار با دو مربعی که بر روی هم قرار گرفته مشخص شده است.

تصویر

ساختن رنگ در فتوشاپ

برای ساختن رنگ در فتوشاپ کافیست با دابل کلیک کردن بر روی مربع بالایی موجود در پنل Color یا نوار ابزار، پنجره ی Color Picker را باز کنید. در این قسمت، طیف های رنگ عمودی را به همراه یک نوار لغزنده (Slider) بر روی آن خواهید دید که می توانید با تنظیم آن، رنگ سفارشی موردنظرتان را ایجاد کنید. از طرف دیگر، اگر کد رنگ مورد نظر را مثلا #1fb1ee از قبل بدانید، می توانید آن را در کادر مربوطه وارد کنید تا آن رنگ به طور خودکار پیدا شود. همچنین می توانید با استفاده از کدهای RGB یا CMYK رنگ موردنظر خود را انتخاب کنید.

تصویر
پنجره ی Color Picker در فتوشاپ

نحوه ذخیره رنگ در پالت رنگ فتوشاپ

شما می توانید هر رنگی که ایجاد کرده اید را با کلیک کردن بر روی Add to Swatches به Swatches خود اضافه کنید. به این ترتیب مجموعه ای از رنگ های موردنظر خود را ساخته و در Swatches ذخیره می کنید تا بتوانید در زمان طراحی از آن ها مجددا استفاده کنید.

پنل History در فتوشاپ

با استفاده از پالت History می توانید به عقب برگردید و تغییرات قبلی را لغو کنید. این پالت، ۵۰ اقدام آخری که روی عکس انجام داده اید را به شما نشان می دهد.

تصویر


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (515 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (90 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (13 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان برای دامادی من با فولکسشان شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
روش جدید احیای قلب در 3 دقیقه
ویدیو/ چرا عسل کشف شده از مقبره‌های مصریان باستان، هنوز فاسد نشده است؟
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «دیگ جادویی»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
برای جلوگیری از هک شدن موبایل چه کنیم؟
دانلود آهنگ جدید "نازنین" امیرعباس گلاب+فیلم/ زیبای من باید تو را از چشم بد دورت کنم ...
فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای پوشیدن شلوار تنگ و پاره و مانتو نامتعارف +عکس
رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!