معرفی و بررسی ویژگی های سگ نژاد مالاموت آلاسکایی (Alaskan Malamute)

  سه شنبه، 28 دی 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
معرفی و بررسی ویژگی های سگ نژاد مالاموت آلاسکایی (Alaskan Malamute)
آلاسکن مالاموت Alaskan Malamute یکی از قدیمی ترین نژادهای سگ، بدنی قدرتمند و تنومند دارد و برای استقامت و قدرت بالا پرورش داده شده است.در ادامه این مطلب بیشتر درباره این سگ بحث می کنیم. با ما همراه باشید.

آلاسکن مالاموت سگی است با بدنی بزرگ از نواحی شمالی همراه با پوشش دولایه ضخیم و دم پرپشت فر خورده. دارای ساختار فیزیکی ایده آل، جثه سنگین و نیرومند، صورت پهن و در مجموع چهره بسیار زیبایی دارد. گوشها ایستاده هستند و چشمهای بادامی، سیاه و کوچک دارد . پاها پوشیده شده از مواست بلندی موها حدود ۲ تا ۳ سانتی متر می باشد و در رنگ سفید، سیاه و سفید و خاکستری دیده می شود اما باید توجه داشت که پاها باید حتماً سفید رنگ باشند.مالاموت بسیار باوفا و با ذکاوت، شیرین و مهربان نسبت به کودکان، بعد از بلوغ به حیوانی باوقار و آرام تبدیل می شود. تا زمانی که همراهی داشته باشد به راحتی در خارج از خانه زندگی می کند. اگر از سوی صاحبش توجه نبیند خیلی زود آزرده خاطر می شود. سگ بسیار فعالی است، تنهایی را دوست ندارد.

تاریخچه نژاد آلاسکن مالاموت

مالاموت آلاسکایی نژادی است شمالی که از گرگ های مناطق شمالی نشأت گرفته است. نام مالاموت گرفته شده از اسم Mahlemuts نام قبیله ای در قطب شمال می باشد که مبادرت به پرورش و نگهداری از این نژاد زیبا نمود. قدمت مالاموت به 2 یا 3000 سال پیش در آلاسکا باز می گردد. زمانی که این سگ تنها وسیله برای حمل و نقل اسکی موها و بسیار برای ایشان باز ارزش بود. امروزه از این نژاد برای کشیدن سورتمه و گاری، عملیات نجات و مسابقات حمل وزنه استفاده می کنند.

مشخصات کلی سگ نژاد مالاموت آلاسکایی

نام آلاسکن مالاموت | Alaskan Malamute
اسم های دیگر Mal, Mally
ملیت آمریکا
گروه بندی نژاد (Working (AKC:1935
(Northern Breeds (UKC
اندازه بزرگ
نوع Purebred
طول عمر 12 تا 15
خصوصیات مهربان، فداکار، با اعتماد به نفس، سرسخت، بازیگوش
ارتفاع جنس نر : 61 تا 66 سانتی متر
جنس ماده : 56 تا 61 سانتی متر
وزن جنس نر : 36 تا 43 کیلوگرم
جنس ماده : 32 تا 38 کیلوگرم
رنگ بندی سیاه، خاکستری، سفید، سرخ
هوش و زیرکی رتبه بندی 50
تعداد بچه زایی 4 تا 10
قیمت به دلار میانگین 1200$ - 1500$ دلار

ویژگی های ظاهری سگ نژاد آلاسکن مالاموت

این نژاد از خانواده سگ اشپیتز است و علاوه بر این که درشت هیکل است، قدرت بدنی بالایی هم دارد. این سگ زیبا، چشمان سیاه و کوچک هشیاری دارد، سر هاسکی مالاموتی بزرگ و سنگین است و گوش های مثلی شکلی دارد که هنگام هشدار و خطر راست و ایستاده می شوند. پوزه این سگ حجیم است و سینه برجسته و قدرتمندی دارد. آلاسکن مالاموت ها ظاهر با اقتدار، فعال و غرور انگیزی دارند.

سگ نژاد مالاموت آلاسکایی

رنگ و پوشش سگ نژاد آلاسکن مالاموت

پوشش و کت بدن این سگ بسیار ضخیم و پشمی است و با پوشش اضافه ای محافظت می شود که طول مناسب برای حفظ از سرما دارد. آلاسکن مالاموت ها در رنگ های مختلفی از جمله سفید، سفید و مشکی، سفید و خاکستری، سفید و قهوه ای روشن یا سفید و سرخ وجود دارند. علائم و نشانه های خاصی روی صورت این سگ ها وجود دارد که آن ها را از دیگر نژاد ها متمایز می کند که یا به صورت یک بخش کلاه مانند روی سر است و یا رنگ صورتشان به کلی سفید است و به شکل یک ماسک یا نوار در آمده است. دم خزدار این سگ، پر های موج داری داشته و روی پشت حیوان قرار دارد.

طول عمر، قد و وزن سگ نژاد آلاسکن مالاموت

گونه های نر این نژاد حدود ۶۱ تا ۶۶ سانتی متر و گونه های ماده آن حدود ۵۶ تا ۶۱ سانتی متر هستند. وزن آلاسکن مالاموت های نر و ماده نیز با یکدیگر فرق دارد، وزن مالاموت نر بین ۳۷ تا ۴۰ کیلوگرم و وزن مالاموت ماده بین ۳۳ تا ۳۹ کیلوگرم است. اگر این سگ، زندگی با کیفیتی داشته باشد، بین ۱۲ تا ۱۵ سال عمر می کند.

نکات برجسته سگ نژاد آلاسکن مالاموت

  • برای کسانی که تجربه نگهداری سگ در خانه را ندارند توصیه نمی شود.
  • مالاموت بطور غریزی حس آلفا یا موقعیت برتر در خانه را دارد. برای همین باید به سگ فهمانده شود که همه اعضا خانواده رتبه بالاتری نسبت به او دارند و سگ باید از آنها اطاعت کند.
  • مالاموت قدرتمند، مستقل است که اگر بدرستی آموزش نبیند، می تواند مخرب و یا بی حوصله شود.
  • مالاموت اگر در سنین تولگی آموزش ببیند و اجتماعی شود با سایر حیوانات خانگی سازگار می شود .
  • مالاموت ها باید بدرستی آموزش ببینند و اجتماعی شوند زیرا علاقه زیادی به کشتن حیوانات کوچک از جمله پرندگان، سنجاب، گربه و سگ دارند.
  • مالاموت دو بار در سال به شدت ریزش مو دارند و پوشش ضخیم آنها برای آب و هوای گرم مناسب نیست.
  • مالاموت به طور کلی یک نژاد آرام است و به ندرت پارس می کند.
  • برای داشتن یک سگ سالم، هرگز یک توله سگ را از یک مادر آموزش ندیده و یا فروشگاه حیوانات خانگی نخرید. باید توله، مادری که آموزش دیده و از نظر سلامت و ژنتیک سالم است را بگیرید.

شخصیت نژاد آلاسکن مالاموت

مالاموت های آلاسکا با شخصیت بازیگوش و اجتماعی خود، شما را جذب خواهند کرد. آن ها به عنوان یک دوست با همه، حتی با غریبه ها یا مهمانانی که برای بار اول به خانه می آیند، احوالپرسی می کنند، بنابراین سگ های نگهبان خوبی نمی شوند، اما به شدت به خانواده و دوستان خود وفادار هستند. اندازه مالاموت ممکن است یک مزاحم را بترساند، اما این تنها محافظتی است که آن ها انجام می دهند.مالاموت ها حیواناتی هستند که در گروه زندگی می کنند و از گذراندن وقت با خانواده لذت می برند و اصرار دارند که در تمام فعالیت هایی که انجام می دهید، شرکت کنند. آن ها زیاد پارس نمی کنند، اما زوزه می کشند و با صدای “وو وو” خود معروف هستند.

وقتی آن ها “وو وو” نمی کنند، شما را به سمت اسکیت هایتان نمی کشند و یا با شما تلویزیون تماشا نمی کنند، احتمالا در حال هجوم به سطل زباله، گشتن آشپرخانه برای غذا یا کندن زمین در حیاط هستند.

خلق و خو و شخصیت آن ها تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله وراثت، تربیت سگ و آموزش اجتماعی شدن قرار دارد. توله سگ ها با خلق و خوی خوب، کنجکاو و بازیگوش هستند و دوست دارند به انسان ها نزدیک بشوند و در آغوش گرفته شوند. در انتخاب توله، سگی را انتخاب نکنید که با توله های دیگر پرخاش می کند و یا در گوشه ای پنهان می شود.مانند هر سگ، مالاموت باید در سن پایین با افراد مختلف، مناظر، صداها و تجربیات متفاوت مواجه شده و اجتماعی شوند. اجتماعی شدن به شما اطمینان می دهد که توله سگ شما به یک حیوان کامل و خوش رفتار تبدیل می شود.دعوت منظم از مهمان، بردن سگ به پارک های شلوغ، قدم زدن در محله برای ملاقات با همسایگان نیز به آنها کمک می کند تا مهارت های اجتماعی خود را تقویت کنند.

مشکلات وسلامتی نژاد آلاسکن مالاموت

مالاموت به طور کلی سالم است،اما مانند همه نژاد های سگ، آنها مستعد ابتلا به برخی بیماری هستند.اگر شما در حال خرید یک توله سگ هستید، حتما از سلامت هر دو پدر و مادر توله سگ خود، از بیماری های دیسپلازی مفصل ران، دیسپلازی آرنج، کم کاری تیروئید و بیماری فون ویلبراند که ارثی هستند مطمئن شوید.

آب مروارید

این بیماری معمولاً در یک تا دوسالگی ظاهر می شود و به آب مروارید جوانان معروف است. این نوع آب مروارید معمولاً باعث کوری نمی شود، اما سگ های مبتلا نباید جفت داده شوند.

Chondrodysplasia

این اختلال ژنتیکی باعث می شود توله سگ با ناهنجاری های آشکار در شکل غیر طبیعی و طول اندام متولد شود. آن را معمولا " کوتولگی " می نامند. در حال حاضر یک آزمون غربالگری ژنتیکی برای تعیین این اختلال که آیا سگ ناقل ژن این بیماری است وجود دارد.

دیسپلازی مفصل ران

این یک بیماری ارثی است که در آن اتصال استخوان ران را به مفصل ران متناسب نیست به صورت چسبیده است در بعضی از سگ ها بصورت درد پا در یک یا هر دو پای عقب مشاهده می شود، اما برخی دیگر علائم ظاهری ناراحتی ندارند. غربالگری اشعه ایکس روش مناسبی برای تشخیص این مشکل است. سگ با دیسپلازی مفصل ران را نباید پرورش داد. بنابراین اگر شما در حال خرید یک توله سگ هستید، حتما ازعدم این مشکل در مادر توله سگ مطمئن شوید.

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید در نتیجه تولید کم و غیرطبیعی هورمون تیروئید است. علائم بالینی بسته به شدت بیماری متفاوت است. کم کاری تیروئید می تواند به خوبی با مصرف روزانه یک قرص جایگزین هورمون تیروئید کنترل شود مصرف دارو باید در طول زندگی سگ ادامه داشته باشد.

Hemeralopia روز کوری

این بیماری در دوماهگی سن توله سگ به راحتی توسط متخصص قابل شناسایی است. سگ مریض تلو تلو می خورد. آنها ممکن است تمایلی به بیرون آمدن در نور خورشید را نداشته باشند.

پلی نوروپاتی

این حالت معمولاً با عدم هماهنگی یا بی ثباتی مشخص می شود و سگ به گونه ای راه می رود که شبیه پرش خرگوش به نظر می رسد. این وضعیت از خفیف تا شدید متفاوت است. سگ مبتلا ممکن است زمین بخورد، روی نوک پنجه ها راه برود. شروع بیماری کاملاً ناگهانی است و بیشتر موارد در حدود یک سالگی مشخص می شود.

مراقبت از نژاد آلاسکن مالاموت

مالاموت عاشق حفاری است. بخاطر پوشش مضاعف و متراکم تحمل زندگی در خارج از منزل در آب و هوای بسیار سرد را دارد. با این حال،آنها نیاز به سرپناه مناسب و محوطه فنس کشی شده دارند، ترجیحا با یک سقف بالای آن. آنها به خوبی در داخل یک خانه زندگی می کنند چرا که نظافت این نژاد آسان است .مالاموتها به دمای بالا و گرما حساس هستند.آنها سگ های قطب شمال هستند و در تابستان برایش سایه،آب شیرین و تهویه مطبوع فراهم کنید.

تغذیه نژاد آلاسکن مالاموت

توصیه می شود روزانه: ۴ تا ۵ پیمانه از مواد غذایی خشک با کیفیت بالا در روز، به صورت دو وعده غذایی به او داده شود.میزان غذای سگ بالغ بستگی به اندازه، سن، سوخت و ساز بدن و میزان فعالیت حیوان دارد. اگر شما مطمئن نیستید که آیا او اضافه وزن دارد، برایش تست چشم وآزمون دست را انجام دهید.نخست، نگاه کردن به او. شما باید قادر به دیدن کمر باشد. سپس دست خود را در پشت او و شست خود را در امتداد ستون فقرات قرار دهید، با انگشتان رو به پایین لمس کنید شما باید قادر به احساس دنده های او بدون نیاز به فشار زیاد باشید.

آراستن نژاد آلاسکن مالاموت

مالاموت به شانه کشیدن حداقل دو بار در هفته نیاز دارد. موهای زیرین نیز دوبار در سال ریزش دارد. استفاده از شامپو خشک توصیه می شود.حداقل دو یا سه بار در هفته باید ناخن های مالاموت کوتاه شود. اگر شما می توانید صدای پای سگ خود را روی زمین بشنوید ناخن ها بیش از حد بلند است. در ناخن پا سگ، رگ های خونی وجود دارد و اگر شما بیش از حد کوتاه کنید باعث خونریزی می شوید و سگ شما ممکن است دفعه بعد که ناخن گیر را ببیند با شما همکاری نکند.گوش او را هفته ایی یک بار چک کنید برای جلوگیری از قرمزی یا بوی بد، که نشان دهنده عفونت است. بهتر است گوش را با یک توپ پنبه مرطوب با ملایم و pH متعادل تمیز کنید .همانطور که شما برای زخم، خارش یا علائم عفونت مثل قرمزی، حساسیت یا التهاب بر روی پوست نگران می شوید و چک می کنید گوش، بینی، دهان، چشم و بر روی پا ها نیز باید بطور منظم چک شود که دچار قرمزی یا ترشح نباشد.

میزان سازگاری نژاد آلاسکن مالاموت

همیشه نظارت بر هر نوع فعل و انفعالات بین سگ ها و کودکان خردسال خود باشید. اگر از تولگی با آنها بزرگ شود با کودکان سازگار است. اگر مالاموتها را در تولگی آموزش دهید و اجتماعی کنید، با حیوانات دیگر سازگار است. او ممکن است حیوانات کوچک مانند گربه ها را تعقیب کند.

آموزش نژاد آلاسکن مالاموت

آموزش این سگ های باهوش ممکن است در ابتدا کمی کند پیش برود ولی اگر توسط افراد با تجربه و متخصص آموزش ببینند، در زمان بلوغ رفتار کاملا خوب و اجتماعی خواهند داشت. از آنجایی که هاسکی مالاموتی حس رهبری غریزی دارد، باید خوب آموزش ببیند تا در آینده خرابکاری نکند.

شرایط نگهداری نژاد آلاسکن مالاموت

مالاموت برای نگهداری در منزل مناسب نمی باشد و به حداقل یک حیاط بزرگ جهت زندگی نیاز دارد. باید محیط اطراف مالاموت دارای نرده و یا دیوارهای بلند باشد و همچنین باید توجه داشت که مالاموت علاقه زیادی به کندن زمین دارد. این نژاد از پرسه زدن در قلمرو خود لذت می برد. بدلیل داشتن پوشش مضاعف در زمستانها مشکلی ندارد، اما باید مواظب بود تا در فصول گرم همیشه سایه و آب خنک در اختیار وی قرار گیرد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (462 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (323 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (308 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (246 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (213 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (184 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (113 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (83 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (81 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (79 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (79 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 8 مهر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
فال انبیاء روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو