آشنایی با آبشار بیشه لرستان

  چهارشنبه، 26 مرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با آبشار بیشه لرستان
لرستان سرزمین زیباترین آبشارهای ایران و جهان است و می‌توانید با شکوه‌ترین و نفس‌گیرترین آبشارها را در این استان مشاهده کنید. آبشار بیشه از گنجینه‌های طبیعت شهرستان خرم آباد است که در بخش پاپی، شهر سپید دشت و در روستای بیشه جا خوش کرده است و یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی خطه لرستان محسوب می‌شود.

لرستان را سرزمین آبشارها می دانند، به هر سوی طبیعت این سرزمین که سفر کنید صدای پرصلابت آبشارهای کوچک و بزرگ و رودهای آرام و خروشان شما را در بر می گیرد و تجربه ای ناب از طبیعت گردی را به شما هدیه می دهد. از میان آبشارهای متعدد این استان، امروز سری به معروفترین و زیباترین آبشار آن، آبشار بیشه می زنیم و در زیبایی های طبیعت لرستان غرق می شویم. اثر طبیعی خیره کننده با 48 متر بلندی (از تاج آبشار تا نقطه برخورد با زمین) که در میان رشته کوه های زاگرس در منطقه ای کوهستانی جای خوش کرده و گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. آبشار پس از برخورد به زمین 10 متر مسیر را طی می کند تا به رودخانه سزار برسد. عرض تاج آبشار نیز 20 متر است و چشمه هایی که در نزدیکی ایستگاه بیشه وجود دارد منبع تامین آب آبشار هستند. آبشار بیشه در محدوده شهرستان خرم آباد (به نقل از وبسایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان لرستان)، بخش پاپی، شهر سپید دشت و روستای بیشه قرار گرفته است و هر بیننده ای را مسحور عظمت و زیبایی خود می کند. آبشار بیشه چهل و هشتمین اثر ملی ست که در 27 اسفند 1387 در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

چرا آبشار بیشه؟

  • از زیباترین و معروفترین آبشارهای ایران است.
  • در میان جنگل های بلوط و کوه های سر به فلک کشیده زاگرس قرار دارد و تجربه ناب یک طبیعت گردی منحصر به فرد را در اختیارتان قرار می دهد.
  • مسیر دسترسی ریلی به این آبشار بسیار تماشایی و حیرت انگیز است.
  • امکانات بسیار خوبی برای گردشگران و مسافران در اطراف این آبشار ایجاد شده است.

آبشار بیشه کجاست؟

آبشار بیشه یکی از آبشارهای زیبای استان لرستان است که در منطقه ای کوهستانی و در دامنه های رشته کوه زاگرس جای گرفته است. این آبشار در شهرستان دورود قرار دارد. دورود از شمال با شهرستان سربند و از شمال غربی با بروجرد همسایه است، از شرق نیز به ازنا، از جنوب به الیگودرز و از غرب به شهرستان خرم آباد منتهی می شود.

آبشار بیشه در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی دورود، در دهستان سپید دشت و در روستای به همین نام قرار دارد. فاصله این آبشار تا شهر خرم آباد ۶۵ کیلومتر است. در شرق بیشه تپه های کلاه کوه و در شمال آن کوه «ازگن» وجود دارد. راه آهن تهران–خوزستان نیز از نزدیکی این مکان عبور می کند.

مسیر دسترسی به آبشار بیشه

آبشار بیشه به دلیل قرارگیری در کنار ایستگاه راه آهن تهران- جنوب و دسترسی راحت، گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند. حتی در گذشته نیز رسیدن به آبشار تنها با قطار ممکن بود. از دو طریق می توانید به آبشار بیشه برسید:

  • مسیر اول: اگر تصمیم دارید با اتومبیل به بیشه بروید بهتر است که بدانید فاصله خرم آباد تا آبشار بیشه حدود ۶۵ کیلومتر فاصله است و از شهر دورود حدود ۳۰ کیلومتر را باید طی کنید. در مسیر دورود به بیشه در کنار رودخانه سزار مناطق دیدنی، آبشارهای فصلی و دائمی و درختان سرسبز و زیبایی وجود دارد که از تماشای آن ها حتماً لذت خواهید برد.
  • مسیر دوم: روش دیگر، راه ریلی قطار تهران- خوزستان و پیاده شدن در ایستگاه بیشه است. این مسیر ریلی به دلیل عبور از میان کوه های زاگرس یکی از زیباترین خطوط ریلی کشور است. از ایستگاه بیشه تا آبشار فاصله ی چندانی نیست و تابلو های راهنما شما را هدایت می کنند.

 آبشار بیشه

روستای بیشه؛ زیبای سحرانگیز

آبشار بیشه از مناطق گردشگری طبیعی در لرستان است که به عنوان چهل وهشتمین اثر ملی در اسفندماه ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. این آبشار از ترکیب چند آبشار کوچک تشکیل شده است که از میان کوه و درختان به سمت پایین سرریز می شود و در نهایت به رودخانه دائمی و پر آب لرستان، یعنی سزار می ریزد. ارتفاع این آبشار تا نقطه برخورد به زمین حدود ۴۸ متر و تا رسیدن به رودخانه ۱۰ متر است. عرض تاج آبشار نیز ۲۰ متر است.

این آبشار در نزدیکی جنگل های پهناور بلوط و روستای زیبای بیشه قرار دارد و گذر ریل قطار از میان این طبیعت بکر چشم انداز دل نوازی را ایجاد کرده است. آب وهوای خنک و با طراوات منطقه و سرسبزی درختان و کوه های تماشایی آن این مکان را جذاب و دیدنی کرده است. در بالای آبشار، رو به روی ایستگاه، چشمه های پر آب متعددی وجود دارد که از دل کوه می جوشند و زمزمه کنان از وسط ایستگاه قطار گذشته و آبشار بیشه را تشکیل می دهند.

پس از بازدید از آبشار بیشه می توانید سری به روستای بیشه نیز بزنید. روستای بزرگ بیشه در مجاروت آبشار قرار دارد و اهالی روستا ارتباطی نسبتاً نزدیک با اهالی شهرهای اطراف و مسافرانی دارند که برای بازدید از این آبشار به روستا سفر می کنند. این روستا میزبان یکی از زیباترین آبشارهای ایران است.

تفریح در آبشار بیشه

روستا و آبشار بیشه، طبیعتی بی نظیر دارد و برای گشت وگذار یکی از اولین انتخاب ها در میان جاهای دیدنی خرم آباد و دورود است. بنابراین سفر به آبشار بیشه تنها محدود چند به دقیقه نشستن کنار آبشار نیست و می توانید از این فرصت برای ماجراجویی و لذت بیشتر از طبیعت استفاده کنید.

لذت از آبشار و طبیعت حوالی آن

وقتی آبشار بیشه در جلوی چشمانتان قد علم می کند، تا چند دقیقه نمی توانید چشم از آن بردارید و مجذوب عظمت افسون کننده آن خواهید شد. صخره های تنومند از خانواده رشته کوه زاگرس، لباس سبز جنگلی به تن کرده و سقوط آب از این صخره مرتفع و سرسبز، هر طبیعت دوستی را مجذوب خود می کند.

تماشای این منطره در کنار هوای دلچسب و صدای لذت بخش طبیعت، آرامش را به وجودتان منتقل می کند. همچنین حوالی آبشار و در دل جنگل بلوط، مناظر زیبایی برای تماشا و لذت بردن وجود دارد که پیشنهاد می کنیم، هرگز از دست ندهید. مسیر رودخانه سزار راهنمای شما برای رفتن به طبیعت کوهستانی زاگرس در این تکه از لرستان خواهد بود.

روستاگردی در بیشه

اول از همه شما را به روستاگردی دراین منطقه سرسبز و دلچسب دعوت می کنیم. روستای بیشه در نزدیکی آبشار، طبیعتی بی نظیر دارد و حال وهوای روستایی این منطقه، شما را مجذوب خود خواهد کرد. در حین روستاگردی در بیشه، می توانید خوشمزگی های این منطقه را با خود به سوغات ببرید. گردو، کشک، عسل و روغن محلی از سوغات روستای بیشه است.

عکاسی و ثبت قاب های هنرمندانه از طبیعت

لذت تماشای عظمت آبشار بیشه را با لنز دوربینتان همیشگی کنید تا تکه ای از طبیعت سحرآمیز لرستان را در آرشیو عکس هایتان ابدی شود. علاوه بر زیبایی آبشار، طبیعت جنگل های بلوط اطراف آن نیز فوق العاده تماشایی هستند و سوژه های نابی برای عکاسی در دل این جنگل کوهستانی پیدا خواهید کرد. عکاسی از روستای بیشه را نیز فراموش نکنید و سادگی و زیبایی زندگی روستایی و لطافت طبیعت این منطقه را در یک قاب ثبت کنید.

پیک نیک و وقت گذرانی در طبیعت

لذت سفر به دامان طبیعت، با وگذرانی در آن و برپایی بساط پیک نیک کامل می شود. بنابراین در سفرتان به آبشار بیشه دورود، بساط غذا و چای را همراه خودتان بیاورید و ساعاتی را در کنار رود سزار و آبشار خوش قد و قامت بیشه، با لذت تنفس در اکسیژن ناب فضا سپری کنید.

 آبشار بیشه

بهترین زمان سفر به آبشار بیشه کدام فصل است؟

از اوایل بهار تا اواسط تابستان بهترین زمان سفر به آبشار بیشه است و بهتر است که در این فصول بار و بندیل را ببندید و راهی این جاذبه زیبا از لرستان شوید. در فصل بهار می توانید از تازگی طبیعت و هوای دلچسب بهاری این منطقه لذت ببرید و شاهد تکاپوی طبیعت جنگلی و کوهستانی بیشه برای نمایش زیبایی باشید.

آب وهوای خنک کوهستانی در تابستان، بهانه خوبی است تا از شهر خارج شوید و راهی روستا و آبشار بیشه دورود شوید. بهتر است که حداکثر تا اواسط تابستان به سراغ این طبیعت کوهستانی بیایید تا هوای متعادل تری را تجربه کنید.

اگر با سرمای هوا مشکلی ندارید، پاییز را نیز می توانیم بهترین زمان سفر معرفی کنیم، زیرا زیبایی خوش رنگ این فصل به حدی است که نمی توان از آن به راحتی گذشت. پاییز بیشه حال وهوای عجیبی دارد و این آبشار پر عظمت را در بسیاری از روزهای فصل، در مه خواهید دید. در این فصل درختان پوششی از رنگ های تماشایی پیدا می کنند تا تصویری افسانه ای برایتان خلق کنند. با گذر از پاییز و سرد شدن هوا، سرمای زمستانی به شما این اجازه را نمی دهد که راهی طبیعت کوهستانی آبشار بیشه دورود در این فصل سرد شوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (52 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان